Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  198 31164
Sitat av sneipen Vis innlegg
Rekner med det er "dark matter" og "dark energy" du tenker på?
Vis hele sitatet...
Nei, det er noe ganske annet. Du kan lese om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Spacetime
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Hva med synet, er det raskere ?
Vis hele sitatet...
.... hæ? No, seriously, jeg skjønner ikke spørsmålet ditt.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Hva med synet, er det raskere ?
Vis hele sitatet...
Jeg håper inderlig at dette var ment som en spøk.
Synet er jo bare en sans som oppfatter lyset som treffer øyet.
Sitat av Melcor Vis innlegg
Jeg håper inderlig at dette var ment som en spøk.
Synet er jo bare en sans som oppfatter lyset som treffer øyet.
Vis hele sitatet...
Hehehe, ja, var ikke stein isted.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Takker for svar Provo.
Legger til en link som handler om et ekspriment som etter hva jeg forstor sender informasjon via entanglement. Ser at dette ikke er raskere en lyset, men..
Vis hele sitatet...
Det er ingen kommunikasjon over sammenfiltring i eksperimentet du tenker på. Kommunikasjonen foregår ved å sende en strøm av fotoner fra ett sted til et annet, mens sammenfiltringen kun brukes for å avsløre om en tredjepart forsøker å lytte på informasjonen som sendes.

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Tror de loser problemet med du ilustrerer, med @lage en kopi av den ene av hver foton.
Vis hele sitatet...
Nei. Du må nødvendigvis ha denne kopien for å kunne snakke om sammenfiltring i utgangspunktet, og om du skulle ha tusen kopier så kommer du fortsatt ikke vekk fra det opprinnelige problemet.

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Det nevnes ogso polarisert spinn, uten at det sier meg noe, men i forhol til det @ sette spinn, og ikke bare maale spinn.
Vis hele sitatet...
Spinn nevnes ikke med et ord, men informasjonen enkodes via polarisering av fotonene.
Sist endret av Provo; 11. april 2012 kl. 06:48.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er interresert i vitenskap, og nei finnes ikke noe som går med samme hastighet eller større hastighet enn lyset, vi kan få ting til å gi 99,999999% av lysets hastighet, men den perfekte hastigheten vil vi aldri få, for jo nærmere lysets hastighet noe kommer vil fysikkens lover gjøre så alt går saktere, for å gjøre så gjenstanden aldri når lysets hastighet.
Sitat av kentastic Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hva mener du plancktid har med saken å gjøre?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av lightworkers1 Vis innlegg
det korte svaret var kanskje feil, Einsteins relativitetsteori MC2 er kanskje feil sier forskere ved CERN Akseleratoren de har sendt partikler fortere en lysets hastighet, når man gjør dette er partikkelet sendt før man har trykket på knappen . "space"
Vis hele sitatet...
Nei, de har ikke funnet partikler som beveger seg raskere enn lysets hastighet. De ba andre forskere finne ut hva som var feil i forsøket. Kanskje medias feil at dette ble en slik sak som det ble?
Sist endret av beLIEve; 6. mai 2012 kl. 16:49.
Jeg synest huske at jeg leste en artikkel nylig om at forskerene på CERN hadde klart å sende en partikkel fortere enn lysets hastighet, noe som lagde oppstyr da de trodde det var tekniske feil, men etter mye testing viste det eg å ikke være en feil.

Tror det var på ABC nyhetene.
Gidder ikke å lete nå, poster det bare for info.

http://www.google.co.uk/search?hl=en...w=1536&bih=761
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Jeg synest huske at jeg leste en artikkel nylig om at forskerene på CERN hadde klart å sende en partikkel fortere enn lysets hastighet, noe som lagde oppstyr da de trodde det var tekniske feil, men etter mye testing viste det eg å ikke være en feil.

Tror det var på ABC nyhetene.
Gidder ikke å lete nå, poster det bare for info.

http://www.google.co.uk/search?hl=en...w=1536&bih=761
Vis hele sitatet...
Media overdrev. ERN gjorde en måling som tilsa at en partikkel gikk fortere enn lyset, noe som kræsjer med alle dagens teorier. De kunne heller ikke finne noen feil på sitt interne system - og ville derfor at andre forskere skulle gå gjennom målingene og se om de kunne finne feilen.

