Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  319 49393
Operasjon Dagsverk gjennomføres i år som i mange andre år, på de fleste ungdomsskoler og videregående skoler i Norge. I år har jeg valgt å ikke jobbe, og jeg føler at jeg må skrive ned begrunnelsen min, både fordi det å ikke jobbe på OD uten å begrunne det er meningsløst, fordi mange har spurt meg hvorfor og fordi jeg trenger å føre det ned på (det virtuelle) papiret slik at avgjørelsen min kan forstås av meg selv en gang i fremtiden.

Først må jeg snakke om mitt eget forhold til Operasjon Dagsverk. De siste fem årene har jeg jobbet til inntekt for forskjellige saker som jeg personlig mener er gode, og følelsene mine i forhold til å gi penger har gått, i takt med modningen man gjør over fem år som tenåring, fra å være glad fra et avbrudd i den monotone skolehverdagen til en anerkjennelse og forståelse over hvor viktig disse pengene er for forskjellige saker. Men, omtrent da jeg begynte på videregående, begynte OD å gi meg en sur smak i munnen. Det var ikke det at jeg drev med solidaritetsarbeid som plaget meg – snarere tvert imot, hadde det ikke vært for den gode gjerningen, hadde dette dokumentet vært skrevet for to år siden. Det var følelsen av at noe var fundamentalt galt med Operasjon Dagsverk, fordi jeg følte at OD krenket et av de mest fundamentale prinsippene med obligatorisk skolegang for min egen del, et prinsipp jeg har fått etter å ha opplevd lærere som var mer enn villige til å dytte en politisk agenda på ungdommer som ikke har den emosjonelle modenheten som trengs for å vurdere en politisk ideologi før de aksepterer den.

Skolen skal være en nøytral frisone, fritt for religiøs og politisk propaganda, hvor alle er sikret en viss beskyttelse fra de ensidige budskapene man møter på ellers i verden. Alle ensidige kilder balanseres med det andre synspunktet på saken – prater lederen for NHO til elevene om effektivisering av næringslivet, så står lederen i LO som nestemann på talerlista for å prate om arbeiderrettigheter. Balansen sørger for at den mest fundamentale av alle følelser som trengs for å forstå samfunnet springer frem: Tvilen. Og det er i Operasjon Dagsverks gjennomføring denne balansen er særdeles fraværende. Mange ganger har jeg følt at OD er en politisk farget organisasjon. I ODs materiell kan man se at merkevarer og handel presenteres kritisk i forbindelse med menneskehandel, ennå frihandel med varer og med mennesker er to vidt forskjellige ting. Frihandel er først og fremst erklært som en fiende på venstresiden, og enda jeg tilhører den selv, så mener jeg at det er helt feil å likestille markedsøkonomiens kjennetegn med den grusomme menneskehandelen. Riv muren, var oppfordringene rundt Israels mur i fjor – enda man lot være å nevne Israels side, og hvordan denne muren sterkt reduserte terrorangrep mot sivile. I mange av brosjyrene går sosialistiske symboler som røde knyttnever og frontfigurene for den venstreradikale rappegruppa Gatas Parlament igjen, og de fleste jeg snakker med sitter igjen med et klart inntrykk av at materiellet er laget fra folk som sitter godt plantet på venstresiden.

Hvorfor presentere en åpenbar ideologisk vri på det hele, når sakene neppe trenger det for å få sympati? Mange av sakene er gode ting jeg er enig i, men som ikke kan forsvares i et land hvor den politiske tilhørigheten er så spredt at vi skifter mellom borgerlig og sosialistisk regjering hvert år. Det finnes en tid og et sted for å kjempe for noe man tror på basert på ideologisk overbevisning, men det stedet er ikke norske skoler. Det finnes en million saker som alle kan støtte uavhengig av politisk ståsted og som vil være langt mer motiverende for de som har et annet politisk syn enn OD sin administrasjon eller bare ønsker å la skolen være en nøytral arena.

Det andre problemet mitt med OD er av mer praktisk natur. Hvis man velger å ikke jobbe, medfører det at man må skrive stil for hvorfor man ikke deltok og se på film som er relevant for saken. Problemet ligger i at det er vanskelig å rettferdiggjøre et sånt program når det ikke er pensumrelatert og videregående skole er frivillig, og først og fremst gjennomføres i utdanningsøyemed – OD bør ikke påvirke de som velger å ikke jobbe i stor grad, nettopp fordi hele poenget med OD er at man skal ofre en av sine egne skoledager for å la andre få mulighet til en utdanning. Slik det er i dag, har man valget mellom en lang skoledag med obligatorisk stil og en relativt kort arbeidsdag (toppen tre timer for de fleste, hvis de i det hele tatt jobber for pengene) – da er det klart at valget faller på det alternativet som gir god samvittighet. Når ble det solidaritet når det ikke ligger et offer bak det, og hvorfor er det å være solidarisk plutselig et kollektivt valg gjort av elevrådet framfor enkelteleven? (merk at det lokale opplegget skal bestemmes av den lokale OD-komité, men ser ut til å være likt over hele landet. Stilen man skriver blir ikke rettet, og kan ikke rettferdiggjøres uti fra de pensumdelene jeg har lest.)

Jeg har gjort mitt aller siste dagsverk for en god sak i skoletiden, og det er ingen andre enn OD som har skylden for det. Forhåpentligvis blir jeg ikke avfeid som et monster som ikke vil hjelpe en god sak, men jeg vet at elever som har gjort det samme tidligere har lidd den skjebnen. Hadde jeg ikke synes sakene var gode, hadde jeg satt foten ned før – men dette er siste sjanse for min egen del til å si hva jeg mener om saken. I år går pengene mine til Redd Barna.



