Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4163
God kvell freaks!
Har et par spørsmål angående hjemmebrenning som jeg håper å få svar på

Har tenkt litt på dette me brenning, som en mulighet til å spare ett par kroner i mnd og kanskje tilogmed og tjene noen kroner. Hadde tenkt og lage meg en plastbrenner, ett relativt enkelt brenningsapparat som visstnokk ska gi god sprit.
Link til pfd: http://www.amazingstill.com/no/Plastbrenneren.pdf

Så til spørsmålene.
- Hva er risikoen for at det ska gå i lufta? Blir det noe av prosjektet blir det stående i en jordkjeller under huset, der er det ca. utetemperatur og god lufting.
- Blir spriten sterkere og går brenninga fortere avhenging av hvor god kjøling det er på yttersida av apparatet? kan det muligens bli for kaldt?
-Hvordan er det med lukt? Tenkte meg ett avtrekk, som går fra gjærlåsen (Det er der lukt blir å komme ut som jeg har fårstådd det) til en ventil i kjelleren. Men problemet er at ventilen går rett ut mot ett fortau, vil folk kunne legge merke til lukte
Folk vil kunne legge merke til lukten veldig enkelt, etter min erfaring ihvertfall.
har du gjærlås på brenneapparatet ditt?

det er når du lar satsen gjære du kan ha gjærlås, og når satsen gjærer er det ikke særlig brannfarlig. du trenger derfor ikke ha satsen stående i jordkjeller.

ja, det lukter litt når du brenner, men den lukta legger seg etterhvert, det er bedre at du bare lar den være der den er
Da har du ihvertfall eliminert bort den pyrotekniske delen av brenninga, bra er det styrken på spriten avhenger av hvor nært avdampings temperaturen du klarer og komme: 76 grc (mener jeg skal være riktig) Bruk helst en termostat til styring av temp. Hvis ikke dette er tilgjengelig, så skal det gå sånn ca 3-4 sekunder mellom hver dråpe. Sakte brenning gir god sprit, men går seint. Ang lukta kan du si at du holder på med feks. jule bakst eller lignende
Sitat av lygra Vis innlegg
Da har du ihvertfall eliminert bort den pyrotekniske delen av brenninga, bra er det styrken på spriten avhenger av hvor nært avdampings temperaturen du klarer og komme: 76 grc (mener jeg skal være riktig) Bruk helst en termostat til styring av temp. Hvis ikke dette er tilgjengelig, så skal det gå sånn ca 3-4 sekunder mellom hver dråpe. Sakte brenning gir god sprit, men går seint. Ang lukta kan du si at du holder på med feks. jule bakst eller lignende
Vis hele sitatet...
78.4 °C er kokepunktet til ren etanol
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
har du gjærlås på brenneapparatet ditt?
Vis hele sitatet...
Forstod det sånn ja, gjærlås med aktivt kull i for å forminske lukt: siterer fra PDF'en "Lokket har vanligvis en gjennomgang for gjærlås. Dette settes på plass for å utligne trykk når gassen inne i dunken ekspanderer. Gjærlåsen bør fylles opp med aktivt kull for å fange opp den smule lukt som måtte forekomme." Edit: !Side 7 i PDF'en!
Er jo vindunken man bruker til brenninga det er snakk om, eller er det jeg som har tolka det feil?

