Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva er best?
Hasj er best. 193 43,47%
Alkohol er best. 251 56,53%
Stemmegivere: 444. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  268 22840
Jeg synes hasj og alkohol ikke kan legges lik.
Hasj er en ting ungdom kan røyke hver dag, før de drar på skolen, når de er på skolen og når de kommer hjem fra skolen.
Og lærere og medelever kan gå uvitende om dette.
Alkohol derimot er noe man gjør i helgene. og går gjerne ikke godt ilag med skole
very impotent freak
Delusional's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Magnus
Jeg synes hasj og alkohol ikke kan legges lik.
Hasj er en ting ungdom kan røyke hver dag, før de drar på skolen, når de er på skolen og når de kommer hjem fra skolen.
Og lærere og medelever kan gå uvitende om dette.
Alkohol derimot er noe man gjør i helgene. og går gjerne ikke godt ilag med skole
Vis hele sitatet...
Alt kan sammenlignes, sett opp for og imot og sett opp en diskusjon.
det er da min mening.
Akkurat som å sammenligne en torpedo med rakett.
ene går i vann og den andre i lufta.
Akohol er noe du drikker. hasj er noe du røyker
Vist man røyker hver dag, er man da en narkis?
Vist man drikker hver dag, er man da en alkoholiker?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Magnus
det er da min mening.
Akkurat som å sammenligne en torpedo med rakett.
ene går i vann og den andre i lufta.
Akohol er noe du drikker. hasj er noe du røyker
Vis hele sitatet...
Hva har de felles? De er rusmiddler. Hasj kan da komme inn i kroppen uten å røykes, den kan etes...

Opprinnelig postet av Magnus
Vist man røyker hver dag, er man da en narkis?
Vist man drikker hver dag, er man da en alkoholiker?
Vis hele sitatet...
Ja, dersom dette er over et visst tidsintervall.
torpedo og rakett er våpen.
vet hasj kan etes. alkohol kan spises også.

Sa bare min mening da. er ikke her for å kverulere men diskutere
like greit at krangelen roa seg. Personlig kjenner jeg folk som har prøvd hasj, og igjen kjenner de folk som gjør det regelmessig. Men de er da mennesker for det! En som er rusa på hasj, kan være hyggelig å snakke med, akkurat som folk som har peiling her i forumet sier. Sterkt brisne/fulle (ikke helt dritings) kan også være ekstremt morsomt å snakke med (sett at de er "til stede", det pleier iallfall jeg å være med litt alkohol i skrotten). Ha det kjekt å rus dere på hva dere vil for min del. Men selv holder jeg meg til alkohol.
Enig med deg der trigger
Opprinnelig postet av Magnus
alkohol kan spises også.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du vil spise etanol i fast form, det er over (eller iallfall rundt) 100 minusgrader. Men du kan dynke en snus med 96%, da får du virkning. Da går alkoholet inn i blodet fortere enn når det drikkes
tenkte på gele da
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Gangztah: Når man skal delta i en diskusjon, er det vanlig at man setter seg litt inn i hva diskusjonen handler om, slik at man ikke ødelegger for de som ønsker å diskutere på et seriøst plan...

Når det gjelder det at alkohol forårsaker flere dødsfall enn cannabis, så stemmer dette, i alle fall i følge Sosial- og Helsedirektoratet: "Overdoser av cannabis er ikke rapportert (...)" -kilde.

Jeg mener at hasj og alkohol vanskelig kan sammenlignes. Hver til sitt bruk, men hvis jeg må velge, liker jeg hasj bedre enn alkohol. Ikke det at jeg ikke liker å dra til byen og drikke og ha det artig, men jeg har det mye bedre når jeg røyker.
Gangztah: Hvorfor kan ikke vi røyke en jonas i helgene om vi vil?

Enig med aybara, man blir mer rolig og avslappet, en mer tilfredstillende følelse av hasj\pot enn man får av alkohol.
De som vil drikke alkohol i helgene, får gjøre det, så får de som vil ha seg en jonas med litt magisk innhold få lov til å gjøre det. Man skader ingen når man røyker hasj eller pot.
Artig hvor mange som uttaler seg uten å ha peiling. De som aldri har forsøkt hasjis har i grunn ingen rett til å stemme, de ødelegger vote'n. (Samme gjelder med de som ikke har forsøkt alkohol, men det er vel ikke like mange ;-p )

Hvor mange har ikke dødd av alkohol?

