Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 15331
Sitat av vidarlo
Uh. Kilder? Alle dei tre religionane basert på Abraham som guds mann på jord (jødedomen - islam - kristendomen) har opphav i midtausten. Stortsett er trua den samme, med en del mindre forskjeller, og opphavet til folket er det samme. Jødar og arabarar er av felles opphav - såkalla semittar. Så igjen, punktet ditt blir moot.

Når det gjeld resten av innlegget ditt så gidd eg ikkje svare ein gong, ettersom du vil tru at israel forsvarer seg mot den fæle terroren.
Vis hele sitatet...
Nå sto dette faktisk i krl OG sammfundsboka mi.. Først bodde jødene der med mindretall muslimer, så kom Romerne.. Deretter kom muslimene. Selvfølgelig, det bodde mange forskjellige folkegrupper der, men jøder såvell som de andre skiller seg ut. Jøder er en mellomting av europeere og asiater. Ideell plass for jødene å bo dette?

Og mht det andre du sier så oppfører jeg meg slik fordi at jeg føler at DERE ikke vil tro at Israel forsvarer seg mot denne fæle terroren.
Et eksempel: Israel skal bombe et annlegg de vet det befinner seg terrorister. Problemet er at det bor sivile der også. Israel opplyser de sivile der det som skal skje, men: ekstrimistene forteller beboerene at dette er bullshit fra Israel sin side. Hva er formålet?
Vis hele sitatet...
Jeg blir litt frustrert. Hvorfor blir alt motstand som det palestinske folk gjør, beskrevet som terrorisme, mens det som Israel gjør blir kalla for motstand?
Når det palestinske folk ikke har mer hitech våpen enn ett bombebelte, ja så bruker dei vel dette for å gjer motangrep på Israel, for å ofre seg selv for å redde andre.

Litt OF: Hvordan hadde vi defindert den Norske motstandsbevegelsen under krigen viss den andre parten vann? Terrorister?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Joachimsen
Nå sto dette faktisk i krl OG sammfundsboka mi.. Først bodde jødene der med mindretall muslimer, så kom Romerne.. Deretter kom muslimene. Selvfølgelig, det bodde mange forskjellige folkegrupper der, men jøder såvell som de andre skiller seg ut. Jøder er en mellomting av europeere og asiater. Ideell plass for jødene å bo dette?

Og mht det andre du sier så oppfører jeg meg slik fordi at jeg føler at DERE ikke vil tro at Israel forsvarer seg mot denne fæle terroren.
Vis hele sitatet...
I så fall har du tatt utgangspunkt i ein epoke - romertida. Då kan vi like godt ta utgangspunkt i år 1000 - når det norrøne riket var på sin topp og hevde at skandinavar skal styre Amerika, England, Grønland, Shetland, Orknøyane, nordlege delar av russland, delar av frankrike...

Alle semittar er forøvrig det du kaller mellomting mellom europearar og asiatar - eit felles opphav mogelegeins, for både europearar og asiater? Forøvrig forstår eg ikkje korleis du kan argumentere så hardnakka for at jødane var der først, all den tid det er snakk om samme folkegruppa, med svært svært like religionar, som alle har felles utspring i dei eldre semittiske religionane, som har mykje til felles med andre gamle religionar.

Og til siste påstanden så har eg eit spørsmål: kva ville du gjort om foreldra dine vart jaga vekk frå det landet folket ditt hadde budd i dei siste par tusen åra, og du vart tvinga til å leve i fattigdom, med livsutsikt til arbeidsløyse fram til du døyr som 40-åring? Det er rimelig god grobotn for ekstremisme under slike forhold, og eg forstår dei som går til angrep på okkupasjonsmakta Israel faen så godt. Eg hadde antakeleg gjort nett det same sjølv om eg var i deira situasjon, og det tippar eg du også hadde gjort.

Vegen til fred i midtausten trur eg er å avvepne begge partar, få israel tilbake til sine grenser (i.e rykk opp busetjingane på vestbreidda av jordanelva og Gaza og kast dei til helvete ut), og få inn FN-soldatar som sørger for at begge grupper held seg i ro.

Blazer: teknisk sett var MILORG og gutta på skauen terrorister ja. Den norske militærmakta kapitulerte betingelseslaust 10. juni 1940, og etter det hadde ikkje norske militære lov til å føre krig mot Tyskland. Så det er heva over ein kvar tvil at dei norske motstandsgruppene legalt sett var ulovlege, og tyskerane hadde rett til å avrette dei, istaden for å ta dei som krigsfangar. Tyskland oppførte seg meir eller mindre etter boka som okkupasjonsmakt i Noreg.
Sist endret av vidarlo; 11. februar 2008 kl. 22:59.
Kjære Joachimsen:
1: Ja jøss, israel pleier å opplyse på forhånd om at de skal bombe et område/anlegg. Er du på syre eller er du bare stokk dum? Hvis de opplyser på forhånd at de skal bombe noe/n, og lenge nok på forhånd til at sivile ville hatt en sjanse til å rømme, tror du det er mange "terrorister" der når de kommer dit da?

Jeg kan faktisk fortelle deg om en konkret episode der det er PLOs fortjeneste at mora mi+min da ufødte LILLEBROR ikke ble drept i et israelsk bombeangrep, så for å si det enkelt: DRA TIL HÆLVETE OG STAPP DET "israel er så snille"-PISSPREIKET DER OPP I RASSEN DIN, OK? (sommeren 82, jeg er snart fem år gammel, mora mi har lillebroren min i magen, hun er i Libanon akkurat når israel invaderer. Hun og noen fler blir evakuert av PLO, en halv time etterpå ble broen der de stod bomba. Samme bro ble forøvrig også bombet av ... gjett hvem? jo, ditt fredselskende ISRAEL for halvannet år siden, når de igjen invaderte og drepte noen tusen sivile.)

Så, det er mulig at du har lest hos MIFF eller noe annet BULLSHIT at israel er så snille så, men jeg vet faktisk det motsatte. Fyren som kom og advarte mora mi & co ble forresten drept av israelske operatører i tunis noen år senere. Så, vil du at jeg skal gjenta hva du kan gjøre med MIFF-propogandaen din?

2: Ang. hvem som har bodd i området der først, så aner du helt tydelig ikke hva du snakker om. For det første så er ikke jøder en rase, men tilhengere av en religion, akkurat som muslimer og kristne. Semitter er et folkeslag som har bodd i midtøsten-området i tusenvis av år, og er absolutt ikke bare jøder.

Foreslår at du leser litt så du faktisk vet hva du snakker om, og ikke driter deg ut alt for mye!

http://no.wikipedia.org/wiki/Semitt

Selvsagt har det funnes jøder lenger i området enn det har funnes muslimer, siden islam er en mye yngre religion, men ARABERE har bodd i disse områdene vanvittig lenge, akkurat som folkene som etterhvert ble jøder, og hva er egentlig viktigst? Menneskene, eller religionen deres?