Oppfordrer alle andre som er enige i dette til å gjøre det samme - sitt der i protest på dagen, gi penger til en annen organisasjon som fortjener penga. Ikke det at det kommer til å gjøre noen forskjell - OD sitter med røttene dypt i norsk skolehverdag, men dette er den eneste måten å kritisere OD slik at de faktisk merker det. Forøvrig hadde jeg gjerne sett en utgave av OD som lot elevene velge hvilket gode formål pengene skole gå til. Der har du en mulighet til elevengasjement, gitt.
I min tid på VGS så boikotta jeg også OD mye av de samme grunnene som deg. I tillegg skrev jeg brev til rektor for å få undervisningen til å gå som normalt, men fikk bare beskjed om at jeg var medlem i EO. Og å melde meg ut av EO fikk jeg ikke lov til av EO fordi skolen min var medlem Det hele endte opp med at jeg ikke fikk undervisning og ikke betalte en eneste krone til OD. Elevorganisasjonen _må_ dø snarest før de ødelegger skoleverket enda mer.
nå har vel elevene mulighet til å velge hva OD pengene skal gå til, men da må du begi deg ut i skolepolitikken, vi måtte iallefall det i min tid.

Selv pleide jeg å "ansatte" meg selv de siste årene på vidregående, sikkert ikke særlig opprørskt som det du gjør, men...
Nå har ikke jeg tatt noen stilling til OD greiene, og foreløpi har jeg bare sett en side av saken, og det er din. Og siden du snakker så varmt om balanse velger jeg å ikke ha noen mening til jeg har hørt fra den andres side.

Uansett, skolen min skal ikke ha OD, vi har samarbeid med en annen skole som går ut på at vi jobber en dag elns, akkurat som OD, men pengene går til en utvalgt skole ettellerannet sted i afrika. Aner ikke hvorfor, men er ihvertfall ikke OD..
http://www.od.no/Om_OD/index.html gir deg den offisielle utgaven. For å vite hvordan det er i praksis må du nesten snakke med noen som har gått på en skole hvor OD blir gjennomført, og jeg er klar over at skoler kan gjøre dette forskjellig, men materiellet er felles over hele linja. Hvis du er oppriktig engasjert kan OD sikkert sende deg masse materiell, så får du selv vurdere. Jeg har ikke sett materiellet som blir sendt ut i år enda, så det kan hende det kritiske punktet faller bort, men jeg har mine tvil.
Jeg er veldig enig i det du skriver, men vil bare påpeke en ting, skolene er faktisk med på å bestemme hva pengene skal gå til. Elevrådet får oppgitt 3-4 alternativer, og kan da velge om de vil ha et valg på skolen eller velge internt i elevrådet, og sender da det endelige svaret tilbake. Og det formålet som får flest stemmer fra skolene som er med, blir neste års kampanje. Slik var det hvertfall da jeg var i elevrådet.
Hmm, jeg tok ikke helt feil når jeg fikk deja-vu av denne tråden:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=41590
Derav "revisited" i tittelen. Nytt år, nye muligheter.
drQ
Egendefinert
Jeg tror jeg ganske enkelt kan si meg 100% enig med ivioyner, og det er egentlig godt å lese noe slikt - for det å, tja boikotte/la være å delta/whatever i OD er for min, og sikkert en del andre noe som ikke har med latskap eller manglende medfølelse å gjøre. Selv om jeg neppe er noen hyperhjelper har jeg ikke noe i mot å hjelpe andre. Såvidt jeg husker har også utgangspunktet for mye av OD vært gode saker.

Problemet er som ivioyner nevner: Organisering og opplegg. Jeg har ett inntrykk av at mye av matriellet og planleggingen mer eller mindre kan minne om sommerleir for SU eller RU, og poenget er ikke høyre/venstre - det er at dette overhodet ikke har noe i skolen å gjøre, og definitivt ikke som noe obligatorisk.

For min del er ikke inntrykket noe særlig bedre av at alle som hadde noe med det å gjøre var ekstremt politisk engasjert, og mer eller mindre uten unntak langt på venstresiden. I tillegg hadde de fleste en mening om at OD var det viktigste i verden, og uten OD ville mangfoldige dø rundt om kring i verden. Når pengene skulle leveres inn fremstod det også på en måte som bare mangler ren vold for å høre hjemme i torpedoverdenen.

Til en viss grad ser jeg nytten i OD, og jeg er sikker på at en god del elever har lært en del viktig ting. Men at folk sulter og ikke får utdannelse i Afrika er ikke noe jeg egentlig trenger å bli fortalt. Såvidt jeg husker fikk vi lite informasjon om hva som egentlig sjedde etter at pengene var levert.

På ungdomsskolen er nok mange litt unge, særlig i forhold til slik informasjonen er i dag. Men jeg synes ikke OD hører hjemme som en skoledag på videregående, rett og slett fordi det fremstod som mer eller mindre krise om man hadde èn fraværsdag, og det tydeligvis var ekstremt viktig å utnytte de få dagene man hadde. At en hel dag da mer eller mindre blir sløst vekk til noe som er langt utenfor det rene pensum blir da litt feil.

Min mening er at OD kunne være ett bra opplegg, men så lenge det fungerer på dagens måte ville nok jeg bevisst la være å delta, og heller eventuelt gi penger til en "vanlig" hjelpeorganisasjon.