I løpet av hasjens karriere(Her snakker vi ikke hundreår) er det vel ingen kjente dødsfall. Vi har 3(?) dødsfall, dette er vel i følge Kripos, i samme periode. Dette var her i Norge; ikke umulig at det var noe annet i det de inntok? (Retorisk spørsmål hvor svaret er "Nei").
Det betyr ikke at hasj ikke kan være skadelig, men det er da også røyk og alkohol.

Gangztah: Jeg håper du er over 18, for det er grensen på alkohol i Norge, og vi ville vel ikke gjøre noe ulovlig, ville vi vel?

kekeke
Vet ikke hvem du sikter til comicz, men man kan da foretrekke alkohol fordi hasj IKKE er lovlig, og ikke velger å bryte loven.

Er 18 jeg, og har lov til å drikke alkohol.

Fixed. -spellingnazicrew2k
Opprinnelig postet av comicz
[BGangztah: Jeg håper du er over 18, for det er grensen på alkohol i Norge, og vi ville vel ikke gjøre noe ulovlig, ville vi vel?

kekeke [/b]
Vis hele sitatet...
Offtopic: Grensen for å kjøpe, oppbevare og drikke alkohol er 16 år. Men det er ulovlig å selge alkohol til folk under 18. Derfor er det ikke Gangztah som bryter loven hvis han eventuelt er mellom 16 og 18, det er butikken. Det er dessuten en tråd om dette... men nå fant jeg ikke den tråden da.. sikkert sletta, selv om jeg så den sist i går...
er mellom 16 og 18...
hvis man kan drikke det og oppbevare det, hvorfor er det da lov å selge det?(til oss under 18)

Sist endret av Gangztah; 3. desember 2003 kl. 19:45.
ja si det. sku vært som i danmark
"Gangztah":
Najs nick btw *hahaha*
Og Rediger er en fin knapp

Topic:
Hvis man drikker og oppbevarer det er poenget med å ikke selge det å drikke det selv. Ved å ikke selge det til andre kan man hindre flyt at evt dårlig hb eller mye rus blandt mindreårige
der er nesten litt for ille.
en som gikk i klassa mi som så ut som en 12åring fikk kjøpt sprit der.
men ellers helt greit
Hva gjør deg så jævlig sikker på dette da? Dersom hele folket sa at jorda var flat ville du ttrodd dem da? Dette er et faktisk tilfelle...
Vis hele sitatet...
jeg regner med at du også ville ha trodd det på 1200tallet.
Som skim sa, det finnes en "Rediger" knapp, vil unødig se for mange poster fra deg
Opprinnelig postet av Magnus
Vet ikke hvem du sikter til comicz, men man kan da foretrekke alkohol fordi hasj IKKE er lovlig, og ikke velger å bryte loven.

Er 18 jeg, og har lov til å drikke alkohol.

Fixed. -spellingnazicrew2k
Vis hele sitatet...

Men hvist alkohol plutseli ble ulovlig da og hasjen ble lovlig? Hadde du foretrukke hasjen fordi den var lovlig og ikke alkoholen? Dette er om å foretrekke, nyte, like osv. ikke om det er lovlig eller ikke.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Litt av tema men ok:
Jeg vil ikke påstå at man er alkoholiker hvis man drikker alkohol så og si hver dag, alkoholiker blir man først i mine øyne når man er fysisk avhengig av noe. Det samme gjelder for hasjis, min personlige mening er at man er ikke narkoman hvis man røyker hver dag (selv om det da ødelegger noe av poenget imo, hvorfor skal det være spennende å røyke i helgen hvis man røykte hele uken i forveien?) men heller når man blir fysisk avhengig..

Og ja, jeg vet at det er vanskelig å bli fysisk avhengig av cannabis, men det går faktisk ann. Eneste er at plagene som kommer når kroppen merker at den ikke får mer thc er mye mindre enn den deleriumen som kommer ved alkohol-, pille og opiat avhengighet. Går mest i vansker med å sovne de første dagene osv.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Trådstarter
Dersom man røyker eller drikker hver dag i 2 måneder så kan man i så fall ikke benekte at det er store problemer i gjerdet. På den annen siden kan ting skje i moderesjon. Man kan ta et glass vin til maten hver dag uten å være alkis. Da kan man vel si at dersom man tar en liten joint hver dag er det ikke problem..?

Til slutt brenner det ned til dette:
- Ser det ut som en alkis?
- Lukter det som en alkis?
- Smaker det som en alkis?
Da er det utvilsomt en alkis, eller er det?
Jaha...

