Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7065
Jeg er på vei til å kutte drikkinga mi etter at det har vært et problem i et pr-tre år. Pr. tiden har jeg i meg 60-80 enheter i uka.

Moderate abstinenser vet jeg at jeg kan holde ut, men nå er jeg redd for mer alvorlige følger.

Noen som har råd til hvordan man kan trappe ned? Kosthold?

Jeg bruker allerede medisiner mot både bipolar lidlelse (inkl Seroquel som nok vil motvirke delir,) samt Lamictal mot epilepsi. Merkelig nok har jeg ikke fått anfall av alkoholbruken min. Har vel ligget på nåværende bruksnivå med noen større utskeielser de siste to årene, slitt med alkohol siden 2009.

Lite lysten på å legge meg inn noe sted, heller holde meg til AA-møter eller annen behandling.

Hvordan kan man takle en detox uten innleggelse? Erfaringer noen?
Det kan være livstruende å detoxe seg uten innleggelse. Anbefaler deg virkelig å hvertfall ta kontakt med legen din, så kan han anbefale vitaminer, medisiner, og så videre om du absolutt ikke vil legges inn.
Lykke til!
Hm en halvliter sprit om dagen da ca. Og du har kjørt på tre år.
Tror om jeg var i dine sko så ville jeg forsøkt å få dekket opphold på klinikk.
Å slutte med rus er nok en kamp, og det kan være mye nyttig å lære på rusklinikker.

AA er klart bra, men kanskje ennå bedre som et tillegg etter at du har vært gjennom 1 måned på klinikk.

Hva er det med klinikk som gjør at du stritter med hårene? Da har kommet kjempelangt når du nå inrømmer at du har et problem. Det er også et kjent fenomen at de med bipolar lidelse har større sjans for å selvmedisinere enn andre. Alt dette vet terapautene på klinikkene, og de kan hjelpe deg med å forstå hva som trigger lysten til å drikke og hvordan du kan avlede trengen.

Noen ganger er det styrke i å innse at man er for svak til å klare alt selv. Synes absolutt du bør vurdere innelggelse.

Uansett ønsker jeg deg masse lykke til. Innrømmelse for seg selv er flrste steget på veien til et bedre liv.
Dra til legen å få et par legemidler som fungerer på gaba systemet Sobril, baclofen.
Ellers er jo frtoretang en super kar. Gjør no galt å kom i buret :-) ingenting er bedre enn det.internettlesekarn
Sist endret av narni; 31. mai 2014 kl. 01:03.
For å håndtere suget etter alkohol så gjelder det å få ting på avstand, dvs en lengre periode på 3-4 måneder uten alkohol.
Ett tre måneders innleggelsesprogram er da midt i blinken.
Da du får profesjonell hjelp og du blir sysselsatt mens du venter på å bli frisk.
Jeg hadde nettopp et tre måneders opphold pga stoff og alkohol og jeg kan ærlig si at jeg kurerte alkohollismen jeg led av. (Drakk 12 halvlitere hver dag)
Det går som regel greit å de-toxe seg selv uten hjelp og. Gjort det en del ganger. Vil ikke anbefale det da. Man svetter kvae, pisser "syre" og driter sølevann, sover lite, bader i svette når man endelig får sovet i en halvtime her og der, ukontrollerbare skjelvinger og kramper i beina i en ukes tid.

Men man må nesten ville slutte, for min del ble jeg til slutt dritt lei alkoholen og måten den satt livet mitt på "pause". Mista mange gode år pga av den.

Man kan faktisk dø av alkohol abstinenser, men så lenge man passer på og kjenner på kroppen sin så går det som regel greit. Noe som er viktig med brå slutt er å alltid ha en 6-pack som backup hvis du merker at tilstanden din grenser til å bli "farlig" Kan også være lurt og drikke deg "ned" altså trappe ned.
Drikk en enhet mindre annenhver dag f.eks.
Hei! Så bra at du har tenkt til å kutte ut drikkingen! Du sier at du ikke ønsker å legge deg inn noen steder. Da vil jeg på det sterkeste anbefale at du går og legger alle korta på bordet for din fastlege og si at du nå har tenkt til å kutte drikkingen. Hvis du ikke tar noen forhåndsregler og får oppfølging av din fastlege kan det i verste fall ende opp med sykehusinnleggelse, og det ønsker du jo ikke...

Jeg har tidligere jobbet på et akuttmottak og det hendte stadig vekk at det kom inn noen med ambulanse som hadde fått for seg at de skulle bråslutte å drikke etter noen år på flaska, uten noen forhåndsregler.. Dette skjer selvsagt ikke med ALLE som slutter å drikke.