Sitat av lygra Vis innlegg
Da har du ihvertfall eliminert bort den pyrotekniske delen av brenninga, bra er det styrken på spriten avhenger av hvor nært avdampings temperaturen du klarer og komme: 76 grc (mener jeg skal være riktig) Bruk helst en termostat til styring av temp. Hvis ikke dette er tilgjengelig, så skal det gå sånn ca 3-4 sekunder mellom hver dråpe. Sakte brenning gir god sprit, men går seint. Ang lukta kan du si at du holder på med feks. jule bakst eller lignende
Vis hele sitatet...
Ok, så du mener at under de forholdene jeg har tenkt å brenne under så trenger jeg ikke tenkte på brann/eksplosjon?
Sist endret av fishstick900; 28. februar 2010 kl. 00:26.
Sitat av fishstick900 Vis innlegg
Forstod det sånn ja, gjærlås med aktivt kull i for å forminske lukt: siterer fra PDF'en "Lokket har vanligvis en gjennomgang for gjærlås. Dette settes på plass for å utligne trykk når gassen inne i dunken ekspanderer. Gjærlåsen bør fylles opp med aktivt kull for å fange opp den smule lukt som måtte forekomme." Edit: !Side 7 i PDF'en!
Er jo vindunken man bruker til brenninga det er snakk om, eller er det jeg som har tolka det feil?



Ok, så du mener at under de forholdene jeg har tenkt å brenne under så trenger jeg ikke tenkte på brann/eksplosjon?
Vis hele sitatet...
kjemisk sett så trenger du en destilerings kolbe, den er oppbygget av mest mulig overflate (glasskuler eller noe som har en stor overflate) i en høyde på over 2 meter som er utstyrt med flere uttaks punkt, en destilerings kjele + et varme element. du trenger flere temperatur emittere og transmittere + en oversetter (anbefaler 4-20 mA) som slår til et rele for å slå av varmelementtet når temperaturen er for høy, så trenger du et utløp i friluft.

om du kan skaffe alle disse tingene så er du garantert en brennoing uten problemer og uten eksplosjons fare. (pm om du har flere spørsmål)
Plastbrenneren baserer seg på avdampingsprinsippet, så kokepunkt er ikke aktuelt med dette apparatet.

Plastbrenneren har også vist seg å være mer effektiv når det er kaldt rundt den, og det er flere som setter brenneren sin i en fryser\kjøleskap og liknende for å få sterkere resultat.

Hva gjærlås på plastbrenneren angår, er det en nødvendighet for å slippe ut trykk, og samtidig eliminere lukten gjennom kullfilteret i gjærlåsen.


Plastbrenneren er forsåvidt ganske safe både med tanke på sprenging og lukt. Men til gjengjeld er den veldig treg i forhold til andre apparater.

Andre apparater vil ikke ha fordel av å stå kaldt. da må de isoleres for å holde temperaturen, og de har et større potensielt skadeomfang mtp eksplosjonsfare.

Lager du en gnist, og har hatt grei nok etanoldamp i rommet, så blir nok pyroteknikerne på forumet sjalu på smellet ditt, selv om du ikke nødvendigvis kan være her for å fortelle om det.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
78.4 °C er kokepunktet til ren etanol
Vis hele sitatet...
Medfører kansje riktighet, men det er mye lettere å bare underdrive dette av flere grunner.

1: det krever mindre strøm, og er derfor billigere.

2: bedre sprit, for ikke like mye drit fordamper, det tar jo selvfølgelig lengre tid, men er vist nok verdt det.
kjedelig streiting
Sitat av placebo992 Vis innlegg
kjemisk sett så trenger du en destilerings kolbe, den er oppbygget av mest mulig overflate (glasskuler eller noe som har en stor overflate) i en høyde på over 2 meter som er utstyrt med flere uttaks punkt, en destilerings kjele + et varme element. du trenger flere temperatur emittere og transmittere + en oversetter (anbefaler 4-20 mA) som slår til et rele for å slå av varmelementtet når temperaturen er for høy, så trenger du et utløp i friluft.

om du kan skaffe alle disse tingene så er du garantert en brennoing uten problemer og uten eksplosjons fare. (pm om du har flere spørsmål)
Vis hele sitatet...
Man skal never ever bruke en termostat eller liknende til brenning. Annet enn for en plastbrenner kanskje. Dette er pga at du vil koke en sats som har en alkoholprosent på 10-20% kokepunktet på denne vil variere fra ca 85c til 99c ettersom du tømmer satsen for alkohol. Satsen vil heller aldri bli varmere enn kokepunktet. Dermed vil en termostat eller noe annet som skrur av elementet føre til støtkoking og dårlig produkt.

