Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2752
Fikk meg en Amazon Echo dot i julegave av min kjære (kjekt med reservedame når hun er bortreist)

Har hatt mange ideer om ting som kan automatiseres hjemme. For eksempel:
- Slå på TV, forsterker og mediasenter med en knapp (eller via Alexa)
- Åpne/lukke vinduer og gardiner
- Slå av/på lys
- Spille musikk i flere rom

Mye av dette vet jeg at det finnes ferdige løsninger på. Slik som Philips HUE sine pærer, rullegardin med motor ol.

MEN jeg har lyst til å lage noe eget. Og lurer litt på hva jeg bør bruke til å styre motorer, releer ol.

Å kjøpe en Raspberry Pi for hver ting som skal styres høres dyrt ut.

Noen forslag?
Brukte audrino som styring, veldigfornøyd med det. du må kunne litt programmering men det er ikke så vanskelig. jeg bruker eget stemmestyrings anlegg i hvert rom med ganske dyre micro men jeg vil tro å intigrere alexia er lettere.
Vil anbefale en enkel Omron PLS (programerbar logisk styring), da trenger du kun lære deg "ladder programmering" hvor du kobler styresignalene på addreserte innganger og bruker utgangsignalene til å aktivere releer som tåler f. Eks strømmen til rullegardinmotoren, for mindre prosjekter. Da kan du utvide styringen ved å kjøpe relativt billige inn-utgangsmoduler. Ønsker du deg et mer komplett prosjekt hvor du vil ha med hele huset så gå for en "smarthouse" løsning, dette koster mye mer og er mer arbeid. Uansett husk sikringer/motorvern og lykke til
Eg har alt det der bortsett fra rullegardiner/vinduer, men via ferdige løsninger.

TV styres av Logitech Harmony Hub, og eg ber Alexa slå på TV og inngang ved hjelp av stemmekommandoer.
Alt av lys er Philips Hue. Nå styrer disse seg 99% selv men vil eg endre på noe så ber eg Alexa om det.
Musikk i flere rom har eg via Sonos. De fleste spillerene er nå byttet ut med Sonos One og derav har eg Alexa nesten over alt.

Dette bare fungerer og for min del av det viktig.

Men eg forstår at det kan friste å lage noe selv. Bare vær obs på frustrasjonene når ting ikke fungerer

Og vær obs på ledninger. Skal du kable det meste så må du være forberedt på ledningskaos. PLS er gøy det med det er ikke akkurat trådløst. Her vil en ESP8266 eller NodeMCU være litt kjekkere å plassere rundtom i huset/leiligheten
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Brukte audrino som styring, veldigfornøyd med det. du må kunne litt programmering men det er ikke så vanskelig. jeg bruker eget stemmestyrings anlegg i hvert rom med ganske dyre micro men jeg vil tro å intigrere alexia er lettere.
Vis hele sitatet...
Har drevet litt med Arduino før, så programmeringen bør gå greit.
Takk for tipset!

Har du laget stemmestyringen selv? Hvordan?

Sitat av Ygg Vis innlegg
Vil anbefale en enkel Omron PLS (programerbar logisk styring), da trenger du kun lære deg "ladder programmering" hvor du kobler styresignalene på addreserte innganger og bruker utgangsignalene til å aktivere releer som tåler f. Eks strømmen til rullegardinmotoren, for mindre prosjekter. Da kan du utvide styringen ved å kjøpe relativt billige inn-utgangsmoduler. Ønsker du deg et mer komplett prosjekt hvor du vil ha med hele huset så gå for en "smarthouse" løsning, dette koster mye mer og er mer arbeid. Uansett husk sikringer/motorvern og lykke til
Vis hele sitatet...
Har faktisk ikke tenkt på å bruke det i huset. Takk for tipset! Bruker Omron PLS på jobb, så det bør gå greit.

Tror det blir litt overkill i min lille leilighet, men skal absolutt huske dette når jeg tar over hele huset

Sitat av nomore Vis innlegg
Eg har alt det der bortsett fra rullegardiner/vinduer, men via ferdige løsninger.

TV styres av Logitech Harmony Hub, og eg ber Alexa slå på TV og inngang ved hjelp av stemmekommandoer.
Alt av lys er Philips Hue. Nå styrer disse seg 99% selv men vil eg endre på noe så ber eg Alexa om det.
Musikk i flere rom har eg via Sonos. De fleste spillerene er nå byttet ut med Sonos One og derav har eg Alexa nesten over alt.

Dette bare fungerer og for min del av det viktig.

Men eg forstår at det kan friste å lage noe selv. Bare vær obs på frustrasjonene når ting ikke fungerer

Og vær obs på ledninger. Skal du kable det meste så må du være forberedt på ledningskaos. PLS er gøy det med det er ikke akkurat trådløst. Her vil en ESP8266 eller NodeMCU være litt kjekkere å plassere rundtom i huset/leiligheten
Vis hele sitatet...
Skal ta en titt på Logitech Harmony. Takk for tipset

Glemte å nevne at jeg kun har en 40 kvadrat leilighet, så det er ikke så fryktelig mye som skal styres. Ønsker også at det meste er trådløst.

Ser for meg å ha en Raspberry Pi, Arduino eller lignende ved TVn som kan styre alt der og en annen enhet ved vinduet for styring av gardiner og vindu.

Hva er den beste måten å gjøre Arduino trådløs? WiFI? Bluethooth? Noe annet?
Sist endret av GreenRay; 26. desember 2017 kl. 13:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ygg Vis innlegg
Vil anbefale en enkel Omron PLS (programerbar logisk styring), da trenger du kun lære deg "ladder programmering" hvor du kobler styresignalene på addreserte innganger og bruker utgangsignalene til å aktivere releer som tåler f. Eks strømmen til rullegardinmotoren, for mindre prosjekter.
Vis hele sitatet...
Hovedproblemet med PLS er at dei er dyre, og at dei snakker lukka protokoller. I heimeutstyr treng du ikkje 65 år MTBF, men du vil gjerne ha kommunikasjon av temperaturen ut til ei loggeløsning. Det er faktisk enklare å få til med microcontroller, eventuelt RPi eller liknande maskinvare. I tillegg er slik maskinvare billegare og meir kapabel. RPi gruser garantert omron-PLSen i rå ytelse.

Ja, eg jobber med automasjon dagleg, og vil påstå eg kan litt om PLSer og kommunikasjon.
Home-assistant; rpi med hassbian pluss noen nodemcu-er og sensorer til 1 USD pr stk og alexaen din så er du langt på vei.

Sjekk ut f. Eks "bruh automation" på YouTube ��
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av ztaale Vis innlegg
Home-assistant; rpi med hassbian pluss noen nodemcu-er og sensorer til 1 USD pr stk og alexaen din så er du langt på vei.

Sjekk ut f. Eks "bruh automation" på YouTube ��
Vis hele sitatet...
Takk for tipset!

Har skaffet meg en rpi 3 som nå kjører hass. Virker som en grei software, men er litt å sette seg inn i

Har også invistert i en Logitech Harmony hub for styring av TV++ og noen Philips HUE lys. Knallfornøyd så langt