En av de store farene ved å kutte tvert er alkohol-delir. Du kan lese mer om dette her: http://nhi.no/livsstil/livsstil/alko...23.html?page=5. Mye kan gjøres for å forebygge dette - store doser b-vitaminer, spesielt tiamin (vitamin b1) og b12. Dette kan du få satt som en injeksjon (intramuskulært) av din fastlege eller annet helsepersonell... Dette bør du begynne med før du slutter/starter nedtrapping..

Du skriver at du bruker medikamenter både mot bipolar lidelse, samt epilepsi. Det er tøft både fysisk og psykisk å slutte å drikke, og siden du også har disse andre lidelsene bør du virkelig kutte ut drikkingen i samråd med din fastlege. Fastlegen kan absolutt ikke tvinge deg til å legge deg inn noe sted for detox, men kan gi deg oppfølging i den perioden du nå skal igjennom.

Gjør deg selv en tjeneste - dra og snakk med din fastlege og be om råd/bistand/oppfølging! Skal du feks trappe ned over et par uker, så skriv ned planen dag for dag og forhold deg til den. Så kan du jo selvsagt dra på AA-møter eller lignende.. Fastlegen kan også henvise deg til sosialmedisinsk poliklinikk for oppfølging/samtaler med psykolog hvis du ønsker det. Det viktigste er at du gjør noe som fungerer for deg. En ting er å slutte å drikke... En annen ting er å IKKE begynne å drikke igjen!

Tvitvi og lykke til!
A&E
Trådstarter
46 8
Sorry at jeg er treig med tilbakemelding til dere, men mange takk for alle gode råd og innspill .

Jeg er allerede i kontakt med sos.med, men jeg synes de "somler." Jeg kommer liksom ingen vei med å chit-chatte med psykologen jeg har fått der. Jeg har flere ganger spurt direkte om råd til hvordan jeg skal trappe ned, men jeg føler jeg ikke får noe ut av denne psykologen. Nå har jeg imidlertid ikke vært i kontakt med henne så lenge. Bråslutte tør jeg ikke, nettopp pga. faren for delir og kramper. Derfor vil jeg trappe ned før jeg slutter. En uke med ufarlige, men sykt ubehagelige, abstinenser burde jeg holde ut...

Grunnen til at jeg er skeptisk til å legge meg inn er at det betyr lengre fravær fra jobben, som er det ene fotfestet jeg har - det som får meg til å ikke drikke en hel liter sprit i døgnet, det som får meg til å ikke drikke før på ettermiddagen når jeg kommer hjem, det som gir meg verdifullt påfyll hver dag. Dessuten er det som å kaste maska for en del mennesker jeg ikke ønsker å kaste den for (familien min). De jeg jobber sammen med vet at jeg er alkohliker..., og vi har en god dialog. Enkelt å greit. Møter jeg påvirket på jobb, eller det blir stort fravær er det kroken på døra. Det får meg ikke til å slutte å drikke, men det får meg til å holde det nede på den halve literen. Det er IKKE bra det heller, men bedre enn en hel liter.

B-vitaminer skal jeg ta opp med legen min, takk for tipset.

Noen som vet hvordan man kan få dekket opphold på klinikk? Jeg ville bli nødt til å ta opp forbrukslån hvis ikke
Sitat av A&E Vis innlegg
Sorry at jeg er treig med tilbakemelding til dere, men mange takk for alle gode råd og innspill .

Jeg er allerede i kontakt med sos.med, men jeg synes de "somler." Jeg kommer liksom ingen vei med å chit-chatte med psykologen jeg har fått der. Jeg har flere ganger spurt direkte om råd til hvordan jeg skal trappe ned, men jeg føler jeg ikke får noe ut av denne psykologen. Nå har jeg imidlertid ikke vært i kontakt med henne så lenge. Bråslutte tør jeg ikke, nettopp pga. faren for delir og kramper. Derfor vil jeg trappe ned før jeg slutter. En uke med ufarlige, men sykt ubehagelige, abstinenser burde jeg holde ut...

