Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 19724
Hei viften på badet bare uler straks jeg slå på.
Har man lov å bytte vifte selv eller er det en såkalt fast installasjon som må gjøres av fagfolk?

Noen som vet hvor man finner vifter av god kvalitet som ikke kneler så kjapt? Feks pc vifter de kan snurre døgnet rundt i flere år. Mens en baderomsvifte som er koblet til samme bryter som lyset på badet kneler etter et par år, og da har viften kun snurret når lyset er på altså når det er folk på badet.
  1. Har jeg lov å bytte vifte selv?
  2. Er det noen sikkerhettips om man skal bytte vifte(må sikringer ut av sikringsboks etc)?
  3. Noen som kan anbefale en viftetype/merkenavn?
  4. Om jeg velger å gå for den billigste vifta noen som har tips?
1. Så lenge du har litt kunnskaper om hva du driver på med, så burde dette være problemfritt.
2. Skal være 2-pol brudd på strøm til badet, så det skal i teorien holde å bare skru av bryteren. Men selvsagt, jo sikrere du gjør det, mindre sannsynlighet er det for at noe kan gå galt. Så ta sikringen om det er mulig =)
3. Clas har ganske kurrante vifter. Ellers må du nok innom grosist av enten el-utstyr eller baderomsutstyr. Sjekk f.eks ut Malmbergs som er en elektro grosist som selger over disk til private for en rimelig penge.
1. Ja.
2. Slå av sikring for bad.
3. Biltema/Clas.
4. Tips til hva?
Flott da holder det altså at bryteren til lys/vifte er av så unngår jeg strøm i kroppen?

Uten at jeg har tatt opp dekselet og sjekket så regner jeg med at selve viften bare festet i viftehuset og det kun er snakk om om å koble til 2 ledninger, høres det rett ut? Og siden det er vekselstrøm så er det likegyldig å tenke på +/- slik man må om man kobler noe elektrisk i en bil?

Hvilken effekt er det normalt på en slik vifte?

Ingen som vet om ok nettbutikker?
Ta sikringen for å være sikker, hvis det er en liten sort runding på bryteren, skal den bryte begge fasene, men ikke alltid det er slik.
Det er samme hvilken ledning du kobler til L og N ja.
De pleier å ligge på rundt 15W.
Du har egentlig ikke lov å bytte selv, men det går nok helt fint.
Blir matt av prisene. De som er i samme størrelse koster jo ca 1000 kroner.
Må da finne billigere vifter? Er jo ingen sensor for fukt og heller ingen timer-funksjon i den jeg hadde. Den var rett og slett koblet til lysbryteren. En så enkel vifte kan da ikke koste 1.000 kroner?
Ta sikringen. Kan ende med hjerteflimmer og du kan i værste fall dø om du får strøm gjennom kroppen.

Brun/Rød PN skal på 'L' og Blå/Svart PN skal på 'N'. Har ikke noe å bety i ditt tilfelle da, men det er sannsynligvis anvist så kan være greit. Også lærer du jo og
Hvis kabelen er koblet direkte inn i viften, for eksempel i en "sukkerbit" så har du faktisk ikke lov til å bytte den selv.

Men det er jo ikke akkuratt vanskelig å gjøre det. Bare husk å ta strømmen. Skal du ha en OK vifte må du nok opp i 1000 lappen.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg kan knapt bytte batterier på fjernkontrollen, det var null stress å bytte viften på badet. Pass på at du kjøper rett størrelse på viften!
Jeg betalte 600.-, den surrer og går uten å lage noe voldsom lyd. Kjøpte viften i en byggvare forretning.

Prosessen gikk slik for seg:
Ta av deksel, skru ut fire skruer. Plugg ut viften, ta den ut av hullet. Plugg i ny vifte, sett den inn. Skru inn fire skruer, på med deksel.
Hvor kjøpte du vifte til 600?

sliter med å få av dekselet. Er ingen skruer så det virker som det bare er trykt på plass.
Forsøkte å brukte litt makt med tang men da løsner hele kransen fra veggen og ikke dekselet. Øverst i hjørnet løsner hele driten om jeg bruker makt.

http://www4.picturepush.com/photo/a/7702037/640/7702037.jpg
Sist endret av random67489; 2. mars 2012 kl. 17:02.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Hvor kjøpte du vifte til 600?

sliter med å få av dekselet. Er ingen skruer så det virker som det bare er trykt på plass.
Forsøkte å brukte litt makt med tang men da løsner hele kransen fra veggen og ikke dekselet. Øverst i hjørnet løsner hele driten om jeg bruker makt.
Vis hele sitatet...
Vær forsiktig
Ulike vifter åpenbart - vi kan trygt anta jeg har vært mer heldig med min, den var svært enkel. Viften i mitt tilfelle var liten. Små vifter koster ned til 200kroner, større vifter kan koste hva du vil. Ta et bilde og se om noen har en god ide. Merker at prosjektet ditt med ett begynner å bli mer avansert enn et batteriskift, og da må jeg melde pass.
Størrelsen på dekslet er 14(H) x 15(B) cm.
Så det får meg til å tro at det sitter en 12cm vifte bak dekselet.
Er nesten fristet til å bare slite løs hele dritten slik at jeg får sett på vifta.
1 Du har ikke lov til å bytte vifte på badet selv med mindre den er koblet i en stikkontakt.
2 Allerede blitt svart på
3 Allerede blitt svart på
4 De billigste viftene har ingen bryter eller fuktighetssensor og vil dermed starte så fort den får strøm. Hvis viften din tidligere hadde sensor eller snorbryter så må du altså kjøpe en litt dyrere enn med tilsvarende løsning (du vil ikke at viften skal gå konstant?). Clas Ohlson har ventilasjonsvifter til en rimelig penge.
Riv ut den du har, ta de målene du trenger, kjøp ny på Biltema eller Clas. Ta et mobilbilde av hvilke ledningsfarger som går hvor, og kople opp den nye vifta på samme måte. ("L" skal alltid være blå ledning)
Husk å slå av sikringen til den kretsen du jobber med. Det er alltid greit å gjøre.
Dette fikser du greit selv.

Lykke til.
Hmm. Jeg trodde ikke en trengte bry seg om farge på ledninger innomhus, er det ikke det som kjennetegner vekselstrøm? At strømmen veksler mellom "polene" og det blir hipp som happ? Eller har jeg elementære brister i elektrokunnskapen?

Er litt på å ringe elektriker for den vifta vil ikke løs annet enn i øvre venstre hjørne, og når jeg trekker skikkelig hardt kan jeg høre skumle lyder innenfra vifta. Er redd jeg ødelegger viftekanalen som går fra vifta og ut av huset. Og det blir sikker masse stress om den blir ødelagt.

Får røke litt og se om jeg får noen store tanker
Joda, blås i ledningsfargene. Vifta di er sikkert klemt fast i en fleksibel kanal som blir med ned når du drar i vifta. Den må nødvendigvis bli med ned for at du skal greie å feste den igjen før du skrur fast vifta. Min satt også veldig trangt, det gjør jo ikke noe om vifta går i stykker, men tar ikke ansvar for evt luftekanaler du ødelegger
Sitat av Wikingen Vis innlegg
Dette fikser du greit selv.
Vis hele sitatet...
Hvor er minus'kp? Dette fikser du greit HVIS du vet hva du gjør! Hvis ikke er ytterste konsekvens at huset brenner ned.. Da er det greit å ønske 'lykke til'!