Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 9278
Jeg har blitt svindlet av en dame på finn (får jeg lov til å legge ut navnet hennes for å sørge for at ingen andre blir lurt?). Jeg skulle kjøpe et 1070 kort til en billig penge, og forhåndsbetalte 1200kr fordi hun visstnok trengte pengene til å kjøpe en iphone (vet at folk synes dette er idiotisk, men tenkte siden jeg har fødselsnummeret hennes, kontonummer og fullt navn så ville ikke denne damen finne på å prøve å scamme meg. Først var hun veldig lett å få tak i og sa at kortet var på vei, også plutselig ble hun lutestrengt fra finn, og det ringte en bjelle. Hun var fortsatt å få tak i på tlf, og hun mente fortsatt at kortet var på vei, og hvis det ikke dukket opp så skulle hun sende pengene tilbake. Nå er hun helt utilgjengelig, har blokkert nummeret mitt og har sagt sitt siste ord.

Nå lurer jeg egentlig på hva jeg kan gjøre, for å sørge for at denne kriminelle drittsekken får svi. Skal politianmelde henne imorgen, selvom det mest sannsynlig ikke kommer til å hjelpe.. Har logg over samtalen, og bevis på at det var henne som skrev med meg, men har mine tvil. Er det noe annet jeg kan gjøre for å få damen til å skjønne alvoret i dette? Er faktisk helt målløs at hun gir så blanke faen og scammer i vei med ekte navn og adresse. Får lyst til å møte opp på døra hennes, men hun bor et stykke unna. Helt sinnsykt at folk kommer unna med dette..
Sist endret av annern55; 11. januar 2018 kl. 20:18.
Anmeldelse er nok det mest fornuftige i dette tilfelle.
Sist endret av Antidote; 11. januar 2018 kl. 20:20.
Sitat av Antidote Vis innlegg
Anmeldelse er nok det mest fornuftige i dette tilfelle.
Vis hele sitatet...
Jepp, er vel en ørliten sjanse for at politi gidder å gjøre noe med det om jeg legger soleklare beviser.
Anonym bruker
"Pensjonert Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bedrageri/scamming burde politiet ta seriøst. Med tanke på at det er snakk om kun 1200kr så havner du nok langt bak i køen på saker som må løses, men det er verdt et forsøk. Anmeld.

Off topic: Hvis politiet hadde brukt mindre ressurser på å bøtelegge/gi rulleblad til mennesker med 0,1g hasj så hadde dette tatt dem noen dager (rant). Lykke til.
Er du sikker på at det informasjonen hun ga til deg tilhører henne og at det ikke er en annen person som utgir seg?
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Er du sikker på at det informasjonen hun ga til deg tilhører henne og at det ikke er en annen person som utgir seg?
Vis hele sitatet...
Med mindre hun på ett eller annet vis har falsk identitet i banken så burde det være det ekte navnet Navnet hennes ble vist i det jeg sendte bankoverføringen, og først hadde jeg tenkt til å vippse og nummeret jeg fikk var linket til navnet hennes.
Sist endret av annern55; 11. januar 2018 kl. 20:51.
Send en epost til svindeljegerne i tillegg
Anmeld i morgen!
I tillegg går det ikke an å blokke folk på vipps, så gjerne send henne en påminnelse der
Anmeld. Uten de største forventninger om nødvendigvis å få noe igjen men for å gjøre ditt bidrag til å få stoppet sånne folk for fremtiden.
Dine 1200,- bør du avskrive på idiotkontoen og notere deg i panna for fremtiden.
Første tanken min er at han eller hun har brukt en annen fødselsdato og personnummer enn det som er hennes når hun scammet deg.
Men tror nok du får pengene igjen ganske fort i og med at du har nok av info og bevis på at du blir scammet, om politiet ikke gjør noe med dette(som de helt sikkert gjør), så tar du kontakt med finn og de gir deg nok pengene tilbake, 1200kr er nok ingenting for dem
Sitat av annern55 Vis innlegg
Jeg har blitt svindlet av en dame på finn (får jeg lov til å legge ut navnet hennes for å sørge for at ingen andre blir lurt?)
Vis hele sitatet...
Nei, vi henger av prinsipp ikke ut privatpersoner her. Saker som dette kan ha mange sider, og personopplysninger som benyttes i slike situasjoner kan også tilhøre uskyldige tredjeparter.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Første tanken min er at han eller hun har brukt en annen fødselsdato og personnummer enn det som er hennes når hun scammet deg.
Men tror nok du får pengene igjen ganske fort i og med at du har nok av info og bevis på at du blir scammet, om politiet ikke gjør noe med dette(som de helt sikkert gjør), så tar du kontakt med finn og de gir deg nok pengene tilbake, 1200kr er nok ingenting for dem
Vis hele sitatet...
Hva er det som får deg til å tro helt sikkert at politiet løser en svindelsak på 1200 kr, snakker du av erfaring? Høres ikke sånn ut. Kjenner til utallige folk som har blitt svindla for noen høvdinger uten at politiet gjør noe mere enn å henlegge saken PGA bevisets stilling, samma hvor klare og tydelige bevisene er. Er "beviset" at han overførte penger? Hvordan beviser man at man ikke har mottatt noen pakke? Skulle pakken ha sporing? Har dere evt gjort andre avtaler muntlig?(det kan kanskje ikke politiet utelukke). Etter min erfaring gjør de minst mulig med sånne fillesaker. For her er det snakk om 1200kr som er småpenger tapt pga egen dumhet sammenlignet med resten av den økonomiske kriminaliteten de håndterer.

