Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1842
Heisann, jeg trener styrke og trenger sånn ca 160-180 gram proteiner dagen, men jeg spiser bare to store måltid og disse inneholder 70-80 gram proteiner måltidet. Er det bortkasta? Enkelte sier at kroppen bare klarer å ta opp 30 gram proteiner om ganger. Vil det si at de resterende 40 gram proteinene jeg har i meg ikke har noe innvirkning?
Kommer an på hvilken proteiner og innholdet i magen din såvel som kroppens behov.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Kommer an på hvilken proteiner og innholdet i magen din såvel som kroppens behov.
Vis hele sitatet...
Er snakk om to kyllingfiler med ris, og gjerne en proteinshake. Jeg veier rundt 90 kg, så prøver å holde meg til 180, hører x2 er mest opptimalt.
Sitat av cansas Vis innlegg
Er snakk om to kyllingfiler med ris, og gjerne en proteinshake. Jeg veier rundt 90 kg, så prøver å holde meg til 180, hører x2 er mest opptimalt.
Vis hele sitatet...
Sorry mann, tilgi min ignoranse. Men hvorfor er det sånn at folk som «bulker» ikke har et gram med grønnsaker på middagstallerken sin? Bæsjer du noen gang? Spiser du fullkornsris?

Proteiner blir på et punkt skadelig, vet jeg; spesielt over en viss alder..
Optimalt for hva? Det er veldig relevant.

Hva som er optimalt for en som trener vekter for max hypertrofi og en som prøver overleve hungersnød ville gitt er ekstremt ulikt svar om jeg skal sette det på spissen.

Jo mer info jeg har jo bedre svar kan jeg gi på hva jeg tenker er mest optimalt.

Når jeg nevner mat i magen er det relevant for hastighet av opptak selv om det var snakk om hurtige proteinkilder til og med. Drikker du whey isolate med magen allerede full av havregryn får kurven med tid som x og nivå amonosyrer som y et annet utseende en dersom du drikker det på tom mage.

Kyllingfilet vil gi et jevnere opptak over tid en mitt eksempel med whey isolate og det er logisk å ha mer protein per servering.

Jeg søkte litt for å se nærmere på kyllingfilet i fordøyelsen og aminosyre profil. Lenge siden jeg gikk lei av kylling, så bruker det veldig sjeldent som proteinkilde.

Da fant jeg denne artikkelen som jeg tenker passer spørsmålet ditt bra.

På ny mobil så kan ikke kopiere direkte link av en eller annen grunn, men prøv å Google deg fram til artikkelen som heter.

THE TRUTH ABOUT PROTEIN: HOW MUCH AND HOW OFTEN? WRITTEN BY LAYNE NORTON
Sist endret av DrPerception; 17. september 2020 kl. 19:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg får så deja vu av trådene dine at det er som å se tilbake på meg selv for ca 10 år siden.

Bulker du? Da er tommelfingerregelen at hvis du får i deg nok kalorier, så får du i deg nok proteiner.

Når du leser om trening og kosthold er det veldig viktig at du er kritisk til det du leser. Jeg vil tro at det er flest myter om dette tema.

Spiser du ikke noe mer enn to måltider om dagen? Hva med frokost? Yogurt? Skyr? Nøtter? Mellommåltider? Grainer? Proteinpulver?

Sitat av cansas Vis innlegg
Er det bortkasta?
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av cansas Vis innlegg
Enkelte sier at kroppen bare klarer å ta opp 30 gram proteiner om ganger.
Vis hele sitatet...
Dette er broscience og bare tull. Jeg har også lest dette engang i tiden på treningsforum. Når journalisten knapt vet hva trening er og ikke linker til en eneste link som understøtter påstanden, så går dette rett i søpla for min del.
Sist endret av Superspurv; 17. september 2020 kl. 19:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg får så deja vu av trådene dine at det er som å se tilbake på meg selv for ca 10 år siden.

Bulker du? Da er tommelfingerregelen at hvis du får i deg nok kalorier, så får du i deg nok proteiner.

Når du leser om trening og kosthold er det veldig viktig at du er kritisk til det du leser. Jeg vil tro at det er flest myter om dette tema.

Spiser du ikke noe mer enn to måltider om dagen? Hva med frokost? Yogurt? Skyr? Nøtter? Mellommåltider? Grainer? Proteinpulver?



Nei.