Ut i fra det jeg ser når jeg googlet litt om det ser det ut som det har blitt prøvd å gjøre en ny måling hvor de ikke har klart å gjenskape resultatene. Så debatten og konklusjonen i dette er ikke satt helt enda - men mest trolig vil de komme frem til at målingene med partikler som gikk fortere enn lyset er feil.
True phreak.
Sitat av etse Vis innlegg
Media overdrev. ERN gjorde en måling som tilsa at en partikkel gikk fortere enn lyset, noe som kræsjer med alle dagens teorier. De kunne heller ikke finne noen feil på sitt interne system - og ville derfor at andre forskere skulle gå gjennom målingene og se om de kunne finne feilen.

Ut i fra det jeg ser når jeg googlet litt om det ser det ut som det har blitt prøvd å gjøre en ny måling hvor de ikke har klart å gjenskape resultatene. Så debatten og konklusjonen i dette er ikke satt helt enda - men mest trolig vil de komme frem til at målingene med partikler som gikk fortere enn lyset er feil.
Vis hele sitatet...
Jeg mener de konkluderte med at det var en detektor som var koblet til feil eller noe, som skapte en forsinkelse i signalet som tilsvarte det målte avviket.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg mener de konkluderte med at det var en detektor som var koblet til feil eller noe, som skapte en forsinkelse i signalet som tilsvarte det målte avviket.
Vis hele sitatet...
De tror det kan være derfor, men har ikke noen konklusjoner ut i fra det jeg har hørt. Men de snakket om at det var en løs fiberkontakt, mener jeg å huske av en artikkel tidliggere.
Mystisk partikkel raskere enn lyset
Det såkalte takyonet suser av sted med overlyshastighet tilbake gjennom tiden. Forskerne har ennå ikke sett partikkelen, og de er i tvil om den overhodet eksisterer. Nå settes jakten inn på den, for partikkelen kan redegjøre for kosmologiens største gåter.

Kilde: http://illvit.no/teknologi/grunnfors...kere-enn-lyset

Jeg fant ikke den andre artikkelen jeg lette etter, men jeg har lest en annen hvor de forteller om at de har funnet den hvis jeg husker rett (det er en stund siden jeg leste den)
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Spørsmålet er vell om vi noengang får noe ala "hyperspace" da fysiske lover ikke gjelder der. Fordi, selv om vi skulle dra raskere enn lyset, så ville jo det vært kjipt at dem på jorda ville vært gamle når du returnerte..
Men en kul tanke er jo, at i et parallelt univers, så har dem allerede dette, også videre. Hvis dem faktisk finnes.. Noe enkelte er ganske sikre på at det gjør..Interessant dokumentar om det her:
http://www.youtube.com/watch?v=4KsHo...v3Q46WKi7R_4Q=
Angående nøytrinoet og ERN så kom de med en uttalelse for ikke så lenge siden om at forsøket ikke var gyldig, tror det var løs kabel jeg hørte. Uansett lever Einstein i beste velgående ;P
La meg stille et spørsmål.

I følge wikipedia er lysets hastighet 1 079 252 848,8 km/t.

Hva hadde det sjedd om lysets hastighet var dobelt så tregt, eller enda tregere?

Hvordan ville det gi noen form for forandring med tanke på synet våres? Ville det føles ut som alt var i slow motion da eller?

Og la si lysets hastighet var tregere en lydens hastighet, ville det da vert som på minecraft at man kan stå og se på at verdenen genereres på en måte?
Sitat av TheSunshine Vis innlegg
La meg stille et spørsmål.

I følge wikipedia er lysets hastighet 1 079 252 848,8 km/t.

Hva hadde det sjedd om lysets hastighet var dobelt så tregt, eller enda tregere?

Hvordan ville det gi noen form for forandring med tanke på synet våres? Ville det føles ut som alt var i slow motion da eller?

Og la si lysets hastighet var tregere en lydens hastighet, ville det da vert som på minecraft at man kan stå og se på at verdenen genereres på en måte?
Vis hele sitatet...
nei, alt ville fått et lengre delay. Bare se hvordan det er med lyd forhold til lys. Det ville altså tatt lengre tid før du så noe, etter hendelsen faktisk skjedde.

