Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7195
Hei jeg og min eks har nylig hatt et samlivsbrudd.
Huseierne favoriserer min eks og vil at hun skal bli siden hun er den med fast inntekt da jeg er student. Nå maser de veldig og vil at jeg skal være ute innen 1 juli. De sier at jeg kan finne meg en hybel i mellomtiden. Jeg har 1 datter i fra før og en gutt på 2 år fra forholdet som nylig tok slutt.

Jeg og min eks har skrevet under på felles leiekontrakt

Jeg sier at jeg har 1 måned oppsigelse fra den dato jeg mottar oppsigelse fra huseier.

Er det noen her som vet litt om privatrettslige regler?

De kan ikke bare kaste meg ut på gata intill jeg har funnet en leilighet som jeg vet at jeg vil trives i? Hilsen myte187
Kan jo vere eg tar grovt feil no, men er det ikkje opp til deg og eksen å finne ut kva tid du skal flytte ut?
Trådstarter
41 0
Sitat av Nekran Vis innlegg
Kan jo vere eg tar grovt feil no, men er det ikkje opp til deg og eksen å finne ut kva tid du skal flytte ut?
Vis hele sitatet...
eksen vil ha meg ut så hun får inn den nye typen sin lol. Greia er at jeg vil ut også men jeg trenger tid. dette er ikke noe som skjer over dagen
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Les denne:
http://jusinfo.no/index.php?site=def...1780/1796/1798

Nå har jeg ikke tenkt meg skikkelig om, men dersom dere står på leiekontakten sammen (dvs. den står i begges navn), så er min første innskytelse at du har alle rettigheter tilknyttet kontrakten, uten hensyn til om huseier "favoriserer" din eks... Med andre ord trenger du ikke å flytte ut 1. juli. Hvis huseieren vil ha deg ut, så må han evt. si opp kontrakten, og så tegne ny kontrakt med din eks. Du vil da ha normal 3 (?) måneders oppsigelsestid (kommer ann på hva som faktisk står i den eksisterende kontrakten)... Ingen har uansett rett til å kaste deg ut fra hjemmet, så ta det helt piano.
Trådstarter
41 0
Sitat av Stormen Vis innlegg
Les denne:
http://jusinfo.no/index.php?site=def...1780/1796/1798

Nå har jeg ikke tenkt meg skikkelig om, men dersom dere står på leiekontakten sammen (dvs. den står i begges navn), så er min første innskytelse at du har alle rettigheter tilknyttet kontrakten, uten hensyn til om huseier "favoriserer" din eks... Med andre ord trenger du ikke å flytte ut 1. juli. Hvis huseieren vil ha deg ut, så må han evt. si opp kontrakten, og så tegne ny kontrakt med din eks. Du vil da ha normal 3 (?) måneders oppsigelsestid (kommer ann på hva som faktisk står i den eksisterende kontrakten)... Ingen har uansett rett til å kaste deg ut fra hjemmet, så ta det helt piano.
Vis hele sitatet...
Det står en måneds oppsigelse tid i kontrakten. Men hva skal jeg si til huseier at de skal gjøre? Skrive en oppsigelse til meg ?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av myte187 Vis innlegg
Det står en måneds oppsigelse tid i kontrakten. Men hva skal jeg si til huseier at de skal gjøre? Skrive en oppsigelse til meg ?
Vis hele sitatet...
ja.

får du skriftlig oppsigelse nå må du være ute innen 31.07.
Sitat av somnium Vis innlegg
ja.

får du skriftlig oppsigelse nå må du være ute innen 31.07.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Det avhenger av om dere leier en egen boenhet (egen inngang etc) eller om det er et beboelsesrom der dere har tilgang annens bolig.

Husleieloven er klar på oppsigelsestid:

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. 1 Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.


Angående siste ledd i denne paragrafen om at bestemmelsene kan fravikes i avtale, så kan ikke avtalen innebefatte vilkår som slår dårligere ut for ditt vedkommende.

§ 1-2.Ufravikelighet

Det kan ikke avtales 1 eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Ved leie av lokale 2 kan loven fravikes i avtale, med unntak av §§ 1-1 til 1-4, 4-1, 4-4, 4-6, 9-7, 9-8, 9-10, 12-3 og 12-4 og kapittel 13.