Ser også at du påstår at det er jødene som har gjort israel fruktbart:
1: nei
2: Nei
3: NEI

Igjen, LES LITT HISTORIE FOR POKKER. Fruktbare områder har det vært der lenge, men det er klart at det er lettere å få et område til å blomstre når man får ****massivt**** med støtte fra USA++, enn uten. Nå har jo jødene lenge også vært en relativt velstående gruppe, bl.a. fordi de lenge var de eneste som kunne drive bankvirksomhet (som var forbudt for kristne), og da er det jo plutselig enda mer penger som blir pumpet inn i området.
Sist endret av atomet; 11. februar 2008 kl. 23:04.
Blazer: teknisk sett var MILORG og gutta på skauen terrorister ja. Den norske militærmakta kapitulerte betingelseslaust 10. juni 1940, og etter det hadde ikkje norske militære lov til å føre krig mot Tyskland. Så det er heva over ein kvar tvil at dei norske motstandsgruppene legalt sett var ulovlege, og tyskerane hadde rett til å avrette dei, istaden for å ta dei som krigsfangar. Tyskland oppførte seg meir eller mindre etter boka som okkupasjonsmakt i Noreg.
Vis hele sitatet...
Skreiv ett langt svar her, men greide å lukke vinduet.
Det eg sko si er at e synest ikkje att mange av dei handlingene som blir utførte av det palestinske folk, og delvis av HAMAS, burde kalles terrorhandlinger slik som det gjer idag. Fordi mangen av dei handlingane palestinerene og Hamas utfører er for å forsvare seg å utfrøe motangrep, ikke for å spre frykt og enstelse i den sivile Israelske befolkningen.
Atomet: ikke vits i å fyre nå. Anngående det med at Israel informerte om anngrep så trodde jeg at det var tydelig at det ikke var min påstand. Men tviler ikke på at det er umulig.

Og dessuten Atomet, er jøder faktisk et folkeslag, det jeg mente med rase. Jeg er jøde fordi mora mi er jøde osv.

Og det du sier om Beirut: hva med å innse at det samme muligens har hendt med mine kjære også?
Det føltes helt greit for tante da nabohuset i moshaven gikk til helvette med folk inni. Så ikke fyr løs med slike utsagn som "skyv det fredspisset ditt opp rævva" akkurat som om du tar for gitt at lignende ikke har hendt min familie.

EDIT: og med fruktbart mener jeg da ikke utelukkende vegitasjon da... Mye teknisk og lignende. Ting som fører til penger med andre ord.

Sitat av Blazer
Skreiv ett langt svar her, men greide å lukke vinduet.
Det eg sko si er at e synest ikkje att mange av dei handlingene som blir utførte av det palestinske folk, og delvis av HAMAS, burde kalles terrorhandlinger slik som det gjer idag. Fordi mangen av dei handlingane palestinerene og Hamas utfører er for å forsvare seg å utfrøe motangrep, ikke for å spre frykt og enstelse i den sivile Israelske befolkningen.
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig sant. Men jeg regner terror som _meget_ bevist fryktspredning. Det er stor forskjell.

Og Vidarlo: er selvfølgelig helt enig i at det må bli våpenhvile på begge sider, men da må et par ting på hver side løses opp i først.
Sist endret av Joachimsen; 11. februar 2008 kl. 23:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Joachimsen
Og dessuten Atomet, er jøder faktisk et folkeslag, det jeg mente med rase. Jeg er jøde fordi mora mi er jøde osv.

Og det du sier om Beirut: hva med å innse at det samme muligens har hendt med mine kjære også?
Det føltes helt greit for tante da nabohuset i moshaven gikk til helvette med folk inni. Så ikke fyr løs med slike utsagn som "skyv det fredspisset ditt opp rævva" akkurat som om du tar for gitt at lignende ikke har hendt min familie.
Vis hele sitatet...
Nei, jøder er *IKKJE* eit folkeslag. Jødar høyrer til gruppa semittar, som følge av språk, kultur og religion. Sjekk t.d wikipedia, eller bla opp i tilfeldig verk om historia i midtausten. Jødedomen er ein religion, og *mange* av dei som vedkjenner seg denne religionen er semittar.

Forøvrig får du begynne å samanlikne tal drepne på båe sider i konflikta. Sist eg sjekka drap israel omlag 25-30 gongar så mange sivile som det totalle tallet døde israelarar. Det må også takast med at israel i 1948 fordreiv rimeleg mange tusen (50k er vel eit godt estimat om eg ikkje hugsar feil? Sjekk om du vil), som sidan har budd i flyktningleirar, utan framtidsutsikter. Slike ekstreme forhold avler ekstremisme, så etter mi meining har israel seg sjølv å takke for den motstanden dei har møtt. At dei vel å opprette busettjingar (meir eller mindre statsregissert) på okkupert territorie er krigsforbrytelse.

Sitat av Haag-konvensjonen og FN-charteret.
The authority of the legitimate power having in fact passed into the hands of the occupant, the latter shall take all the measures in his power to restore, and ensure, as far as possible, public order and safety, while respecting, unless absolutely prevented, the laws in force in the country.

Protected persons who are in occupied territory shall not be deprived, in any case or in any manner whatsoever, of the benefits of the present Convention by any change introduced, as the result of the occupation of a territory, into the institutions or government of the said territory, nor by any agreement concluded between the authorities of the occupied territories and the Occupying Power, nor by any annexation by the latter of the whole or part of the occupied territory.
Vis hele sitatet...
To punkt kan lesast ut frå det der: Okkupasjonsmakta har ansvar for befolkinga i eit okkupert område. Eit ansvar som er svært vidtfæmnande. Israel har for stor del ignorert dei palestinske lovene, og gjort lite for å bli kvitt fattigdomen i dei okkuperte områda...

Det andre avsnittet gjeld forsåvidt det samme, men er altså henta frå FN sitt charter, og ikkje Haag-konvensjonen. Der står i klartekst at annektering av land er forbode. Butsettjingane er av rimelig mange rekna som annektering av land, ettersom den israelske militærmakta held ei vernande hand om dei.
Vidarlo: hvis det du sier om folkeslag og jøder er sant så skal jeg faen meg ha en seriøs prat med religion og livssyns læreren min for å ha blitt fortalt bullshit i 3 år.

Og ser hva du mener med tidsregninger: ja, det var masse forskjellige kulturer i midtøsten før i tiden.
Men noen havnet i vest, noen i øst. Andre ble presset i midten. Da kan vi i allefall ikke tenke på hvem som var der først, hvis alle er semitter.

EDIT: sorry, lest helt feil.

Og poenget med det jeg sa til atomet var jo at det ikke er vits i å begynne å fyre fordi at familien din havnet midt oppi det, det har ingenting med tallet drepte å gjøre.
Sist endret av Joachimsen; 11. februar 2008 kl. 23:56.
Sitat av Joachimsen
Atomet: ikke vits i å fyre nå. Anngående det med at Israel informerte om anngrep så trodde jeg at det var tydelig at det ikke var min påstand. Men tviler ikke på at det er umulig.

Og dessuten Atomet, er jøder faktisk et folkeslag, det jeg mente med rase. Jeg er jøde fordi mora mi er jøde osv.

Og det du sier om Beirut: hva med å innse at det samme muligens har hendt med mine kjære også?
Det føltes helt greit for tante da nabohuset i moshaven gikk til helvette med folk inni. Så ikke fyr løs med slike utsagn som "skyv det fredspisset ditt opp rævva" akkurat som om du tar for gitt at lignende ikke har hendt min familie.

EDIT: og med fruktbart mener jeg da ikke utelukkende vegitasjon da... Mye teknisk og lignende. Ting som fører til penger med andre ord.



