Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5906
Hei freaks,

Jeg tok akkurat opp en podcast og hadde en vanvittig interessant samtale med Asbjørn Dyrendal, som er professor ved NTNU og har studert konspirasjonsteorier i 25 år. Han har skrevet flere bøker om emnet og er nok en av de fremste på temaet i Norge.

Mye av bakgrunnen til at jeg ønsket en samtale med Asbjørn, er at jeg selv har observert store mengder med konspirasjonsteorier på sosiale medier etter COVID19 begynte. Jeg har observert at nære venner, som jeg ser på som oppegående har falt pladask for disse teoriene, og har totalt endret verdenssyn.

Konspirasjonsteorier har jo alltid eksistert, men i den moderne verden med internett og sosiale medier virket det som at de har blitt satt på anabole steroider.

Hva tenker dere om alt dette? Har dere falt for de siste konspirasjonsteoriene eller kjenner dere noen som har det? Hvordan kommer man ut av det? eller hvordan kan man hjelpe noen som er så dypt uti det, at de nekter å høre på fornuften!

Jeg er veldig nyskjerrig.

For de som ønsker å høre podcasten, så er den tilgjengelig på Spotify, YouTube, iPhone og alle andre podcast apper.
Tror du har rett i at de fikk seg en bole-kur på nett og sosiale medier
Tror ikke det nytter å gjøre noe med de som svelger agn, krok og snøre. De får finne ut av det selv. De jeg har merket som er fanget opp er nærmest som nyfrelste å regne og fremstår nærmest som en med et lite snev av autisme som slipper til på et emne som er sitt spesialfelt. Bare at autisten har absorbert og reflektert over og rundt informasjonen og har satt sammen et helt univers av tanker rundt det. De "nyfrelste" fremstår som mer unyanserte, de klorer seg fast i konspirasjonsteorien, og alt du sier og gjør for å forsøke å få dem til å se alternativer gjør bare at de stempler deg som en av sauene. Har tilgode å møte folk som faller for de mest komiske, men det er jo en hel gruppe mennesker som faktisk nå tror at jorda er flat. De avviser alt som at andre er ute etter dem og de er bare den nye vinen, de få utvalgte som har sett lyset og resten av (den flate)verden er sauer. Nei tror ikke man får gjort så mye.

Heldigvis er jo konspirasjonsteorier i seg selv ofte bare komiske, og det skader jo jkke andre om noen faktisk tror jorden er flat. Det kan være vanskeligere rundt politiske standpunkt, der har jeg en følelse av at noen kanskje forsøker å skape konspirasjonsteorier som et ledd i "hjernevasken" - de lager en illusjon av at det er dem mot hele verden. Og alle andre er ute etter dem. Og kanskje bruker de konspirasjonsteorier bevist, eller elementer fra dem for å fange flere, få flere til å ta sitt standpunkt. Nei jeg får vel lytte til podcasten først.

Dette er bare mine tanker, har ikke brukt særlig mye tid på konspirasjonsteorier eller satt meg skikkelig inn i dem, ikke sett dem i historisk kontekst eller på andre måter forsøkt å forstå særlig mye av det. For jeg vel egentlig opplevd konspirasjonsteorier som noe litt komisk. Skal få lytte til podcasten i kveld. Kanskje det gir noen nye tanker?
Sist endret av _abc_; 13. september 2020 kl. 15:32.
Mange konspirasjonsteorier har en del sannhet i seg og mye av det du blir servert hver dag i media og ellers har en viss falskhet i seg. Et annet tips: nyskjerrig er ikke bra å skrive feil. Er aldri grammer nazi men ikke bra at voksne folk ikke kan skrive nysgjerrig.
Sist endret av TylerDurden4; 13. september 2020 kl. 15:47.
Hvem bestemmer om jorden er rund eller flat? Du kan gjerne bestemme deg for at jorden er flat, men da tar du jo helt feil og motsier fagfolk og satelittbilder og hele vitenskapen. Hver og en må jo gjøre seg opp sin mening, men da må en ta til seg det som er av tilgjengelig informasjon. Ikke kun lytte til de som sier jorden er flat. Og sånn er det vel i de fleste saker.
Vi mates med mer informasjon enn noensinne, verden er kompleks. Konspirasjoner blomstrer gjerne i online ekkokamre med få til ingen motsvar. Ser på de konspiratorisk anlagte litt som religiøse, med et behov for en forklaringsmodell i all kompleksiteten. I tillegg er det gruppedynamikk involvert; VI vet, alle andre er sauer. God underholdning er det hvertfall, kanskje med mindre man er pårørende til tinfoil-Trond.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av 420filosof Vis innlegg
Hva er sant i utgangspunktet?
Hvem bestemmer hva som skal være sant da?
Vis hele sitatet...
Hva som er sant bestemmes av hva som er sant.