Men jeg tror nesten jeg ville printet ivioyner sin post og tatt med dersom noen skulle spøre meg hvorfor man ikke deltok, den forklarer ting ganske godt. Den burde kanskje vært sendt til Elevorganisasjonen eller OD sentralt, men det hadde neppe hatt noen effekt.
betalte lett 300 kr for en fridag jeg...
Sitat av !mats
betalte lett 300 kr for en fridag jeg...
Vis hele sitatet...
Ja eller så kunne du gått i opprør å skulka hele dagen gratis! Enig i at OD bare er blitt tull nå... Er fristende å nekte
Har aldri egentlig vært særlig engasjert for OD. Jobbet en gang på ungdomsskolen, i 8, og siden har jeg ikke vært med. Første årets begrunnelse var at jeg var "en ufølsom drittsekk som ga faen i de jævla ungene", men det forandret seg i 10, da jeg faktisk hadde jobb (fordi jeg ikke orket å være på skolen) helt til jeg fikk beskjed kvelden før at jeg ikke kunne komme. I fjor begynte jeg å tenke i ivioners bane, og valgte å ikke jobbe. I år får jeg ikke jobbet uansett om jeg vil eller ikke, fordi jeg er utplassert, noe jeg egentlig er litt glad for.
Bare litt flisespikkeri:
Det heter ikke Operasjon Dagsverkfor ingenting. Det at de som jobber kun må jobbe tre timer, er ikke noe OD som organisasjon kan gjøre noe med. I utgangspunktet skal man utføre et dagsverk tilsvarende 7,5 timers jobbing, og få betalt tre hundre kroner for dette. Om jeg ikke husker helt feil ble vel også det klaget på forumet ved en en tidligere anledning - det ga jo arbeidsgivere en ENORM(ja, riktig) sjanse til å utnytte arbeidskraft.

Og som du sier, hvem velger ikke å jobbe tre timer i stede for å være en dag på skolen? Men hvordan skal de gjøre det? Om skolen har sagt seg villig til å delta, kan de nesten ikke fortsette å gå gjennom pensum den dagen enkelte elever er ute å jobber. Og, om skolen skulle gi de resterende, ikke-arbeidende elevene fri, tror jeg alle vet hva som ville skjedd. Dagens ungdom(haha, selvskudd) ville sovet lenge og gitt faen i hele greia.
Kan noen hjelpe meg med å finne reglene/statuettene for OD på ODs sider? Jeg har lett og lett, men finner de ærlig talt ikke. Prøvde en link fra et tidligere år, men den var selvfølgelig ikke i bruk lengre...
Sitat av karoline.
Jeg er veldig enig i det du skriver, men vil bare påpeke en ting, skolene er faktisk med på å bestemme hva pengene skal gå til. Elevrådet får oppgitt 3-4 alternativer, og kan da velge om de vil ha et valg på skolen eller velge internt i elevrådet, og sender da det endelige svaret tilbake. Og det formålet som får flest stemmer fra skolene som er med, blir neste års kampanje. Slik var det hvertfall da jeg var i elevrådet.
Vis hele sitatet...
Er det tak i Elevrådet kan de selv velge fritt av hvilke arrangementer man skal støtte eller om man i det heletatt vil ha en slik solidaritetsaksjon. Kan referere til min gamle skole, Romsdal VGS. (topp 15 største vgs).

Her så elevrådet selv på mulighetene for å støtte skoler og andre prosjekter etter fire år med støtte til en skole i Latvia. Etter arbeid i elevenes organer kom det frem til en skole i Burgas i Bulgaria.

OD er en ordning mange kritiserer, men få egentlig gjør noe for å unngå. En fridag ekstra er for mange flott, og disse har jeg egentlig ikke noe sympati med. Bedre er det med de som faktisk har motforestillinger til innholdet.

Nok en gang er det viktig å si sin mening hvis man er mot OD. For alle som har litt kunnskap til orgnisasjonen fortoner aksjonene de siste årene seg relativt radikale for mange. Det var min mening...

Sitat av svisj
Bare litt flisespikkeri:
Det heter ikke Operasjon Dagsverkfor ingenting. Det at de som jobber kun må jobbe tre timer, er ikke noe OD som organisasjon kan gjøre noe med. I utgangspunktet skal man utføre et dagsverk tilsvarende 7,5 timers jobbing, og få betalt tre hundre kroner for dette. Om jeg ikke husker helt feil ble vel også det klaget på forumet ved en en tidligere anledning - det ga jo arbeidsgivere en ENORM(ja, riktig) sjanse til å utnytte arbeidskraft.

Og som du sier, hvem velger ikke å jobbe tre timer i stede for å være en dag på skolen? Men hvordan skal de gjøre det? Om skolen har sagt seg villig til å delta, kan de nesten ikke fortsette å gå gjennom pensum den dagen enkelte elever er ute å jobber. Og, om skolen skulle gi de resterende, ikke-arbeidende elevene fri, tror jeg alle vet hva som ville skjedd. Dagens ungdom(haha, selvskudd) ville sovet lenge og gitt faen i hele greia.
Vis hele sitatet...
OD er frivillig og skolen er forpliktet til å gi alternativ undervisning. Ingen i Norge har søkt undervisningslinjen Solidaritet, men en studieretning man selv ønsker. Skolene er altså forpliktet til å gi personer som ikke er interessert i OD eller lignende skoler et alternativ.

Som forhenværende elevrådsmann vet jeg at enkelte skoler nekter for dette, men kjemp mot ledelse og fylkeskommune. Det hjelper!
Sitat av Trash2000
OD er frivillig og skolen er forpliktet til å gi alternativ undervisning. Ingen i Norge har søkt undervisningslinjen Solidaritet, men en studieretning man selv ønsker. Skolene er altså forpliktet til å gi personer som ikke er interessert i OD eller lignende skoler et alternativ.

Som forhenværende elevrådsmann vet jeg at enkelte skoler nekter for dette, men kjemp mot ledelse og fylkeskommune. Det hjelper!
Vis hele sitatet...
Er akkurat det jeg driver med nå, har funnet tak i en artikkel som påpeker at elevene ikke kan straffes for akkurat deres valg også, men trenger sårt reglene for OD som stadfester at man ikke trenger å jobbe og hva som skal skje med de som ikke jobber.
Jeg synes OD er et jævla bra prosjekt. Men jeg er enig i at kampanjene ofte er veldig politiserte. Jeg er ofte uenig med OD, og jeg er vel lenger ute på venstresida enn dei fleste. Om jeg hadde gått på vgs i år ville jeg trolig droppa OD og heller gitt penger til Helselag til Nepal (http://trulsnagell.wordpress.com/).