Det er selvfølgelig sant. Men jeg regner terror som _meget_ bevist fryktspredning. Det er stor forskjell.

Og Vidarlo: er selvfølgelig helt enig i at det må bli våpenhvile på begge sider, men da må et par ting på hver side løses opp i først.
Vis hele sitatet...
1: Nei, jøder er ikke et folkeslag. Les mer fakta før du driter deg ut enda mer. Det er ca like stor forskjell på jøder og palestinere genetisk sett som det er på nordmenn og dansker, begge folkene har opprinnelse i NØYAKTIG SAMME område, og jeg tør påstå at det er kun tilfeldig at den ene gruppen kaller seg noe og den andre kaller seg noe annet. Det med at du er jøde fordi mora di er det har kun å gjøre med hvordan religionen deres definerer det. Genetisk og vitenskaplig er det tull. Jeg skal glatt klare å finne 10 personer der halvparten er jøder og halvparten er palestinere, og der du ikke vil ha fjerneste sjanse til å gjette hvem som er hvem ut fra utseende++. Kulturelle forskjeller er det, men det er noe helt annet. Det er det mellom oss og svenskene også, for ikke å snakke om danskene, briter eller tyskere.

2: Ikke vits i å fyre? Neivel... La meg se, du syns det er greit at Israel bomber mål der de VET at det vil gå med SIVILE liv, som HEVN, når en idiot har sprengt seg selv, eller noen har fyrt av raketter som treffer i nærheten av et settlement. Men du skjønner ikke at jeg KJEFTER når du forsvarer idiotene som nesten drepte MORA MI og BROREN MIN? Og jo, jeg kan love deg at jeg kommer til å fyre som du aldri har opplevd det før hvis du prøver å unnskylde de jævlene som nesten drepte mora mi med at "jammen tanta mi har opplevd det samme". Hvorfor i HÆLVETE skal det gjøre saken noe bedre? Det høres akkurat like idiotisk ut som den vanlige argumentasjonen med at "jødene led så fælt under andre verdenskrig", SAMME hva slags faanskap israel gjør. At noen har blitt utsatt for en urett vil faktisk IKKE si at det er GREIT at de gjør det samme mot andre senere.

3: Jo, jeg fyrer løs med sånt. Men ikke "skyv det fredspisset ditt opp i ræva", det var ikke det jeg sa, så ikke feilsiter meg er du snill. Jeg sier at du skal skyve det pisset om at israel er så snille opp i ræva. For det er rent pisspreik. Fred er ikke piss, men at Israel er så snille og fredelige er piss.

Det jeg vil at du skal skjønne, er at ja - dette har sikkert skjedd med DINE kjære, men det har altså også skjedd med MINE kjære, og hvis du ser på litt tall, så ser du at ISRAEL har drept MANGE flere sivile enn palestinerne er I NÆRHETEN av. Det vil si at det som NESTEN har skjedd med familien min, og NESTEN har skjedd med familien din, og med EN DEL israelske jøder, har skjedd med VELDIG mange palestinere (og libanesere for den saks skyld). Så hvem er værst? Er det viktigst om det er hjemmelagde våpen eller hi-tech-våpen som dreper, eller er det kanskje mindre viktig med hva slags våpen som blir brukt, men mer viktig at den ene siden dreper MASSIVT mange flere sivile enn den andre siden?

Tror du det er veldig viktig for de to fem år gamle guttene Mohammed og Benjamin at mammaene deres faktisk ble drept, eller at mammaen til Mohammed ble drept av en laserguidet bombe fra et f16 (eller kanskje det var en 5,56mm kule fra en m16), mens mammaen til Benjamin ble drept av en selvmordsbomber på bussen (eller kanskje det var en 7,62 fra en ak-47)? Begge deler er AKKURAT like mye terror, og når den ene siden gjør mye mer av det enn den andre, så vil jeg påstå at de er "værst", og derfor får de minst sympati fra meg. Den siden som er "værst" er faktisk i tillegg en relativt velorganisert stat, som burde ha mer kontroll over seg selv enn som så, og det gjør saken enda noen hakk værre (akkurat som det gjorde nazistene enda værre).

4: Fruktbart på den ene eller andre måten forandrer ingenting i forhold til det jeg sa.
Sitat av Joachimsen
Det er selvfølgelig sant. Men jeg regner terror som _meget_ bevist fryktspredning. Det er stor forskjell.
Vis hele sitatet...
Tror egentlig ikke det spiller så mye rolle nei.

Forøvrig vil jeg gjerne plusse på at jeg tar sterkt avstand fra mye av det hansen91 har sagt gjennom tråden her, som jeg syns glir langt over mot antisemittisme. Er utrolig viktig å skille mellom antisemittisme (da semitt i dagens betydning, ikke den historiske), og antisionisme.

Han har noen fornuftige ord i den siste posten her, om at du virker litt hypnotisert av propoganda (noe som absolutt ikke er rart når man vokser opp på den ene siden i en konflikt), men det er stort sett alt jeg har sett han si av fornuft.
Sist endret av atomet; 12. februar 2008 kl. 00:24.
Sitat av Hansen91
Joachimsen:

Du har tapt diskusjonen. Israel er rett og slett et drittland som driver terror mot land som ikke kan forsvare seg og mot sivile, og ingen andre land bryr seg. Må også si at folket som bor der er et drittfolk som ikke fortjener å leve. Kanskje det er noen snille og greie folk der? Hvorfor skulle det være det? De vet at de bor i et land som driver på slikt og er med på å f.eks betale inn skatt sånn at Israel kan jage ut eller ta livet av palestinere. Så alle jøder som bor i Israel er med på det uansett.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Det finnes mange gode mennesker i Israel er antisionister, og som jobber mot undertrykkelsen av palestinere som den israelske stat driver på med. Når du sier at jødene er et drittfolk som ikke fortjener å leve, så er det reinspikka idiotisk rasisme som vitner om at du er farget av hat og fordommer.

Jeg bor i Norge, men det betyr ikke at jeg støtter det den norske regjeringa driver på med til enhver tid.
Sitat av Hansen91
Joachimsen:

Du har tapt diskusjonen. Israel er rett og slett et drittland som driver terror mot land som ikke kan forsvare seg og mot sivile, og ingen andre land bryr seg. Må også si at folket som bor der er et drittfolk som ikke fortjener å leve. Kanskje det er noen snille og greie folk der? Hvorfor skulle det være det? De vet at de bor i et land som driver på slikt og er med på å f.eks betale inn skatt sånn at Israel kan jage ut eller ta livet av palestinere. Så alle jøder som bor i Israel er med på det uansett.

Må også unnskylde at jeg kan være veldig ekstrem når jeg skriver, men jeg blir bare så irritert av og til. Sier man litt stygt om jøder, så blir man jo straffet??
Vis hele sitatet...
"sier man litt stygt om jøder"... du sier ikke "litt stygt", du sier at ingen av dem som bor i israel fortjener å leve!

sånne som deg skader faktisk palestinernes sak mer enn noe annet, vil jeg påstå, fordi dere får det til å virke som vi er antisemitter hele gjengen!
For det første så har jeg allrede innrømmet at jeg tok feil med det om at jøder er et folk/avstamning, det er faktisk noe jeg har blitt fortalt hver eneste gang vi har hatt om jødedommen i krl timene. Hvorfor skulle jeg tro at det var bullshit?
Læreren sa at det var derfor de fikk et eget land igjen osv, og at det var forskjell på jøde, som betydde et folk, og jødedommen som betydde at du var tillhenger av religionen. Jeg er personlig ateist så den siste er jeg iallefall ikke.