Hva i alle dager er engang premisset for det spørsmålet? Akkurat som om noen har "bestemt" at 2 + 2 skal være 4 (snakker ikke om ord/symboler) eller hvordan tyngdekraft fungerer.
Konspirasjonsteorier er underholdende å observere på avstand synes jeg, om det er via dokumentarer eller via en du delte en bong med hos en kompis en gang hvis du driver med sånt. Derimot, internett og en del folks mangel på kildekritikk har gitt hele greia og latteren forøvrig en kjip bismak når en del av dem aktivt brukes politisk for å underminere det som faktisk er sant. sånn apropos denne tråden kom jeg på en klassiker her inne som nå er 10 år gammel som har fått lit andre konnotasjoner med åra, lenge siden jeg har lest den selv faktisk så blir interessant å lese den med 2020-briller! anbefales!

https://freak.no/forum/showthread.php?t=152113

Å prøve å omvende dem tilbake blir vanskelig, vanskelig på samme måte som det nærmest er helt umulig å snappe en rilgiøs ut av troa si med mindre vedkommende går inn for det selv. Det eneste man kan gjøre er å ikke gi dem inntrykk av at de faktisk har noe vettugt å si, for det har de veldig sjelden. De klager på at alle andre blindt følger saueflokken men jeg kan ikke tenke meg en gruppe som er mer konforme enn konspirasjonsteoretikere, og når de ikke er opptatt med å projisere så finner de mønster i de utroligste ting, ganske behørig illustrert i tråden jeg linka til over. Men jeg tror veldig mange av dem endelig føler de tilhører en gruppe med en bestemt kunnskap som ingen andre har, og det er vel kanskje like forlokkende å lene seg på som de utrolige tingene konspirasjonsteoriene i utgangspunktet gir. Har vært noen ex-konspifolk i forbindelse med pizzagate og Sandy hook som har uttalt seg og de sa at det som fikk dem ut av det var når det gikk opp for dem at det de sitter og sier indirekte går utover masse mennesker, i mr. pizzagate sitt tilfelle kan man vel diskutere hvor indirekte det egentlig var for å si det forsiktig, flaks at ingen liv gikk tapt.
Kom på en morsom sak, ang konspirasjonsteorier. For noen år siden så hjalp jeg et vennepar med å tømme en bolig de hadde kjøpt. Kjeller og garasje var ikke blitt tømt for overtagelse så det litt sjauing får å få alt på skroten. I blant alle "skattene" var noen hyllemeter med gamle magasiner og tegneserier. Mens de nye eierne lagde dugnadsmat ble jeg og en annen venn sittende å bla i de gamle greiene. Det var blant annet et par årganger av en blekke jeg ikke helt husker navnet på, forunderlig verden kanskje? Uansett. Blekka var tjok full av de villeste historier. Alt fra ufo, og aliens til mer eller mindre latterlige billedbevis som en nok lett kunne se var forfalsket på en enkel måte. Husker ikke årstall men de var kjempegamle, kanskje 60-70 tallet? Så det har tydeligvis vært et greit marked for å narre penger av folk på rent sprøyt alt da. Og sikkert også langt tilbake i tid før boktrykking, når alt gikk fra munn til munn.
En gal, gal verden?
Sitat av *pi Vis innlegg
En gal, gal verden?
Vis hele sitatet...
Legendarisk blekke.
Utelukkende bestående av sannheter og fakta...
Husker det fra jeg var liten (som ikke var på 60-70-tallet). Det var mest humor, tror ikke det var meningen at man skulle tro på det. Noen gjorde jo sikkert det, da.
Kjenner det fra 90 tallet.

Mener å huske at de var litt schizofrene i hvilken linje de skulle legge seg på.
Virket som om de ønsket å selge det som sannheter, men da ville sikkert noen
markedsførings lover ha kicka inn.
Og blanda med noe humor.
Sist endret av vindaloo; 13. september 2020 kl. 18:21.
En populær konspirasjonsteori var jo chemtrails. Som ikke lenger er det, da myndighetene kaller det geoengineering nå. Bare å google for de som gidder...
Kult skal høre på sendinga.

Var hekta på konspirasjonsteorier i noen år, nå ser jeg hvor skada og fjerne mange av de overbevisningene var. I dag blir jeg flau på de som er som jeg var sine vegne når de poster shit. Alltid wake up og neei sauene forstår ikkeee xD Betyr ikke at jeg ikke tror noen konspirasjonsteorier er sannsynlige nå men at jeg har skjønt at mesteparten er bare sammenkok av hasjhuer som trenger tidsfordriv og dypere mening i tilværelsen

Denne standup snutten er artig https://youtu.be/J9Z7R0PA2sE

Og denne snutten fin om hva som skjer i hodet som gjør oss hekta på konspirasjonsteorier https://youtu.be/z98U1nMFrJQ
Sist endret av celtseus; 14. september 2020 kl. 07:24.
Tusen takk for kommentarer folkens, her var det mye interessant. @equimanthorn jeg likte spesielt tråden du delte, den viser bare hvor enkelt folk kan bli lurt og hvor enkelt de kan spre falsk informasjon.

