Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 4930
kreativ nerd
devotio's Avatar
Hehe, da har nFF havnet i VG (Og denne gangen er det ikke Norsk Fotball Forbund). Var tråden med karakterene som lå på en diskett. Fant ikke tråden nå...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104880
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Oh.. Den var man vel ikke helt heldig med? Hvordan fikk saken konsekvenser for nFF og crew? Noen uttalelser?
Hehehe.. var vel en som kommenterte i et av innleggende om at "hvis denne tråden dukker opp i VG så kommer jeg til å småle.." Et par timer senere var posten borte.. mystefistisk
er vel en fattig jævel her på forumet som trodde kan kunne tjene seg en tusenlapp på tusentipset, ellers så henger det vg jounalister her!

Devotio: står i artikkelen til vg at tråden ble slettet?
synes det er litt kjipt at nff får dårlig rykte på seg pga. en eller annen som bare MÅ publisere begrenset informasjon, kunne han ikke bare nøyd seg med å få hjelp til passord crackingen også koset seg med informasjonen for seg selv, evt vist til en kompis, men å legge det ut offentlig på www synes jeg blir litt for dumt...

men der har man meg, hvorfor gjorde denne personen det egentlig?
Hadde vært artig å høre ifra trådstarter om han har hørt noe
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Sitat av cokeloop
er vel en fattig jævel her på forumet som trodde kan kunne tjene seg en tusenlapp på tusentipset, ellers så henger det vg jounalister her!

Devotio: står i artikkelen til vg at tråden ble slettet?
Vis hele sitatet...
Det står at informasjonen ble utilgjengelig, siden jeg ikke finner tråden kan det være det. Men jeg husker at adressen til programmet ble lagt vekk. Jeg har forresten fortsatt programmet... hehe... (Og til de som skulle finne på å sende en PM med å få det, NEI!)
så trådstarteren delte ut dette progget til alle? med karakterer og personnummer osv?
kjipt hvis denne personen blir anmeldt da, kan vel være grunnlag for å gjøre det, hvis man er opplistet i programmet, eller av skolen?
Dette er vel sjegget i den berømte postkassa..
Dette var ikke bra? Noen som har blitt kontaktet? Kjipern
Vel, dette er jo et offentlig forum...
Sitat av VG.no
Informasjonen som ble lagt ut, er datert 31.07.2003.
Vis hele sitatet...
Ganske gammel tråd sådan. Kom den opp i lyset nylig eller var det noen som hadde rotet i arkivene?
Sitat av vidder
Ganske gammel tråd sådan. Kom den opp i lyset nylig eller var det noen som hadde rotet i arkivene?
Vis hele sitatet...
Enten så er du sarkastisk, eller så forstår du ikke at VG mente at karakter-opplysningene er fra 2003
vidder: det var karakterene som var datert 31.07.2003, posten ble opprettet nylig

edit: too late
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Er litt gøy å tenke på at nFF hittil bare har blitt forbundet med noe negativt i media.

Er veldig interessert i å høre historien til han som la ut karrakterene, har sikkert opplevd masse rart det siste døgnet. Hvis han ikke vil holde sjeg i skjul da
Høh.. fant tråden i cachen på en nettbrowser på jobben, så jeg har en kopi.. men folk blir vel sure hvis jeg legger den ut - er vel en grunn til at den ble slettet. (Link til programmet var fjernet)
Det førte til reaksjoner av typen «wiii masse gratis personnummer og navn».
Vis hele sitatet...
hehe jeg er nevnt i vg ^^

men seriøst. nå får vi vel en ny bølge søppel nerder som overfyller forumet med spørsmål som: hvordan kan jeg hacke en som slo meg i cs poster o_0
ja, ikke _all_ publisitet er positiv publisitet, selv om det er det man sier. Dette kan vel ikke føre til konsekvenser for nFF, siden der er brukeren som selv har ansvar for hva han legger ut.
Hvorfor ble ikke jeg quota i vg :'(
Sitat av trigger
ja, ikke _all_ publisitet er positiv publisitet, selv om det er det man sier. Dette kan vel ikke føre til konsekvenser for nFF, siden der er brukeren som selv har ansvar for hva han legger ut.
Vis hele sitatet...
Syntes ikke NFF skal få noen følger for dette, det var tross alt en admin som fjernet linken og skrev med STORE (veldig store faktisk) bokstaver som sa at det ikke var så lurt...
er litt stolte av admins her jeg, dem prøver å passe på oss...
hehe, også holder de igang forumet (OG holder mange av de møkkafjortissene unna... )
Sitat av kuroger
Syntes ikke NFF skal få noen følger for dette, det var tross alt en admin som fjernet linken og skrev med STORE (veldig store faktisk) bokstaver som sa at det ikke var så lurt...
Vis hele sitatet...

