Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1377
Hei.

Er det veldig farlig å sette inn en kondensator på 2200uF (lik volt), som erstatning til en kondensator på 1800uF? Eller f.eks. sette inn en på 1500uF? Virker som det er vanskelig å få tak i riktig kondensator. Jeg skal bytte ut kondensatoren i en iMac.



mvh
Mjaa, resistansen kan bli høyere, utenom det tror jeg ikke det er noe problem.
Farlig er det neppe, men om du kan skifte den til en annen verdi spørs på hvilken funksjon den har. En så høy kapasitans er sannsynligvis en del av glattefilteret i strømforsyningen, og da bør det ikke ha noe å si om den er større (men det kan være negativt om den er mindre). Men det beste er selvsagt å være sikker og skifte den til en med samme verdi.
Ok. Lurer nesten på om jeg skal vente. Har bestilt nye kondensatorer fra UK med riktige spesifikasjoner, men tar litt lang tid med levering.

Vet ikke om jeg gidder å gamble noe, selv om jeg er spent på om det faktisk fungerer.
Overskuddsmateriell
Du kan vell alltids få til rett verdi ved hjelp av serie og paralellkobling av flere kondensatorer, men ikke sikkert du har plass til det inne i den PCn da
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Du kan vell alltids få til rett verdi ved hjelp av serie og paralellkobling av flere kondensatorer, men ikke sikkert du har plass til det inne i den PCn da
Vis hele sitatet...
Ja, det er det, ganske tight inne i iMacen.
Spiller ingen rolle. Det er svære toleranser på elektorlytter, særlig oppover. Den på 1800uF kan godt ha vært på over 2200uF om du hadde målt den da den var ny.