La oss si lyset hadde en hastighet på 1 km/t for enkelhetsskylld. Om jeg da hadde vært 1 kilometer borte og skrudd på en kraftig lampe ville det tatt 1 sekund før du så den var på. Om jeg så veivet den fram og tilbake ville det tatt 1 sekund før du så jeg gjorde det. Men temper du ser jeg svaier den frem og tilbake vil være like fort som det faktisk skjedde.
Sitat av etse Vis innlegg
nei, alt ville fått et lengre delay. Bare se hvordan det er med lyd forhold til lys. Det ville altså tatt lengre tid før du så noe, etter hendelsen faktisk skjedde.

La oss si lyset hadde en hastighet på 1 km/t for enkelhetsskylld. Om jeg da hadde vært 1 kilometer borte og skrudd på en kraftig lampe ville det tatt 1 sekund før du så den var på. Om jeg så veivet den fram og tilbake ville det tatt 1 sekund før du så jeg gjorde det. Men temper du ser jeg svaier den frem og tilbake vil være like fort som det faktisk skjedde.
Vis hele sitatet...
Så med andre ord så har lysets hastighet noe med tiden og gjøre?
Sitat av TheSunshine Vis innlegg
Så med andre ord så har lysets hastighet noe med tiden og gjøre?
Vis hele sitatet...
Altså det du ser er fotoner som blir sendt fra posisjon A til B. Disse bruker da en tid på å komme fra A til B, slik en fotball bruker tid å komme seg over fotballbanen om du sparker den. Om ballen går tregere bruker den lengre tid over fotballbanen logisk nok. Samme gjelder lys.

Altså tar det lengre tid før fotonene ("lyspartiklene") trekker øyet ditt. Og det er ikke før disse treffer øyer ditt at du ser hva som skjer.
Okei, jeg sjønner på en måte nå.

Men, hva har sjedd om lysetshastighet hadde vert dobbelt eller mer så raskt som det er nå?
Sitat av TheSunshine Vis innlegg
Okei, jeg sjønner på en måte nå.

Men, hva har sjedd om lysetshastighet hadde vert dobbelt eller mer så raskt som det er nå?
Vis hele sitatet...
Det kan man ikke si, og det er et definisjonsspørsmål. For det at lyshastigheten var lavere hadde ikke trengt å endre på noe annet enn formlene våre, hvor ting som f.eks. nå avhenger av konstanten C i stede hadde måtte bruke 2C. Eventuelt kunne det påvirket verden på andre måter. Det kommer helt ann på hvordan man definerer tingene.

Derfor blir det umulig å svare på, utover at det ville tatt lengre tid før du så faktiske endringer.
Sitat av etse Vis innlegg
Det kan man ikke si, og det er et definisjonsspørsmål. For det at lyshastigheten var lavere hadde ikke trengt å endre på noe annet enn formlene våre, hvor ting som f.eks. nå avhenger av konstanten C i stede hadde måtte bruke 2C. Eventuelt kunne det påvirket verden på andre måter. Det kommer helt ann på hvordan man definerer tingene.

Derfor blir det umulig å svare på, utover at det ville tatt lengre tid før du så faktiske endringer.
Vis hele sitatet...
Vell okei. Må takke så meget for ganske gode svar, du svarte på en måte som var mulig for en person som allerede ikke har kunnskap om dette lett og forstå.

Det er egentlig ganske så sykt å tenke seg til alt dette med tanke på både hvordan det kunne vært om ikke lysets hastighet hadde vært så raskt som det er idag. Det hadde vært en helt annen verden, men man får jo en veldig god lærdom av det
Sist endret av TheSunshine; 12. mai 2012 kl. 03:48.
Litt på siden av diskusjonen her, men man kan fint få noe som ikke er et fysisk objekt til å bevege seg raskere enn lyset (se link)
http://imgur.com/Yd169
Sist endret av Unreal143; 12. mai 2012 kl. 04:05.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva mener du plancktid har med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
At det finnes noe som er raskere enn lysets hastighet..
Hører stadig vekk snakk om hvordan mennesker rent hypotetisk sett ville kunne "reist" frem i tid ved å bevege seg i lysets hastighet. Det er masse hull og paradokser som dukker opp, men det er ett jeg lurer på spesielt på.

Hvis mennesket virkelig ville kunne gjøre dette ved lysets hastighet, betyr det at lyset konstant reiser i tid. Så alt vi ser og oppfatter med øynene våre er "gammelt" lys? Eller at tid ikke eksisterer, alt som har skjedd siden big bang kan sees fra et eller annet sted i universet? Altså finnes det steder i universet hvor universet ikke eksisterer fordi man enda ikke kan se det?