Nettopp, det er jo det jeg skriver. Det heter forresten nFF.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av trigger
Det heter forresten nFF.
Vis hele sitatet...
Offtopic:
Ja det var helt hoderystende av han å skrive NFF siden det ikke er helt opplagt at "n/N" står for Norge å land skal alltid skrives med stor forbokstav. Sikkert verd å kommentere.
(Ja, jeg vet det heter nFF)
Sitat av tnt
Offtopic:
Ja det var helt hoderystende av han å skrive NFF siden det ikke er helt opplagt at "n/N" står for Norge å land skal alltid skrives med stor forbokstav. Sikkert verd å kommentere.
(Ja, jeg vet det heter nFF)
Vis hele sitatet...
Norge og norsk...

Norges FreakForum eller norsk FreakForum?

(Æsj. Føler meg som en spelling-nazi nå...)
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg reagerer mer på at dem skrev "norsk freak forum".
I og med at 'freak' er et fremmedord så skal teknisk sett navnet på nettstedet lyde Norsk Freak-Forum, men vi har nå valgt å kalle det vi har kalt det

[edit] Skuffende lite trafikk VG klarer å sende på en slik nyhet (når dem først absolutt skal skrive noe om det og ha med nettadresse). Jeg klør fremdeles etter å få stresstesta den nye serveren med ekte trafikk, men det blir vel ikke noe av denne gangen heller
Vil det kanskje komme mer av typen søppelnerder etter dette? Dvs at forumet ble omtalt i vg og skolebarna tror dem vil få ilegale oppgaver osv.
litt sånn off-topic, men... nso, hvor mye guffe er det i den nye serveren egentlig?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sånn ca 1000
Den er herlig kjapp.

1 x Asus AP1720-E1/AS4, 5U Server, Xeon 875P, Dual, GbLAN, DDR, U320 SCSI
2 x Intel Pentium 4 Xeon 2.4 GHz Boxed PC533 Socket Int-mPGA2 (S604), 512kB cache
4 x Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 ECC Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 72
2 x Seagate Cheetah 10K.6 36.6GB 80 pin Ultra320 ST336607LC 10000RPM 8MB cache
+ GF2 64MB AGP skjermkort jeg hadde liggende og stappa i den - ekke noe morro å bruke pcislots til slikt når det er agp på boksen

Det er ikke RAID-kort på den enda, men det er noe jeg ikke så meg råd til når man kjøpte den. Skal ta meg en tur på E-Bay etterhvert og se om jeg får kjøpt en Mylex kontroller.
Oooh, alle får vite personnummer - spørsmålet er jo, hva skal dere med person- eller fødselnummer? Kan jeg ødelegge et menenskes liv med det?
Sitat av HanZl
Vil det kanskje komme mer av typen søppelnerder etter dette? Dvs at forumet ble omtalt i vg og skolebarna tror dem vil få ilegale oppgaver osv.
Vis hele sitatet...
Vi får hele tiden inn en jevn strøm med 'søppelnerder', så om vi skulle få noen litt fortere eller litt saktere gjør egentlig ikke noe. De lærer ganske fort. Dessuten ga ikke vg ut en klikkbar link til forumet, så jeg tviler på at vi får så mange søppelnerder hit.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av reagol
Oooh, alle får vite personnummer - spørsmålet er jo, hva skal dere med person- eller fødselnummer? Kan jeg ødelegge et menenskes liv med det?
Vis hele sitatet...
Fødsels/personnummer er vel noe av det datatilsynet anser som svært sensitiv informasjon og krever strenge sikkerhetsstiltak for at ikke uvedkommende skal få tilgang på dette. Nøyaktig hva og hvordan man kan misbruke dette vet jeg ikke.
Vel, er det ikke sånn at all PR er god PR?
Eller, kan vel diskuteres. Kanskje vi venter en ny bølge av brukere?
Men personlig informasjon skal egentlig ikke komme ut på den måten der. Men uansett.

Bah.

edit: Vi må finne på noe lurt for å skape pr, så kan nso se hvordan serveren takkler det!
Er det noen pr-stunts vi kan gjøre?

edit2: Fyren hadde ikke peiling på hva slags program det var, derfor kan han ikke stilles ansvarlig for informasjonen i det, etter min mening. (Syk mening, eh?)
Han lurte på hva innholdet kunne være. Mennesket er lagd nysgjerrig. Det er det som bringer livet fremgang, teknologi og shits'n'stuffs.
Sist endret av ProZhen; 27. mai 2005 kl. 12:35.
Er vell ett skritt på veien til identitetstyveri. Det kan jo også hende at enkelte av elevene der ikke ville at alle skulle vite hvorfor de blei nedsatt i ordenskarakter ol. og hvor elendige karakterer de fikk.

