Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1806
Lord Soul
Nito's Avatar
Vi skal snart pusse opp kjøkkenet vårt, og hobbykokken i meg har alltid ønsket seg en gasskomfyr
Har noen av dere kulinariske freaks erfaringer med gass?
Hvor lenge varer for eksempel en gassbeholder før man må bytte den ut? Og er det i det hele tatt noe poeng kontra elektrisk?
Sitat av Nito Vis innlegg
Hvor lenge varer for eksempel en gassbeholder før man må bytte den ut?
Vis hele sitatet...
Sykt lenge og koster bare 300 kr å bytte for de største flaskene. Aner faktisk ikke hvor lenge en sånn varer til bare matlaging men det må da være mange uker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har ikkje induksjon svært mange av dei samme fordelane som gass, og få av ulempene?
Vi hadde komfyr med gass tidligere. Den første vi hadde hadde 4 gassbluss samt stekeovnen var gass. Veldig ujevne stekeresultater i stekeovnen og fruen var svært misfornøyd. Så kjøpte vi oss en "hybrid" med gassbluss på toppen og elektrisk stekeovn. Mye bedre både bake og matlagingsresultat. Begge komfyrene var i prisklassen 12-15 000.

Med daglig steking og baking bytta vi gassbeholder (10kg kompositt) ca månedlig. Med den andre komfyren bytta vi beholder hver 3.-4. måned.

Fordeler med gasstoppen kontra elektrisk (både keramisk og "gode gammeldagse" samt induksjon: MYE bedre kontroll over varmen, stålkontroll. Vannet koker ca. like kjapt med induksjon og gass, men det er lettere å holde en korrekt temperatur på det du holder på med.
Du slipper å tenke på strømbrudd.
Sitat av Hobby Vis innlegg
Vi hadde komfyr med gass tidligere. Den første vi hadde hadde 4 gassbluss samt stekeovnen var gass. Veldig ujevne stekeresultater i stekeovnen og fruen var svært misfornøyd. Så kjøpte vi oss en "hybrid" med gassbluss på toppen og elektrisk stekeovn. Mye bedre både bake og matlagingsresultat. Begge komfyrene var i prisklassen 12-15 000.

Med daglig steking og baking bytta vi gassbeholder (10kg kompositt) ca månedlig. Med den andre komfyren bytta vi beholder hver 3.-4. måned.

Fordeler med gasstoppen kontra elektrisk (både keramisk og "gode gammeldagse" samt induksjon: MYE bedre kontroll over varmen, stålkontroll. Vannet koker ca. like kjapt med induksjon og gass, men det er lettere å holde en korrekt temperatur på det du holder på med.
Vis hele sitatet...
Har en gasskomfyr i familien. Mye samme erfaring, ujevne resultater og vanskelig om ikke umulig å forholde seg til temperatur. Det er mer ett fåtall nivåer. De har endt opp med å nesten ikke lage mat i stekeovnen. Men har jo selvfølgelig beholdt dritten i trass fordi gass er så gjevt...

Gass har jeg i sekken og på hytte.
Sist endret av Dough; 28. mars 2020 kl. 01:53.
Sitat av Hobby Vis innlegg
Vi hadde komfyr med gass tidligere. Den første vi hadde hadde 4 gassbluss samt stekeovnen var gass. Veldig ujevne stekeresultater i stekeovnen og fruen var svært misfornøyd. Så kjøpte vi oss en "hybrid" med gassbluss på toppen og elektrisk stekeovn. Mye bedre både bake og matlagingsresultat. Begge komfyrene var i prisklassen 12-15 000.

Med daglig steking og baking bytta vi gassbeholder (10kg kompositt) ca månedlig. Med den andre komfyren bytta vi beholder hver 3.-4. måned.

Fordeler med gasstoppen kontra elektrisk (både keramisk og "gode gammeldagse" samt induksjon: MYE bedre kontroll over varmen, stålkontroll. Vannet koker ca. like kjapt med induksjon og gass, men det er lettere å holde en korrekt temperatur på det du holder på med.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke sammenligne gass og induksjon engang. Vann koker mye fortere på en induksjonstopp. Mye bedre kontroll over varmen, og veldig mye tryggere mtp gasslekkasjer og brann. Spesielt om man har barn i huset..
Det er kun en fordel med gass, og det er at man ikke mister varmen av å løfte på stekepanna.(wok etc)
Sist endret av Stone1; 29. mars 2020 kl. 06:47.
Hatt gasskomfyr fram til corona tvinga meg tilbake til kulda her i nord.

Ingen fordeler jeg kommer på nå.

Likte det fortsatt bedre uten at jeg vet hvorfor. Kanskje enkelt og greit at flammer er mer fasinerende.
Sist endret av DrPerception; 4. april 2020 kl. 01:19.
Min erfaring er at med gass er det lettere å få ordentlig bra og jevne stekeskorper (spesielt da på større biter) og generelt litt kjappere tilberedning.. så sant du ikke sammenligner med en dyr og fancy induksjon. Små ulemper er at håndtak kan bli varme og du må bruke håndkle for å flytte på kjeler og du kan ikke la utstyr ligge over kanten. Det brenner seg fort godt fast i bunnen også dersom man ikke har brukt tilstrekkelig med olje/fett eller ikke følger med.
Du skal være en god kokk for og få noe glede av gass. Det er en helt annen måte å lage mat på
Sitat av fuckdapopo Vis innlegg
Min erfaring er at med gass er det lettere å få ordentlig bra og jevne stekeskorper (spesielt da på større biter) og generelt litt kjappere tilberedning.. så sant du ikke sammenligner med en dyr og fancy induksjon. Små ulemper er at håndtak kan bli varme og du må bruke håndkle for å flytte på kjeler og du kan ikke la utstyr ligge over kanten. Det brenner seg fort godt fast i bunnen også dersom man ikke har brukt tilstrekkelig med olje/fett eller ikke følger med.
Vis hele sitatet...
Mn er faring er at det er akkurat like lett å få jevn stekeskorpe på induksjon. Og nesten like lett på kokeplate eller kjeramisk topp. Og om man tenker seg litt om før steking og velger stekepanne etter hva en ønsker å oppnå så spiller faktisk gass eller grill lite til ingen rolle for hjemmekjøkkenet.

Steke biff? La biffene ligge på kjøkkenbenken en time eller to, de mørner litt. Biffene stjeler ikke så mye varme fra stekepannen når de har romtemperatur før steking. Fjerne overflatefuktighet på biffene før de går i pannen, raust med salt og legg biffene i en godt varmet støpejernspanne. Støpejern gir deg stekeskorpe og maks karamellisert overflate på det du steker fordi godset i pannen er så tykt at det holder godt på varmen og sikrer jevn temperatur.

Jeg vil faktisk si at overflaterengjøring og vask er så enkelt og likefrem på induksjon og kjeramisk topp at det for tipper vekten over i favør av induksjon eller kjeramisk topp. Spesielt induksjon varmer så raskt at jeg ikke ser fordelen med gass. Selv til selskaper, helgemiddag er det en svært begrenset meny for de fleste. Og med rett planlegging for forberedelser vil jeg si at det er ikke type komfyr som avgjør om du lykkes med middagen eller ikke. Gassovner med tunge støpejernstopper er pes å vaske, om det feks fosskoker litt for heftig og du står med ryggen til å skjærer grønnsaker. Pluss at de aller fleste nordmenn ikke har gasslinje inn i boligen. Og da må du forholde deg til gasstanker, bytting eller fylling av gass, og du må faktisk huske det.
Sist endret av _abc_; 4. april 2020 kl. 10:06.