Jeg er veldig enig i alt det DarkStaar har sagt til nå, også vil jeg tilltate meg selv til å legge til noe...

Gangztah: Dophue sier du? Jeg har prøvd hasj 3 ganger i mitt liv så hvis noen har et sterkere ord enn alkoholiker jeg kan kalle deg må de gjerne si det. Jeg er ikke usaklig når jeg sier at du er usaklig fordi du er usaklig, du har ikke peiling på noe, og du har bare fått i hodet ditt på et vis at "alkohol er lovlig og bra men hasj er ulovlig og slemt" og alt det der, men så gidder jeg ikke bruke mye mer tid på en ignorant fjortis som deg selv.

Jeg kommer med piss sier du? I store og bokstaver til og med? Jaja, jeg har ihvertfall greid å presse inn et lite argument i denne og den andre posten, men det var vel kanskje en litt for stor oppgave for deg.

Hvis du derimot skulle ha noen "intelligente" argumenter, så ville jeg vært kjempeglad for å høre dem.


edit: Forresten, dette er deg:

[ _]

f i r k a n t e t
Sist endret av rdxz; 4. desember 2003 kl. 00:06.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ja, eg glemte den delen, sikkert mine hjerneceller som har råtnet bort av hasjis!

En ting til, alkohol dreper (som alle har trodd i evigheter) ikke hjerneceller og hasj på sin side lammer de ikke.
alkohol dreper ikke hjerneceller... var bare en myte.
er ganske så sikker på det.
Men, rett meg hvis jeg tar feil
har hørt at alkohol dreper hjerneceller når du har over 3 i promille, men er absolutt ikke sikker. står på denne siden, ikke en 100% sikker kilde, men det er jo en jeg kjenner da... Vet ikke hvor han har fått det ifra. Du går inn på "Lidd a quet" så kommer det...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vel, jeg leste en lengre artikkel i Illustrert Vitenskap om akkurat alkohols skader på hjernen og der kom det iallefall fram at alkohol ikke drepte hjerneceller alikevell... Men for all del, mulig det er feil.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Heh, her er et sitat fra et av Normals flygeblader, Cannabis - et narkotikum?

"Samfunnet ville nok fått færre skadevirkninger, hvis man satte bort flasken og fyrte i stedet. Hvis samfunnet skulle tillatt bare ett rusmiddel, er det mye som taler for at det burde vært cannabis - både medisinsk og sosialt. På grunn av giftigheten, på grunn av graden av beruselse det gir og på grunn av type rus. Cannabis fører til en mer fredfylt og mindre utagerende rus."
-
Overlege Henning Mørland
Statens rettstoksikologiske institutt.

Jeg sier ikke at dette beviser noe, bare følte at jeg burde legge ved backup fra en "fagmann".
very impotent freak
Delusional's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Tias
Heh, her er et sitat fra et av Normals flygeblader, Cannabis - et narkotikum?

"Samfunnet ville nok fått færre skadevirkninger, hvis man satte bort flasken og fyrte i stedet. Hvis samfunnet skulle tillatt bare ett rusmiddel, er det mye som taler for at det burde vært cannabis - både medisinsk og sosialt. På grunn av giftigheten, på grunn av graden av beruselse det gir og på grunn av type rus. Cannabis fører til en mer fredfylt og mindre utagerende rus."
-
Overlege Henning Mørland
Statens rettstoksikologiske institutt.

Jeg sier ikke at dette beviser noe, bare følte at jeg burde legge ved backup fra en "fagmann".
Vis hele sitatet...
Fin KILDE bra at noen bakker ting opp med faktisk forskning, så er det opp til folk om de vil stole på kilden.
Jehg vil ikke starte en ny krangel her men jeg må tilføye en ting. Canabisbruk over lang tid forandrer personligheten til mange mennesker. Dette er ikke dokumentertnnoe sted som jeg har sett, men det er fakta. Jeg sier ikke at det gjelder alle(kjenner folk som røyker endel og klarer seg helt bra), men over lang tid har det ganske alvorlige psykiske bivirkninger. Dette gjelder jo egentlig rusmidler generelt men uansett. Den vanlige verden blir liksom aldrig like spennende. Noen som skjønner hva jeg mener her? Hasj kan være litt skummelt hvis det brukes mye over lang tid. Ville bare poengtere det.

