Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2803
Anonym bruker
"Oppblåst Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei
Jeg har slitt med depresjon i snart et tiår og føler selv jeg har prøvd det meste. Jeg trener flere ganger i uken, ok kosthold, psykolog, meditasjon og generelt jobbet mye med meg selv.

Men klarer liksom ikke bli kvitt denne depresjonen og er veldig oppgitt. Har egentlig et flott liv med unger og god familie og venner rundt meg og syns det er veldig trist at jeg ikke klarer å leve det.

Lest og sett en del videoer med menn som har begynt på trt etter å fått påvist lave nivåer. Som har fått et nytt liv etter påbegynt behandling. Symptomene på lavt testo nivå og depresjon er veldig like.
Jeg har i en uke nå prøvd «nofap» og det er null problem, får heller ikke reisning om morgen.

Noen har har vært igjennom prøver og fått behandling i Norge og kan fortelle litt om opplevelsen.
Hvordan går man frem og hva kan man forvente hos lege?

Hvis du har kunnskap og erfaring ang lavt testosteron nivåer setter jeg stor pris på om du vil dele relevant kunnskap.

-mann under 40 som krysser fingrene for lave nivåer.
Ville oppsøkt fastlege for blodprøve. Hvis fastlege ikke agerer på evt. lave verdier ville jeg oppsøkt androlog privat i storbyen. Der er det mye enklere å få behandling med trt.
Sitat av urunderarrest Vis innlegg
Ville oppsøkt fastlege for blodprøve. Hvis fastlege ikke agerer på evt. lave verdier ville jeg oppsøkt androlog privat i storbyen. Der er det mye enklere å få behandling med trt.
Vis hele sitatet...
Funker urolog like bra? Sjeldent jeg finner private androloger, foruten storbyer.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Først og fremst må du jo få bekreftet at du har lave nivåer. Hva slags forhold har du til alkohol eller andre rusmidler? Hvis du har lave verdier og du har ekstra fett på kroppen, får du beskjed om å gå ned i vekt og spise sunnere. Behandling med testo må ofte fortsette resten av livet. Jeg har samme tanker som deg, men har bestemt meg for å få vekt, kondis og muskelmasse der det skal være før jeg tester meg. Litt i overkant kvapsete.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Først og fremst må du jo få bekreftet at du har lave nivåer. Hva slags forhold har du til alkohol eller andre rusmidler? Hvis du har lave verdier og du har ekstra fett på kroppen, får du beskjed om å gå ned i vekt og spise sunnere. Behandling med testo må ofte fortsette resten av livet. Jeg har samme tanker som deg, men har bestemt meg for å få vekt, kondis og muskelmasse der det skal være før jeg tester meg. Litt i overkant kvapsete.
Vis hele sitatet...
Anbefaler du fastlegen eller urolog for å måle verdiene? Min fastlege føler jeg er useriøs, og har egentlgi lyst å få målt meg privat hos en fastlege bare.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du bare skal måle så kan jo ikke fastlegen nekte deg å sjekke verdiene dine i en blodprøve. Der kan du jo få sjekket mye, ikke bare testo. Dette er ganske vanlig. Men hvis verdiene er veldig lave, og du har gjort alt annet riktig, som riktig BMI, god kondis, bra med muskelmasse (noe som er vanskelig å få til på veldig lavt testonivå), veldig måtehold med alkohol osv, og legen fortsatt nekter å hjelpe deg med henvisning til urolog, så ville jeg gått privat. Problemet da er at det er dyrt, og hvis en privatlege skal fortsette med forskrivninger av testosteron så må du være forberedt på å betale en høvding hver gang du snakker med han. Dermed er det definitivt enklere å gå via fastlegen, i alle fall helt til han nekter å hjelpe deg.
Anonym bruker
"Oppblåst Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har lite fett på kroppen og er ganske sterk og ok kondis. Har hatt det ihvertfall 2 år. Føler jeg har prøvd det meste derfor jeg håper at lavt testo nivå kan være grunnen til at jeg ikke kommer meg videre. Urolog høres litt dyrt ut for min hvis ikke legen er hjelper.
Jeg har forstått det slik at nivåene for «normale» nivåer varierer veldig og selv om man er innafor normalen men på nedre skala så kan det være «alt» for lavt for en mann i min alder?

hvis nivåene er lave hva må man igjennom før man får behandling?
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En konsultasjon på colusseum mann koster ca 2000 + noen hundrelapper for å sjekke verdier etc...

Men de har 1000x mer peiling på testosteron enn fastlege og urolog i det offentlige.

Om du er villig til å investere litt penger i helsen din og livskvaliteten din så er det definitivt verdt en tur bort.
Anonym bruker
"Oppblåst Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker for svar. Bor dessverre ikke i nærheten så kan ikke bruke colusseum.
Får vel uansett en blodprøve for og sjekke verdier hos fastlege. Hvis verdiene er lave men de ikke mener de er lave nok er det noe man kan gjøre selv uten hjelp fra lege og urolog?

Jeg har investert mye i helse for og prøve og forbedre livskvaliteten, og tenker det er det viktigste man kan investere i.

Noen som kan si noe om nivåer? Hvilke nivåer er for lavt og kunne trengt en justering osv..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En konsultasjon på colusseum mann koster ca 2000 + noen hundrelapper for å sjekke verdier etc...

Men de har 1000x mer peiling på testosteron enn fastlege og urolog i det offentlige.