Men det er fakta at jøder ikke ligner spess på arabere, ca. 60% av alle jøder som bor i Israel er opprinnelig fra øst og vest europa. De fra afrika er værre å skille, men det er mulig. Men drit i det.

Og atomet: jeg mente ikke å putte ord i munnen din, tenkte ikke akkurat på det når jeg siterte deg.
Men når du sier at det argumentet er brukendes fordi at dine kjære nesten ble bombet av de som dreper flest og mine nesten ble bombet av de som dreper minst så er det alikevell teit å sammenligne på den måten fordi at begge deler omhandler at vi nesten mistet noen vi er glad i. Hvis jeg forsto deg riktig.

Men jeg er uansett ikke enig med de som sier at jeg hadde gått til slike tilltak som noen ekstrimister gjør.
Opprør - seff. Men selvmordsbominger - aldri. Jeg vet at det er mer akseptert i deres kultur, men det er alikevell ikke riktig. Og den siste nye nede i Irak er jo å lure downs barn til å utføre bombinger. Det er helt forkastelig.
Ja, Israel har mer moderne utstyr.. Forventer noen at de kommer til å konverter til AK og rørbomber fordi at det er urettferdig mot palestinerene? Slik funker ikke krig.. Men jeg er enig i at de må trappe ned unødvendige ting.

Og det med propaganda: faktisk ikke. For det første snakker ikke mine foreldre om det og for det andre stemmer de Frp, hvis dere forstår.. Hører ikke så mye på deres politiske meninger med andre ord.. Og i media sier de aldri noe bra om Israel uansett. Si ifra hvis jeg har glemt en kilde. Men ja, det føles noe ubehagelig og forvirrende å være innviklet i situasjonen.

Hvis dere vil at Israel skal oppheves så er det ikke vits i å si dette, men:

det jeg tror må skje er at alle terror organisasjonene må forsvinne (ikke motstand, terror!). Problemet er jo at noen gir seg ikke før Israel er opphørt. Men da kan Israel starte med å slå mindre tilbake på nevnte, dog må de fremdeles få lov til å forsvare seg uten at det blir stats terroisme. Og det er en ond sirkel, det der. Samtidig må begge parter bli mer åpne for forhandlinger og legge mye av de gamleste konfliktene bak seg. Og palestinerene må få mer land og støtte.
Et annet problem er at mange Israelere er forbannet på sin egen regjering fordi at de føler at daglige anngrep ikke blir reagert på. Og sikkert vice versa. Det er også en slags sirkel.

Faktisk vil jeg tro at begge parter fint vil kunne bo fredelig sammen, hvis de begge går inn for det.
Det er ihvertfall mitt inntrykk av situasjonen i nord, er nok værre ved gaza ol. men alt er da mulig.
Sånn cirka.
Sitat av Hansen91
Men det er jo det som er sant. Skal jeg lyve? Folk som lever i Israel er med på krigen og terroren. Om de fleste flyttet ut av Israel, ville staten ha blitt svak og behovet for område og ressurser vil samtidig gå ned. Jødene har dessuten ingen rett til å bare komme til det området og jage ut de som allerede bodde der, bare fordi de ble drept under andre verdenskrig... Tenk om alle folkegrupper som ble mishandlet på samme eller lik måte skulle få en egen stat, der de kunne drive å terrorisere de som allerede bodde der?

Hadde jeg vært en Israel jøde, hatt en IQ på over 80, og ikke hørt på all propagandaen, så hadde jeg flytta ut så fort som mulig.

Men jeg må innrømme det kan bli vanskelig å flytte ut, siden ingen vil ta imot dem.
Vis hele sitatet...
Vet du hvordan det er å bo i Israel? Tror du de føler seg trygge? Tror du at alle de stygge, fæle jødene sitter å godter seg når noen palestinere blir drept? Tror du det er hyggelig at sånne som deg grer alle under samme kam?


Og den siste setningen du skriver gjør meg bare kvalm.

Hadde jeg vært en Israel jøde, hatt en IQ på over 80, og ikke hørt på all propagandaen, så hadde jeg flytta ut så fort som mulig.

Jeg må innrømme det kan bli vanskelig for dem å flytte ut, siden ingen vil ta imot dem.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke mer..
EDIT: ser at du tok deg den frihet til å endre på skvipet ditt.
Du har virkelig forstådt poenget!! Israel og USA har som mål å utslette hele jordkloden, ikke sant?
Sist endret av Joachimsen; 12. februar 2008 kl. 15:55.
Sitat av Hansen91
Sa bare sannheten... Gjør det meg til en nazist? Forklar...
Vis hele sitatet...
Nei, du sier det som du oppfatter er sannheten, men som resten oppfatter som rasistisk drittsnakk.

Hvis du klarer å lære deg forskjellen på "jøde" og "sionistisk drapsmann" så er jeg med, fram til det skjer blir du oppfattet som en Vigridelskende nazislyngel som hater jøder fordi du har lest på ei nettside at de kun tenker penger og er ute etter å overta verden.

Jeg er sterkt kritisk til Israels politikk, men akkurat nå vet jeg ikke om du er riv ruskende gal, eller bare disinformert.
Sitat av Hansen91
Sa bare sannheten... Gjør det meg til en nazist? Forklar...
Vis hele sitatet...
Så du er virkelig såpass dum at du ikke klarer å se at når du skulle ønske at nazistene lykkes i å utrydde jødene, at jødene selv hadde skyld i holocaust, at jødene er griske og slu og at ingen liker jøder så gjør det deg til en nazist?

Du har fjær og nebb og kvekker som en and men du prøver å sutre deg til at vi skulle tro du var en hund.

Jeg registrer også at du brukte "anti-rasist" som slengord. Takk for innrømmelsen om at du også er rasist.
Sist endret av Kinseek; 12. februar 2008 kl. 23:36.
Oh the pain, the pain of it all!
Sitat av Hansen91
Hadde jødene vært utryddet, så hadde det ihvertfall hvert LITT mindre dreping i verden,
Vis hele sitatet...
For en meget god løsning. Hvis vi bare hadde drept masse masse mer i fortiden så kunne vi kanskje unngått de relativt ekstremt mindre drapstallene konflikten har idag!


Sitat av Hansen91
men det hadde nok vært bedre å bare la være å gi dem en egen stat hvor en annen folkegruppe allrede har bosatt seg.
Vis hele sitatet...
? Ikke ville du ha jøder i noen land og ikke ville du la de ha sin egen stat. Poenget?

Sitat av Hansen91
Jødene hadde ikke skyld i holocaust, men de hadde sjansen til å komme seg ut av Tyskland, men var for glad i eiendelene sine og alle selskapene sine enn i sitt eget liv og sin egen familie.
Vis hele sitatet...
Jeg går i butikken imorgen og kjøper en pistol. Den skal jeg drepe deg og dine med i overimorgen med mindre du stikker vekk. Jeg regner selvsagt med at du gjør dette fordi du er jo ikke like grisk som jødene.

