Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1103
Jeg hqar en stor glass electrodel, jeg lurte på hvordan brukes de here, hva kan jeg gjøre med den uten om ramme den in som e planen.
hva om jeg skjører høy spenning igjennom den hva skjer da?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det kan være ganske mye forskjellig, har du bilde av den?

Ikke kjør høy spenning igjennom ting du ikke vet hva er.
Sist endret av Dodecha; 7. mars 2024 kl. 10:06. Grunn: Skrivefeil
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
sorry veldig sent svar, her er den
https://imma.gr/125573x0b565
https://imma.gr/125574x001fa

Har lyst til å DRUSE 1mill volt igjennom jævelen!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det der er en Xenon lampe.

Brukes i kraftige lyskastere. Selv har jeg skiftet disse i Super Trouper II følgespotter. Fun fact: Det er denne lyskasteren ABBA synger om i super trouper sangen.

Men over til det viktige:
Denne lampa er under høyt trykk, så jeg håper for din egen skyld at du behandler den pent. Om den eksploderer så kan den ta livet av deg.
La meg gjengi noen sikkerhetskrav som gis for å håndtere lampa:

• Xenon arc lamps could burst when not in operation causing serious injuries! It is critical to follow safety instructions when handling Xenon arc lamps!
• Xenon arc lamps have a high internal pressure. Depending upon the lamp, the internal pressure can exceed 10 ATM or 147 PSI, even when not in operation.
• Always wear eye/face and body protection when handling Xenon arc lamps!
• Never bump, drop, apply excessive stress, or scratch the lamp. This could cause the lamp to burst!
• Always transport the lamp in the provided protective case or cover until installation!
• Save the protective case or cover and packaging materials (box) for lamps that have been used to their rated service life. Use the protective case
when disposing of the lamps.
• Never touch the lamp when it is on, or soon after it has been turned off, as it is hot and will cause serious burns. Lamps should be allowed to
cool for a minimum of ten (10) minutes after the lamp is turned off.
• Always operate the lamp in closed, protective housings.
• Do not look directly at the operating lamp for any length of time; this may cause serious eye injury.
• Do not use lamp in close proximity of paper, cloth or other combustible material that can cause a fire hazard.
• Some Xenon arc lamps produce Ozone that is considered toxic at relatively high concentration levels. Use ozone-producing lamps in lamp
housings equipped with exhaust systems.
Vis hele sitatet...
Kilde

Så med mindre du har lyst å dø så foreslår jeg at du kvitter deg med denne lampen, den skal egentlig ha et beskyttende cover rundt den runde delen i midten, en slags heftig plast boks som låser seg rundt og beskytter mot eksplosjon som kan oppstå.
Om du ikke har denne biten foreslår jeg at du får på deg et tungt forkle, helst av lær, øyebeskyttelse og gode hansker, pakk lampen inn i et teppe eller annet som kan redusere skadene av en eksplosjon og så tar du kontakt med avfallshåndteringen i nærheten av deg om hva du burde gjøre.

Og for å tilfredstille nyskjerrigheten din, å druse en million volt igjennom denne saken vil ikke gjøre stort, avhengig av hvor mange amper du også sender. Disse lampene opererer på lav volt og høy amper, de vi hadde gikk på 24 volt og 89 amper.
Sist endret av Dodecha; 6. mars 2024 kl. 22:44. Grunn: Skrivefeil
Trådstarter
Tusen takk for informasjonen.. Jeg synest de var rå stilig, så jeg ville egentlig ramme den inn ellr noe, men jeg burde ikke gjøre dette altså? trodde det var en electrode jeg...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Stilig er den, ser jo ganske spesiell ut. Men de er som sagt veldig skumle å håndtere. Jeg anbefaler at du kvitter deg med den, om den skulle skades så har den som sagt høyt trykk og eksplosjonsfaren er høy.

Jeg fant frem en vi hadde på jobb nå for å vise hvordan dette beskyttende coveret ser ut.




Men nyskjerrigheten min og klør: Hvor fant du denne?
Sist endret av Dodecha; 7. mars 2024 kl. 10:08.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
På YouTube-kanalen Photonicinduction kan man se eksperimenter med lignende lamper:

https://www.youtube.com/watch?v=budMkPhUE4c

Som Dodecha påpeker bør slike hånderes med ytterste varsomhet.
Sist endret av Barte-Sam; 7. mars 2024 kl. 10:12.
Skal du ha den på utstilling, bør du nok investere i skuddsikkert/sprengsikkert glass. Jo da, det er elektrode, faktisk 2 av dem. De genererer en lysbue for å lage lys.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg fant ev video av en som eksploderer når den kastes i en kontainer: https://youtu.be/pdgfgWMx860?si=1AZOCtHEwsD_as7i
Sist endret av Dodecha; 8. mars 2024 kl. 15:08.