Grunnen til at jeg er skeptisk til å legge meg inn er at det betyr lengre fravær fra jobben, som er det ene fotfestet jeg har - det som får meg til å ikke drikke en hel liter sprit i døgnet, det som får meg til å ikke drikke før på ettermiddagen når jeg kommer hjem, det som gir meg verdifullt påfyll hver dag. Dessuten er det som å kaste maska for en del mennesker jeg ikke ønsker å kaste den for (familien min). De jeg jobber sammen med vet at jeg er alkohliker..., og vi har en god dialog. Enkelt å greit. Møter jeg påvirket på jobb, eller det blir stort fravær er det kroken på døra. Det får meg ikke til å slutte å drikke, men det får meg til å holde det nede på den halve literen. Det er IKKE bra det heller, men bedre enn en hel liter.

B-vitaminer skal jeg ta opp med legen min, takk for tipset.

Noen som vet hvordan man kan få dekket opphold på klinikk? Jeg ville bli nødt til å ta opp forbrukslån hvis ikke
Vis hele sitatet...
Ja det får du dekket, ta en tur til fastlegen og forklar problemet ditt så henviser han deg vidre en rekke offentlige tilbud

Edit: Du kan ta det i en "ferie"? ellers så har sjefen din taushetsplikt, og med mindre han har noe imot deg så kommer det neppe til å bli et problem eller noe negativt, heller omvendt
Sist endret av narni; 3. juni 2014 kl. 20:53.
Du kan lese dette fra kirkens bymisjon:



Rett til avrusning
Avrusning er helsehjelp som gis av spesialisthelsetjenesten i en periode når en person trapper ned bruk av rusmidler. Formålet er å sikre en medisinsk forsvarlig avrusning og å forebygge og lindre abstinens.

Spesialisthelsetjenesten har ansvaret for tverrfaglig spesialisert behandling av rusmisbruk, herunder avrusning.

Hvem har rett til avrusning?
Retten til avrusning gjelder på lik linje med retten til annen helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten. Om du har rett til avrusning eller ikke, er avhengig av dine behov og en kost-nytte vurdering av tiltakets forventede effekt. Pasienter som ønsker avrusning har ofte også andre sykdommer og lidelser som det må tas hensyn til, og det varierer derfor hvor alvorlig helsesituasjonen for den enkelte pasienten er.

Hvordan søke?
For å få helsetilstanden din vurdert av spesialisthelsetjenesten trenger du en henvisning fra lege eller fra sosialtjenesten. Enkelte helseforetak (f.eks. i Oslo) gir pasienten rett til å ta direkte kontakt for å få avrusning.

Det er helseforetaket som vurderer om du har rett til avrusning og behandling. Du har rett til å bli vurdert innen 30 virkedager. Retten til avrusning vurderes i forhold til alvorligheten av din tilstand, og nødvendigheten av en rask behandling.

Dette innebærer at spesialisthelsetjenesten prioriterer å gi avrusning til dem som har størst behov for dette først. Dersom helseforetaket kommer fram til at du har rett til avrusning, fastsettes det en individuell frist for når helsehjelpen senest skal starte.

Dersom du får avrusning fastsetter spesialisthelsetjenesten om dette skal skje poliklinisk eller ved døgnbehandling på institusjon. Dette kan du ikke velge selv. Men du har rett til fritt sykehusvalg, det vil si at du kan velge ved hvilken institusjon behandling skal gis.

Avrusning som øyeblikkelig helsehjelp
Du har rett til øyeblikkelig avrusning når det er fare for alvorlig skade eller det vil være fare for liv og helse å utsette behandlingen. Det skal mye til for å få rett til avrusning som øyeblikkelig helsehjelp – dette må være påtrengende nødvendig.

Klagerett og fornyet vurdering
Du har rett til å klage dersom du ikke får avrusning som du mener at du har krav på. Du retter klagen til Helsetilsynet i fylket. Du har også rett til fornyet vurdering av ditt behov for spesialisthelsetjenester, men du må da ha ny henvisning fra lege eller sosialtjenesten. Dette gjelder bare en gang for samme tilstand.

Mer informasjon
Fastlegen, sosialkontoret, helseforetaket og Helsetilsynet i fylket kan gi informasjon.
Se også Ot.prp. nr. 53 (2006–2007).
Se www.rustiltak.no om institusjoner/sykehus.
Se www.frittsykehusvalg.no om ventetider
Vis hele sitatet...
▼ ... flere år senere ... ▼
Hey.
Sliter med akkurat det samme.
Kuttet ut amph og piller,men var så dum at j byttet det ut med kongen.
Kong alkohol.fy faen for en fiende.
Ønsker deg lykke til.
Hold deg fast.Dette klarer du!
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Du kan fint klare dette selv. Men det er det få som klarer på egenhånd. Å detoxe fra selve alkhoholen klarer du i løpet av få uker med riktig behandling. Men det som blir vanskelig er å holde seg edru, så du ikke havnet utpå igjen.