Sitat av Hansen91
Og ingen land generelt liker jøder
Vis hele sitatet...
Pisspreik. Snakk for deg selv og dine nazisympatier.

Sitat av Hansen91
Og desverre for deg, så er jeg imot overdreven anti-rasisme som stopper pågripelser av utelandske voldtekts forbrytere.
Vis hele sitatet...
Dessverre for meg? Så du tror at når jeg greit kan kalle meg anti-rasist så har jeg ingen problemer med utenlandske voldtektsforbrytere?

Nei, du er en god gammeldags rasist og nazist, og som de fleste kakkerlakker etter andre verdenskrig prøver de til det beste å ikke ha den rette lappen på seg.
Hansen91: hvor får du informasjonen din fra? Hvilke nettsider er det du leser?
Vigrid fremmer ikke et snev av politikk. De fremmer et snevert menneskesyn og påstår dem er nasjonalistiske, uten egentlig helt å vite hva det innebærer.

Kan godt være at det står på hjemmesidene dems at de driver politikk, men det gjør dem ikke.

Jeg har nevnt det tidligere og nevner det igjen.

Vigrid medlemmer er folk med mindreverdighetskompleks, som har behov for å knytte seg og "engasjere" seg i noe, og religion blir for mildt for dem fordi dem er hjerneskada. Ikke kav komplett slev på buksa hjerneskada. Bare en liten skurring i systemet. Det er synd på dem og jeg ber alle om å ikke nevne Vigrid i en saklig diskusjon, da jeg føler det er diskriminerende og dra de stakkarsene som ikke vet bedre inn i diskusjonen.
hansen91: hva det enn er av psykedelika du er på - kan du sende meg noe? det må være ganske heftige saker... Du snakker virkelig vås. Ingen som vil ha dem? Mener du da en enkeltperson, eller noen millioner? Hvis vi snakker noen millioner så har du nok rett, men da tror jeg nok det samme vil gjelde enten det er nordmenn, amerikanere, eller hvem som helst, for en så stor gruppe er ganske drastisk å ta imot samme hvem det dreier seg om. Hvis du mener en enkelt person, så aner du igjen ikke hva du snakker om, og det er egentlig alt det er å si om det.

Hvis jeg kunne få sendt EN sånn som deg ut av landet, så vil jeg gjerne ta imot 100 jøder, muslimer, rumenske sigøyner-tiggere, heroinvrak eller nesten hva som helst så lenge de ikke har enda værre høyreekstreme seminazi-holdninger enn deg. Ok?

joachimsen: at du tar avstand fra frp++ er selvsagt bra, samtidig tror jeg nok du har blitt mer påvirket av foreldrene dine enn du innser selv.

Grunnen til at jeg sier det om at israel dreper mange fler osv, er rett og slett at det er vanvittig mye fler, og jeg tror nok ethvert land/befolkningsgruppe ville ha gjort ganske drastiske ting (dvs terroraksjoner hvis man ikke har andre virkemidler tilgjengelig) i en tilsvarende situasjon.

Nå ser det ut til at tallene har blitt ganske mye bedre (dvs færre drept) i 2007 enn tidligere (54% av 657 i 2006), men det er fremdeles ganske drøyt:
Israelske sivile drept i terrorhandlinger++: 7
Palestinske sivile drept av IDF: ca 130....
Kilde: http://www.taipeitimes.com/News/worl.../01/2003395169

Søker du gjennom forumet her tror jeg du finner noen tidligere tall, som viser at dette ikke har vært noe unntak fra regelen heller... Palestinske sivile tap har i løpet av de siste ti årene eller så vært tusenvis, mens israelske sivile har dreid seg om noen få hundre. Her finner du en del liknende tall: http://www.google.com/search?client=...UTF-8&oe=UTF-8

Skjønner du nå hvorfor jeg helt ærlig ikke syns at Israel har noe å klage på? Det er faktisk israel som er den store stygge ulven, selv om det er helt jævelig for de enkelte samme hvor mange det dreier seg om. DERFOR mener jeg at det virkelig er Israel som først og fremst må skjerpe seg. Hvis israel hadde brukt tilsvarende summer på å bygge opp områdene der palestinerne bor også, som de bruker på millitæret og å ødelegge for dem nå, sluttet å behandle palestinere som annenrangs borgere, latt dem ha stemmerett i sitt eget land (ja, det vil si israel, det er massevis av palestinere som bor i israel - og alltid har bodd i disse områdene - som ikke får stemme), osv, så tror jeg faktisk det ikke ville ha vært noen konflikt lenger om ganske kort tid, og det ville ikke ha vært fordi den ene parten var utsletta, men fordi VELSTAND er noe av det viktigste som finnes for å få virkelig fred. Folk som har det bra sprenger ikke seg selv på busser++.
Sist endret av atomet; 13. februar 2008 kl. 04:09.
aaahh. digger når noen tar seg tid til å svare stakkaren, samtidig som jeg lurer på hvorfor noen i det hele tatt gidder å ta seg til bry.
kp skal du hvertfall få atomet
Gidder fordi jeg er en sta jævel

Forøvrig har vi jo et nydelig (dvs grusomt) eksempel på en terrorhandling israel (nærmere bestemt mossad) har utført selv her hjemme i furet værbitt, nemlig lillehammer-drapet i 1973, der en marokkansk kelner var så uheldig å likne på en av hovedmennene fra terroraksjonen mot den israelske OL-troppen i München året før, og derfor ble skutt og drept foran hans gravide kone.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lillehammer_affair

Denne berømmelige muren deres har sikkert hindret en del terrorhandlinger, men samtidig ødelegger den utrolig infrastruktur og økonomi i de palestinske områdene, og hindrer alt fra handel til ambulanser. Sammenlikn situasjonen med Tyskland i årene før Hitler kom til makten, så ser du en ting: Når folk får det værre og værre, landets økonomi går til hælvete osv, så blir folk desperate, og ekstremister får mye mer støtte. Har folk det bra, skjer dette i mye mindre grad. Dvs at israel faktisk SKAPER potensielle terrorister med denne muren, og andre ting de gjør, som å ødelegge uskyldiges hus og hjem ("manglet byggetillatelse"), eller kanskje en olivenlund var i veien for et eller annet israelsk prosjekt. Den slags skaper ikke god stemning. Det skaper desperasjon, som igjen skaper støtte til ekstremister, som igjen skaper terror.

Noe hverken muren, israelske tropper eller myndigheter hindrer er derimot israelske settlere og andre ekstremister som leker vigilanter - har ikke nøyaktige tall her nå, men det er ikke uvanlig at palestinere blir banket opp, skadet eller drept av ofte tungt bevepnede israelske "sivile" (i den grad man kan kalle folk som går rundt med skarpladde automatvåpen åpenlyst "sivile"). Så en historie i en av de linkene jeg la ut over, der en palestiner hadde blitt skutt av to israelske settlere "i selvforsvar" fordi han GIKK MOT SETTLEMENTET - riktignok var fyren i sin egen olivenlund og høstet oliven, men det spilte ingen rolle, settlerne som skøt ble ikke engang straffet fordi politiet "ikke hadde noe bevis for at det hadde skjedd et drap"... Bortsett fra en palestiner med kulehull, men hey, det kan jo ha vært tilfeldig.