Er det noen som har gode tips til hvordan hjelpe en person som er dypt inni konspirasjonsteorier? Så dypt at det nesten er blitt vanskelig å ta kontakt.. og de hører lite på fakta
Sitat av Lebowski Vis innlegg

Er det noen som har gode tips til hvordan hjelpe en person som er dypt inni konspirasjonsteorier? Så dypt at det nesten er blitt vanskelig å ta kontakt.. og de hører lite på fakta
Vis hele sitatet...
Nei. Det tror jeg er vanskelig og grenser mot tildels kompleks psykiatri. Fordi jeg har opplevd det selv på nært hold i nær relasjon så vet jeg litt. Det er helt grusomt, og da snakker vi ikke bare konspirasjonsteoriene men at et fullt oppegående menneske kan ha ha snudd tilnærmet 180° fra å ha vært selvstendig med sterke egne meninger til å ha blitt en slave av hele alternativbevegelsen. Og da snakker vi hele alternativbevegelsen. Det er min erfaring at dette er i hovedssak de samme folka, miljøet og da må nok en del av redningen bli å komme vekk fra det. Min personlige teori er at disse har mengder med frykt og redsler for det ukjente og er da særlig på søken etter enkle lett forståelige svar og forklaringer.
Støtter det Dough over her sier.
Jeg har en godt utdannet og meget intelligent venn, som dessverre er i ferd med å dette ned i kaninhullet. Han sliter kraftig psykisk, men nekter å se at fellesnevneren for hans problemer er nettopp han, og ikke storkapitalen, eller andre utenforliggende forklaringer.

Jeg har gitt opp å få han over på bedre tanker, og forsøker heller bare å være tilstede som venn og medmenneske.

Vi mennesker ønsker så gjerne at ting skal ha sammenheng, og ser forklaringer og systemer der det kun er en korrelasjon.
Gjør det vel lettere for enkelte å leve med et kaotisk sinn, i en kaotisk verden, slik som tidligere har blitt påpekt her.
Sist endret av Susannne Ufør; 14. september 2020 kl. 11:17. Grunn: skrivefeil
Takk for gode refleksjoner Dough og Susanne. Jeg syntes også det er utrolig trist. Min venn har havnet dypt i det, han snakker nesten ikke med oss lenger, og går heller til angrep mot alle i vennekretsen online. Når vi prøver å snakke med han, så blir han veldig kjapt defansiv, og bruker avanserte ord for å ta kontroll på samtalen.

Dette er også en person som har veldig veldig mye fritid, og har derfor veldig mye tid til å skrive laaange svar på våre meldinger. Svarene hans er umulige å svare på med fornuft, da de er så lange og komplekse at vi ikke skjønner noe av de.

Jeg skal nok prøve meg på kjærlighetens vei, og heller stille som en god venn. Da håper jeg at det sakte men sikkert vil bli glemt eller visket bort.
Bare pass på deg selv midt oppe i det hele. Ikke la deg bli dratt ned og med. Det er ingen tjent med.
Sitat av Lebowski Vis innlegg

Jeg skal nok prøve meg på kjærlighetens vei, og heller stille som en god venn. Da håper jeg at det sakte men sikkert vil bli glemt eller visket bort.
Vis hele sitatet...
Holder jeg med deg i. Ingen grunn til å gå inn i disse diskusjonene. Som kjent skal de alltid ha siste ordet og det er ALLTID noen på fb som støtter dem så du har allerede tapt. Bare å "jatte" med å late som om du prosesserer påstandene er greit å slippe unna med uten å ødelegge stemningen. Du trenger å være hverken likegyldig eller å verve deg evig troskap til alternativbevegelsen, bare legge seg noe midt i mellom.
For min del ble det ekstra vanskelig når det ble sykdom involvert og vedkommende valgte alternativ behandling. Det er vanskelig å måtte ta denne avgjørelsen å velge kjærlighetens vei, tilstedeværelse og å støtte vedkommende i dems egne valg for eget liv og helse.
Flott skrevet av omtrent alle. Jeg har selv vært dypt overbevist om et par konspirasjonsteorier, og sleit mye psykisk pga det og andre ting. Har det heldigvis litt bedre nå. Det kan være vanskelig å se hvordan det er å være fri fra slike tanker når man er midt i det, og noen tror til og med at vennene deres er med på "konspirasjonen mot dem". Skumle greier altså.

Digger podcasten, og jeg gleder meg til å høre mer!
Sist endret av Lykkestjerna; 14. september 2020 kl. 12:24.
Sitat av Lebowski Vis innlegg
Tusen takk for kommentarer folkens, her var det mye interessant. @equimanthorn jeg likte spesielt tråden du delte, den viser bare hvor enkelt folk kan bli lurt og hvor enkelt de kan spre falsk informasjon.

Er det noen som har gode tips til hvordan hjelpe en person som er dypt inni konspirasjonsteorier? Så dypt at det nesten er blitt vanskelig å ta kontakt.. og de hører lite på fakta
Vis hele sitatet...


Mhm, det viser at konspifolket, eller i alle fall de folka som videreformidler nye funn til menigheten nok i mange tilfeller blir så ivrig etter å få en case at det går av skaftet på dem til tider. Denne skjedde jo før Trump-eraen og det er fascinerende hvordan Armin tar en Trump da, og hvor himmelfalne de som deltar i tråden er over å være vitne til noe sånt. 10 år etter så er det der dessverre en helt vanlig taktikk blant "the worst of the worst" når de blir konfrontert med banebrytende åpenbar løgn.