Drekka mer!!! (og fyre litt en gang iblant..)!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
felix_poker: Klart det gjør det men som du selv sier så gjelder det vel egentlig for alle rusmiddler. Hvis vi sammenligner ethanol og cannabis som tråden faktisk handler om, så er det jo helt klart at daglig bruk - ja til og med avhengighet - av cannabis er mangfoldige ganger bedre enn daglig bruk / avhengighet av ethanol.
Opprinnelig postet av Tias
felix_poker: Klart det gjør det men som du selv sier så gjelder det vel egentlig for alle rusmiddler. Hvis vi sammenligner ethanol og cannabis som tråden faktisk handler om, så er det jo helt klart at daglig bruk - ja til og med avhengighet - av cannabis er mangfoldige ganger bedre enn daglig bruk / avhengighet av ethanol.
Vis hele sitatet...
Tror det kommer ann på mengden. Jeg er overbevist om at et glass rødvin om dagen er mye sunnere enn en jonas etter kveldsmat.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Helt klart, men men det samme kan jo kan jo sies om en kopp kakao med 0.1 g hasj i om dagen og. Får -ikke- serlig mye funk av det, og på samme måte som alkohol kan brukes pga smaken kan jo cannabis brukes som et krydder.

Jeg kan fortsette å kverulere om dette i all evighet, jeg skjønner hvordan du tenker og hva du mener, men den tradisjonelle måten å bruke cannabis på er jo som med alkohol ikke 100% gjeldende.

Skal vi, for enkelthets skyld, holde oss til mengder/konsentrasjoner som gir rus?
Rocky
RockySmall

Jeg har ikke røyka så jeg har heller ikke stemt på denne pollen, men denne rocky stripen er ganske relevant

Jeg er ikke mot hasj selv, og det kan nok hende jeg prøver det, men jeg venter til jeg har gjort det med å uttale meg om saken
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
SilverKhan: Bra innstilling, hadde bare flere delt ditt syn. Jeg sier som det står skrevet i mitt msn-nick: "Ikke tro at noe er sant bare fordi alle andre tror det"!

Hvordan kunne Holbergs "Erasmus Montanus" stå på sin vilje og si at jorden var rund, selv om alle andre rundt han i hjembygden påsto at jorden var flat og dømte han som idiot og ateist pga. sin tro? Fordi han gikk dypt inn i informasjonens verden og glemte alt han trodde og visste fra før.

Delusional: Jeg legger ved en url til WHO's rapport fra '95 der de sammenligner de fysiske og psykiske skadevirkninger av alkohol, cannabis, nikotin og opiat (miss)bruk. Jeg har tidligere funent en .pdf fil der hele artikkelen er samlet i en fil, men dette får duge: http://www.sky.org/data/who/library/study/
felix_poker: Om man endrer personlighet til det bedre og ser bedre på livet, er det negativt da?

Edit: snakker ikke om meg, men deprimerte folk kan røyke marijuana og se mer positivt på tingene. Men selvfølgelig om man røyker mange ganger om dagen i lang tid så går det nedover..
Sist endret av Beistet!!; 5. desember 2003 kl. 00:08.
to hell with this shit. light it up and smoke that shit
Opprinnelig postet av felix_poker
Jehg vil ikke starte en ny krangel her men jeg må tilføye en ting. Canabisbruk over lang tid forandrer personligheten til mange mennesker. Dette er ikke dokumentertnnoe sted som jeg har sett, men det er fakta. Jeg sier ikke at det gjelder alle(kjenner folk som røyker endel og klarer seg helt bra), men over lang tid har det ganske alvorlige psykiske bivirkninger.......
Vis hele sitatet...
Ja det er riktig at langtidsbruk av canabis kan forandre personligheten til mange mennesker. Har selv kammerater som ikke har takla det å røyke hasj på daglig basis. Kan få ganske seriøse paranoide tendenser, samt depresjoner og"alle hater meg" tanker. Grunnen til at dette skjer tror jeg at er at folk byner å røyke for mye i for tidlig alder. Hjernen har ikke utviklet seg ferdig, og man mangler erfaringer til å takle ukjente situasjoner. Hadde jeg kunnet levd om igjen skulle jeg venta til jeg var ferdig med videregående minst før jeg prøvde hasj, helst venta til jeg var 25 og hadde jobb osv. Jeg tror faktisk at 15-16åringer takler alkohol bedre enn de takler hasj, av den enkle grunnen at alkohol ikke "fucker" med hue ditt, noe hasj kan gjøre hvis man ikke er bevis på hva man driver med, vilke virkninger det har på kort sikt og på lang sikt. Er man bevisst på dette kan man unngå det meste av "negative" effekter.Spesielt dette med slapphet og tiltaksløshet. Jeg har f.x. 0 problem med å røyke meg en feit en før jeg skal spille en heftig 5on5 basket match med gutta. Jeg konsentrerer meg bedre om spillet og føler at jeg får mer oversikt når jeg spiller stein.

