Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2019
Hei!
Vi slapp ut en låt for en måneds tid siden. Etter samtlige «tilbud» fra profesjonelle om å lage musikkvideo for uvirkelig summer, så endte vi opp med å lage videoen selv.
Her er resultatet. Hva tenker folk?

https://youtu.be/1t10TdHNepk
Bra! men selvfølgelig ser en at dette er laget av amatører da Men dette er nøyaktig slikt man lærer av.. Så neste video vil bli 10X bedre!

Dagens musikkvideoer av fulle av effekter og filmtriks, så ville studert litt angående dette til neste video
Personlig liker jeg enkle musikkvideoer best, slik som denne.
Godt jobba!
Søt: )
Hvem av de er deg?
Sist endret av shady_America; 12. mai 2018 kl. 17:24.
Fengende låt da, det skal du ha! Stemmen kler låta veldig bra. Med en profesjonell musikkvideo så kunne denne fått mange views på Youtube. Er en grunn til at det koster også - man får kvalitet
Trådstarter
Solarfields, takk for tilbakemelding!
Det vil jo ikke bli som når RayKay lager video, men neste blir nok enda bedre ja
Takk igjen

Ondskap, så kult å høre!
Tusen takk
Personlig er vi ganske fornøyde i forhold til tid, utstyr og erfaringen vi gikk inn med, så det er hyggelig å høre
Sist endret av entady; 13. mai 2018 kl. 10:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Limited edition
Moff's Avatar
Må huske at det man gjerne får med en profesjonell video (i ordets rette forstand) er et apparat som kan sørge for at videoen blir sett. De aller fleste gode talenter på nettet går usett forbi oss, fordi de ikke har et stort selskap som kan markedsføre dem. Den tekniske kvaliteten på denne videoen er god. Det er et par småting som gjør at man "ser" at dette er laget av amatører. Jeg kan prøve å gi en outline av hva jeg legger merke til, og hva jeg ville gjort annerledes selv.

Det aller første jeg bet meg merke i er fargekorrigeringen. Jeg trodde først det var en greie med at bildet var fargeløst når en karakter var alene, men personen som synger er i like freshe farger som paret er. I tillegg så er ikke fargekorrigeringen helt konsekvent over alle klipp i samme scene, noe som ser merkelig ut. Se for eksempel på fargene i de 3 første klippene i filmen. De to første står i stil til hverandre, mens det tredje klippet er undereksponert og helt blått. Når vokalisten kommer inn er bildet helt rødt. Fargekorrigering (color grading) er et helt fag i seg selv, så det er ingen triviell sak å fikse. Men med øvelse og et par tutorials på YouTube så kan man bli kvitt det groveste. Råmateriale har veldig mye å si for fargekorrigering. Man snakker gjerne om hvor "flatt" et bilde er; dette er noe som handler om hvor høy dynamic range kameraet ditt har. Enkelt forklart så er dynamic range den avstanden du har mellom 100% svart og 100% hvit i bildet ditt, og dyrere kameraer har lengre avstand. Når jeg sier avstand, så mener jeg antallet steg du kan ha mellom svart og hvit. Hvis et kamera gir et "flatt" bilde, så har det veldig høy dynamic range, noe som gjør at du har mye mer spillerom når du skal fargekorrigere. Hvis bildet har høy kontrast til å begynne med, så er det ikke så mye du kan gjøre for å trikse med fargene. Prøv å gjøre et bildesøk etter "color grading flat image example" for å se hvordan et flatt bilde kan se ut. Typisk er det nesten fargeløse og har nesten ingen kontrast - og det gjør at du kan legge til mer farge og mer kontrast selv, og dermed få et mye penere bilde til slutt.

Den andre tingen som stikker seg ut er det aller første man lærer på filmskole. Bryting av "aksen". I film så snakker man gjerne om akser i bildet, og det er gjerne en linje som karakterene dine beveger seg mot. Hvis du filmer at en person går langs en vei (som du har gjort) så er "aksen" langs veien. Denne aksen skal ikke brytes. Du må velge en side å filme fra, og du skal bare filme fra denne siden. Hvis du bryter aksen og filmer fra den andre siden, så vil det se ut som personen går i motsatt retning. Du har filmet vokalisten fra hans høyre side, som vil si at han går fra venstre mot høyre i videoen din. Om du hadde brutt aksen i denne scenen, så ville det plutselig sett ut som han går fra høyre mot venstre, og dette forvirrer publikum. Du kan selvsagt bryte alle regler i kunst, hvis du gjør det på riktig måte. Jeg opplever for eksempel at den første scenen fungerer greit nok, selv om du bryter aksen flere ganger. Han går først opp, så mot høyre, så ser han opp, så ser han ned. Måten det er klippet på gjør imidlertid at dette oppleves som hopp fremover i tid, noe som i seg selv kan ha en god effekt - hvis det gjøres riktig. I scenen på 1:17 med bilen derimot, så er det noe som skurrer. Bilen kjører mot høyre, mens paret inni bilen kjører mot venstre. Jeg tenker umiddelbart at dette er to ulike biler, og de kommer til å krasje. Du kan selv legge merke til nettopp dette når "proffe" filmer klipper mellom to ulike biler i samme scene, så prøver de veldig ofte å filme den ene mot venstre og den andre mot høyre (så langt det er mulig i alle fall), nettopp for å skape et skille mellom dem.