Forsåvidt så er jeg usikker på om folka i EO i utgangspunktet er fra venstresida. Mitt inntrykk er at EO (og dermed OD) i stor grad består av AUFere, en og annen SUer og en mengde ikke-organiserte "strebere".
Sitat av s0rnes
Er akkurat det jeg driver med nå, har funnet tak i en artikkel som påpeker at elevene ikke kan straffes for akkurat deres valg også, men trenger sårt reglene for OD som stadfester at man ikke trenger å jobbe og hva som skal skje med de som ikke jobber.
Vis hele sitatet...
OD har ikke myndighet til å diktere regler for noe som helst. Det er fylket og skolens regler som legger føringer for det. Trolig MÅ de gi alternativ undervisning. Kan de ikke det har du fri, kan de gi alt. undervisning som ikke er vås i forhold til vanlig undervisning må du sikkert stille opp.

DVS. at skolen neppe kan sette deg til å se en dårlig film i åtte skoletimer, men skal gi et undervisningsopplegg ut fra studieløpet ditt.
Jeg var leder for å organisere OD på min skole, da jeg gikk på VGS. Det var noe av det drøyeste jeg har gjort. Makan til pengeinnkreving skal man lete lenge etter. Elevene har ingenting de skulle ha sagt: Her skal pengene inn. Frivillig tvang.
Synes det er greit å gjøre en liten innsats for de unga egentlig. Har egentlig ikke satt meg så mye inn i hva OD egentlig er tho, utdanning til unger i Nepal elns. Men hello 300 kr ekke så mye at man trenger grine for det
Har boikottet dette "tullet" selv ofte, mine søskenbarn har ikke for mye penger og jeg ville heller ha jobbet en dag for å gi dem pengene, eller noen av de andre fattige i dette rike landet. Hvorfor skal pengene heelt til Afrika når naboene våre sliter økonomisk?

De har heller ikke kunnet deltatt selv i dette opplegget, og må da sitte og se film og få dårlig samvittighet fordi de ikke har lyst å gi vekk penger de desperat trenger selv, og klarer de ikke å skaffe 300 via jobbing så må de betale det selv.

Barna i Afrika får penger hele jævla tida føler jeg, hvorfor blir ikke ting bedre? Jeg vil ikke gi dem penger mer , jeg vil heller betale for å sende noen folk ned dit. Som kan bygge opp noe greier og LÆRE DEM og bruke en gård osv, få dem til å forsørge seg selv. Mitt inntrykk er at de bare får penger, så skal ordføreren i byen styre pengene. Det går sjeldent bra.
Jeg melder meg på i kampen mot OD! Jeg er lei av at man skal bli "uglesett på" fordi man velger å gå imot strømmen, uansett grunn man har. dette er jo ikke frivillig i det hele tatt.

ifjor truet de meg sågar med anmeldelse fordi jeg ikke leverte inn penger. grunn: jeg hadde ingen penger! siden jeg ikke var på skolen men heller satt hjemme den dagen. altså jeg skulka den "alternative" undervisningen. regnet de med at jeg jobbet. det tok en times diskutering før jeg slapp derifra.

det burde være lagt opp til vanlig skole men med gyldig fravær så lenge du kan vise kvitering for OD. da "ofrer" du faktisk din skoledag til fordel for noen andre, noe som i mine øyne er mye mer symbolsk.
Jeg og mange andre i min klasse er med på dette første gang til torsdag. Det blir vel mer "foreldrebetalt-fridag" enn en ordentlig innsats for innsamling av penger. Pengene går for øverig til en god sak; å bygge skoler til barn i El Salvador. Tror jeg hørte av han som viste oss en video de hadde lagt for ti år siden om temaet, at dette var det siste året vi deltar.

Men på den annen hånd der vi donerer penger til organisasjoner som igjen sender penger til U-land such as Afrika (selv om Afrika ikke er et land). Så er jeg enig med My, og synes vi burde sende utdannede folk til å lære de opp. Ikke misjonærer eller kristenfanatikere. Pga det er en del korrupsjon og uvettig bruk av resusjer der nede.
Sist endret av Doc. Lester; 20. oktober 2006 kl. 10:47.
Sitat av Lille My
Har boikottet dette "tullet" selv ofte, mine søskenbarn har ikke for mye penger og jeg ville heller ha jobbet en dag for å gi dem pengene, eller noen av de andre fattige i dette rike landet. Hvorfor skal pengene heelt til Afrika når naboene våre sliter økonomisk?
Vis hele sitatet...
Fordi barna i afrika har det utrolig mye værre enn søskenbarna dine? Skal man boikotte alt som gir penger til fattige og vanskligstilte utenfor våre grenser fordi det er noen her som også sliter?

Sitat av Lille My
De har heller ikke kunnet deltatt selv i dette opplegget, og må da sitte og se film og få dårlig samvittighet fordi de ikke har lyst å gi vekk penger de desperat trenger selv, og klarer de ikke å skaffe 300 via jobbing så må de betale det selv.
Vis hele sitatet...
Dei KAN ikke delta? Men skulle gjerne hatt penga selv? Hvis dei trenger en jobb så er jo OD en fin måte å få seg kontakter på.

Sitat av Lille My
Barna i Afrika får penger hele jævla tida føler jeg, hvorfor blir ikke ting bedre? Jeg vil ikke gi dem penger mer , jeg vil heller betale for å sende noen folk ned dit. Som kan bygge opp noe greier og LÆRE DEM og bruke en gård osv, få dem til å forsørge seg selv. Mitt inntrykk er at de bare får penger, så skal ordføreren i byen styre pengene. Det går sjeldent bra.
Vis hele sitatet...
Da bør du kanskje sette deg litt inn i hva OD-pengene faktisk går til. Pengene går alltid til ungdom, veldig ofte går pengene til utdanning. OD sender ikke penger til myndighetene.