Sliter med å forstå hvordan disse teoriene rundt tidsreiser fungerer
Sist endret av Oransje; 14. mai 2012 kl. 14:35.
True phreak.
Sitat av Oransje Vis innlegg
Hører stadig vekk snakk om hvordan mennesker rent hypotetisk sett ville kunne "reist" frem i tid ved å bevege seg i lysets hastighet. Det er masse hull og paradokser som dukker opp, men det er ett jeg lurer på spesielt på.

Hvis mennesket virkelig ville kunne gjøre dette ved lysets hastighet, betyr det at lyset konstant reiser i tid. Så alt vi ser og oppfatter med øynene våre er "gammelt" lys? Eller at tid ikke eksisterer, alt som har skjedd siden big bang kan sees fra et eller annet sted i universet? Altså finnes det steder i universet hvor universet ikke eksisterer fordi man enda ikke kan se det?

Sliter med å forstå hvordan disse teoriene rundt tidsreiser fungerer
Vis hele sitatet...
Det er helt uproblematisk å "reise frem i tid", som du kaller det. En mer korrekt måte å si det på er å si at tiden går mye fortere for mennesker som reiser svært nærme lyshastighet. "Hull og paradokser" oppstår ikke som følge av dette.

Dette med relativ tid er forresten observert ganske entydig, f.eks. ved at GPS-systemer må korrigeres for dette for å angi rett posisjon.

Og ja, lyset vi ser på nattehimmelen ble sendt ut for alt fra under et sekund (satelitter og månen) til flerfoldige milliarder år siden.

Resten av spørsmålene dine er vel av litt mer filosofisk art, så det overlater jeg til noen andre.
Men hvis et menneske som reiser like fort som lysets hastighet ender opp med å "reise i tid". Vil ikke da lyset mennesket reiste sammen med ha "reist i tid"... what?
For et foton står tiden stille. Et foton ser fortid og fremtid!
Og livet går videre...
Men det er vel helt klart at det ihvertfall sånn det ser ut nå, er umulig for et menneske å overleve en så høy fart, som det man må opp i her?
Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Men det er vel helt klart at det ihvertfall sånn det ser ut nå, er umulig for et menneske å overleve en så høy fart, som det man må opp i her?
Vis hele sitatet...
hvorfor skulle det være det? Det som påvirker oss er ikke fart, men akselerasjon. Og gitt at man er i vakum, og holder lav akkselerasjon til man når denne farten - så kan jeg ikke se noen fysiske grunner til hvorfor vi ikke skulle tåle farten.
True phreak.
Sitat av Paradise Jonas Vis innlegg
Men det er vel helt klart at det ihvertfall sånn det ser ut nå, er umulig for et menneske å overleve en så høy fart, som det man må opp i her?
Vis hele sitatet...
Som Etse sier: Sånn umiddelbart finnes det ingen grunn til at mennesker ikke skal kunne reise svært nærme lysfarten.