Dette er broscience og bare tull. Jeg har også lest dette engang i tiden på treningsforum. Når journalisten knapt vet hva trening er og ikke linker til en eneste link som understøtter påstanden, så går dette rett i søpla for min del.
Vis hele sitatet...
Sier en på et forum uten å legge til kilder for påstanden sin
Det er ikke bortkastet. Jeg har 2,5 g proteiner pr/kg kroppsvekt i kosten min. I tillegg så tar jeg en shake hver morgen sammen med frokosten, etter trening, og før sengetid (kasein). Det blir uansett i mitt tilfelle fordelt utover en lang dag. Om jeg har nytte av alle proteinene? Antageligvis ikke, men dette funker for meg, og de ekstra proteinene koster ikke mange kronene. Det er ikke farlig å få i seg litt flere proteiner, så jeg går heller for mer enn for lite. Jeg er svært fornøyd med denne dietten som er laget av en PT. Tar mye tid med all matlagingen da

Ikke glem grønnsakene dine. Brokkoli!
Sist endret av caperno; 17. september 2020 kl. 20:33.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg får så deja vu av trådene dine at det er som å se tilbake på meg selv for ca 10 år siden.

Bulker du? Da er tommelfingerregelen at hvis du får i deg nok kalorier, så får du i deg nok proteiner.

Når du leser om trening og kosthold er det veldig viktig at du er kritisk til det du leser. Jeg vil tro at det er flest myter om dette tema.

Spiser du ikke noe mer enn to måltider om dagen? Hva med frokost? Yogurt? Skyr? Nøtter? Mellommåltider? Grainer? Proteinpulver?



Nei.



Dette er broscience og bare tull. Jeg har også lest dette engang i tiden på treningsforum. Når journalisten knapt vet hva trening er og ikke linker til en eneste link som understøtter påstanden, så går dette rett i søpla for min del.
Vis hele sitatet...
Hvor mye proteiner pleier du å spise pr måltid når du løfter?
Sitat av cansas Vis innlegg
Heisann, jeg trener styrke og trenger sånn ca 160-180 gram proteiner dagen, men jeg spiser bare to store måltid og disse inneholder 70-80 gram proteiner måltidet. Er det bortkasta? Enkelte sier at kroppen bare klarer å ta opp 30 gram proteiner om ganger. Vil det si at de resterende 40 gram proteinene jeg har i meg ikke har noe innvirkning?
Vis hele sitatet...
Hvorfor spiser du bare to måltider om dagen?

Som du selv sier, så har jeg også lest forskjellig forskning med forskjellige resultater, der enkelte konkluderer med at protein over en viss mengde pr tid er bortkastet, mens andre nærmest hevder at du kan ta hele ukens proteinbehov i ett måltid, og faste resten av uka. Vanskelig å vite nøyaktig hvordan det henger sammen, og antakelig er dette individuelt uansett.

Men: i stedet for å spise to måltider à 80 gram proteiner, kan du ikke heller drikke vann til middagen og ta proteinshaken et par timer før eller senere? Da er du i alle fall på trygg grunn!

Altså, de lærde strides om hvorvidt du får fullt utbytte av å spise 2x80g protein om dagen, men det er ingen strid om hvorvidt du får utbytte av å spise 5x30g om dagen. Hvis du uansett tyr til proteinshakes, hvorfor ikke ta dem som "mellommåltider"?
Var faktisk ikke sikker på denne, hørt en del broscience angående temaet, så bestemte meg for å faktisk lese meg litt opp for en gang skyld, her er en god artikkel om temaet, men den kan vel greit oppsummeres med disse avsnittene:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Amino acids and some peptides are able to self-regulate their time in the intestines. An example of this is the digestive hormone CCK which, in addition to regulating appetite and satiety in response to food[10] can also slow down intestinal contractions and speed in response to protein.[11][12] CCK is released when dietary protein is present, and demonstrates a way in which the body can slow down digestion in order to absorb all present protein.[13]


SPOILER ALERT! Vis spoiler
In a study done on women, consumption of more than 54g of protein in a single meal versus across four meals resulted in no differences.[25] As these women had on average 90 lb of lean mass, it is highly plausible that more protein could be efficiently processed. The same researchers found that a single high protein meal was actually more effective in a population of elderly women.[26]


SPOILER ALERT! Vis spoiler
30g of protein?
There really is no literature to indicate this number as a 'holy grail' of protein absorption.