Nummer tre er det som er den største "synden" i filmen, som gjør at man umiddelbart kan se at dette ikke er en proff video. Bildekomposisjon. I de aller, aller fleste bildene vi ser, så er det en merkelig følelse av at dere ikke har planlagt scenen i noen nevneverdig grad. Et par eksempler off the top of my head: På 0:25, hvorfor står det en bobil øverst til høyre i bildet? 0:28, dama er kjempeglad og svinger seg Singing-In-The-Rain-style - hvorfor er det gitter foran butikken i bakgrunnen? Det stemmer ikke med stemningen i bildet. 0:33, det er et par store kvister rett ved siden av hodet til vokalisten som forstyrrer. 0:38, hvorfor er glidelåsen hans delvis åpen? 0:59, hodet til mannen forsvinner ut av frame på slutten av klippet. 1:05, veldig mye "ræl" i bakgrunnen. Her ville jeg åpnet blenderen på kameraet mer for å kjøre bakgrunnen mer ut av fokus. 0:12, damen har en mobiltelefon i baklomma som er veldig godt synlig. Hvorfor er den der? 1:20, teksten på bilvinduet er for godt synlig og plassert midt i bildet. Tekst trekker alltid fokus i et bilde, og det er uheldig når man prøver å få fokus på damen. 1:21, stor, svart van i bakgrunnen. Hvorfor det? Bildekomposisjon er et enormt stort tema som jeg kan snakke om i dagesvis, men det er noen enkle prinsipper man kan følge for å rydde opp de største problemene. Du kan sikkert "det gyldne snitt", som handler om å plassere ting man vil ha i fokus nær 2/5 (eller 1/3) mot kantene av bildet. Andre ting er balanse og linjer (akser), sørge for at bildet ikke blir for "tungt" på en side. Det kan dreie seg om bruk av farger, bruk av kontrast og andre virkemidler. I stor grad handler det om å skape en ønsket stemning. Hvis du vil skape uro, så kan du vise rot. Hvis du prøver å vise kjærlighet, lykke og ro, så vil du derimot ikke ha masse rot i bakgrunnen som skaper slik uro. Man bør alltid ta en kikk på bakgrunnen for å se om det er noe man kan endre på eller rydde opp i, slik at det ser ut som du faktisk har planlagt scenen før du startet opptak.

Jeg skulle også ønsket at dere hadde brukt mer utfordrende kameravinkler. Dere har en drone som gir dere mye rom til å filme ovenfra, og det er en bra ting. Men hvis du ser på 2:00, scenen med autovernet, så er bildet veldig kjedelig. Her ville jeg plassert kameraet mye lavere for å gi en følelse av at balanseringen er litt mer spennende. Siden dette dreier seg om kjærlighet så ville jeg også ha hatt mye mer close-ups på ansikter og øyne. Ikke vær redd for å gå nærme karakterene. Jeg mistenker at kameraet dere bruker kanskje ikke har kapasitet til å gå så nærme, ettersom jordbæret på 2:22 er ute av fokus, men dere hadde sikkert litt mer spillerom enn dere gir uttrykk for.

Og så til sist vi nesten snakke om hvordan han fyren løfter denne stakkars damen på 3:07. Han fikk det så utrolig bra til på 2:10 - hva var det som gikk galt her? Jeg mener ikke (nødvendigvis) at det er seksuell trakassering, det er mer det at slik grafsing stjeler all fokus i denne scenen, og publikum kommer ikke til å vie en eneste tanke til noe annet som skjer her. Jeg tror det er meningen at denne scenen skal si "forelsket par som koser seg sammen", men det eneste som kommer ut av det er "DAT ASS, THOUGH!".

Ellers, småting:
- 0:15, lens flare over ansiktet til damen. Kan fungere hvis gjort riktig, men her føles det som en tilfeldighet.
- 0:17, kraftig overeksponering på håret til damen.
- 1:42, når han kaster stein i elva er kameraet veldig skeivt. Det er ikke bare her, svært mange av klippene er skeive på nøyaktig samme måte. Det er imidlertid spesielt godt synlig i dette bildet, fordi du har en skarp vannlinje tvers over skjermen.
- 3:10, "rumpe-klippet", her brukes det samme klippet to ganger på rad. Hvorfor det?
- Det tok meg lang tid å skjønne at det er den samme mannen på broen som holder på sammen med damen i filmen. Alle i videoen har på seg svarte (triste) klær, og ser like ut. Jeg ville prøvd å gi hver karakter litt mer personlighet, sånn at man kan skille dem fra hverandre og kjenne dem igjen. Det hjelper heller ikke at de av og til skifter klær (som når paret plutselig har hvite bukser på slutten).



PS: Fy flate, så stor den klokka til han fyren er, jeezes.

PPS: Jeg pleier som regel ikke å hverken bry meg om eller kommentere på utseende til folk, men det er jaggu en gjeng med pene folk dere har puttet i denne videoen også. Og jeg snakker ikke bare om dama her. Jeg er mann og rett som ei snor, men jeg hadde spist middag med hvem som helst av disse mannfolka, liksom.
Sist endret av Moff; 13. mai 2018 kl. 12:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Moff.

Her var det mye konstruktivt å ta med seg - ting jeg ikke tror noen av oss som har ordnet med filmen i det hele tatt har tenkt på.
Skal sette meg ned og se på den ikveld og kikke på tingene du nevner, kanskje jeg lærer noe (mye)

Takk skal du ha.