Hva gjelder spørsmålet ditt utenom det så kan jeg ikke annet enn. å si det de andre allerede har sagt. Jeg har selv en person i veldig nær omgangskrets som bikka helt over i kvinnehat, chemtrails og ellers absolutt alt annet som bekreftet ting han hadde for seg fra før av. Han er jo en vandrende stereotyp på hvorfor det gikk som det gikk, noe jeg ikke skal gå inn på her, men det er påfallende hvor indoktrinert og hvor dumme alle andre ble helt plutselig, som blir enda mer påfallende når han ikke en gang kan Backe opp en eneste av påstandene sine uten å bare referere til lange videoer på YouTube. Før det snappa for han var han ellers en alright kar, det er han forsåvidt enda men det er ikke gøy å se et familiemedlem iscenesette en prosess som jeg er ganske sikker på at vil fucke han opp ganske greit med tid og stunder.

Og selvfølgelig, det glemte jeg å nevne i førsteposten i denne tråden, skal sjekke ut podcasten etterpå! Konspirasjonsteorier og folk som har peiling på dem og alle detaljene blir stort sett alltid underholdende!
Sist endret av equimanthorn; 14. september 2020 kl. 13:07.
Ikke fått hørt på podcasten ennå. Men ts, kanskje er det mulig å forsøke med en form for avledning, få samtalen over på noe annet? Om vennen din nekter å forholde seg til noe annet enn konspirasjonsteorier og bare opptrer blodig nyfrelst så tror jeg dessverre det er lite å få gjort med det. Kanskje er det også underliggende problemer som gjør at vennen din klorer seg fast i alternative løsninger og forklaringer. Bra at du fortsetter å være tilstede, og støtte. Men du må ikke la dette ta helt overhånd. Vi kan ikke endre andre enn oss selv, om vennen din ikke er mottakelig for andre impulser nå så kan faktisk en forsiktig tilbaketrekking være en løsning. Kanskje må bare den personen ri ut denne bølgen. Ser man stort på det så er vel slik at vi mister mennesker hele livet, og nye mennesker kommer til. Kanskje er realiteten at det nære vennskapet dere har hatt egentlig er litt på overtid, og at den eneste som kan gjøre noe for å endre det er den nyfrelste. For de fleste så går jo slikt over etter hvert. Om det går over til full blown paranoia eller boarderline psykose så er det mulig å sende en bekymringsmelding.
Jeg har enda ikke sjekket podcasten, men jeg kjenner til Dyrendal. Jeg betviler ikke at han er kunnskapsrik, men samtidig så fremstår han tidvis svært unyansert. Han lever tross alt av å avsløre konspirasjonsteorier, men jeg har alldrig hørt han ta tak i reele konspirasjoner. Det gjør han i mine øyner mindre troverdig. Jeg får litt den følelsen av det berømte quotet den enes død, den andres brød. Jo, vist nettet oser av ymse påstander om jorden er flat, 911, homolobbyen,romreptiler, chipping av vaksiner osv. Det var virkelig ingen ende, og alt dette er rett og slett enkelt å avsløre. Men samtidig så finnes det reele sannheter om Norge som bidro til bombing av Libya, trekantsammarbeidet mellom det militære komplekset i USA, Saudi Arabia, og Israel. Om et fåtalls store selskap som har eierskap i de fleste store mediene. Det ville f.eks vært upopulært om Dyrendal kritiserte kontroversielle sannheter i forhold til hans posisjon som "ekspert i mediene" og proffesor hos NTNU. Men først og fremst handler konspirasjonsteorier om hemmelige sammensvergelser med tanke på begrepet.

Men det er ellers veldig slitsomt med disse stereotypene som først og fremst er dramaavhengige, som ser en sammensvergelse over alt.

Men for å sitere fra en artikkel skrevet hos steigan omkring begrepet konspirasjonsteori: "Konspirasjonsteori består av ordkombinasjonen konspirasjon og teori. Det vil si en teori om en hemmelig sammensvergelse eller komplott. Faktum er at som enhver annen teori, er en konspirasjonsteori enten sann eller gal. For å avgjøre sannhetsgehalten må teorien underlegges kritisk vurdering. Det finnes mange spinnville konspirasjonsteorier som ikke fortjener dette, men sanne konspirasjonsteorier finnes også. Et kjennetegn ved konspirasjonsteorier er at de bygger på spekulasjoner som kan være vanskelige å verifisere. At noe ikke kan verifiseres betyr ikke at det er usant! Siden konspirasjoner per definisjon dreier seg om hemmelige sammensvergelser, vil informasjonstilgang nødvendigvis være begrenset. Det er et udiskutabelt faktum at hemmelige sammensvergelser skjer."