Jeg personlig mener jo de kunne nedprioritert 3 timers diskusjoner og 3 ganger razzia i samme bil med påfølgende spørsmål om det er noe ulovlig i bilen hver gang, og får til svar at (vi har fortsatt ikke noe ulovlig nei..) over en ussel 5er med hasj(som de aldri fant uansett) til fordel for slike saker. For ressurser har de jo åpenbart, det spørs bare hvordan de brukes...

Tør jeg spørre hva som gjør at du mener det er så lett å få finn til å utbetale 1200kr da?

Kanskje konfliktrådet er løsning her? Spesielt siden du har detaljene hennes.

Ble avtalen gjort muntlig, eller skriftlig? De skal veie like mye egentlig, men muntlig avtaler blir evt bare ord mot ord i en sånn sak.
Ganske tåpelig å sende penger først. Ingen som lærer noe av de utallige trådene her og andre steder om finn svindler tydeligvis.
Er ikke en gang sikkert hun har svindlet deg. Kanskje sendte hun det i posten ? Kanskje ikke ? Kanskje ble pakken stjålet fra din postkasse ?
1. Du ble lurt, skjer oss alle en eller annen gang. Vær glad det var småpenger i forhold til hva beløpet kunne vært.
2. 1200 er ikke noe politiet prioriterer så lenge det ikke er en førstegangs forbrytelse (unger/ungdom uten rulleblad som svindler f.eks.).
3. Når det kommer til andre alternativer enn politiet (ikke at du impliserte å anvende de) så bør du alltid tenke: sum med penger + potensiell straff = verdt det?

Det suger at du ble svindlet, husk på til neste gang at mange er 100% drittsekker selv om de ikke skjuler seg bak et kallenavn :P
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du vet ikke om denne personen har svindlet flere personer for større beløp, ved å anmelde kan det hende at du får din sak behandlet som en del av en større sak mot den aktuelle personen.
Selv om anmeldelsen blir henlagt er den registrert og kan bli tatt frem ved senere saker mot samme person.
Sitat av annern55 Vis innlegg
(...) jeg har fødselsnummeret hennes, kontonummer og fullt navn (...)
Vis hele sitatet...
Har du sjekket disse opplysningene, om de faktisk kan kobles til
en virkelig person? Det er jo ingen heksekunst å få tak i andres
person- og kontonummer, da det er trykket på baksiden av ethvert
bank- eller kredittkort. Sjansen er nok stor for at svindleren seiler
under falsk flagg.
Etterspurte ikke du råd om dette her på forhånd -- og fikk omtrent fjorten råd om å ikke sende disse pengene?
jeg hadde en veldig lik sak som dette nettopp. 1080 kort til 4500,-
jeg vippset på forhånd da jeg fikk bilde av ansiktet hans sammen med førerkort. han var allikevel frekk nok til å svindle meg. da jeg snakket med politiet fikk jeg tips om at han hadde mange sliker saker på seg allerede, så beste løsning var nok å henvende seg til venner og kjente.
Ved hjelp fra facebookkontakter fikk jeg tilslutt nøstet opp i hvem svigerforeldrene var, og fikk tilslutt tilbake pengene av de. Han var teit nok til å bruke vippsen til dama si, så derfor var jeg heldig denne gangen..
Svigerfar ville jeg skulle opprettholde anmeldelsen slik at tullingen fikk en lærepenge.

Så mitt beste råd er: anmeld, og prøv å finn ut hvem de er; kontakt familien.

ps, jenta heter ikke tilfeldigvis noe på T og er fra Fredrikstad?
Sist endret av Mooz11; 13. januar 2018 kl. 17:37.
Hvor langt unna vedkommende bor du? Dersom det viser seg lønnsomt så anbefaler jeg at du møter opp på døren til vedkommende en ettermiddag på hverdag og krever pengene dine tilbake, eller produktet du bestilte. Møter du opp er ikke problemet lengre over telefon eller datamaskin hvor hun enkelt kan ignorere deg og fortsette med hverdagen sin. Du vil også fremstå som uhyre sta og hun vil føle at du har mer motivasjon for å dra denne kampen ut en henne. Dette vil forsterkes av at du har ditt på det rene både lovmessig og moralsk. Bare en tanke.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg ble svindlet av en dame selv fra Fredrikstad for en uke siden. Hun har blokkert meg overalt, prøver å ta kontakt med familien hennes. Tok en bakgrunnssjekk på henne før jeg sendte penga, så ut som hun hadde to barn som fikk meg til å stole på denne transaksjonen.
Navnet hennes begynnes med "J".
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kvinnen ble politianmeldt, og siktet for hendelsen. Hun godtok straffen (som ikke sto spesifisert hva) + å gi tilbake pengene. Håper hun får seg en saftig lærepenge da.
Det hjelper altså å anmelde, folkens
Godt det hjalp å anmelde, men ofte blir slike saker henlagt uten etterforskning.
Husker jeg så på svindeljegerne hvordan en kar hadde svindlet haugevis av folk med sitt eget navn.
Skjønner ikke hvordan det er mulig at ingen har dratt å grisbanket vedkommende.
Folk bruker eget navn fordi det svært sjeldent får konsekvenser.
Må være veldig selektive og sjekke opp folkene han svindler først.
Sist endret av pkk1990; 5. juni 2018 kl. 19:28.
Dere som sier at politiet ikke prioriterer saker som dette. Snakker dere med ræva?..


Jeg har personlig blitt svindlet på Finn for 1000 kr da jeg skulle kjøpe en telefon. Sendte pengene over bankoverføring og personen blokkerte all kommunikasjon.

Annmeldte saken og la ved bankkontonummeret til vedkommede. Politiet sporet tydeligvis eieren av bankkontoen opp. For etter noen måneder tikket pengene tilbake. Vedkommede hadde fått forelegg og måtte betale bot i tillegg til å erstatte mitt tap på 1000 kr.