Da jeg begynte å røyke hasj (15år) begynte jeg å røyke veldig mye veldig fort. I denne tiden var jeg helt sikkert på at jeg hadde kontroll på alt og at alt var "ornings", men når jeg nå ser tilbake på de årene ser jeg at alt ikke var så bra som jeg skulle ha det til.
Når jeg hadde røyka i noen år gikk det opp ett lys for meg som forandret mitt forhold til canabis for resten av livet. Jeg brukte det feil! Jeg brukte det mer for å rømme fra virkeligheten enn for bare å slappe av med venner og prate om løst og fast og faktisk utvikle seg på det du lærer om andre mennesker ved å røyke med dem.

Hadde derimot canabis vært et legalt rusmiddel ville det vært lettere å kontrollere bruk blandt ungdom, og vi kunne generelt fått et bedre forhold til vår alles kjære venn.

Og her kommer min teori ang. hasjbruk / -misbruk:
Hvis du bruker hasj som et tilskudd til hverdagen kan jeg ikke se at det kan være et problem selv om man skulle ha lyst til å røyke så godt som hver dag. Det er da du planlegger dagen din ut fra: Skaffen no hasj og så...whatever, du har det noen vil kalle et rus-problem. Jeg vil si at hvis riktik hode bruker hasj kan du omtrent røyke så mye du vil uten å ha et "problem" med det. Det er bare det at det er så mange "feil'e" hoder der ute..

Faen her rant det på.. jaja få avslutte med at dette var min mening, ta det som du vil.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av Sindre

...

Når jeg hadde røyka i noen år gikk det opp ett lys for meg som forandret mitt forhold til canabis for resten av livet. Jeg brukte det feil! Jeg brukte det mer for å rømme fra virkeligheten enn for bare å slappe av med venner og prate om løst og fast og faktisk utvikle seg på det du lærer om andre mennesker ved å røyke med dem.

Hadde derimot canabis vært et legalt rusmiddel ville det vært lettere å kontrollere bruk blandt ungdom, og vi kunne generelt fått et bedre forhold til vår alles kjære venn.

Og her kommer min teori ang. hasjbruk / -misbruk:
Hvis du bruker hasj som et tilskudd til hverdagen kan jeg ikke se at det kan være et problem selv om man skulle ha lyst til å røyke så godt som hver dag. Det er da du planlegger dagen din ut fra: Skaffen no hasj og så...whatever, du har det noen vil kalle et rus-problem. Jeg vil si at hvis riktik hode bruker hasj kan du omtrent røyke så mye du vil uten å ha et "problem" med det. Det er bare det at det er så mange "feil'e" hoder der ute..

Vis hele sitatet...
Jeg er bare så utroolig enig her. Kjenner en del som røyker for å kunne leve med et slapt og kjedelig liv, og jeg kjenner folk som røyker for å kose seg litt ved spesielle annledninger. Her vil jeg tørre å påstå at de som røyker av og til for å gjøre ting litt mer innteresangt og spennende får det bedre med seg selv.

Angående legaliserings delen så tror jeg også at vi trenger en kultur, akkurat som vi har en alkohol-kultur i Norge og i de fleste andre land. Andre ser lett at noen drikker for mye og ofte, og de som drikker er fult klar over at det de gjør er, moralsk og etisk sett iallefall, galt. Når noe er ulovlig er det ingen forskjell på bruk og missbruk...
Alkohol kulturen i Norge er ikke akkurat en bra kultur akkurat da? Å drikke seg driting i helgene istedenfor å begrense seg, og kansje fordype seg i vinens mystikk(ha,en vinbok er artig), ikke i prisen som betales for å drikke seg full. Det er en grunn til at folk faktisk drikker smuglersprit uten smak ellernoe, og det kommer av den jævla stygge drikke kulturen her til lands.

Forresten, jeg tror at hvis prisene gikk helt til bunns så ville det først kommet en sjokkbølge av fyll, men etter en stund ville det roet seg. Tror folk hadde klart å kontrollere seg bedre da, ettersom de ikke hadde trengt å spare for å få råd til å drikke.