https://steigan.no/2018/11/verdiborsen-pa-kjetterjakt/
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Jeg har enda ikke sjekket podcasten, men jeg kjenner til Dyrendal. Jeg betviler ikke at han er kunnskapsrik, men samtidig så fremstår han tidvis svært unyansert. Han lever tross alt av å avsløre konspirasjonsteorier, men jeg har alldrig hørt han ta tak i reele konspirasjoner.
https://steigan.no/2018/11/verdiborsen-pa-kjetterjakt/
Vis hele sitatet...
Hei, tror du kanskje har misforstått. Dyrendal lever ikke av å avsløre konspirasjonsteorier. Han er en professor som studerer fenomenet; hva er det, hva betyr det, hvem tror på det, hvor kommer teoriene fra, osv. Man legger fint merke til dette i podcasten, da det var en smule vanskelig å få han til å snakke om enkelte konspirasjonsteorier. Han bryr seg mer om det store bildet.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Villet provokasjon / trass / opposisjon forklarer mye av atferden for meg. Ofte at man er blitt fordømt for feil mening også
Poenget til Meaculpa over her er også verdt å merke seg! Anekdotisk så klart, men mitt bestemte inntrykk er at konspirasjonsteoretikere (i alle fall alle av de jeg har møtt personlig) har en ganske begrensa kunnskap hva gjelder det meste. Mange av dem har jeg lagt merke til er, tross i det, veldig opptatt av å mene ting. Hvis du da mener helt teite ubegrunnede ting og konstant blir korrigert så er jo konspiverdenen i alle farger og fasonger, et sted hvor du i alle fall får inntrykket av å ha rett.
Problemet er at konspirasjonsteori brukes om veldig mye man før kalte maktanalyse. F.eks. hvordan mediene drives. Folk på venstresiden visste før at de store mediene jobbet for de rike og mektiges interesser. Man tror ikke på reptilmennesker fordi man påpeker eierinteresser, hvordan saker vinkles, hvordan enkelte saker ignoreres, hvordan noen ytterst få nyhetsbyråer forsyner pressen med saker. Tross alt er de store mediene stort sett der vi får vår informasjon om verden fra. Nå kan man blir kalt konspirasjonsteoretiker for å påpeke noe så åpenbart. De som prater høyest om konspirasjonsteorier har ofte en stor mangel på kunnskap og lite utviklet kritisk tenkning.
Så finnes det de som snakker om reptiler og alt sånn, klart det. Men man må huske at konspirasjoner skjer hele tiden. Snakker liksom ikke rike mennesker sammen?
Så er det konspirasjonsteoriene de store mediene støtter, f.eks. alle sakene om de slemme russerne som hacker alt mulig, alltid/oftest med helt elendig med kilder.
Så jeg vil oppsummere med:
- Det finnes konspirasjonsteorier, og det finnes kritisk tenkning/sunn fornuft/maktanalyse
- Noen konspirasjonsteorier støttes åpenlyst av medier og vestlige myndigheter
- Konspirasjoner/sammensvergelser skjer i praksis hele tiden
Når det gjelder Covid-19(84) er det så mye som ikke henger på greip at det er helt naturlig at folk begynner å lure. Det handler om tiltak sammenlignet med faktisk farlighetsgrad (hvor mange smittede som faktisk dør, helsetilstand og alder på de som dør osv.).
Jeg er også litt overrasket over hvor lite kritiske Freaks medlemmer er, tydeligvis er ikke psykedeliske stoffer så bevissthetsutvidende.
Hvis jeg var en person i myndighetene med mye makt, eller en forretningsmann med stor innflytelse, så ville jeg vært glad for at meningsmotstanderne mine ble satt i bås med folk som Alex Jones, det ville gjort saken mye enklere for meg.
Ser flere omtaler de som faller for konspirasjonsteorier som mindre begavede mennesker, eller at de generelt har lite kunnskap. Akkurat det vet jeg ikke noe om, så jeg kan bare snakke for de tilfellene jeg har opplevd blant venner og bekjente. Jeg tror kanskje ikke at det er manglende allmennkunnskap som gjør at folk havner i det kjøret. En bekjent hadde grei master i økonomi og bra jobb. Et samlivsbrudd og et par arbeidsgivere senere så skjer det noe med fyren. Deprimert kanskje. Eller utbrent. Vet ikke jeg så det jo bare fra utsiden. Det ble stadig mer alkohol, muligens også andre rusmidler og en dag så blir fyren tvangsinnlagt i full psykose. Tror den time out'n varte fra nyåret til utpå høsten. Fortsatt ubrukelig i jobb og har mer eller mindre meldt seg ut av samfunnet og sitter stort sett hjemme og "ser spøkelser". Etter innleggelsen er det en helt ny mann. Mistenksom, nyfrelst og han ser skjev maktfordeling overalt, han ser allianser andre ikke ser og han forteller de som fortsatt forsøker å holde kontakt at vi er sauer. Dette er egentlig ikke en tulling, han er lynende smart og før han ble syk var han en fornuftig kar. Var det isolasjon og dårlige psykisk helse som gjorde at han oppsøkte alternative miljøer på nett og grov seg ned i disse teoriene? Jeg vet ikke, og har egentlig gitt opp å finne ut av det. Håper han finner veien ut, for det er begrenset hvor lenge man stiller opp og orker å høre på alle paranoide tankene. Og det er jo rart, for han er ikke dum. Han tror ikke verden er flat, eller at vaksine er et overgrep av statsapparat for å spore oss eller noe slikt. Men han snakker stadig om reel makt, han har store korktavler med navn og jeg lurer på om det er noe slikt som 10-15 familier i Norge som kontrollerer all makt, som bestemmer hvem som skal lykkes og som har makten til å få alle andre til å falle stygt. Sier man imot er en sau. Og forsøker man overse ham så bare durer han på.

