Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3208
Som tittelen sier, så lurer jeg på hvordan det er med reglene på å kjøre bil hvis man har røyka cannabis, som man har på resept fra lege i nederland.
Tenker selvfølgelig ikke på å kjøre rusa, men om man har sporbare mengder cannabis i blodet, og skulle være så uheldig å måtte på blodprøve:-)
Man skal jo ikke kjøre bil i ruset tilstand. Uansett om man har resept eller ikke.
Samme er det med enkelte tabletter man får her i Norge av legen også. Enkelte av de kan man ikke ta hvis man skal kjøre bil.

Man kommer ikke unna regler selv om man har resept
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Man skal jo ikke kjøre bil i ruset tilstand. Uansett om man har resept eller ikke.
Samme er det med enkelte tabletter man får her i Norge av legen også. Enkelte av de kan man ikke ta hvis man skal kjøre bil.

Man kommer ikke unna regler selv om man har resept
Vis hele sitatet...
Dette regner jeg med de fleste er klar over, men cannabis (THC) metaboliseres/brytes ned til ikke psykoaktive stoffer etter kort tid. Det er disse stoffene man ser etter i blod- og urinprøver. Dette betyr at effekten av THC ikke varer spesielt lenge, men at man kan påvise bruk en betydelig stund etter bruk. Jeg tror det er mange som blander det at man er påvirket og det at man kan testes positivt dagevis etter bruk.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Hvis du ikke vil ta en lang diskusjon med politiet du potensielt taper, så skaff deg ett sånt papir som sier "har lov å kjøre bil med xx antall cannabiser i blodet", har selv en sånn, bare for Ritalin, siden jeg gikk på Ritalin mens jeg drev med lappen. Var nødt til å søke om å få lov.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Dette regner jeg med de fleste er klar over, men cannabis (THC) metaboliseres/brytes ned til ikke psykoaktive stoffer etter kort tid. Det er disse stoffene man ser etter i blod- og urinprøver. Dette betyr at effekten av THC ikke varer spesielt lenge, men at man kan påvise bruk en betydelig stund etter bruk. Jeg tror det er mange som blander det at man er påvirket og det at man kan testes positivt dagevis etter bruk.
Vis hele sitatet...
I USA bruker de tester som skiller på aktive og inaktive metabolitter nettopp av denne grunnen. Man får reaksjoner fra politiet bare om man har aktive metabolitter i kroppen.

Kilde: http://www.newapproachwa.org/sites/n...%20-%20DUI.pdf

Jeg finner ingen dokumentasjon på hva praksisen i Norge er, så man kan anta at vi ikke bruker prøver som skiller på det i.o.m. at vi ikke har noe offisiellt ståsted til medisinsk Cannabis annet enn at vi må akseptere det via schengen avtalen.
I Norge kan du faktisk bli tatt med å kjøre bil med THC i blodet, uten nødvendigvis å miste lappen. Det blir litt som å bli tatt med 0,15 i promille.. du har alkohol i blodet men lappen ryker ikke alikevel. Jeg orker ikke bruke tid på å finne frem høyesterettsdommen på dette, men her er en tingrettsdom som refererer til dommen fra høyesterett: http://www.sa.no/lokale_nyheter/article5599613.ece
Sist endret av eXplode; 4. mai 2014 kl. 10:15.