Det man derimot må regulere er effekten, som igjen vil regulere hvor mye damp som går gjennom kolonna. For mye damp vil føre til at man trenger mer kjøling, og har man ikke nok kjøling vil ikke all alkoholen kondensere og dermed stige ut som damp av produktuttaket. Og da er det bare å løpe ut i sikringskapet å nappe ut sikringene.

Når det gjelderplastbrenneren så baserer ikke denne seg på trykk, så man vil derfor ikke at satsen koke. Da skal man holde tempen på 45-50c noe som vil føre til dampen stiger opp å kondenserer mot overflaten på dunken. Mye av dette vil deretter dryppe ned i oppsamlingsbøtta. Derimot så vil man også få med en hel del vann og andre stoffer fra satsen.
Jeg skal gjøre dette sinnsykt enkelt for deg, her finner du alt du trenger:
www.vinogbar.no
ring og snakk med dem om destillerings apparat, det koster deg 2500kr om jeg ikke husker feil, men da har du noe som vil gi et godt produkt, myyyyye kjappere enn en skitten plastbrenner!
Kødder ikke, mens naboen venter utålmodig på at spriten hans skal bli ferdig i plastbrenneren en fredagskveld ligger du med munnen under kullfiltersystemet og ler den sørpefulle rævva di ihjel og angrer ikke et sekund på at du investerte i stedenfor å tulle rundt med plastbrenneren ;D

Tips; Kjøp/lag et ordentlig kullfiltersystem og for guds skyld bruk ordentlig kull og druesukker! (sprit på vanlig sukker smaker bæsj! )
- Gutta på vinogbar hjelper deg, ikke spar på penga, de vet hva de snakker om

Og selvsagt, det er ikke lov å brenne i Norge, såe, um, ja, heh, you know, don't do it ;P
Sist endret av thomasav; 1. mars 2010 kl. 12:52.
kjedelig streiting
Sitat av thomasav Vis innlegg
Jeg skal gjøre dette sinnsykt enkelt for deg, her finner du alt du trenger:
www.vinogbar.no
ring og snakk med dem om destillerings apparat, det koster deg 2500kr om jeg ikke husker feil, men da har du noe som vil gi et godt produkt, myyyyye kjappere enn en skitten plastbrenner!
Kødder ikke, mens naboen venter utålmodig på at spriten hans skal bli ferdig i plastbrenneren en fredagskveld ligger du med munnen under kullfiltersystemet og ler den sørpefulle rævva di ihjel og angrer ikke et sekund på at du investerte i stedenfor å tulle rundt med plastbrenneren ;D

Tips; Kjøp/lag et ordentlig kullfiltersystem og for guds skyld bruk ordentlig kull og druesukker! (sprit på vanlig sukker smaker bæsj! )
- Gutta på vinogbar hjelper deg, ikke spar på penga, de vet hva de snakker om

Og selvsagt, det er ikke lov å brenne i Norge, såe, um, ja, heh, you know, don't do it ;P
Vis hele sitatet...
Husk på at det også er ulovlig å selge/være i besittelse av destilleringsapparater for Alkohol. Husker jeg ikke feil er det tom ulovlig å hjelp folk med å bygge ett.