Har også fått høre historier fra folk som var der og så det selv, der de heldigvis har klart å stoppe liknende ting. Bl.a. en gjeng bevepna israelere som prøvde å dra en palestinsk guttunge avgårde, inn i noen smug. Heldigvis så disse folka det (norske og svenske turister), reagerte, og klarte å stoppe det. Men dette er jo dessverre et unntak - vanligvis er det ikke noen som stopper det.

Det finnes heldigvis en stadig større gruppe israelere som syns dette er helt forjævelig, og jobber aktivt for en fredelig løsning. Blant annet så jeg et program nrk for litt siden, der en tidligere israelsk soldat hadde reagert så sterkt på hva han så mens han var i millitæret, at han startet en egen aksjon i etterkant, der han tar med andre israelere og besøker de palestinske områdene, for at de skal få se med egne øyne hvordan palestinerne blir behandlet i sitt eget land.

...du nevner også at media er veldig pro-palestinske, og det er veldig mye negativt om israel i media... ja, det stemmer, NÅ. Såvidt jeg skjønner er ikke du gamle karen, så derfor kan du ikke huske det selv, men vi skal ikke så veldig mange årene tilbake før situasjonen var stikk motsatt. Jeg vil rett og slett påstå at verden og media har fått opp øynene litt mer for at israel rett og slett ikke er det offeret de liker å fremstille seg som i denne konflikten. At det ikke blir oppslag i avisene hver gang en rakett slår ned i nærheten av en israelsk by er en ting, men det nevnes gjerne hvis du ser litt etter, og hvis det er et angrep der det faktisk blir drept noen, selv om det heldigvis ikke er så ofte lenger, så blir det slått opp ganske stort. Den store endringen fra før er at det nå også blir slått opp (ihvertfall mer enn før) også når palestinere blir drept, derimot blir det heller ikke store overskrifter hver gang IDF eller israelske sivile "bare" gjør skade på palestinsk eiendom uten at noen blir drept. Vil nok heller si at media rett og slett er litt mer balansert enn det var tidligere, når IDF kunne gjøre hva de ville uten at det omtrent ble nevnt, og kun "terroraksjoner" ble slått opp.

Spør du meg, så er det som trengs at israel oppløses som stat, slås sammen med de palestinske områdene, renames til "midtøsten-unionen" eller noe i den dur (både israel og palestina er for følelsesladde navn, og selvsagt også begge flaggene), palestinske områder må få massiv hjelp for å komme opp til samme levestandard som jødiske områder, flyktninger må få komme hjem, ALLE må få stemmerett og bli likeverdige, og den israelske innvandringspolitikken må stoppes. Muren må selvsagt fjernes. Selvsagt er det veldig mange jøder som nå har vokst opp, og levd hele livet sitt i israel, og det vil være helt urimelig å kaste disse på dør, så alle som bor der nå må få bli.

Det må rett og slett gjøres en massiv innsats for å gjøre alle LIKEVERDIGE, jevne ut levestandarden, tilbakeføre eiendom, eller gi en realistisk erstatning... osv. Først når alle har det bra, og føler seg som likeverdige borgere, kan man få fred. Så lenge halve befolkningen er annenrangs borgere og lever i fattigdom pga folkegruppe/religion, så vil det ikke nytte.

Tror faktisk at en israelsk regjering som tør å starte et slikt prosjekt, og virkelig går helhjertet inn for det i samarbeide med en palestinsk regjering, vil få støtte fra et stort flertall av den palestinske befolkningen også, og da er straks veldig mye gjort.
Sist endret av atomet; 13. februar 2008 kl. 14:26.
Legger til litt her.

Her er et par linker til et gammelt tv-program om lillehammerdrapet som ligger på youtube, der får du både se hvor israel-vennlig norge faktisk var tidligere (se ca halvveis i del 2), OG du får litt info om de ... særdeles sympatiske ... personene som var med på å gjennomføre det... (ca halvveis i del 2) Ingen av dem som faktisk utførte drapet ble dømt for noe som helst, og en av dem jobbet tilogmed senere for diktatoren Manuel Noriega... når Noriega ble styrtet dro han tilbake til israel... null problemer med det - hey, du har bare jobba for en diktator - velkommen tilbake!

del 1 http://www.youtube.com/watch?v=V0wqH...eature=related
del 2 http://www.youtube.com/watch?v=8nMAi...eature=related
Sist endret av atomet; 13. februar 2008 kl. 15:51.
Bra innlegg atomet! Er enig med det meste du skriver, som den forrige posten min burde vise, men et par ting:

Det du skriver om meg, familien min og propaganda: Du sier at du nesten mista moren din under Beirut-stormingen.. Noe lignede har skjedd med min mor og hennes familie..
Så med andre ord: Vi er begge eksponert for propaganda fordi at begge foreldrene våres har blitt utsatt for noe skremmende og ubehagelig. Du vil sikkert påstå at det ikke er slik, men det gjorde jeg og. Trodde noen på meg?

Det som driver meg er alle fordommene som er mot Israelere generelt, og det at de ikke får noe som helst kred for de bra ting de gjør. Men mennesker fokuserer som kjent alltid på det verste, om det så er snakk om Israel eller palestinere. Bare se på hva Hansen91 skriver..

Og jeg synset fremdeles at det er unødvendig å trekke familiemedlemmer inn i diskusjonen, dog går jeg ut ifra at du reagerte på den måten fordi du ble provosert, og i så fall skal du vite at jeg vet _akkurat_ hva du føler.

Forøvrig har vi jo et nydelig (dvs grusomt) eksempel på en terrorhandling israel (nærmere bestemt mossad) har utført selv her hjemme i furet værbitt, nemlig lillehammer-drapet i 1973, der en marokkansk kelner var så uheldig å likne på en av hovedmennene fra terroraksjonen mot den israelske OL-troppen i München året før, og derfor ble skutt og drept foran hans gravide kone.

Denne berømmelige muren deres har sikkert hindret en del terrorhandlinger, men samtidig ødelegger den utrolig infrastruktur og økonomi i de palestinske områdene, og hindrer alt fra handel til ambulanser. Sammenlikn situasjonen med Tyskland i årene før Hitler kom til makten, så ser du en ting: Når folk får det værre og værre, landets økonomi går til hælvete osv, så blir folk desperate, og ekstremister får mye mer støtte. Har folk det bra, skjer dette i mye mindre grad. Dvs at israel faktisk SKAPER potensielle terrorister med denne muren, og andre ting de gjør, som å ødelegge uskyldiges hus og hjem ("manglet byggetillatelse"), eller kanskje en olivenlund var i veien for et eller annet israelsk prosjekt. Den slags skaper ikke god stemning. Det skaper desperasjon, som igjen skaper støtte til ekstremister, som igjen skaper terror.
Vis hele sitatet...
Knakende godt poeng! Har du sett Munich? (IKKE sarkasme!)