Så det avgjørende her er hva slags type leilighet/boenhet dere leier. Du har minimum 1 måneds tid på deg siden du fikk oppsigelse, evt 3 måneder hvis dere leier egen boenhet...
Sist endret av eXplode; 23. juni 2014 kl. 20:12.
Du må ikke flytte noe sted! Du kan bruke så lang tid du bare orker på å flytte ut. Er leietiden tidsbestemt har du tid frem til leietidens utløp, er leietiden ubestemt har du tid frem til du i praksis ikke gidder å bo der mer.
Om ekssamboeren din er så hypp på å flytte sammen med den nye kan hun flytte ut, og leiekontrakten fortsetter videre med deg som eneste leier.
Trådstarter
41 0
Kan de ikke oppsi meg? whoot

Imorgen kommer faren til eksen og skal være her for å skremme meg, har allerede ringt politiet. Kan jeg nekte han å komme på besøk hvis jeg ikke aksepter det?
Sitat av hybris Vis innlegg
Du må ikke flytte noe sted! Du kan bruke så lang tid du bare orker på å flytte ut. Er leietiden tidsbestemt har du tid frem til leietidens utløp, er leietiden ubestemt har du tid frem til du i praksis ikke gidder å bo der mer.
Om ekssamboeren din er så hypp på å flytte sammen med den nye kan hun flytte ut, og leiekontrakten fortsetter videre med deg som eneste leier.
Vis hele sitatet...
Sjekk kilder før du serverer utsagn, dette bare forvirrer. Mye avhenger av hva som faktisk står i kontrakten, og om dette er beboelsesrom med adgang til andres bolig, egen selvstendig enhet,

Så fryktelig vanskelig er det ikke, det står ganske så klart i husleieloven.. og vil avhenge noe av hva som står i leiekontrakten og såklart hva slags type boenhet det er snakk om...

Tidsbestemt:

§ 9-2.Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.


Tidsubestemt:


§ 9-5. 1 Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:
a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.
hva er vitsen med å klore deg fast i xn din som en psykopat? Flytt til noen Venner, familie, lei deg ett hotellrom, lei en leilighet.. Sov i telt..

la xn din slippe nå det er mange andre damer der ute.

Eller som i din forrige tråd

http://freak.no/forum/showthread.php...86#post2942186
Sist endret av Notoneofthem; 23. juni 2014 kl. 20:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hva er vitsen med å klore deg fast i xn din som en psykopat? Flytt til noen Venner, familie, lei deg ett hotellrom, lei en leilighet.. Sov i telt..

la xn din slippe nå det er mange andre damer der ute.
Vis hele sitatet...
Hvor tar du dette fra egentlig? Sånn som jeg forstår det vil han bare at rett skal være rett, hvorfor kan ikke x'en hans flytte til noen venner, familie, leie hotellrom eller leie en leilighet da? Etter hva jeg forstår så er det hun som lager problemer her.
Sitat av myte187 Vis innlegg
Kan de ikke oppsi meg? whoot

Imorgen kommer faren til eksen og skal være her for å skremme meg, har allerede ringt politiet. Kan jeg nekte han å komme på besøk hvis jeg ikke aksepter det?
Vis hele sitatet...
De må ha saklig grunn for å si deg opp, det mangler her.

Hvorfor skal du bli skremt av at x svigerfar kommer på besøk? Både hun og du kan ha hvem dere vil på besøk. Han har trolig vært borti noen samlivsbrudd før og kan identifisere seg med din situasjon. Den er at du skal flytte ut ASAP og jobber med å finne ny bolig.

Tilbake til oppsigelsen så blir du boende til du får skriftlig oppsigelse. Den må være begrunnet. Er den usakelig gir du skriftlig svar om at du ikke aksepterer oppsigelsen. De må i så fall fremme oppsigelsen for Namsmannen som vil vurdere om oppsugelsen er lovlig. Namsmannen er den eneste som kan bestemme at du må fravike (flytte). Frem til det skjer er det du som har all lovlig rett til å bo der du bor.
Sitat av eXplode Vis innlegg
Sjekk kilder før du serverer utsagn, dette bare forvirrer. Mye avhenger av hva som faktisk står i kontrakten, og om dette er beboelsesrom med adgang til andres bolig, egen selvstendig enhet,

Så fryktelig vanskelig er det ikke, det står ganske så klart i husleieloven.. og vil avhenge noe av hva som står i leiekontrakten og såklart hva slags type boenhet det er snakk om...

Tidsbestemt:

§ 9-2.Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.


Tidsubestemt:


§ 9-5. 1 Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:
a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.
Vis hele sitatet...
Hva av det jeg sa er feil? Selv om jeg skriver sleivete er ikke innholdet mindre riktig av den grunn. Han har bodd sammen med samboer og barn i utleid bolig. Er det da veldig urimelig å gå ut fra at de da ikke har bodd på ett soverom og tekjøkken med tilgang til resten av huset til utleieren?
Angående oppsigelse så kan du selv lese loven og se at utleier har ikke mulighet til å kaste ut ts fordi han synes ekssamboeren er bedre å ha som leietaker. Samlivsbrudd er ikke saklig grunn til oppsigelse.