It may have arisen from looking at the rate of amino acid transporters, assuming 10g/hour as a standard, and applying that to the typical mini-meal approach to bodybuilder nutrition (with a meal every three hours).
Sist endret av Jorg; 18. september 2020 kl. 01:05.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Var faktisk ikke sikker på denne, hørt en del broscience angående temaet, så bestemte meg for å faktisk lese meg litt opp for en gang skyld, her er en god artikkel om temaet, men den kan vel greit oppsummeres med disse avsnittene:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Amino acids and some peptides are able to self-regulate their time in the intestines. An example of this is the digestive hormone CCK which, in addition to regulating appetite and satiety in response to food[10] can also slow down intestinal contractions and speed in response to protein.[11][12] CCK is released when dietary protein is present, and demonstrates a way in which the body can slow down digestion in order to absorb all present protein.[13]


SPOILER ALERT! Vis spoiler
In a study done on women, consumption of more than 54g of protein in a single meal versus across four meals resulted in no differences.[25] As these women had on average 90 lb of lean mass, it is highly plausible that more protein could be efficiently processed. The same researchers found that a single high protein meal was actually more effective in a population of elderly women.[26]


SPOILER ALERT! Vis spoiler
30g of protein?
There really is no literature to indicate this number as a 'holy grail' of protein absorption.

It may have arisen from looking at the rate of amino acid transporters, assuming 10g/hour as a standard, and applying that to the typical mini-meal approach to bodybuilder nutrition (with a meal every three hours).
Vis hele sitatet...
Så med andre ord, 30 gram pr måltid er bare tull?
Hvorfor spiser du bare kylling mann det er jo bare proteiner
Sitat av cansas Vis innlegg
Så med andre ord, 30 gram pr måltid er bare tull?
Vis hele sitatet...
Ja. Det kommer fra en gammel myte som ingen vet hvor har opphav.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Sier en på et forum uten å legge til kilder for påstanden sin
Vis hele sitatet...
Hvilken påstand? Om dersom man får i seg nok kalorier, så får man i seg nok proteiner? Trenger du vitenskapelig forskning på dette?

Vi kan jo prøve med et enkelt regnestykke.

Mann 25 som veier 90 kilo skal bulke opp til 95 kilo. Han skal derfor spise mellom 4-5000 kcal for å gå opp disse kiloene på relativt kort tid.

Han trenger da ca 180g proteiner per dag for å få maksimalt utbytte, dette tilsvarer 720 kcal. 720 kcal er 14% av det totale kostholdet.

Med andre ord. Klarer du ikke å ha 14% av kostholdet ditt i proteiner, så skal jeg spise hatten min. Og nei, du får ikke noe link på det. Dette kalles sunn fornuft.
Sist endret av Superspurv; 18. september 2020 kl. 10:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.youtube.com/watch?v=tJpdPYedWjc&t=609s

Han her går gjennom vitenskapen på området. Anbefales for å få et lite overblikk
Sist endret av En deling; 18. september 2020 kl. 12:14.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Sier en på et forum uten å legge til kilder for påstanden sin
Vis hele sitatet...
Hvis folk påpeker at det strider mot vitenskapelig konsensus er det greit nok - den som kommer med "fakta" som strider mot vitenskapelig enighet har ansvaret for å understøtte dem. Alternativet blir fort ganske lite produktivt.
Sist endret av robhol; 18. september 2020 kl. 13:12.
Mulig jeg er ute å kjøre, men de som driver med fasting osv, de får vel alt av proteiner ila et måltid?
Jeg ville kuttet ut shaken. Virker som du har god ballanse i maten du spiser og plenti nåkk av proteiner.

De shakene inneholder som oftes kunstig søtning og annen dritt som kroppen ikke har gått av.

For mye protein overskudd leder til omdannelse til glukose og deretter lagres som fett på kroppen.
Sitat av Alf Vis innlegg
Virker som du har god ballanse i maten du spiser
Vis hele sitatet...
Hvor får du det fra? Det eneste han har skrevet om maten sin, er at han spiser to store måltider om dagen, bestående av kyllingfilet og ris. Det er da ikke et spesielt velbalansert kosthold.
Sitat av cansas Vis innlegg
Mulig jeg er ute å kjøre, men de som driver med fasting osv, de får vel alt av proteiner ila et måltid?
Vis hele sitatet...
Ikke veldig vanlig å faste slik nei, er mer vanlig med et spisevindu på mellom 4-8t, evt at man ikke spiser noe hele den dagen.

Det står et avsnitt om dette i artikkelen jeg linket om du er nysgjerrig, hvis du er så interessert så kunne du jo prøvd å lese igjennom den.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Research done on Intermittent Fasting supports the theory that your body can cope with far more protein than most people think, with two studies showing that the consumption of an average of 80-100g of protein in 4 hours yielded no differences in lean mass[27][28]
Ikke prøv 20 forskjellige ting samtidig hvis du er ute etter resultater, eller hopp fra den ene tingen til den andre. Det virker som du stresser deg litt fram.