Noe hverken muren, israelske tropper eller myndigheter hindrer er derimot israelske settlere og andre ekstremister som leker vigilanter - har ikke nøyaktige tall her nå, men det er ikke uvanlig at palestinere blir banket opp, skadet eller drept av ofte tungt bevepnede israelske "sivile" (i den grad man kan kalle folk som går rundt med skarpladde automatvåpen åpenlyst "sivile"). Så en historie i en av de linkene jeg la ut over, der en palestiner hadde blitt skutt av to israelske settlere "i selvforsvar" fordi han GIKK MOT SETTLEMENTET - riktignok var fyren i sin egen olivenlund og høstet oliven, men det spilte ingen rolle, settlerne som skøt ble ikke engang straffet fordi politiet "ikke hadde noe bevis for at det hadde skjedd et drap"... Bortsett fra en palestiner med kulehull, men hey, det kan jo ha vært tilfeldig.
Vis hele sitatet...
Utrolig triste historier, men dette skjer da på "den andre siden" også.

Mht til det du skriver om media så er det nok sant det, men jeg føler at det beveger seg litt mot den andre veien også nå, hvis du forstår hva jeg mener.. Israel bør får kred for de bra tingene de gjør, det vil alle tjene på.
Merk at jeg utdyper _bra_. Og vice versa!

Og er helt enig med det siste du skrev også, som den siste posten min forhåpentligvis viser.
Israel ligner for mye på USA, i stedet for å prøve å bli venner bruker de heller enorme summer på oversikkerhet.
Merk ordet *over*. Samtidig må de få lov til å forsvare seg mot de som ikke gir seg med det første.
Og folk: merk det jeg skriver om fordommer.

Til slutt atomet: hvis du tok noe av det jeg skrev personlig så beklager jeg sterkt!

Og hyys: takk, så hyggelig! Sal jeg ta det som konstruktiv kritikk?
Sitat av Hansen91
Jødene hadde ikke skyld i holocaust, men de hadde sjansen til å komme seg ut av Tyskland, men var for glad i eiendelene sine og alle selskapene sine enn i sitt eget liv og sin egen familie.
Vis hele sitatet...
Så da er vi enig, jeg gir deg et lite forsprang, og hvis du ikke har forlatt Norge og med det alt du eier og har kjært, så torturerer jeg deg, for så og drepe deg.
Det går vell knirkefritt, siden.. Du er vell ikke en selvgod-frimurer-jøde?
Om man tar poenget? Ikke?
Jeg orker ikke å involvere meg i diskusjonen på dette emnet da jeg ikke er oppdatert. Men videoen under synes jeg var ganske interessant - til tross for at den er to år gammel. Kan kanskje gi noen av Israel-vennene et videre perspektiv.

http://www.youtube.com/watch?v=v6MUdisWkIk
Gentile sensitiveness on this point is best expressed by the desire for silence -"why discuss it at all?" is the attitude. such attitude is itself a proof that there is a problem which we would evade if we could. "why discuss it at all?" -the keen thinker clearly sees in the implications of such a question, the existence of a problem whose discussion or supression will not always be within the choice of easy going minds.

Henry Ford fra boken den internasjonale jøde
enig med masse av det du sier, men jødene har faktisk sterke familietradisjoner.

*edit* innlegget var ment som svar på post som stod over, den ble slettet på grunn av hans politisk ukorrekte syn, så masse for ytringsfriheten
Sist endret av mujahedning; 13. februar 2008 kl. 20:15.
Du klarer ikke lengere å provosere, Hansen91. Den siste setninga di i innlegget over beviser at du utelukkende er et troll. Du er herved avslørt.

mujahedning: Dette er et privat forum som tillater det aller aller aller meste. Når man driver trolling, som f.eks å si at jødene under krigen fortjente å dø, og at det var jødenes egen skyld at de ble gasset, siden de "frivillig" gikk på togene til konsentrasjonsleirene, så blir det ikke fjernet fordi det er politisk ukorrekt, men fordi det er hjernedøde ytringer fra en person som bør beskyttes mot seg selv.
Sist endret av DonTomaso; 13. februar 2008 kl. 20:18.
la de eksponere seg selv som unyttige, synes egentlig mest synd på de som lar seg provosere.

ekstremister finnes på begge sider
Siste nyhet fra midtøsten:
http://you.presscue.com/node/284

Israel is going to destroy every single house in the village of Humsa and Hadidiya to make way for Jewish settlements, according to Amensty International and the Stop the Wall coalition.

On the morning of February 6, two bulldozers and a number of military jeeps entered the community of al-Hadidiya and destroyed the homes of 18 people and chased the local away.

[...]

The local Palestinian population, which has been there since long before Israeli forces occupied the area four decades ago, is being put under increasing pressure to leave the area.
Vis hele sitatet...
Buhuhu, stakkars Israel. Denne nye gesten fra Israel er bare et av flere tusen lignende eksempler. Israel er teknisk sett helt lik en kreftsvulst slik de holder på der nede i midtøsten.
Sist endret av voldern; 14. februar 2008 kl. 21:14.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis noen ennå ikke har forstått hva som skjer i Palestina kan dette være til hjelp:

http://img244.imageshack.us/img244/9348/nab7fzkcbg6.th.jpg
En informativ link, og man kunne også påpeke at heller ikke dette kartet viser dagens forhold, ettersom de palestinske områdene ytterligere har krympet siden 2000, etter at det nye "sikkerhetsgjerdet" (les: apartheidmuren) ble satt opp. Når man så betenker at Gazas befolkning er på ca. 1,5 millioner, trykket sammen i et område på ca. 300 km2 (Akerhus er til sammenligning på ca. 5000 km2 med 0.5 mill innbyggere), kan man begynne å forstå hvilke forhold palestinerne lever under. Gazastripen er de facto ikke annet enn en enorm konsentrasjonsleir.
Sist endret av Grønnkål; 1. mars 2008 kl. 03:08.
Sitat av Grønnkål
Gazastripen er de facto ikke annet enn en enorm konsentrasjonsleir.
Vis hele sitatet...
Og når den Israelske viseforsvarsministeren uttaler at "Palestinerne påfører seg selv holocaust", kan man lure på hvilke planer Israel har.

På onsdag ble en (1) israeler drept av en rakett fra Gazastripen. Siden onsdag er tredve (30) palestinere drept av israelske motangrep, blant dem mange barn og en 6 mnd gammel baby. Den israelske terroren mot palestinas befolkning kjenner ingen grenser, og Siv jensen står bak og applauderer.
Hvor ensidig israelfiendtlige de fleste på dette forumet her er er et godt eksempel på hvordan Norge generelt stiller seg i konflikten, atomet.

Israel er en demokratisk, fri og moderne stat i et hav av autoritære, fundamentalistiske diktaturer i Midt-Østen. Palestina er styrt av en terrororganisasjon. Likevel evner DonTomaso og atomet kun å trekke frem tvilsomme handlinger utført av Israel de siste 50 årene. Er det vits i å diskutere videre.
Israel er et demokrati, so what? Hvis USA og Israel er demokratier, er Iran, Irak og Palestina det også, og hvilken rolle spiller i øvrig dette, når det er de (vestlige) demokratiske statene som angriper og okkuperer andre suverene stater (pr. definisjon den groveste krigsforbrytelse), og dermed er den største destabilitetsfaktoren i verden i dag?

Alle som ikke er totalblendet av diverse -ismer, kan se at de største krigshisserne er ledere av de såkalte frie (les: vestlige) demokratiske stater, hvilket burde fortelle oss noe om hvor velfungerende disse demokratiene i realiteten er. I USA kan man stemme på business-/krigsparti A eller business-/krigsparti B. Great choice, huh? I Israel kan man stemme på en kandidat som sakte vil skvise livet ut av palestinerne, eller en som vil gjøre det hurtig.