Ved konstant hastighet virker det ingen krefter på et legeme som reiser gjennom et vakuum (i realiteten vil man jo selvfølgelig bli påvirket av stråling, dog), så såfremt man akselererer i et rolig tempo skal dette gå helt fint.
Sist endret av Orph; 14. mai 2012 kl. 16:56.
Sitat av kentastic Vis innlegg
At det finnes noe som er raskere enn lysets hastighet..
Vis hele sitatet...
Og det kom du fram til hvordan?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Orph Vis innlegg
Som Etse sier: Sånn umiddelbart finnes det ingen grunn til at mennesker ikke skal kunne reise svært nærme lysfarten.
Vis hele sitatet...
Kven seier at vi ikkje gjer det? Om vi seier at dei fjernaste stjernene vi kan sjå står stille, blir konklusjonen at vi beveger oss svært nær lysfarten, relativt til dei.
True phreak.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kven seier at vi ikkje gjer det? Om vi seier at dei fjernaste stjernene vi kan sjå står stille, blir konklusjonen at vi beveger oss svært nær lysfarten, relativt til dei.
Vis hele sitatet...
Dersom det hadde vært tilfellet alt lyset som kommer mot fartsretningen vår være ekstremt blåforskjøvet, og alt som kommer med fartsretningen ekstremt rødforskjøvet, om jeg ikke tar helt feil (noe som er meget vel mulig i dette tilfellet), så det bør være ganske lett å konkludere med at vi ikke gjør det...
Sist endret av Orph; 14. mai 2012 kl. 17:50.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Orph Vis innlegg
Dersom det hadde vært tilfellet alt lyset som kommer mot fartsretningen vår være ekstremt blåforskjøvet, og alt som kommer med fartsretningen ekstremt rødforskjøvet, om jeg ikke tar helt feil (noe som er meget vel mulig i dette tilfellet), så det bør være ganske lett å konkludere med at vi ikke gjør det...
Vis hele sitatet...
Forsåvidt eit poeng - det ser rødforskjøve ut i alle retninger på grunn av eit ekspanderande univers.
True phreak.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Forsåvidt eit poeng - det ser rødforskjøve ut i alle retninger på grunn av eit ekspanderande univers.
Vis hele sitatet...
Jepp. Og mye av grunnen til at den relative hastigheten du snakker om er så stor er nettopp på grunn av at romtiden utvider seg. Det er ingenting i veien for at romtiden kan utvide seg raskere enn lysfarten, slik at legemer i hver sin kant av universet beveger seg fra hverandre med hastighet > c, uten at vi er nødt til å legge relativitetsteorien død av den grunn.
Sist endret av Orph; 14. mai 2012 kl. 17:56.
Sitat av etse Vis innlegg
hvorfor skulle det være det? Det som påvirker oss er ikke fart, men akselerasjon. Og gitt at man er i vakum, og holder lav akkselerasjon til man når denne farten - så kan jeg ikke se noen fysiske grunner til hvorfor vi ikke skulle tåle farten.
Vis hele sitatet...
For all del, jeg har ikke peiling. Bare spør av ren nysgjerrighet
Sitat av Orph Vis innlegg
Dersom det hadde vært tilfellet alt lyset som kommer mot fartsretningen vår være ekstremt blåforskjøvet, og alt som kommer med fartsretningen ekstremt rødforskjøvet, om jeg ikke tar helt feil (noe som er meget vel mulig i dette tilfellet), så det bør være ganske lett å konkludere med at vi ikke gjør det...
Vis hele sitatet...
Men det er et poeng at fart er fullstendig relativt og kan kun beskrives i forhold til et referansepunkt. Det at alt er like rødforskjøvet i alle retninger betyr at man befinner seg i et såkalt samflyttende (comoving) treghetssystem – som for øvrig universets alder måles ut fra – men det har ingen overordnet posisjon som fartsreferanse. Der er like gyldig å definere farten vår ut fra et vilkårlig referanse som setter vår hastighet tett opp mot c. Det er bare svært sjelden praktisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Men det er et poeng at fart er fullstendig relativt og kan kun beskrives i forhold til et referansepunkt. Det at alt er like rødforskjøvet i alle retninger betyr at man befinner seg i et såkalt samflyttende (comoving) treghetssystem
Vis hele sitatet...
Vel, eg skreiv at ein kunne settje det opp mot dei fjernaste stjernene ein ser. Men ettersom raudforskyvinga er lik i alle retninger vil vel det sei at dei beveger seg like fort fra oss? I så fall støter vi vel på eit problem (ja, veit at romtida kan utvide seg fortare enn lysets hastighet) med definisjonen?

a <--- jorda ---> b

der både a og b beveger seg med lyshastigheten vekk fra jorda. Kan du utdjupe litt rundt det? Eller er det meg som har misforstått?
Sist endret av vidarlo; 14. mai 2012 kl. 22:38.
Hva med redoksreaksjoner? Hvor fort beveger elektronene seg?
True phreak.
Sitat av Provo Vis innlegg
Men det er et poeng at fart er fullstendig relativt og kan kun beskrives i forhold til et referansepunkt. Det at alt er like rødforskjøvet i alle retninger betyr at man befinner seg i et såkalt samflyttende (comoving) treghetssystem – som for øvrig universets alder måles ut fra – men det har ingen overordnet posisjon som fartsreferanse. Der er like gyldig å definere farten vår ut fra et vilkårlig referanse som setter vår hastighet tett opp mot c. Det er bare svært sjelden praktisk.
Vis hele sitatet...
Absolutt! Før eller siden vil universet utvide seg fortere enn lyset, slik at de eneste lysene man vil se på nattehimmelen er stjernene i ens egen galakse.
Sitat av mroj Vis innlegg
Hva med redoksreaksjoner? Hvor fort beveger elektronene seg?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om dette er noen god kilde, men de påstår hvertfall at elektroner beveger seg i 2200 km/t rundt atomkjernen.