Scha
reagol: om du ikke kan ødelegge noens liv, så kan du ihvertfall finne ut mye rart, og du kan sikkert finne på endel sprell, litt avhengig av hvor peil du har.

[mer offtopic @ nso]heh, ser digg ut... quanta costa? syns repeat-serveren lægger så mye for tida at jeg snart klikker... er sikkert bare det at den ikke er satt opp helmax, men det er så svinaktig irriterende når vi ikke har skikkelig tilgang osv... begynner nesten å bli klar for å spytte ut litt for å få vår egen server et sted der vi betaler for å ha den bare så vi kan gjøre hva vi vil osv...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sluttprisen havnet på rundt 18500 med moms og pant og alt det der.
Jeg tilbød meg å hjelpe dere å tweake servern til repeat.no, men jeg fikk aldri noe svar. Husker jeg ikke feil så har dere i grunn grei nok hardware.

Vi kan fortsette diskusjonen på PM / E-post hvis det skulle være noe mer
Leste om Freakforum i VG om en sak som de fleste sikkert vet. Går selv på Romsdal Videregående Skole og jeg klarte uten problemer (uten hacking etc.) å få ut en komplett liste over alle elevers person nummer for skoleåret 2004/2005.

Sier litt om sikkerheten hos norske skoler, når man setter denne saken i forbindelse med karakter rot hos andre skoler...
Hmm, er nå dette det beste tidspunktet å si at du har fulle lister fra Romsdal VGS? Geez, håper ikke vg slenger inn dette som en oppfølger. Forøvrig så tror jeg det ikke før jeg får se det heller.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
At datasikkerheten er lav på skolene er jo ikke noe nytt, så lenge jeg gikk på VGS var det alltid noen gode dataansvarlige, men på ungdomsskolen kunne 1/4 mer enn dataansvarlig. Han var total kaos.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm, hvis du vil stressteste nFF, nso, så får du vel ta å skrive en radikal artikkel og lenke til siden fra Slashdot. Hadde vært litt spennende...
Skoler med god datasikkerhet finnes i svært begrenset antall. Da jeg gikk på VGS hadde man ikke tilgang til andre disker når man var inne i Windows, men så fort man kom i DOS fikk man fint tilgang til å kopiere interessante filer over til en synlig disk

Må nevnes at problemet ble rettet innen jeg sluttet på skole da, så sikkerheten er vel litt bedre nå.
Aaah, slashdotting :]

HW.no er fortsatt småtregt etter at de ble slashdotted.
###Pressemelding###
Det var meg det.
La ut dette programmet fordi jeg lurte på om det kunne mulig å endre dagens karrakterer.
Også litt for å vise folket hvor elendig sikring det er på datating på skolen.
Men for å ha det sagt, vg har en god del små feil, så jeg tar det som sjedde her:
(Onsdag)
1. Jeg skruver en stil på pappas bærbare pc (min hadde allerede strieket tidligere samme dag).
2. Jeg fant ut at det ikke var noen diskettstasjon på den, så jeg gikk bort på datarommet å mailet stilen fra meg seilv, til meg selv.
3. Når jeg skal legge det over på disketten finner jeg dette programmet, og så legger jeg dette i en .zip fil, og mailer dette til meg selv.
4. Åpner det når jeg kommer hjem, og legger tråd på nFF.
5. Tråden ble stengt av crew.
6. Dro til trommelæreren min å merket ikke noe til noen svar før jeg kom meg hjem ca kl. 21:30.
7. Fikk tråden slettet.
(torsdag)
8. Fikk massiv kjeft fra nordtug på skolen.
9. Byttet nick pga at jeg var lei av classic_war, og for å unngå alt for lett sporing fra vg og lignende.
10. Pappa ble ringt opp av skolen (av læreren min som egentlig ikke var sur, men det hørtes ut osm om han synes at nortug fortjente dette).
11. Pappa snakker med meg å er egentlig ikke spessielt sur, det var forsåvidt ikke mamma heller (som har lekt seg litt seg forrhistorisk hacking når hun jobbet som programmutvikler).
(i dag, fredag)
12. Nordtug har som vanlig et stor hat for alle som kan litt om data (les: nerder), han har et slagd Demon-look.
13. Masse snakk om dette i friminuttet, står i vg osv.
14. Snakker med Effect, og får link til nyheten på vg.
15. Skriver denne "pressemeldingen".

Har ikke hørt noe fra vg, men hvis dere leser denne posten, så venligs rett opp feilinfo på siden deres.
Det sto _ikke_ «Ikke rør, tilhører Rune Nordtug» på disketten, dette var noe som var under et lag med blanko. Over dette sto det «Norsk stil - [Mitt navn]»
Forresten: til de av dere som hevder at disketten er stjålet, dette feil, den er fremdeles på skolen med min norsk stil på den.