Hvorfor det fremdeles er elendighet i Afrika er en helt annen diskusjon.

EDIT: Jeg har ikke noe imot at noen velger å ikke delta på OD, jeg ville trolig valgt det selv i dag. Men jeg har problemer med å respektere folk som ikke har gode grunner til å ikke delta.
Sist endret av commie; 20. oktober 2006 kl. 11:50.
Sitat av Lille My
Barna i Afrika får penger hele jævla tida føler jeg, hvorfor blir ikke ting bedre?
Vis hele sitatet...
Jeg må bare si det. Du er full i drit. "får penger hele jævla tida" ? Jeg får vondt av å høre det. Den nøden folk i afrika lider, er større enn du kan forestille deg. La oss ikke gjøre dette om til en debatt om dette, men du trenger å høre at du er full i drit.
jeg går i 10 og har nettopp hadd od. vi tjener jo dårligere en polakker med minste lønn jo jeg regnet ut at jeg tjente 28 kr og 50 øre i timen og vell jeg synes det er lite
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg skjønner IvI godt, det er viktig at skolen prøver å være nøytral. Det er derimot ikke viktig for meg om lærerene er erlige og sier hva de faktisk mener. Grunnen til at jeg skiller er at det er greit for meg at lærerene lufter sine politiske meninger når de blir spurt, mens skolen som helhet ikke favoriserer den ene eller den andre politiske retningen.

Vis man kjører vanlig undervisning parallelt så blir i allefall valget man har reelt og man må faktisk velge. I den settingen synes jeg OD er en god ting. Desverre er det ikke slik det blir gjennomført på de fleste skoler. Selv føler jeg ikke at de 200-300kr man samler inn til OD er det viktigste, det viktigste er bevistgjøringen rundt problemstillingen.

Forøvrig gjør utspill ala det til Lille My meg kvalm.
Som elevrådsleder på skolen har jeg valgt å boikotte OD. Vi skal riktignok gi penger til et veledig formål, men dette fikk elevene selv velge. Vi valgte å gi penger til suppebussen(Frelsesarmeen). For de elevene som ikke vil jobbe så kan de komme innom skolen og se en film og lage en veggavis om narkotika...
En oppdatering. Jeg skriver med en hånd akkurat nå fordi jeg har skada den andre, så jeg får fatte meg kort. Jeg og et par andre elever som samlet oss under samme banner (oi så dramatisk formulering, hehe) har fått studiedag på bakgrunn av at dagen på skolen ikke er faglig relevant. Allikevel kommer vi til å gi penger til en annen organisasjon som driver med hjelpearbeid, bare for å gjennomføre OD slik det skal være i mine øyne: Et reelt valg gjort ved at man ofrer noe, og hvor man selv velger et godt formål penga skal gå til.

Ellers er det mange innsiktsfulle og balanserte innlegg her (og noen ikke fullt så gode) og jeg må si jeg er imponert over at folk faktisk ser ut til å ha lest det lange innlegget mitt
Sitat av spetznaz
Jeg skjønner IvI godt, det er viktig at skolen prøver å være nøytral. Det er derimot ikke viktig for meg om lærerene er erlige og sier hva de faktisk mener. Grunnen til at jeg skiller er at det er greit for meg at lærerene lufter sine politiske meninger når de blir spurt, mens skolen som helhet ikke favoriserer den ene eller den andre politiske retningen.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt for at lærere sier sin politiske mening, men da skal det klart fremstå som deres personlige mening og ikke en total sannhet. Det var ikke tilfelle på min ungdomsskole - skjønt det er nå en helt annen tråd.
drQ
Egendefinert
Sitat av ivioyner
En oppdatering. Jeg skriver med en hånd akkurat nå fordi jeg har skada den andre, så jeg får fatte meg kort. Jeg og et par andre elever som samlet oss under samme banner (oi så dramatisk formulering, hehe) har fått studiedag på bakgrunn av at dagen på skolen ikke er faglig relevant. Allikevel kommer vi til å gi penger til en annen organisasjon som driver med hjelpearbeid, bare for å gjennomføre OD slik det skal være i mine øyne: Et reelt valg gjort ved at man ofrer noe, og hvor man selv velger et godt formål penga skal gå til.
Vis hele sitatet...
Hørtes ut som en god idè. Dere får markedsføre dere selv skikkelig så kanskje det sprer seg etterhvert? Det er alltid det første skrittet som er vanskeligst, men jeg regner med jeg hadde stilt meg under samme banner.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ifølge min lærer så eier jeg ikke solidaritet og hater barna i Palestina. Hvertfall hvis jeg forsto henne rett.

Jeg får ta det far begynnelsen av.

Det hele startet med at læreren kom inn i klasserommet og regelrett skjelte ut klassen fordi vi hadde samlet inn for lite. Det var visst satt en minstesum på 200,- som alle måtte betale. Jeg betalte 100,- for å være litt solidarisk selv om jeg er veldig i mot prosjektet i seg selv.

Jeg ble mektig irritert over at hun kritiserer våres klasse og sammenlikner hva vi har gjort opp mot en annen klasse med argumentet "dere er større enn dem". Så jeg sier det rett ut til henne; jeg støtter heller de tingene JEG føler er rett privat og nevner at jeg satt på skolen og jobbet den dagen. Svaret jeg får tilbake er "ja, men da skal jo du ha anmerkning for frævar".

Så sier hun at dette er en ting som skolen gjør som en helhet og "grunnen til at det ikke var lærere her var fordi skolen *antok* at alle skulle delta".

Så drar jeg opp at prosjektet er politisk vinkelet, kanskje ikke nede i Palestina, men man ser jo fort på hvem som holder talene og hvilken informasjon man blir presset ned halsen. Og nevner at jeg ikke hater barna i Palestina, men at det finnes mange andre prosjekter som helt fint kan brukes uten noen som helst vinkling what-so-ever.