Om du er villig til å investere litt penger i helsen din og livskvaliteten din så er det definitivt verdt en tur bort.
Vis hele sitatet...
Men er det verdt å betale 2300,- for konsultasjon + testosteronprøver hos ColoseuMann(urolog) kontra fastlegen?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du bare skal måle så kan jo ikke fastlegen nekte deg å sjekke verdiene dine i en blodprøve. Der kan du jo få sjekket mye, ikke bare testo. Dette er ganske vanlig. Men hvis verdiene er veldig lave, og du har gjort alt annet riktig, som riktig BMI, god kondis, bra med muskelmasse (noe som er vanskelig å få til på veldig lavt testonivå), veldig måtehold med alkohol osv, og legen fortsatt nekter å hjelpe deg med henvisning til urolog, så ville jeg gått privat. Problemet da er at det er dyrt, og hvis en privatlege skal fortsette med forskrivninger av testosteron så må du være forberedt på å betale en høvding hver gang du snakker med han. Dermed er det definitivt enklere å gå via fastlegen, i alle fall helt til han nekter å hjelpe deg.
Vis hele sitatet...
Enig der, er jo så å si gratis å måle verdiene hos en fastlege. Men ifølge flere tar de det useriøst, selv med lave verdier, skal det mye til før en fastlege gir ut testo, og da må man vente på ny time hos en offentlige urolog igjen, som tar uker, kontra om en drar privat hos en urolog.

Føler jeg har symptomer på lavt testo, og tenker bare å bestille time hos ColoseumMann, 2300 konsultasjon + prøver. Enten har jeg lave eller ikke. Og om jeg har lave nivåer, så trenger jeg vel maks 1 time til før evt behanding. Blir vel rundt 5000,-.
Sist endret av fuckouttahere; 9. mai 2020 kl. 23:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men behandling med testo er gjerne lifetime, og de skriver vel ikke ut resepter til deg for evig gratis?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men behandling med testo er gjerne lifetime, og de skriver vel ikke ut resepter til deg for evig gratis?
Vis hele sitatet...
La oss si jeg drar til en urolog, måler verdiene og dem kommer tilbake lave. Hvor mange fler timer trenger jeg før jeg kan få utskrevet trt?
Anonym bruker
"Rask Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Norsk skala for normalverdi er helt på tryne, da den er felles for menn i alle aldre. Den går fra så å så ikke existerende til ekstremt høy. Noe rundt 6-32 nmol/L

Jeg har fått målt testo under average til en 80åring(13.05 nmol/L) minus standard deviation(4.63), altså under halvparten av en average 80åring. Under 25% av en average 20åring(Jeg er i 20årene), men det er akkurat over grensa til å være innafor "normal". Så henvisningen jeg fikk fra fastlegen(som i det minste tar meg på alvor) til androlog ble avslått.

Ta en blodprøve som måler testo osv. Hvis legen nekter huker du bare av et par kryss selv for testo (total og fri), østrogen osv på arket du får før du leverer det til lab.

Så finner du litteratur til normal verdier, studier som peker til symptomer på lav testo, og viser det til legen din når du får resultatene dine.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Norsk skala for normalverdi er helt på tryne, da den er felles for menn i alle aldre. Den går fra så å så ikke existerende til ekstremt høy. Noe rundt 6-32 nmol/L

Jeg har fått målt testo under average til en 80åring(13.05 nmol/L) minus standard deviation(4.63), altså under halvparten av en average 80åring. Under 25% av en average 20åring(Jeg er i 20årene), men det er akkurat over grensa til å være innafor "normal". Så henvisningen jeg fikk fra fastlegen(som i det minste tar meg på alvor) til androlog ble avslått.

Ta en blodprøve som måler testo osv. Hvis legen nekter huker du bare av et par kryss selv for testo (total og fri), østrogen osv på arket du får før du leverer det til lab.

Så finner du litteratur til normal verdier, studier som peker til symptomer på lav testo, og viser det til legen din når du får resultatene dine.
Vis hele sitatet...
Hvordan fikk du utskrevet trt? Gikk du til en privat lege(urolog)?
Anonym bruker
"Rask Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk ikke TRT, som jeg nevnte sende fastlegen min en henvisning til endokrinolog. Han fikk svar tilbake at de ikke kunne behandle meg imed at min T var på ca 7, og "normal" skalaen ender på 6. I hvilket som helst annet land får du TRT tvert du er under 12 ca.

Ønsker du å leve normalt, være produktiv, ha sex-drive og ikke ligge utmattet på sofaen dagen lang må du bli kriminell. (evt Colosseum Mann om du bor i oslo?)

Heia Norge!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fikk ikke TRT, som jeg nevnte sende fastlegen min en henvisning til endokrinolog. Han fikk svar tilbake at de ikke kunne behandle meg imed at min T var på ca 7, og "normal" skalaen ender på 6. I hvilket som helst annet land får du TRT tvert du er under 12 ca.

Ønsker du å leve normalt, være produktiv, ha sex-drive og ikke ligge utmattet på sofaen dagen lang må du bli kriminell. (evt Colosseum Mann om du bor i oslo?)

Heia Norge!
Vis hele sitatet...
Hørtes merkelig ut.

Men hvorfor tror du ColoseumMann gir deg behandling enklere enn en endorinolog? Er dem ikke like strenge?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Spurte du noen av legene hva deres testoverdier var, siden de syntes det var så greit og lite betydningsfullt at du syntes dine var svært lave, og det lå så lavt som 7? Merker jeg blir provosert på dine vegne.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Spurte du noen av legene hva deres testoverdier var, siden de syntes det var så greit og lite betydningsfullt at du syntes dine var svært lave, og det lå så lavt som 7? Merker jeg blir provosert på dine vegne.
Vis hele sitatet...
Hørtes ufattelig merkelig ut selv. Så lave nivåer så er det nesten ulovlig å ikke gi behandling, er jo helsefarlig å leve med slike nivåer.

Kompiser som går på trt, har fått trt av private urologer, og de har nivåer som er på gj.snittet. Så fort du er under det, får du det.