Det å skaffe en god kolonne vil selvfølgelig gjøre prossesen kjappere med bedre produkt, men det er også mer komplisert. Man må også ha tilgang til kjølevann, og ekplosjonsfaren er større. Hvis man skulle glemme å sette på krana eller liknende.
Ta en tur til disse gutta og be om å få se det destilleringsapparatet de har til 2500kr(el hva det var) så skjønner du at du ikke trenger mer enn:
1. Sats
2. Strømkontakt
3. Et stort glass med litt blandevann og mye plass til herligehetene
Sist endret av thomasav; 1. mars 2010 kl. 15:58.
kjedelig streiting
Isåfall så selger de det under bordet, noe jeg tviler på. Et apparat til den prisen der og oppover vil også vanligvis kreve en kran til kjølevann. Hvis ikke snakker du spiralbrenner eller liknende som man kan lage selv til en 500lapp.
Det er helt lovlig å selge utstyr, se på alle grow shoppene i Norge, de hadde vært lagt ned for LENGE siden om det ikke var lov å selge utstyr...
Det er bare ikke lov å bruke vann destillerings apparatet til sprit koking
Og for info, avkjølingen er erstattet med en vifte og dette er en veldig liten brenner som rommer 4,5liter sats og du sitter igjen med ca 1.5liter 40% på 4-5 timer
Sist endret av thomasav; 1. mars 2010 kl. 22:27.
kjedelig streiting
Sitat av thomasav Vis innlegg
Det er helt lovlig å selge utstyr, se på alle grow shoppene i Norge, de hadde vært lagt ned for LENGE siden om det ikke var lov å selge utstyr...
Det er bare ikke lov å bruke vann destillerings apparatet til sprit koking
Og for info, avkjølingen er erstattet med en vifte og dette er en veldig liten brenner som rommer 4,5liter sats og du sitter igjen med ca 1.5liter 40% på 4-5 timer
Vis hele sitatet...
Åja du snakker om easystill eller liknende? Da har du selvfølgelig rett . Denne omgår loven slik som de fleste growshoper ol, ved å selge utstyr som kan brukes til flere ting.

Easystillen høres egentlig ut som en grei sak da, men som du sier er kapasiteten liten. Liker egentlig kolonne apparater selv, da dem har bedre kapasitet, kvalitet og gir sterkognitti ved første brenning . Men en easystill er nok greiere enn en plastbrenner.
;D Ja har målt det første som kom ut og det var på 82% men prosenten synker veldig fort på slike pusle-brennere, men igjen, bedre enn ingenting ;D
- Målte med vanlig alkometer, de er ikke HELT 100% korrekte hele tiden (med tanke på at prosenten kan påvirkes av varmegraden til den vesken du måler) men mener å huske spriten var rundt 20grader celsius når jeg målte
Sist endret av thomasav; 2. mars 2010 kl. 09:15.
hei. har noen kamerater som driver å drikker sats, er det noe sunt? jeg har bare smakt det og holder meg til øl av den grunn ..
Bare lurer på en ting, hvorfor er hjemmebrenning ulovlig?
kjedelig streiting
Grunnen til at det er ulovlig, er vel at staten er redd for at folk heller brenner hjemme enn å kjøpe på polet. Noe som igjen vil føre til at folk drikker mer da det blir billigere.

Brann/Eksplosjonsfaren ved brenning er vel også en liten grunn. + At privatpersoner ikke kan sjekke spriten for urenheter på samme måte som feks Arcus. Det er ingen metanolfare ved å brenne selv, men man kan risikere å få i seg forurensinger hvis man bruker materialer som ikke tåler sterk alkohol. Har jo hørt om folk som har bruke gamle blyradiatorer i apperatene sine, og dermed fått i seg store mengder bly. Men dette er vel heller en konsekvens av forbudet.

Synes selv at man burde vurdert å legalisering hjemmebrenning i små mengder slik som i feks Australia. Det brenne god sprit er en kunst og en spennende hobby.

Sitat av ovskan93 Vis innlegg
hei. har noen kamerater som driver å drikker sats, er det noe sunt? jeg har bare smakt det og holder meg til øl av den grunn ..
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke så mer usundt en annet alkohol, men skal vedde på at du har det en god del bedre enn dem dagen derpå. Både i hodet og magen.
Det som kan gå galt er at du blir sanseløs full