Etter en liten priode så går hun med på at vi ikke kan tvinges å delta på det, men hun mener samtidig at vi "solidarisk er tvunget til å delta". HVA FAEN? Her gir jeg sikkert mer penger en noen andre i klassen til gode formål gjennom mine foreldre; jeg har ingen fast inntekt, så må jeg sitte her og ta all denne dritten.

Nå er det sikkert ikke et snev av lesbarhet i innlegget mitt men adrenalinet mitt pumper som en neger på sukker.
På skolen min var det obligatorisk at alle skulle delta i OD. De som valgte å ikke delta måtte møte opp på skolen der de skulle sette seg inn i saken får å forstå hva det var de ikke støttet. Noe som etter min mening var ganske greit, folk fikk i steden for å bare gi penger muligheten til å lære mer om OD og barna i Nepal. Jeg valgte å ikke delta og møtte opp på skolen til vanlig tid får å lese et hefte og svare på spørsmål. Det som var det artigste med heile greia var at alle uten om meg og 2 kompiser var innvandrere. Vi var omtrendt 15 stk. på skolen den dagen.
Som jeg skrev i stilen på skolen er grunnen til at jeg ikke støtter OD at jeg ikke stoler på saken, og at jeg tror våpenhvilen skyldes mangel på ressurser til å kunne drive krig. Det hjelper da ikke å sende mat til et land der geriljaen og andre korrupte ledere styrer, ikke hjelper med på å hindre krigen, men å gjøre landet klar til mer krig.
Deezire: Kansje denne tråden på OD forumet kan gi deg en pekepin. http://forum.od.no/viewtopic.php?t=167

OD hevder selv at OD er HELT frivillig og at ingen kan presses eller tvinges til å jobbe. Hvis lærer sier at du skal straffes for å ikke ha godtatt at du er "solidarisk" tvunget til å jobbe, ie ved å gi deg en anmerking, foreslår jeg at du arbeider deg hele veien oppover i systemet for å få svar på hvordan en lærer kan skive om frivillig til at man må.
jeg jobbet heller ikke i år, så jeg var på skolen (Vgs.) det første vi skulle gjøre var å skrive en stil om hvorfor vi ikke ville være med på OD. greit nok det, jeg skrev som sant var, at jeg ikke hadde fått noe info. om når denne dagen var (hadde ikke fått noe info. fordi jeg ikke har allmennfag da jeg har hatt disse før, og all denne infoen hadde blitt gitt til klassen i disse timene.) etter vi hadde skrevet stilen så stod OD. komiteen på skolen og leksa oss opp og ned om hvilken straff vi skulle ha for ikke å være med på dagen. men først skulle vi ha en pause på nesten TO timer. så vi satte oss på datarommet, da vi var ferdige med pausen så fikk vi vite at resten av de som skulle være på skolen hadde fått dratt hjem. men OD komiteen mente fortsatt at vi (jeg og en kompis) skulle ha straffen vår, så vi ble satt til å støvsuge personalrommet på skolen, mens vi støvsugde så sto OD. komiteen på skolen og så på at vi jobbet, mens de lo og fant dette meget underholdene. jeg har nesten ALDRI følt meg så krenket og urettferdig behandlet noen gang. vi har prøvd å tatt opp dette med skolen, men de sier bare at sånn skal det være når man ikke støtter OD. Så dette var min OD. opplevelse på skolen, skulle mye heller hatt vanlig undervisning, for dette er en bortkastet skoledag for de som ikke velger å jobbe. og jeg mener heller ikke at det skal være noen straff å være på skolen.
bllan: DET DER er absolutt noe du skal ta opp med noen som kan gjøre noe effektivt, feks lokale aviser eller OD. Og husk at du til neste år kan be de om å reise lukt til helvete. Er det ikke undervisning tilgjengelig for de som ikke ønsker å delta skal skolen gi elevene fri.
Sitat av bllan
jeg jobbet heller ikke i år, så jeg var på skolen (Vgs.) det første vi skulle gjøre var å skrive en stil om hvorfor vi ikke ville være med på OD. greit nok det, jeg skrev som sant var, at jeg ikke hadde fått noe info. om når denne dagen var (hadde ikke fått noe info. fordi jeg ikke har allmennfag da jeg har hatt disse før, og all denne infoen hadde blitt gitt til klassen i disse timene.) etter vi hadde skrevet stilen så stod OD. komiteen på skolen og leksa oss opp og ned om hvilken straff vi skulle ha for ikke å være med på dagen. men først skulle vi ha en pause på nesten TO timer. så vi satte oss på datarommet, da vi var ferdige med pausen så fikk vi vite at resten av de som skulle være på skolen hadde fått dratt hjem. men OD komiteen mente fortsatt at vi (jeg og en kompis) skulle ha straffen vår, så vi ble satt til å støvsuge personalrommet på skolen, mens vi støvsugde så sto OD. komiteen på skolen og så på at vi jobbet, mens de lo og fant dette meget underholdene. jeg har nesten ALDRI følt meg så krenket og urettferdig behandlet noen gang. vi har prøvd å tatt opp dette med skolen, men de sier bare at sånn skal det være når man ikke støtter OD. Så dette var min OD. opplevelse på skolen, skulle mye heller hatt vanlig undervisning, for dette er en bortkastet skoledag for de som ikke velger å jobbe. og jeg mener heller ikke at det skal være noen straff å være på skolen.
Vis hele sitatet...
Det synes jeg hørtes helt forferdelig ut, føloer jeg blir skikkelig provosert av å lese hva de gjorde mot deg og kameratene din. Du skulle bare sagt ifra der og da, at du ikke finner deg i å bli krenka på den måten, og at de ikke har noen rett til å straffe, eller henge dere ut på den måten, fordi dere har en mening som strider mot OD. komiteens..

