Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 18887
Hei. I og med at jeg er helt blank på elektronikk så spør jeg dere her.

Jeg har en dyppvarmer/varmekolbe på 300w, og en dimmer på 400w. Jeg ønsker da å kunne regulere mengde watt på dyppvarmeren gjennom dimmeren. Problemet er at jeg ikke har peiling på hvilke kabler som skal hvor. Slenger med et bilde.

http://bildr.no/thumb/1379676.jpeg

Noen som kan dette?
Haunter's Avatar
Trådstarter
Hjertelig. Men kunne du forklart litt mer?
Blå pil inn.
Brun pil ut.
Gul/grønn(jord) på kryss.
Tøv, brun kabel rett fra ledningen og til ene inngangen på varmekolbe, blå ledning inn på pil inn på dimmeren, så må du ha en leder fra pil ut på dimmer og til den andre inngangen på varmekolben. Jordkabelen fester du i nærmeste tre.
Brun skal på pil inn (L), kabel fra pil ut til varmekolbe., blå til varmekolbe, varmekolbe til dimmeklemme
Sist endret av DharkZ; 29. januar 2013 kl. 21:03.
Haunter's Avatar
Trådstarter
Sitat av DharkZ Vis innlegg
Brun skal på pil inn (L), kabel fra pil ut til varmekolbe., blå til varmekolbe, varmekolbe til dimmeklemme
Vis hele sitatet...
Tusen takk. Klokere ble jeg! Men kabel fra pil ut til varmekolbe, jeg har ingen kabel som går ut fra dimmeren. What to do? Hva er dimmeklemme? Ikke ta meg for gitt
Sist endret av Haunter; 29. januar 2013 kl. 21:16.
Brun skal på pil inn, blå rett til varmekolbe. Og en fra dimmeklemme til varmekolbe

Pil ut har ikke noe funksjon får deg Den er bare får å "hente ut igjen den brune ledning"

X er bare et koblingpunkt der kan du bare koble jordingen.

Blå ledning skal aldri "brytes" den skal gå rett til varmekolben i denne sammenheng! (så sant det ikke er to polt!)
Det der vil virke men ikke med dimmeren.

Pil ut er direkte fase uregulert.

Bølga med skråpil er regulert med dimmer ut, merket M for motor da det er en regulator for motor du har.

På eget ansvar..

Wolfman kom i mellom der, det vil virke
Sist endret av Yalla; 29. januar 2013 kl. 21:32.
Sitat av DharkZ Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det der blir feil pil ut skal ikke brukes. Om du går ut ifra den tegninga der. Så er den riktig om du fjerner den brune ledningen, fra pil ut til kolbe.
Her var det mange liksom elektrikere ja...

Du trenger kun og tenke på pil inn og pilen med bølgen. N-leder (blå) direkte til kolben, Den skal ikke kobles på dimmeren, så der brukeren du en wago eller hva som passer deg. L-leder går inn på pil inn og ut fra bølgepilen til kolben.

Om du ikke skjønner kan jeg sende deg et koblingskjema, men det bør gå av seg selv dette
Ikkje følg den tegningen ovenfor her. Her er korrekt koblingsskjema, hentet fra manualen til dimmeren.



Der L og N er fasene som enten kobles til støpsel som igjen kobles til en stikk-kontakt, eller til en koblingsboks. Men vil absolute anbefale deg å bruke støpsel, med tanke på at du ikkje har riktig utdanning for å fikle i koblingsbokser.
Sist endret av 0xFF; 29. januar 2013 kl. 21:58.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Her var det mange liksom elektrikere ja...
Vis hele sitatet...
True dat.
Jeg skal ikke begynne å komme med enda en løsning og øke forvirringen.
Det jeg lurer på, er derimot hvorfor så mange har behov for å fikse slike ting selv. Hvis du ikke vet selv hvordan du skal løse det, ikke forstår datablad, ikke forstår enkle begreper som blir gitt deg i hjelp for å løse problemet - vel kanskje du skal overlate det til noen andre?
Det er en ting å prøve seg frem og leke og finne ut av ting på måfå med litt transistorer og småelektronikk, men å drive å famle i blinde med lysnettet - det er ikke nødvendigvis helt trygt. Kaster nok ut en brannfakkel her, men det er en grunn til at vi har elektrikerutdanning...
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
True dat.
Jeg skal ikke begynne å komme med enda en løsning og øke forvirringen.
Det jeg lurer på, er derimot hvorfor så mange har behov for å fikse slike ting selv. Hvis du ikke vet selv hvordan du skal løse det, ikke forstår datablad, ikke forstår enkle begreper som blir gitt deg i hjelp for å løse problemet - vel kanskje du skal overlate det til noen andre?
Det er en ting å prøve seg frem og leke og finne ut av ting på måfå med litt transistorer og småelektronikk, men å drive å famle i blinde med lysnettet - det er ikke nødvendigvis helt trygt. Kaster nok ut en brannfakkel her, men det er en grunn til at vi har elektrikerutdanning...
Vis hele sitatet...
Helt enig, selv om man sparer en tusenlapp, kan det jo fort hende du brenner ned hele kåken fordi du er litt uforsiktig. Har sett utrolig mye krimskrams i min tid som elektriker.

