Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2546
Er det lov å overføre penger fra fengselet til utsiden om man har penger på fengselskontoen sin eller er pengene låst til den innsatte? Evn er det vanlig å overføre til venner/bekjente på utsiden om man har råd til det?

Hvor mye penger bruker man som innsatt i fengsel ca? Jeg vet at man kan kjøpe røyk og matvarer fra fengselets kiosk. Men kan man for eksempel bestille seg klær når man får bruke internett overvåket?
Hvor ofte trenger man nye klær?

Jeg spør fordi jeg overfører til en som er innsatt men syntes det har blitt veldig mye i det siste forhold til før og lurer litt på om vedkommende snakker sant eller ikke vedrørende hva han bruker penger på.
Nå vil han bestille seg Nike sko fra nettet sier han. Jeg er redd han sender pengene fra meg til noen andre på utsiden. Jeg trodde ikke engang internett var lov i fengsel?
Sist endret av deuces; 7. juni 2018 kl. 18:31.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Han blir pusha av andre masekopper der inne som har printa ut bilder av div klær. Disse får de inn gjennom advokatbesøk, så kan de selges i luftegården.

Lett og skulle være kompis og si ja til noe tull med noen luringer.
Har ikke erfart at noen har bestilt klær menst jeg har sittet inne hvertfall. En annen teori er jo at han bruker rusmidler inne i fengslet og ikke har muligheten til å betale for seg, så han bruker deg.
Høres ut som en cover story for å opprettholde en rusvane ja.

Er det privat konto vedkommende vil du skal overføre til, eller er det til fengselskontoen? jeg tror man under visse soningsforhold kan bruke nettbank under oppsyn en gang i uken eller noe sånt.
Sist endret av mentalmelt; 8. juni 2018 kl. 02:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
4 0
Takk for svar! Han mener han er rusfri og det er ingenting ved oppførselen eller soningsprosessen hans som skulle tilsi at han ruser seg. Men har jeg som pårørende/samboer tilgang til informasjon fra de ansatte om det stemmer?
Han har en mange år lang dom og vil ikke spolere muligheten sin for prøveløslatelse. Gir ikke det å ruse seg konsekvens at man mister muligheten til prøveløslatelse eller er det ikke så strengt? Evn enkle metoder å kødde med urinprøvene på?

Hvis det er rus, betyr det at de får lov til å ta ut kontanter der inne det da?
Jeg overfører til fengselskontoen og ikke privat konto.

Bryr meg egentlig ikke om han kjøper mye kioskvarer, røyk eller sko men hvis han sender pengene mine videre til noen andre er det ganske dårlig gjort. Paranoiaen i meg er jo redd for at det er en annen dame fra utsida han hjelper økonomisk (hadde nemlig alltid en feeling at han hadde ei på si, men skjønner i etterkant at mye av den sneaky oppførseln var pga crimen! og bare crimen i følge han selv da..) , eller evn betaler for å få besøk av!!

Ang klær så har jeg med 3 nye t skjorter, sokkepar og boxere en gang i halvåret. Ang disse skoa så sa han "vil kjøpe noen sko jeg har sett på nett" så det virker som han isåfall skal bestille selv men jeg syns det hele høres helt snålt ut både fordi jeg ikke trudde man fikk ha nett tilgang i fengsel, og fordi jeg skjønner ikke hvorfor pengeforbruken er helt anderledes nå enn før! (litt lættis hvis det er vanlig å drive å pushe klær i bakgården der, det bryr jeg meg i såfall ikke no om, er mest det om han sender til noen på utsida, eller ruser seg som er viktig å finne ut av..!)

Før har han fått et par tusenlapper i halvåret, nå spør han om et par tusen ca annenhver måned det sistehalvåret. Hvor mye penger har dere som har sona hatt bruk for? Han sier de får sette opp handleliste til matvarer og kakeingredienser og betjentene handler mat for dem fra utsida ut over de varene som er i fengselskiosken men de er ikke mange på avdelinga så noen kaker for å bake i ny og ne kan ikke koste så mye vel..

Sorry hvis jeg høres litt for detektiv ut men siden det er mine penger vil jeg gjerne vite. Og siden soninga i høyeste grad også går ut over meg og mitt liv er det viktig å kartlegge om han snakker sant eller svikter meg. Når man er sammen med en kriminell får tillitten seg en knekk så da er det greit å høre litt åssen det funker der inne fra andre enn han.
Sist endret av deuces; 9. juni 2018 kl. 00:29.
For å få avklart om han kan overføre fra fengelskonto til hvem som helst på utsida bør du snakke med fengselet. Ikke om hva han har gjort, det får du nok ikke vite noe om uansett, men om det i det hele tatt går an. Hvis ikke, er i hvertfall det problemet borte.

Generelt sett, hør om du kan få snakket med noen på fengselet som har styring på hvordan pengeoverføring og handling foregår. Ikke snakk om spesifikke situasjoner, men undersøk hva reglene for fengselet er. Det er for mange forskjellige reglementer i norske fengsler til å kunne si noe bestemt.

Du bør også ta kontakt med For Fangers Pårørende. De har mye god informasjon, og har vært borte i alle tenkelige situasjoner med innsatte og pårørende.
De fleste fengsler har et maks uttak de kan ta ut i kontanter der inne, oftes er det mellom 200-300 i private penger per uke. Man kan overføre penger fra fengselskonto til privat konto, tror jeg.
Sist endret av Zotify; 9. juni 2018 kl. 09:12.
Jeg har aldri hørt om noen som har overført penger ut av fengselskontoen. Derimot har jeg sittet på zalando med innsatte og sett på sko til rettsaker osv. Hva er denne mannen for deg? Far til barnet deres? Er han noe mindre enn det hadde jeg sluttet å finansiere ham med penger. De får mer enn nok penger til å kose seg der inne. Evnt så sender du 500i måneden.
Blomzterkasse
Mye tull og vås folk sier. Litt forskjellig fra fengsel til fengsel men ca 700 kr uken får en handle for og dagpenger utgjør ca 350 pr uke. Så hvis du sitter inn 2000 hver 2 måned er det supersnilt av deg. Han sender ikke de ut til noen annen dame (han har jo deg) internett er utelukka men mulig at man noen steder får lov å kun bestille klær. Det som er vanlig er at om ikke fengsle selger fra eget lager så får du bestille i kataloger, som for eks sparkjøp. Det er veldig snilt av deg og gi penger for det er dritkjipt i fengsel. Har en litt penger hjelper det ivertfall litt på

Og besøk. Du får ha en time i uken. Besøker du han hver uke vet du han ikke får besøk av noen andre. Så får en ringe 20 min pr uke. Kan søke om utvidet tid 10 min hvis har barn. Snakker du med han 20 min vet du at han ikke ringer andre damer men han er nok takknemlig han har deg.
Sist endret av Insaine; 9. juni 2018 kl. 13:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg vet iallefall at innsatte får printe ut bilder ved Skien fengsel, disse bildene taes med i luftegården hvor de selges.

Ble forsøkt prakka på så mye dritt der, lett og vikle seg inn i en "avtale".
Sist endret av Carmex; 10. juni 2018 kl. 11:47.
Blomzterkasse
Kriminalomsorgen har et sensurert Internet tilgjengelig for de som går på skole i fengsel. Veldig begrenset hva en kommer inn på, og bilder er det folk søker på for ved vanlig søk er så og si alt blokkert.