Synes dere nå i etterkant skal ta det opp med kontaktlæreren din eller rektor ved skolen og fortelle hva som skjedde.å.
Gleder meg til den skuddsikre skolen blir tatt over av en av sidene og gjort om til bunker...
Da kan soperen fra nordland fra OD-videoen (En slags leder) og ungene og lærerne i Nepal stå og se på at skolen deres har blitt et ypperlig tilholdsted for soldater
Personlig skal jeg stå og smile fordi MIN OD-dag ble brukt på skolen der vi spilte handelspillet i 6 timer og fikk fri 2 timer før skoleslutt... Som en avslutning på dagen skal jeg håne de som brukte en dag på å jobbe (Noe jeg også hadde gjort om arbeidsgiveren min hadde hatt jobb til meg den dagen) for så å gi vekk pengene til Nepal.. De 300 kronene hadde jeg glatt brukt på bensin

EDIT: Nå mener sikkert alle at jeg er en kynisk, egosistisk drittsekk. (For alt jeg vet stemmer det kanskje..) Jeg gir penger til veldedige formål, jeg har gitt penger både til kampen mot narkotika og mange andre bra tiltak... Det er bare OD som gir meg en litt ekkel smak i munnen! Jeg ser at på min skole har vi tydeligvis fått et bra tilbud for de som ikke jobber, og jeg kan ikke si at jeg føler meg mobbet eller sett ned på, MEN, (Det er alltid et men) jeg vat at mange blir sett ned på og satt i bås fordi de ikke vil være solidariske... (Er du solid arisk?)
Personlig tror jeg ungene i Nepal gir beng i om vi har jobbet for pengene!
Hadde lett stilt meg under samme banner som ivioyner og gjengen i denne saken (Litt avhengig av hva som sto på det selvsagt :P )
Yay, edit'en ble lengre en det opprinnelige innlegget..
Sist endret av Eight-Ball; 1. november 2006 kl. 14:35.
vi prøvde også å si fra, men ble så provosert at det hadde ingen hensikt å ta opp saken der å da, jeg sa fra til kontaktlæreren vår på OD. dagen, men det hjalp som sagt ikke. men man ser hvertfall godt hvordan det går når man setter maktsjuke folk til sånne jobber. men de stiller da også OD. i et fryktelig dårlig lys da, hvis det skal være sånn at enten jobber du, eller så skal du være på skolen og få "den straffen du fortjener".
Jeg er helt enig med deg. Noe må vi da gjøre for å demonstrere
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Sitat av IvIoyner
I år går pengene mine til Redd Barna
Vis hele sitatet...
Nå har det seg faktisk slik at ODs samarbeidspartner i år er Redd Barna. Hvert år får OD flere titalls prosjektsøknader, fra seriøse hjelpeorganisasjoner. OD har så en komite bestående av folk med god erfaring på dette emnet som velger ut de beste prosjektene, og seriøse hjelpeorganisasjoner. De 3 beste hjelpeprosjektene blir valgt ut til å stemmes over på elevtinget, i og med at OD er en underorganisasjon av Elevorganisasjonen. Et av de hjelpeprosjektene som det ble stemt over i år var faktisk et hjelpeprosjekt til å hjelpe barn og unge i Israel/Palestina som fikk problemer med skolegang pga. den berømte Terrormuren hvis jeg ikke husker feil.

Ellers syntes jeg selv at OD er et glimrende prosjekt. Det er seriøst som det holder. Pengene blir ikke direkte gitt til hjelpeorganisasjonen, men beløpet blir delt på 5, som blir delt ut over en periode på 5 år. Hvis OD på en måte er misfornøyd med hvordan pengene blir brukt(dette blir overvåket hele tiden gjennom 5-års perioden) har de en "alle pengene tilbake garanti", så på den måten er det sikkert at hjelpen kommer frem. Noen av skolene som ble bygget under ODs første prosjekt i 1964 står fremdeles og blir brukt! Dette syntes jeg sier enn god del om hvor mye det faktisk hjelper.
Poenget er at IvI gav penger til Redd barna på eget initiativ, uten å arbeide.
For øvrig besto min OD av visning av rekrutteringsfilmen til OD og utfylling av et oppgavehefte vi hadde gjort tidligere på skolen, alt styrt av arrogante ledere som prøvde å få oss til å få dårlig samvittighet for ikke å ha arbeidet. "Kan dere forestille dere hvordan disse barna har det?" var noe jeg hørte utallige ganger.
I tillegg brukte vi 2 timer på å en OD-versjon av stolleken og andre festligheter man vanligvis foretar seg i en 6 årsbursdag med brus, kaker og ballonger.
Boikottet selv OD i år. Kanskje er jeg grisk og grådig, men 300 spenn til prosjektet gidder jeg bare ikke å gi. Kvier meg bare noen nevner det.
Uansett, vi ble satt til å skrive stil i to timer, deretter diskutere om temaet ( hvor lederne ble regelrett eid ned i støvlene av argumenter mot OD ) så lagde vi plakat som vi hengte opp på skolen. Dagen etter var plakatene revet ned av lærerne. Så hva var poenget? Vi hadde sittet der fra 8 til 15:10 og fikk ikke slippe et minutt før. Ingenting av vårt arbeid ble verdsatt eller sett opp til.
Så neste år er det banner og propagandaplakater mot OD. Brev skal skrives og diskusjoner tas opp.For dette gidder jeg virkelig ikke.
Forøvrig svært bra skrevet Moyner, greit om jeg bruker artikkelen din som argument mot saken til neste år?
De fleste historiene som er blitt skrevet her bekrefter bare mitt inntrykk av at OD-komiteene rundt om består av strebere uten gangsyn som før eller senere vil ende opp som organisasjonspamper eller borettslagsledere.