Uansett: kutt ned med 10-15% av inntak eller "enheter" i uken. Etter uke 4, start på diazepam i høye doseringer, 20-40mg fordelt ut på én dag. Dosering samsvarer på alvorlighetsgrad. Trapp nedpå diazepam på få uker, og forbli rusfri.
Sitat av kmsc Vis innlegg
Du kan fint klare dette selv. Men det er det få som klarer på egenhånd. Å detoxe fra selve alkhoholen klarer du i løpet av få uker med riktig behandling. Men det som blir vanskelig er å holde seg edru, så du ikke havnet utpå igjen.

Uansett: kutt ned med 10-15% av inntak eller "enheter" i uken. Etter uke 4, start på diazepam i høye doseringer, 20-40mg fordelt ut på én dag. Dosering samsvarer på alvorlighetsgrad. Trapp nedpå diazepam på få uker, og forbli rusfri.
Vis hele sitatet...
Synes det er noe uforsvarlig å gi en nedtrappingsplan som det her når du hverken er lege eller kjenner situasjonen godt. Kanskje det bare er meg. Jeg synes at en nedtrappingsplan bør bli gitt av fagkyndige, spesielt de som innebærer spesifike doseringer av benzodiazepiner.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Nei Relevant. Dette er en formula som er ganske standard. Jeg er ikke lege, men allierer meg med tre venner av meg som nylig fikk sin lisens, og det er dette de vet sålangt, om en nedtrappingsplan som ville gangne de fleste.

Jeg ser ingenting feil med denne prosessen, eller modellen av rehabilitering. Men den kan misbrukes. Benzodiazepiner kan være svært nyttige, eller destruktivt i denne fasen om det skulle utvikle seg til en avhengighet, eller delt misbruk mtp disse medisinene.

Utenom det øvrige, under oppfølging, er det, eller finnes det ingen farer forbundet med dette
Sitat av kmsc Vis innlegg
Nei Relevant. Dette er en formula som er ganske standard. Jeg er ikke lege, men allierer meg med tre venner av meg som nylig fikk sin lisens, og det er dette de vet sålangt, om en nedtrappingsplan som ville gangne de fleste.

Jeg ser ingenting feil med denne prosessen, eller modellen av rehabilitering. Men den kan misbrukes. Benzodiazepiner kan være svært nyttige, eller destruktivt i denne fasen om det skulle utvikle seg til en avhengighet, eller delt misbruk mtp disse medisinene.

Utenom det øvrige, under oppfølging, er det, eller finnes det ingen farer forbundet med dette
Vis hele sitatet...
Vil du anbefale folk som sliter med alkoholisme å ikke forhøre seg med lege, men istedenfor bruke denne modellen? Det høres ikke riktig ut. Det er godt mulig at det er en likedan avvenningsplan som brukes på sykehus, men jeg synes at man i alle tilfeller bør dra til lege ved seriøs alkoholavvenning. Man får jo også god oppfølging der og slipper å risikere et rulleblad knyttet til kjøp/ bruk eller besittelse av illegalt anskaffede piller. Dette med piller kan raskt skeie ut veldig hos folk hvis det ikke er under kontrollerte forhold er jeg redd. Jeg vil ikke anbefale noen å selvmedisinere med benzodiazpeiner.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Hvor har du dette fra? Denne tråden gjelder meg opplyst om å kutte alkohol på egenhånd.

Skulle man klare seg selv, komme ut av problemene selv, hvorfor belaste helsesystemet deretter?

Igjen, som sitert og notert, gjelder dette i hvilken grad man er avgengig av alkohol. Er det ille nok, sure. Da må man ha hjelp, og det raskt. Gaba-a(eller B) w/d er ikke noe å tulle med. Det er den farligste nevro-sustansen å ha abstinenser fra.

Nei. BzD avhengighet er så overtolket, så overvurdert. Man blir ikke fysisk dependent av diazepam etter 2 uker, om brukt daglig. Selvom det er frarådet
Blomzterkasse
Heisann. Jeg drakk heftig i 15 år. Nå er det flere år siden jeg slutta. Slutt brått. Spis sovemedisin noen uker og ha et normalt kosthold. Føler du for å spise vitaminer er det b vitamin du trenger. Bare send meg pm hvis du vil ha en å støtte deg til underveis som vet hva helvete du er i å skal igjennom.