Kanskje er det andre også som faller for teoriene som ikke er dumme men som i en sårbar fase desperat søker etter noe som gir dem mening, håp eller noen form for samhold eller bare en grunn til å stå opp av sengen.

Tror noen av de som driver å konstruerer disse teoriene er kyniske mennesker. Altså, endel av teoriene er opplagt vas som de aller aller fleste ser. Men noen toner jo galskapen litt ned og da tror jeg lettere at større grupper biter på. Nei nå skal jeg ikke skrive mer nå skal jeg heller høre på podcasten.
Sist endret av _abc_; 14. september 2020 kl. 17:32.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Problemet er at konspirasjonsteori brukes om veldig mye man før kalte maktanalyse. F.eks. hvordan mediene drives. Folk på venstresiden visste før at de store mediene jobbet for de rike og mektiges interesser. Man tror ikke på reptilmennesker fordi man påpeker eierinteresser, hvordan saker vinkles, hvordan enkelte saker ignoreres, hvordan noen ytterst få nyhetsbyråer forsyner pressen med saker. Tross alt er de store mediene stort sett der vi får vår informasjon om verden fra. Nå kan man blir kalt konspirasjonsteoretiker for å påpeke noe så åpenbart. De som prater høyest om konspirasjonsteorier har ofte en stor mangel på kunnskap og lite utviklet kritisk tenkning.
Vis hele sitatet...
Problemet er at en viss gruppe mennesker er veldig glade i å bruke denne "maktanalysen" som påskudd til å avfeie alt annet enn de 5% mest ekstremvinklede kildene som tilfeldigvis er mest enig med deres synspunkt. Da ryker man fort rett over i konspirasjonsteori-båsen igjen: selv om kildekritikk er uunværlig, er det ofte ikke dette som faktisk skjer når man går såpass langt.

Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Så er det konspirasjonsteoriene de store mediene støtter, f.eks. alle sakene om de slemme russerne som hacker alt mulig, alltid/oftest med helt elendig med kilder.
Vis hele sitatet...
Har du noen spesifikk grunn til å tvile på de tilfellene der russiske "interesser" har blitt tatt på fersken? Har du et eksempel på høyprofilerte saker der kildeføringen har vært svak? Så vidt meg bekjent er f.eks. involveringen i presidentvalget 2016 i USA nokså veletablert?

Hvem tjener på å skylde på russerne, hvis det er det som skjer? Og hvordan?

Hvilke andre konspirasjonsteorier er det "MSM" pusher på oss, og hvorfor er de uriktige?

Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
- Konspirasjoner/sammensvergelser skjer i praksis hele tiden
Vis hele sitatet...
Det gjør det sikkert, men det betyr ikke at individuelle, tilfeldige "X gjør Y ved hjelp av Z" hypoteser får noen merkbart større sjanse for å være riktig.

Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Når det gjelder Covid-19(84) er det så mye som ikke henger på greip at det er helt naturlig at folk begynner å lure. Det handler om tiltak sammenlignet med faktisk farlighetsgrad (hvor mange smittede som faktisk dør, helsetilstand og alder på de som dør osv.).
Vis hele sitatet...
Du synes ikke selv at å sammenlikne smittevernstiltak med Orwell blir litt i overkant spissformulert? Er det noen spesifikke momenter du mener er logiske å sammenlikne med ting fra akkurat denne boken?

Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Jeg er også litt overrasket over hvor lite kritiske Freaks medlemmer er, tydeligvis er ikke psykedeliske stoffer så bevissthetsutvidende.
Vis hele sitatet...
Dette er, enkelt og greit, uproduktiv drittslenging: ikke bare fordi rusmiddelvinkelen fremstår som et sleivspark, ikke bare fordi det minner pinlig om sheeple-typen av "argumentasjon", men fordi det er såpass vagt at det er umulig å vite hva eller hvem du sikter til overhodet.
Syntes den podcasten var litt tam, ikke helt ferdig har litt igjen for han begynte å lete i papirer og pc og det tok bare for lang tid så jeg mistet fokus. Var han stresset, uforberedt eller var det jeg som kjedet med sånn at tankene vandret litt? Syntes han Dyrendal slet litt med å forklare temaet på en spennende måte og gi mer dybdeinnsikt og forklaringer på hvorfor folk faller for dette. Han har tross alt jobbet med dette siden 1992. Det er jo noen år, og han har skrevet bok eller bøker om emnet men kjente at jeg ikke ble fristet til å kjøpe eller låne de. Det kan ha vært meg eller det kan ha vært han. Noen andre som fant den litt tam?
Sist endret av _abc_; 15. september 2020 kl. 00:38.
For noen år siden skrev jeg et nokså utfyllende innlegg som oppsumerte en forskningsrapport om psykologiske faktorer som motiverer folk til å tro på konspirasjonsteorier. Tror det er flere som ville funnet det av interesse, så lenker til den her .
Redpilled alfahann
Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Problemet er at konspirasjonsteori brukes om veldig mye man før kalte maktanalyse. F.eks. hvordan mediene drives. Folk på venstresiden visste før at de store mediene jobbet for de rike og mektiges interesser. Man tror ikke på reptilmennesker fordi man påpeker eierinteresser, hvordan saker vinkles, hvordan enkelte saker ignoreres, hvordan noen ytterst få nyhetsbyråer forsyner pressen med saker. Tross alt er de store mediene stort sett der vi får vår informasjon om verden fra. Nå kan man blir kalt konspirasjonsteoretiker for å påpeke noe så åpenbart. De som prater høyest om konspirasjonsteorier har ofte en stor mangel på kunnskap og lite utviklet kritisk tenkning.
Vis hele sitatet...
Bra skrevet. Det er en vesentlig forskjell på en teori som går ut på at gruppe X har makt ergo vil gruppe X ivareta interressene til gruppe X, og en teori som går ut på at person x, y og z har konspirert om å oppnå en bestemt ting, der alle motbevis tas til inntekt for at person x, y og z har fått det til å virke som at det ikke foregår noen konspirasjon.

