Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4206
Pensjonert Skaper
Har prøvd å lese meg opp på nettet, men blir ikke mye klokere.
Har en del venner jeg har klart å lure over på Ubuntu, men innimellom trenger de hjelp til å oppdatere, installere nye programmer osv. Ettersom vi bor i forskjellige byer er det noe upraktisk å møtes hver gang det er noe de lurer på.

Jeg har klart å sette opp VNC gjennom Remmina når vi er på samme nettverk, men ikke over nettet. Er det noen her som har en enkel forklaring på hvordan man gjør det?

Har også brukt ssh i terminal for å koble meg på en Pi jeg har i hus, men får heller ikke koblet til noe utenfor det lokale nettverket på denne måten.

Noen som har en enkel (helst gratis) måte å gjøre det på?
Kjenner jeg er litt grønn på dette..
Teamviewer er vel en av de enklere løsningene hvor du ikke behøver å rote med porter, ip-er o.l
https://www.teamviewer.com/no/download/linux/
Pensjonert Skaper
Trådstarter
Takker.

Trodde TeamWiever helst var for Windows, men tok visst feil der.

Kunne uansett tenkt meg å lære litt mer om det, så om noen har tips til hvordan jeg kan få det til i Remmina eller i terminalen, kjør på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må forwarde relevante porter til dingsen du vil kople til. For ssh er det 22.
Du må gjøre det som heter "port forwarding" - dette er ikke den mest optimale måten å hjelpe kompiser på, men det får deg iallefall i kontakt med Pien din når du er utenfor hjemmet

Dersom du har en ASUS-ruter gjør du det slik:

Logg inn på administrasjonssiden (192.168.1.1, sannsynligvis)

Finn "WAN" i menyen til venstre, deretter finn "Virtual Server/Port Forwarding" i menyen på toppen.

IP er IP-adressen til RasPien, porten er 22 for SSH (mener jeg å huske). Anbefaler statisk IP-adresse for det du skal nå

EDIT: Litt sent ute, woops.
Sist endret av Freddy_fred5; 3. januar 2017 kl. 21:18.
Pensjonert Skaper
Trådstarter
Godt forklart Freddy.

Men hvorfor er det ikke den "mest optimale" løsningen? Er det noen sikkerhetsutfordringer med dette?
Sitat av Demokrit Vis innlegg
Godt forklart Freddy.

Men hvorfor er det ikke den "mest optimale" løsningen? Er det noen sikkerhetsutfordringer med dette?
Vis hele sitatet...
Hvis du skal hjelpe folk med problemer er det ikke alltid optimalt å be dem om å først ordne med port-forwarding. Programmer som TeamViewer "ordner med det selv" og vil derfor være litt lettere for den du skal hjelpe.

Når det kommer til sikkerhet kan du lese noen av svarene her. I prinsippet skal det være rimelig trygt for hjemmebrukerne, men vit at det strengt tatt åpner noen hull.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Demokrit Vis innlegg
Men hvorfor er det ikke den "mest optimale" løsningen? Er det noen sikkerhetsutfordringer med dette?
Vis hele sitatet...
Fordi det er manuell jobb å settje det opp.

Rett konfigurert, t.d. med Fail2Ban og vettuge passord - eller nøkkelautentisering og avskrudd root-login så er det svært trygt. Eg har relativt mange bokser ståande online 24/7 med ssh åpent, og alle ser jamn straum av forsøk, men fail2ban blokkerer det etter tre forsøk, og brøkdelen treff ikkje på gyldig brukarkonto uansett.
Pensjonert Skaper
Trådstarter
Takk for linker. Ser jeg har litt å sette meg inn i om jeg skal føle meg trygg på dette. Fail2Ban skal definitivt sjekkes ut.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
og avskrudd root-login
Vis hele sitatet...
Til dette: stemmer det at root-login er slått av som default i Ubuntu 16.04?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Demokrit Vis innlegg
Til dette: stemmer det at root-login er slått av som default i Ubuntu 16.04?
Vis hele sitatet...
Tja.

Ikkje eksplisitt, men ubuntu set ikkje passord på root-brukeren, og då får du ikkje logga inn med den via ssh uansett.