Håper dette får avklart eventuelle missforståelser.
Edit: kommer ikke til å sende dette programmet vidre, så det er ikke noen hennsikt i å snede meg pm. Håper også at andre som har programmet ikke sender det vidre (for deres egen skyld).
Sist endret av classic_war; 27. mai 2005 kl. 16:51.
Sitat av otaku
###Pressemelding###
Det var meg det.
La ut dette programmet fordi jeg lurte på om det kunne mulig å endre dagens karrakterer.
Også litt for å vise folket hvor elendig sikring det er på datating på skolen.
Men for å ha det sagt, vg har en god del små feil, så jeg tar det som sjedde her:
(Onsdag)
1. Jeg skruver en stil på pappas bærbare pc (min hadde allerede strieket tidligere samme dag).
2. Jeg fant ut at det ikke var noen diskettstasjon på den, så jeg gikk bort på datarommet å mailet stilen fra meg seilv, til meg selv.
3. Når jeg skal legge det over på disketten finner jeg dette programmet, og så legger jeg dette i en .zip fil, og mailer dette til meg selv.
4. Åpner det når jeg kommer hjem, og legger tråd på nFF.
5. Tråden ble stengt av crew.
6. Dro til trommelæreren min å merket ikke noe til noen svar før jeg kom meg hjem ca kl. 21:30.
7. Fikk tråden slettet.
(torsdag)
8. Fikk massiv kjeft fra nordtug på skolen.
9. Byttet nick pga at jeg var lei av classic_war, og for å unngå alt for lett sporing fra vg og lignende.
10. Pappa ble ringt opp av skolen (av læreren min som egentlig ikke var sur, men det hørtes ut osm om han synes at nortug fortjente dette).
11. Pappa snakker med meg å er egentlig ikke spessielt sur, det var forsåvidt ikke mamma heller (som har lekt seg litt seg forrhistorisk hacking når hun jobbet som programmutvikler).
(i dag, fredag)
12. Nordtug har som vanlig et stor hat for alle som kan litt om data (les: nerder), han har et slagd Demon-look.
13. Masse snakk om dette i friminuttet, står i vg osv.
14. Snakker med Effect, og får link til nyheten på vg.
15. Skriver denne "pressemeldingen".

Har ikke hørt noe fra vg, men hvis dere leser denne posten, så venligs rett opp feilinfo på siden deres.
Det sto _ikke_ «Ikke rør, tilhører Rune Nordtug» på disketten, dette var noe som var under et lag med blanko. Over dette sto det «Norsk stil - [Mitt navn]»
Forresten: til de av dere som hevder at disketten er stjålet, dette feil, den er fremdeles på skolen med min norsk stil på den.

Håper dette får avklart eventuelle missforståelser.
Edit: kommer ikke til å sende dette programmet vidre, så det er ikke noen hennsikt i å snede meg pm. Håper også at andre som har programmet ikke sender det vidre (for deres egen skyld).
Vis hele sitatet...

Jeg er en god venn av Otaku og kan si at denne medlingen er 100% riktig.
Sitat av otaku
###Pressemelding###
9. Byttet nick pga at jeg var lei av classic_war, og for å unngå alt for lett sporing fra vg og lignende.
Vis hele sitatet...
Haha, sporing? Ok, så sier vi det.. da var det vel uansett ikke spesielt lurt å gjøre alle oppmerksom på at du er classic_war, eller?

Edit: Pressemelding? hahahaha.
Sist endret av Benson; 27. mai 2005 kl. 16:59.
Benson: Der var spontan reaksjon, og jeg fant ut det vil være ekstremt vanskelig å spore meg fra nFF, evt må de presse det ut av noen venner av meg.
Ble litt paranoid med en gang.
Altså: det er ikke vanskeligere å få tak i deg nå enn før du skifta nick.
Croyfer: Som sagt jeg vet, men jeg fikk litt paranoia i går.
Kan man endre navn, sånn uten videre? :O
Beklager Offtpoic.
Kalakov: Man må snakke med nso, eller noen andre Admins her på forumet.
Sitat av Znyp
Hehehe.. var vel en som kommenterte i et av innleggende om at "hvis denne tråden dukker opp i VG så kommer jeg til å småle.." Et par timer senere var posten borte.. mystefistisk
Vis hele sitatet...
Når det skal sies, så tror jeg ikke at en norsk nettside med så mange treff som forumet her ikke blir scannet regelmessig av diverse nytteløse journalistspirer... Neppe noe med tusentips å gjøre.