Hele verdensbildet til store deler av venstresiden er en konspirasjonsteori om den første formen for argumentasjon skal stemples som konspiratorisk.
Hele verdensbildet til store deler av venstresiden er en konspirasjonsteori om den første formen for argumentasjon skal stemples som konspiratorisk.
Vis hele sitatet...
Ja da går det vel begge veier? Føler noen på høyresiden er raske til å stemple venstresiden som late, hippie kommunister som bare ønsker seg en sterkest mulig stat. Slikt er kanskje mer at de som evt. tenker slik selv har valgt å forenkle modeller og begreper enn at det er en bevist plantet teori?

Nei nå skal jeg forsøke å lytte meg gjennom den podcasten før jeg går ut på altfor tynn is her. Bare håper Dyrendal får orden i papirene sine eller så blir den vel langdryg den siste biten...
Er du en av sauene som kaller alt som ikke vises på nyhetene for konspirasjonsteorier?

Jeg synes du skal stoppe å misbruke ordet, og heller finne ut av hvordan begrepet oppstod.
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
For noen år siden skrev jeg et nokså utfyllende innlegg som oppsumerte en forskningsrapport om psykologiske faktorer som motiverer folk til å tro på konspirasjonsteorier. Tror det er flere som ville funnet det av interesse, så lenker til den her .
Vis hele sitatet...
Takk for denne! Alle de tre punktene du beskriver i posten passer ganske godt overens med de jeg kjenner som tror på mange konspirasjonsteorier.

Denne videon her beskriver også utrolig godt av en nevrolog hva konspirasjonsteorier gjør med hjernen din. Her treffer mye overens med den posten du delte.

It all makes sense now!
Ordet konspirasjonsteori er i dag brukt som ett argument for at X mening/påstand er feil. Uten å bry seg særlig om substans.
Blir litt som med ordet narkotika, ett ord som ofte blir brukt for å skape ett bilde. Ordet i seg selv er ca. meningsløst, utenom hva du forbinder det med, mtp ca alt av stoffer som påvirker sinnet ditt er innenfor denne kvalifiseringen, inkludert medisiner. Lovligheten ser heller ikke ut til å ha noe å si før begrepet blir brukt. Det er lett å assosiere det negativt, farlig, etc. Føler ordet i en viss grad konspirasjonsteori gjør det samme.

Det eksisterer det mange konspirasjonsteorier i dag, noen ekstreme. Flat earth, en gruppe mennesker har total kontroll på verden, vaksinemotstandere, etc. Har observert at noen folk virker og liker å bruke absurde teorier som argument for at en annen totalt urelevant teori er feil.
Så må vi ikke ignorere teoriene som viste seg å stemme, eller ha rot i virkeligheten. F.eks.. Operation Northwoods, mk ultra, etc..
Til slutt har vi konspirasjoner som var\er greit å tro på, eller akseptert. Som trump vant pga putin. Ikke minst konspirasjonene som har sørget for at vi med usa destabiliserte store deler av midtøsten.

Jeg er ikke særlig interessert i konspirasjoner, men verden er mer grå enn svart og hvit.
Sist endret av sneipen; 16. september 2020 kl. 09:58.
Konspirering foregår da hele tiden...

Jeez, blir satt ut av folk som døper alt som ikke er på nrk, tv2 / mainstream media, som «konspirasjonsteorier»
Sist endret av Bobben79; 16. september 2020 kl. 11:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Konspirering foregår da hele tiden...