Så, kjære eXplode, husll er ikke vanskelig å forholde seg til og forstå. Om du ønsker å diskutere muligheten for at ekssamboer kan få kastet ut TS kan vi gjerne gjøre dét, men da blir det på et teoretisk og hypotetisk plan og har ingen verdi utenom diskusjonen selv.
Trådstarter
41 0
de argumenterer med at Mari har fast jobb og sønnen vår.. Hennes far bor 45 minutter unna med bil. De sier at jeg kan flytte inn hos min onkel i mellomtiden som har 1 soverom he he .......

også at barnehagen til sønnen vår er her i hønefoss da....

Problemet nå er at jeg signerte på en oppsigelse istad der det kun sto: Oppsigelse, (uten grunnlag)- flytter ut 1 juli....

Jeg var så jææævlig dum og signerte.... Var dette en stor feil ????
Sist endret av myte187; 23. juni 2014 kl. 21:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av myte187 Vis innlegg
de argumenterer med at Mari har fast jobb og sønnen vår.. Hennes far bor 45 minutter unna med bil. De sier at jeg kan flytte inn hos min onkel i mellomtiden som har 1 soverom he he .......

også at barnehagen til sønnen vår er her i hønefoss da....

Problemet nå er at jeg signerte på en oppsigelse istad der det kun sto: Oppsigelse, (uten grunnlag)- flytter ut 1 juli....

Jeg var så jææævlig dum og signerte.... Var dette en stor feil ????
Vis hele sitatet...
Den oppsigelsen er ugyldig.. Så du kan rive den i filler

Det kan ikke avtales dårligere enn det som står i husleieloven.. Leietager kan skrive under men ombestemme seg å kreve oppsigelse etter husleieloven.
Sist endret av Notoneofthem; 23. juni 2014 kl. 23:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av myte187 Vis innlegg
de argumenterer med at Mari har fast jobb og sønnen vår.. Hennes far bor 45 minutter unna med bil. De sier at jeg kan flytte inn hos min onkel i mellomtiden som har 1 soverom he he .......

også at barnehagen til sønnen vår er her i hønefoss da....

Problemet nå er at jeg signerte på en oppsigelse istad der det kun sto: Oppsigelse, (uten grunnlag)- flytter ut 1 juli....

Jeg var så jææævlig dum og signerte.... Var dette en stor feil ????
Vis hele sitatet...
haha, var en frøkteli dum ide.. skjønner meg ikke på folk som skriver under i hytt og pine uten å gjøre grundig research.
Iogmed at du tydeligvis knekker litt under stress og signerer slikt, skaff en advokat fort, og la han ta seg av alt.
Det er ikke bare å utforme en ubegrunnet skriftelig oppsigelse som er gjort her, med mindre du leier et enkelt beboelsesrom. Du skal også ha rimelig tid til å skaffe deg husrom etter du har mottatt oppsigelse.
Oppsigelsen må fylle flere formkrav for å være gyldig:
  1. Oppsigelsen må være skriftlig.
  2. Oppsigelsen må være begrunnet.
  3. Oppsigelsen må opplyse om at leier kan protestere skriftlig til utleier innen en måned etter at han har mottatt oppsigelsen og dersom han ikke protesterer innen fristen, taper han retten til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven etter husleieloven § 9-8, og at utleier i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

Håper du neste gang leser over det du skriver under på.
Er det ikke litt rart å insistere på å bli boende sammen med x-en mot hennes vilje? Skjønner godt at faren hennes er forbanna. Masse ledige leiligheter på Hamar.
Litt langt å pendle mellom Hamar og Hønefoss Men regner med at det finnes ledige leiligheter på Hønefoss også.

Men er ikke alltid like lett å finne en med et prisnivå man kan leve med når man ikke har fast jobb, utleier krever gjerne 3 måneder depositum, +++
Dette er grunnen til at jeg skal steriliseres til høsten og fryse ned sæden min. Sorry, men for et jævla trist rot OP.

Dette er ikke direkte rettet mot OP:
I disse dager flytter foreldre fra hverandre før fosteret har kommet ut, og gjerne før ungen har fått hår på knærten.
Gjerne puling uten kondom eller p-piller, "Er ikke så farlig vet du, kan bare hoppe av i svingen for jeg tenker med pikken"
Syns slik jukking er uansvarlig overfor ungene som ender opp som "skilsmissebarn" som blir kasta rundt mellom mor og far og får problemer selv i tenårene pga. ettervirkningene.

