Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 685
Dersom man ikke får læreplass etter endt VG2 ved yrkesskoler får man tilbud om VG3 på skolen. Etter VG3 kan man ta fagprøva.

Jeg har ikke gått hverken VG1 eller VG2 på yrkesfag, men kan godt ta disse faga som privatist. Spørsmålet mitt er om jeg kan ta VG3 som privatist også, og så få muligheten til å ta fagprøva.

Om det ikke går, er det noen som vet en annen måte å få fagbrev uten å ha faktisk gått på en yrkesskole og hatt formell praksis? Praksiskandidat er ikke et alternativ.

På forhånd takk
5 år erfaring i bedriften før du kan ta fagbrev uten skole. Ja, du kan ta 1,2,3 året som privatist, men dette blir tungt. Er snart ferdig med VG3 som privatist etter fagbrev, mye stoff og du kommer ikke unna om du ikke har disiplin. Med basiserfaring på VGS er det fortsatt 900 årstimer du skal gjennom.

Du må også ha programfag på VG1 og VG2. Dette skal gi deg grunnlaget for fagopplæringa. Er noe usikker på om du kan ta disse som privatist.

Du må og regne med 25k i eksamensavgift. Lånekassen gir deg og begrenset støtte om du har tenkt på stipend. Kjipt om du skal ta en bachelor senere og du får null støtte..

Hvorfor ikke gå skole?
Sist endret av nattenssønner; 2. mai 2018 kl. 12:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nattenssønner Vis innlegg
5 år erfaring i bedriften før du kan ta fagbrev uten skole. Ja, du kan ta 1,2,3 året som privatist, men dette blir tungt. Er snart ferdig med VG3 som privatist etter fagbrev, mye stoff og du kommer ikke unna om du ikke har disiplin. Med basiserfaring på VGS er det fortsatt 900 årstimer du skal gjennom.

Du må også ha programfag på VG1 og VG2. Dette skal gi deg grunnlaget for fagopplæringa. Er noe usikker på om du kan ta disse som privatist.

Du må og regne med 25k i eksamensavgift. Lånekassen gir deg og begrenset støtte om du har tenkt på stipend. Kjipt om du skal ta en bachelor senere og du får null støtte..

Hvorfor ikke gå skole?
Vis hele sitatet...
Takk for svar
Grunnen til at jeg ikke vil gå på skole er fordi jeg allerede har gått de årene jeg har krav på i videregående skole. Men igjen, jeg kan ta hele yrkesfag som privatist uten å være lærling?