Israel er et gjennommilitarisert, rasistisk, ultrahøyreving og morderisk bølle-regime som driver etnisk utrenskning av et helt folk, og konstant truer nabostater med krig.
Sitat av Grønnkål
Israel er et gjennommilitarisert, rasistisk, ultrahøyreving og morderisk bølle-regime som driver etnisk utrenskning av et helt folk, og konstant truer nabostater med krig.
Vis hele sitatet...
Takk for at du understreker poenget mitt
Holdningen her synes å være at Israel selv er skyld i angrepene som gjennomføres mot dem på en daglig basis, og at hvis Israel hadde latt vær å angripe omkringliggende stater hadde de fått være i fred. Det er vrøvl. Rett etter at staten Israel ble opprettet gikk Egypt, Syria, Jordan, Libanon og Irak til angrep på Jødisk territorium. Dette var på tross av at Israel var blitt opprettet på mandat fra FN. Når Israel ble opprettet bestod befolkningen i de daværende palestinske områdene av ca. 30% jøder, det var ikke slik at jødene overtok et område hvor ingen jøder var tilstede fra før av. Ifølge FN mandatet skulle Jerusalem være kontrollert av FN, men det ville ikke araberne høre noe av. Siden den første krigen, og flere av de påfølgende krigene imellom arabiske stater og Israel har Israel ført en tydelig politikk med hensyn på hvilke konsekvenser et angrep på dem vil få: De vil ta igjen med flerfold større styrke. Denne politikken blir ført av en stat som ligger alene blant mange fiendtlige arabiske stater, og det er en nulltoleranse for angrep mot Israel.

Hvorfor Iran ikke kan angripe Israel? Fordi Israel har atomvåpen...
Ta ett søk på settler på youtube og du vil få se sannheten om dette folket.
Iran har aldri vært en trussel og alt det de blir beskyldt for er "Israel" allerede skyldige i, slår ikke feil.
Iran gikk til krig mot Israel rett etter at staten ble opprettet, sammen med Egypt, Syria, jordan og Libanon. Vet ikke helt hva slags definisjon du har, men folk som går til krig mot et annet land kan vel muligens oppfattes som en trussel mot det landet???
Sitat av Drachir
Iran gikk til krig mot Israel rett etter at staten ble opprettet, sammen med Egypt, Syria, jordan og Libanon. Vet ikke helt hva slags definisjon du har, men folk som går til krig mot et annet land kan vel muligens oppfattes som en trussel mot det landet???
Vis hele sitatet...
Dette var en fullstendig legitimt med tanke på det store antallet arabere som ble fordrevet av Israel, da landet ble opprettet i 1948. Araberenes motangrep mot staten Israel var enn fullstendig rettferdig motstandskrig mot de sionistiske okkupantene.
Ja, de sionistiske okkupantene med FN mandat...
La oss ikke glemme at det var Storbritannia som eide "Palestinia" på dette tidspunktet, ikke at det var veldig lurt å gi det til jødene. Faktisk ble ikke araberne fordrevet fra Israel, men flyktet selv under krigen mellom Israel og araberstatene
Sitat av Drachir
Ja, de sionistiske okkupantene med FN mandat...
La oss ikke glemme at det var Storbritannia som eide "Palestinia" på dette tidspunktet, ikke at det var veldig lurt å gi det til jødene. Faktisk ble ikke araberne fordrevet fra Israel, men flyktet selv under krigen mellom Israel og araberstatene
Vis hele sitatet...
Den vestlige verden var sterkt preget av rasisme i 1948, og så på arabere/Palestinere som undermennesker, så det FN-mandatet tar jeg med en klype salt. Heldigvis er det flere og flere som i dag ser galskapen i ett slikt vedtak.

Når det gjelder fordrivelser eller ikke var det flere hundre tusen palestinere som forlot Israel før krigen, som en følge av drap, angrep og undertrykkelse fra jødiske militser. Jeg vet ikke hvordan man definerer fordrivelse, men hvis man forlater hjemmet sitt mot sitt ønske synes jeg det er definisjon nok.

Kilde:Israels historieflukt
Så lenge ikke jødene som en stat tvang dem, er det ikke skjellig grunn til å føre krig mot Israel. Det var to små jødiske fundamentalistiske grupper Irgun og Lehi, som angrep palestinere, imens den andre store jødiske fundamentalistgruppen Haganah fordømte de andre gruppenes angrep. Den Israelske stats ledere prøvde å få til en mer fredlig dialog, men alle gjorde det klart at eventuelle angrep på Israelere var uakseptable og ville bli hevnet. Kilde Noe Israel gjorde for å overleve. De hadde et valg, forhandle eller drep alt som nærmer seg. De valgte det siste...
Helt enig i at det var fullstendig galt å plassere Israel i midtøsten, for min del kunne de gjerne fått Svalbard eller no, men poenget var ikke at de ble plassert der, men konsekvensene. Det er godt mulig Israel ikke har taklet konflikten med araberne på best mulig måte, men det har jaggu ikke araberne heller.

Btw. Etter din definisjon på å bli fordrevet, og konsekvensene av dette, kan jeg med rette føre en hevnaksjon mot staten om den ekspropierer meg for å bygge en ny motorvei, da den jo okkuperer tomten min hvor familien har bodd i generasjoner...
Sist endret av Drachir; 2. mars 2008 kl. 00:56.
Sitat av Drachir
Helt enig i at det var fullstendig galt å plassere Israel i midtøsten, for min del kunne de gjerne fått Svalbard eller no, men poenget var ikke at de ble plassert der, men konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Det går tydelig frem at du gladelig hadde gitt jødene både Palestina og Svalbard, men hadde du gitt dem Asker er det du må spørre deg selv...
De har fukka opp rimelig bra ja..

Palestinerene dreper en, Israel svarer med å drepe fler fordi at de har flest ressurser, slik er dessverre krig.
Og slik fortsetter og fortsetter det.
Det at ingen parter fatter at det ikke hjelper _overhode_ ,er ganske uforståelig. (EDIT: dette gjelder seff ikke de som ikke vil ha fred..)

Så ja, de takler det jævlig dårlig. Og en ting er helt sikkert: det suger å være sivil for begge parter.
Sist endret av Joachimsen; 2. mars 2008 kl. 01:02.
ehmm, sa jeg ikke nettopp at det var galt å plassere Israel i midtøsten? ergo hadde jeg ikke gitt dem Palestina... Poenget mitt med Svalbard, eller Grønland for den saks skyld, var at det er få andre som bor der, ergo. så hadde jødene hatt få naboer å krangle med, da begge alternativer er en øy. Skjønner du poenget?
Foreign Office,
November 2nd, 1917.

Dear Lord Rothschild,
I have much pleasure in conveying to you, on behalf of His Majesty's Government, the following declaration of sympathy with Jewish Zionist aspirations which has been submitted to, and approved by, the Cabinet:
"His Majesty's Government view with favour the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people, and will use their best endeavours to facilitate the achievement of this object, it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine, or the rights and political status enjoyed by Jews in any other country".
I should be grateful if you would bring this declaration to the knowledge of the Zionist Federation.

Yours sincerely
Arthur James Balfour
Tanken var god, men ordet er dødt uten handling