EDIT: Jævla synd igrunn, siden OD er et velig bra konsept.
Hadde egentlig tenkt til å være på skolen i år på Od, men gjett hva den stygge Od-komiten hadde gjort for at vi skulle skaffe oss en jobb. Hvis du ikke fikk en jobb skulle du skrive en stil og fremføren den for en tilfeldig klasse på ditt trinn. Helt forjævelig, en ting er å skrive en stil, men å fremføre den for en annen klasse, det er noe dritt. Det var nesten utpressing, hvem har lyst til å fremmføre en stil for en annen klasse? Tipper at de som hadde tenkt til å sitte på skolen måtte paye ut penger selv. Hvis du skal saffe deg jobb må du spørre nesten to uker før og vi fikk vite det om Od samme uken. Klarte å skaffe meg en jobb i sisteliten, men det var noe dritt.
Det jeg synes er mest håpløst med OD er at flesteparten som engasjerer seg i det på skolenivå oppfører seg som nyfrelste scientologer. 100% engasjement og 0% tankevirksomhet, hvilket resulterer i historier som dette. Har også opplevd å måtte ta dritt fra folk (som ikke engang kan stave ideologi) når jeg har prøvd å diskutere OD. Hvis du kritiserer OD har du liksom pissa på solidaritet in general... Samtidig er det ingen som har klart å hindre at mange tjener grovt på å selge boller/god samvittighet, for så å putte mesteparten av penga i egen lomme.

Enig med commie om at OD er et bra konsept, og jeg endte opp med å jobbe alle årene fordi jeg faktisk syntes det var viktigere å støtte en god sak enn å demonstrere mot håpløs gjennomføring.
i fjor så ble alle od spenna stjelt av ei som var i elevrådet. ble tatt etter ei lita stund men hu hadde klart å brukt å gidd bort en stor slump av pengene før den tid

*edit* en liten skriveleif
Sist endret av nerga; 4. november 2006 kl. 23:50.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er veldig enig i det du skriver ivi, og jeg kunne ikke sagt det bedre selv.

Dessverre er det slik at de elevene som jobber på OD og tar det for gitt at dette er "det eneste rette" er som oftest for lite utviklet og vet for lite om politikk til at de forstår at de får ensidig informasjon. Derfor hjelper det pent lite å prøve å forklare dem det, og du blir hengt ut fordi du er en "egoistisk drittsekk".

Det nest største problemet, som du ikke har skrevet noe om, er det at folka som leder od på hver enkelt skole som oftest er slike som jeg nevnte over. Men ikke bare ser de alt i 2d, de er også ofte arrogante "wannabe ledere" som liker å vise seg fram og sjefe, og derfor blir det hele vinklet enda mer (om mulig) mot at de som har noe i mot er egoistiske jævler. Dette hjelper ikke akkurat på helhetsinntrykket til OD, eller motivasjonen til den enkelt elev. Er det slik OD vil presentere seg selv for sine arbeidere? Er det ingen kvalitetssjekk av folk som jobber her?

Det første året på ungdomsskolen spurte jeg om å ikke få jobbe på OD, rett og slett fordi jeg ikke syntes noe om saken. Det var, om jeg husker rett, en kampanje med stor vekt på å stoppe vold mot kvinner i ett eller annet U-land, og materiellet så ut som om det var laget i samarbeid med RU og Ottar. Hva jeg syntes om likestilling (de driter visst i at menn blir utsatt mot vold) er en annen diskusjon, men jeg ble faktisk tvunget til å jobbe, og siden jeg ikke hadde skaffet jobb selv måtte jeg bære ved for en aggressiv, sint dame i litt over 10 timer, i regnet, uten så mye som en lunsjpause.

Er det ingen som sjekker jobbene folk får på OD? Det burde da være førsteprioritet å forsikre at de stakkars ungdomsskoleelevene får tildelt arbeidsplasser som følger gitte lover og regler for arbeid. Mitt tilfelle er ikke satt veldig på spissen, men la oss si at noen jobba på snekkerverksted og fikk i oppgave å bruke tunge maskiner og andre dødsfeller uten noe særlig opplæring. Dette er det ingen i OD som hadde fått vite om, for de sjekker ikke opp noe som helst.

Bah, sier jeg. Bah! Glad jeg er ferdig.
Sitat av Marcen
Hadde egentlig tenkt til å være på skolen i år på Od, men gjett hva den stygge Od-komiten hadde gjort for at vi skulle skaffe oss en jobb. Hvis du ikke fikk en jobb skulle du skrive en stil og fremføren den for en tilfeldig klasse på ditt trinn. Helt forjævelig, en ting er å skrive en stil, men å fremføre den for en annen klasse, det er noe dritt. Det var nesten utpressing, hvem har lyst til å fremmføre en stil for en annen klasse? Tipper at de som hadde tenkt til å sitte på skolen måtte paye ut penger selv. Hvis du skal saffe deg jobb må du spørre nesten to uker før og vi fikk vite det om Od samme uken. Klarte å skaffe meg en jobb i sisteliten, men det var noe dritt.
Vis hele sitatet...
Det er litt ironisk ettersom de ikke har lov til det.
OD er i utgangspunktet bra. Stort sett gode prosjekter er det også. Problemet ligger på den enkelte skole. Alt for mange steder er det arrogante og maktsyke idioter som sitter i OD-komiteen. Jeg har gått på skoler der OD-komiteen har vært heilt elendig og ikke evnet å få ut materiale, ikke evnet å aktivisere elevene og straffet dei som ikke vil jobbe. Men jeg har også gått på skoler hvor OD-komiteen har fått ut materiale, laget et skikkelig opplegg, fått igang en skikkelig debatt på skolen om prosjektet og behandla dei som ikke vil jobbe med respekt.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Jeg har gitt pengene mine til Helselag til Nepal (takk til commie), og får av respekt fra miljømannen på skolen, ikke fravær.