Prøv å skru fast lederne iallefall, og slå ned sikringen i området hvor du jobber, det er en god start iallefall.
Mange hobby elektrikere her inne ja! Som egentlig bare skulle holdt seg unna å komme med løsninger!
Er ganske enig med Gerbizzle her Om man ikke forstår databladet, så burde man overlate dette til noen med kompetanse!
230 volt er ikke noe man prøver og leker seg fram med!
Vi får heller prøve å hjelpe de som spør om slikt. De kommer uansett til å koble det, så da er det jo best om de lærer det ordentlig
Haunter's Avatar
Trådstarter
Bukker og nikker! Dere skulle gjerne fått en premie av meg alle sammen. Nå har jeg kobla greia sammen og gjenstår bare å prøve på dassen på skolen i morgen elns. Just in case lzm.

http://bildr.no/thumb/1379846.jpeg Slik ble resulatet
Sitat av Wolfman. Vis innlegg
Det der blir feil pil ut skal ikke brukes. Om du går ut ifra den tegninga der. Så er den riktig om du fjerner den brune ledningen, fra pil ut til kolbe.
Vis hele sitatet...
Jaa, selvfølgelig. My bad.

Til TS; hva skal du bruke kolben til?
Haunter's Avatar
Trådstarter
Sitat av DharkZ Vis innlegg
Jaa, selvfølgelig. My bad.

Til TS; hva skal du bruke kolben til?
Vis hele sitatet...
Den skal brukes til å varme opp sats med (sukker&gjær, vin uten druer) som man bruker i brygging.
Derfor er 300w alt for sterkt, må ha en temp på ca 45 grader
Sist endret av Haunter; 29. januar 2013 kl. 23:01.
Sitat av Haunter Vis innlegg
Bukker og nikker! Dere skulle gjerne fått en premie av meg alle sammen. Nå har jeg kobla greia sammen og gjenstår bare å prøve på dassen på skolen i morgen elns. Just in case lzm.

http://bildr.no/thumb/1379846.jpeg Slik ble resulatet
Vis hele sitatet...
Den dær ville jeg ha koblet på nytt, her er et godt eksempel på hvorfor man SKAL ha utdanning for å koble slikt utstyr. Du har avisolert alt for mye på den kabelen som går inn til sukkerbiten, her er det stor fare for å få støt.

EDIT: Du skal bare avisolere nok til at du for lederen når helt inn i tilkoblingen, men samtidig ikkje stikker utfor.

EDIT 2: Ved nærmere titt på bildet så har du skadet en del av lederne ved tilkobling inn til dimmeren, du må være forsiktig ved avisolasjon at du ikkje skader lederne på innsiden av isolasjonen.

Dette er det man kaller brannfelle.
Sist endret av 0xFF; 29. januar 2013 kl. 23:15.
Kan skyte inn med å gratulere samtlige at alle har feil! Dimmer SKAL kun være til lys. Ingen her som vet hvordan en dimmer fungerer heller... Tipper dimmern brenner opp eller ikke fungerer idet hele...
En tips kan være effektregulator, da du er ute etter å regulere effekten på kolben. Good Luck
Hilsen Liktrekkern
Kan du utdype deg om hvorfor ikkje dimmer fungerer til varmekolbe?
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Kan skyte inn med å gratulere samtlige at alle har feil! Dimmer SKAL kun være til lys. Ingen her som vet hvordan en dimmer fungerer heller... Tipper dimmern brenner opp eller ikke fungerer idet hele...
En tips kan være effektregulator, da du er ute etter å regulere effekten på kolben. Good Luck
Hilsen Liktrekkern
Vis hele sitatet...
Greit å følge med i timen:

Sitat av Yalla Vis innlegg
merket M for motor da det er en regulator for motor du har.

På eget ansvar..
Vis hele sitatet...
Sitat av DharkZ Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sist endret av Yalla; 29. januar 2013 kl. 23:42.
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Kan skyte inn med å gratulere samtlige at alle har feil! Dimmer SKAL kun være til lys. Ingen her som vet hvordan en dimmer fungerer heller... Tipper dimmern brenner opp eller ikke fungerer idet hele...
En tips kan være effektregulator, da du er ute etter å regulere effekten på kolben. Good Luck
Hilsen Liktrekkern
Vis hele sitatet...
Helt riktig at en dimmer kun skal brukes til lys Mn om du studere "dimmeren" bildet! Så ser du at det er en effektregulator!
Og jo, er nok noen her som veit hvordan en dimmer fungerer!
Har ikke sett på bildet. Men ser på det nå! Og vet du hva jeg ser? Det er jo hastighetsregulator for 2 fase- motor.... I rest my case...
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Kan skyte inn med å gratulere samtlige at alle har feil! Dimmer SKAL kun være til lys. Ingen her som vet hvordan en dimmer fungerer heller... Tipper dimmern brenner opp eller ikke fungerer idet hele...
En tips kan være effektregulator, da du er ute etter å regulere effekten på kolben. Good Luck
Hilsen Liktrekkern
Vis hele sitatet...
Effekten regulerer han vel ved å regulere spenningen...
Og hvorfor i all verden skal dimmeren brenne opp eller ikke fungere? Han skriver i første post at dimmeren skal tåle 400w, mens dyppvarmeren hans trekker 300w når dimmeren ikke blir brukt, altså er tilførselen 230v. Eller tror du han kan dimme spenningen opp?

Kjekt å vite hva man prater om før man begynner å rakke ned på andre "trikkern".
kan jo like greit bruke en termostat med gulvføler. slenger bare føleren oppi satsen og setter termostaten til 45grader :P den er vertfall laget for slik last.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Kan skyte inn med å gratulere samtlige at alle har feil! Dimmer SKAL kun være til lys. Ingen her som vet hvordan en dimmer fungerer heller...
Vis hele sitatet...
Kan du forklare prinsippskilnaden mellom eit varmeelement på 300W og ei lyspære på 300W? Begge er nær reint resitive laster (kapasitans og reaktans er så låg at vi glatt kan ignorere det), og begge er under makseffekten dimmeren tåler.

Kva får lyspæra til å sende ut mindre lys? At effektiv tilført spenning blir senka, og at effekten dermed blir mindre?