Jeez, blir satt ut av folk som døper alt som ikke er på nrk, tv2 / mainstream media, som «konspirasjonsteorier»
Vis hele sitatet...
Hvem gjør det? Jeg har hvertfall ikke sett noe til det
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ingen gjør det. Eller, rettere sagt er det ikke det som skjer i 99% av tilfellene: det er bare en stråmann konspirasjons...folk... driver med til stadighet. Hvis folk påpeker at de farer med hjernedøvende, tordnende, lallende, siklende idiotisk bullshit er det selvfølgelig bare fordi de er hjernevasket av The Man/MSM/Etablissementet/Venstresiden/diverse andre sider/aliens/reptiler/Bush/Obama/jeg vet ikke hva.
Sist endret av robhol; 18. september 2020 kl. 13:16.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av robhol Vis innlegg
Ingen gjør det. Eller, rettere sagt er det ikke det som skjer i 99% av tilfellene: det er bare en stråmann konspirasjons...folk... driver med til stadighet. Hvis folk påpeker at de farer med hjernedøvende, tordnende, lallende, siklende idiotisk bullshit er det selvfølgelig bare fordi de er hjernevasket av The Man/MSM/Etablissementet/Venstresiden/diverse andre sider/aliens/reptiler/Bush/Obama/jeg vet ikke hva.
Vis hele sitatet...
haha, you got that right!
Hei! Kul tråd!

Jeg har tenkt litt på dette med konspirasjonsteorier i det moderne informasjonssamfunnet i ly av de bekreftede eksemplene på konspirasjoner som ofte/kan nevnes som bevis på forekomsten av konspirasjoner eller situasjoner som på folkemunne kan kalles konspirasjoner:

MKUltra

Klassikeren. Kan ikke ha en spilleliste med konspirasjonsteorier uten å ta med gode gamle MKUltra. Ja, du har hørt den før. Men den er fortsatt et yndet primeksempel blandt fans på hva en solid statskonspirasjon kan være. (selvom det på en måte ikke var en konspirasjon, bare hemmelig)

Operasjon Snøvhvit

Dette er en vaske-ekte konspirasjon. Den involverte veldig mange mennesker, og pågikk veldig lenge. Så hvis du vil grave deg ned i at det kan finnes en stat inne i staten, som også kontrolleres av en liten gruppe veldig mektige (pedofile) gærninger - jekk deg en kald en og kos deg med denne.

Tuskegee


red anm:Tuskegee var ikke hemmelig, og dermed ikke en konspirasjon - men jeg har sett den misforstått som det. Personlig synes jeg det er langt mer skummelt at den ikke var hemmelig, men det var helt greit fordi de var jo bare en fattig etnisk minoritet.

Norsk "James Bond"


red anm: Jeg hverken kan eller vil ta ansvar for å ha kalt ham " James Bond". Det står i linken, og jeg vil bare at du skal være forberedt på at det ikke er snakk om Martini-James, men Ringnes-James.


Bare for slenge ut noen artige som jeg kommer på nå i farta.


Det jeg lurer på er hva folkens tenker vedr. hvordan/om det påvirker oss å kunne slå opp at det å tro på "nyheten" om en konspirasjon er (grovt forenklet, akkurat som hjernen liker det) bekreftelig både sannsynligvis feil, men også faktisk en mulighet
- historisk sett
Litt sløve språknazisten som bor i hodet mitt og tidvis fyrer seg opp anm: hvis du er litt liberal på hva du kaller en konspirasjon.

Dette er jo forresten også bare eksempler fra USA og Norge.
Sovjet var og Kina virker jo driftet av hemmelig politi og ritualiserte konspirasjoner, så jeg har ikke lagret noen konkrete eksempler i hjernen min som jeg får manet frem akkurat nå (og google er så vanskelig så tidlig på morgenen, uten kaffe og huffastakkarsmeg)
- men kanskje noen her har noen gode?

Felles for disse er jo forresten forøvrig at de ikke involverer noe overnaturlig som romvesener. Greit: scientologer, men allikevel.

Men noen av dem er jo avhengige av store hemmelige
(multinasjonale) samarbeid - som kan sees som å legitemere premisset for populære fantasier som illuminati eller NWO og romøglene som kontrollerer dem.

For å bare være helt klar på dette:
Jeg prøver overhodet ikke å si at man skal tro på konspirasjonsteorier, eller uttrykt enda klarere:

DU LEVER MED 100% SIKKERHET IKKE PÅ EN FLAT PLANET STYRT AV PEDOFILE ROMVESENØGLER.

Men kan det kanskje påvirke hvorfor folk føler det er legitimt å hoppe på sånt? Altså det å kunne slå mange eksempler på det i internett-leksikon, og i avisene.

Blir vår opplevelse av utbredtheten til disse konspirasjonteoriene kanskje også sterkt påvirket av at det er en meme at det "veldig utbredt", forresten - begynte jeg å lure på nå?

Hvis man feks. ser på medlemskapet til en globalt tilgjengelig nettgruppe, og så ser igjennom alle videoene og leser alle manifestene der - så kan det virke som om det er langt flere enn det faktisk er.

Fordi det du ser er alle konspirasjonteoretikere i hele verden samlet på ett sted, ihvertfall i det øyeblikket de var det - og så har de ikke slettet kontoen. De er også listet sammen med mange som er der for lols og kritisk forskning, eller og utrolig samt ironisk nok - så kan de være russiske statsansatte trollz.

Men nå har jeg ikke mer å komme med, så da er inlegget over.
Sist endret av Pruttnisse; 2. oktober 2020 kl. 11:30. Grunn: la-meg-redigere-hack