http://education.jlab.org/qa/electron_01.html
Men elektronene beveger seg vel ikke rundt atomkjernen? Dersom de skal gå i bane må de akselerere konstant. Akselererte elektroner sender som kjent ut elektromagnetisk stråling, hvilket betyr at de mister energi og dermed kommer nærmere og nærmere kjernen, før de til slutt vil havne inne i kjernen. Uten at jeg er noen ekspert på dette, så forteller vel dagens modell om områder der det er sannsynlig å finne elektronet, og at atomene ikke er som små solsystemer.
Sist endret av Ingens gate; 14. mai 2012 kl. 23:14.
Bare for å presisere litt: Informasjon kan ikke forflytte seg raskere enn lysets hastighet. Det er modellen vi har i dag. Det betyr ikke at universet ikke kan utvide seg med overlyshastighet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Orph: eg er forsåvidt klar over prinsippet bak; universet (eller teppet om du vil) utvider seg, men korleis blir det iforhold til relativitetsteorien? Tilsynelatande vil jo dei bevege seg over lyshastigheita iforhold til kvarandre...
True phreak.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Orph: eg er forsåvidt klar over prinsippet bak; universet (eller teppet om du vil) utvider seg, men korleis blir det iforhold til relativitetsteorien? Tilsynelatande vil jo dei bevege seg over lyshastigheita iforhold til kvarandre...
Vis hele sitatet...
Jeg slettet posten min, da jeg så jeg hadde vært litt rask i avtrekkeren, og det som sto der ikke var korrekt.

Men la oss bruke teppeanalogien igjen: Relativt til teppet gjelder fartsgrensen (c), men teppet har ingen slike begrensninger, og kan uten problemer utvide seg raskere enn c.
Om det er slik at lyset er det raskeste vil jeg tro at det blir natulig å si at, dit lyset har nådd i utstrekning fra big bang er enden på vårt univers. Det forutsetter at universet er flatt og at det ikke er noe som reiser raskere en lyset.

Om vi tenker på avstanden til de fjerneste stjærnene i f.eks nor og sør retning er ville vi ikke kunne observere dem om de hadde fjernet seg fra oss med en hastighet som er over lysets. I mitt hode blir det også slik at om man er på stjernene i f.eks nord (mener de fjærneste vi kan observere i den retningen) og forsøker å se på de stjerne i sør vil man ikke kunne se dem pga. at de beveger seg fra deg med en hastighet som er reskere/dobbelte av lyset.
Corect me if I'm wrong...


Jeg har også troen på at all energien brenner ut/går over til fart og om man fortsatt er her vil stjærnehimmelen tømmes for stjerner / akselererer fra oss. Det der er merkelig å tenke på, at alt henger sammen og er egentlig er en og samme tingen. Jeg mener , tid , hastighet , energi , masse. Og også rom. Sykt...

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 14. mai 2012 kl. 23:52.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Orph: eg er forsåvidt klar over prinsippet bak; universet (eller teppet om du vil) utvider seg, men korleis blir det iforhold til relativitetsteorien? Tilsynelatande vil jo dei bevege seg over lyshastigheita iforhold til kvarandre...
Vis hele sitatet...
Vi beveger oss raskt over til generell relativitet-land her, og der er jeg rimelig grønn så jeg vil nødig være for bastant, men det skal visstnok være slik at man skiller mellom lokal hastighet og en utvidelse av rom. Man snakker da om en "recessional velocity" eller "expansion velocity" som følger av Hubbles lov og er et resultat av utvidelse av rom alene og dermed også en ren funksjon av avstand, og en "peculiar velocity" som er hastigheten slik den ville blitt observert av en lokal observatør, og som altså kommer i tillegg til denne. Og det er altså "peculiar velocity" som ikke kan overstige c.

Jeg ser det litt som at "recessional velocity" er en helt fundamentalt annen type hastighet enn den lokale hastigheten. Hvis man skal øke "peculiar velocity" så må man til å akselerere legemet med en kraft og tilføre energi, men ekspansjonshastigheten vil øke med tiden etterhvert som de siger fra hverandre helt uten at en kraft har skapt noen akselerasjon etter a=F/m. Men jeg er som sagt grønn her, så ikke ta detaljene for altfor god fisk.

Det står for øvrig litt mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Faster-...rsal_expansion