Er selv skilsmissebarn, og syns det var helt forjævlig å måtte velge hvem jeg var mest glad i av foreldrene i tenårene (om hvem jeg ville bo til). Gjerne skulle man innom familierådgiver og alt dritten der pga. kranglinga til mor og far, hilse på de utallige nye ukjente kjærestene til både mor og far, jævla russisk rulett føltes det som. Hadde både bl.a to gode stefedre, og ei stemor som misshandla meg bak ryggen til min far mens han snudde ryggen til i 8 år av oppveksten, en person som tenkte på fitte istedet for barnas beste velvære, som i senere tid har gitt meg PTSD.

Er nå i dag voksen, og har hverken kontakt med mor eller far av flere grunner, har ikke hatt en eneste samtale med hverken den ene av av de siden jeg flytta ut for snart 4 år siden.
Tenk litt framover, eller jævlig langt framover før man lager barn.
Sist endret av Skyfx; 24. juni 2014 kl. 08:54.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Dette er grunnen til at jeg skal steriliseres til høsten og fryse ned sæden min. Sorry, men for et jævla trist rot OP.

Dette er ikke direkte rettet mot OP:
I disse dager flytter foreldre fra hverandre før fosteret har kommet ut, og gjerne før ungen har fått hår på knærten.
Gjerne puling uten kondom eller p-piller, "Er ikke så farlig vet du, kan bare hoppe av i svingen for jeg tenker med pikken"
Syns slik jukking er uansvarlig overfor ungene som ender opp som "skilsmissebarn" som blir kasta rundt mellom mor og far og får problemer selv i tenårene pga. ettervirkningene.

Er selv skilsmissebarn, og syns det var helt forjævlig å måtte velge hvem jeg var mest glad i av foreldrene i tenårene (om hvem jeg ville bo til). Gjerne skulle man innom familierådgiver og alt dritten der pga. kranglinga til mor og far, hilse på de utallige nye ukjente kjærestene til både mor og far, jævla russisk rulett føltes det som. Hadde både bl.a to gode stefedre, og ei stemor som misshandla meg bak ryggen til min far mens han snudde ryggen til i 8 år av oppveksten, en person som tenkte på fitte istedet for barnas beste velvære, som i senere tid har gitt meg PTSD.

Er nå i dag voksen, og har hverken kontakt med mor eller far av flere grunner, har ikke hatt en eneste samtale med hverken den ene av av de siden jeg flytta ut for snart 4 år siden.
Tenk litt framover, eller jævlig langt framover før man lager barn.
Vis hele sitatet...
Det er noe med å leve i øyeblikket.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Håper ikke du har noe i mot at jeg spør, men har du egentlig råd til å bo der? De fleste postene dine handler om ting som forbrukslån, forfalsking av papirer for å få forbrukslån og forsikringssvindel.
For å skape litt oversikt over det hele:


Pga dere har slått opp, så bør en av dere flytte ut.
Utleier har INGENTING med hvem av dere som skal flytte ut. Dere har begge leid leiligheten i lag.
Pga at dere har leid den i lag, så må dere også si opp leiligheten i lag. Dette regner jeg med ikke har blitt gjort.

Utleier har ingen grunnlag til å si opp kontrakten. Og kontrakten trenger ikke å bli sagt opp, hvis bare en av dere flytter ut. Men da vil den andre ha full rett til adgang til boligen.
Så en ny kontrakt bør opprettes når den ene flytter ut, og det er da du får problemer med utleier, da de ikke vil leie videre til deg.


Så du har på alle måter ditt på det tørre.
Men å være en hestkuk, bare fordi du kan, er unødvendighet.


Finn deg en plass å bo snarest, og kom deg videre i livet.
Sist endret av Blackkoz; 24. juni 2014 kl. 14:26.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Er det ikke litt rart å insistere på å bli boende sammen med x-en mot hennes vilje? Skjønner godt at faren hennes er forbanna. Masse ledige leiligheter på Hamar.
Vis hele sitatet...
Han vil bare få tid på seg til å skaffe seg ny leilighet.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Er det ikke litt rart å insistere på å bli boende sammen med x-en mot hennes vilje? Skjønner godt at faren hennes er forbanna. Masse ledige leiligheter på Hamar.
Vis hele sitatet...
Hvertfall når Ts en annen tråd han han lagde i fjor skrev om at han skulle bo i en camping vogn.. Han kunne da men ikke nå?