Edit: forøvrig var jeg enig i det sindre sa, ville bare si noe om hvor stygge alkohol vaner det er her til lands.
Sist endret av pinnsvinet; 5. desember 2003 kl. 01:42.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jo, men dette er jo som kjent ungdommskulturen. Foreldregenerasjonen, og da mener jeg ikke de typiske 40 år gamle fedrene som reiser til "syden" for å feste, men heller den vanlige far og mor, pleier ikke å drikke alkohol på samme måten som den litt yngre garde gjør. De er de som kan ta seg en øl på fredagen og et glass vin til maten på lørdag som, i mine øyne, viser sunn, europeisk drikkekultur.

Er ellers enig med det meste du sa.
Min teori er at drikkekulturen her til lands er som den er av den enkle grunn at vi lever i et jævlig kaldt samfunn. (ikke temperaturmessig :P). Eldre ser stygt på deg på gata fordi du er ung og tenker, han har sikkert gjort ditt og datt og er et rasshøl. Unge ser stygt på eldre på gata og tenker oldings for en idiot. Vi har en instilling som sier mind your own buissness, and don't care about others. Jeg mener ikke at alle har en sånn instilling, men den er i mye høyere grad utbredt i norge enn lenger sørover på kontinentet. Derfor har vi behov for en gang i blandt og glemme alt det der og bare ha det gøy. Problemet kommer når den eneste måten folk klarer dette på er å drikke seg sørpings og drite seg ut. Hvis man hadde jobbet litt mer med sin egen instilling generellt, og prøvd å se litt lysere på livet, smile til fremmede, bare være generellt et hyggelig menneske tror jeg vi hadde hatt det mye bedre, og det ville vært mindre overstadig drikking i helgene, og mer fornuftig bruk av alkohol.

En sånn kultur tror jeg ville være en langtidsvirkning av canabislegalisering da canabis gjør deg lysten på en fredelig tilværelse der alle er venner og vi har det bra.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg er overbevist om at vi både kan og til en viss grad har en god røyke- og drikkekultur i Norge. Den drikke seg piss full på vodka og rusbrus delen er det mest de yngre ungdomene som står bak, og den veldig mye omtalte syden-fylla som vi fra Norge er så kjent for tror jeg også det for det meste er ungdomer eller fraskilte tapere på 45 som står bak, ikke meg iallefall!

Jeg hadde personlig en av de beste opplevelsene jeg har hatt med alkohol i går da jeg, 2 kammerater og en venninde av meg var å besøkte en felles venninde som akkurat har flyttet inn i nabolaget. Vi satt å drakk rødvin med levende lys og stemmningen var bare -koslig- og alt gikk fint. Vi snakket mye om alt fra a til å, idiotiske kjærester, felles venner, alkoholiserte foreldre og narkomane søsken, venner og bekjente og vi gråt veldig mye. Utrolig behagelig og koselig stemning.

Selv om jeg ofte har en utrolig negativ mine til alkohol, så tror jeg alkohol, i likhet med andre rusmidler som hasj, LSD osb, har sin sett og setting. Alt kan brukes med måte og hvis ting brukes i rett sammenheng så er jeg sikker på at vi ikke hadde hatt så store problemer. Dette forklarte jeg for mine venner og fortalte om opplevelser med feks. hasj der jeg og andre felles venner hadde en akkurat lignende stemning som vi hadde i går, og de ble fort enige om at hasj sikkert også kan brukes greit rekreasjonelt, så lenge det ikke er en virkelighetsflukt!

Mitt syn er at rusmidler skal brukes for å fremheve en allerede koselig atmosfære og ikke for å flykte fra dagens jævlige samfunn.
Sist endret av Tias; 12. september 2006 kl. 01:19.
jeg er på god vei enig med deg der, men jeg må si at jeg syntes en god sopp-tur i ny og ne for å utforske en mer spennende versjon av den verden vi lever i kun gjør gjør godt for kropp og sjel. det er selvfølgelig en forutsetning at man takler bruk av halusinogene stoffer.
Opprinnelig postet av Gangztah
jeg tipper det er en grunn til at hasj er ulovlig og ikke alkohol.
skal heller ALDRI prøve hasj.
Vis hele sitatet...
Du tipper ja. Derfor er hasj ulovlig. Tygg på den du..

Dessuten er alkohol ikke farlig i HELE tatt; bare 44% av hele Norges sykesenger er opptatt av folk som enten direkte eller indirekte har blitt skadet av alkohol. Mange tusen dør vært år i Norge pga. alkohol.
Legaliser hasj.

Du sparer i hvertfall hjerneceller når man røyker hasj.
Og vet du hva? Dine hj......oops, nesten overtramp..

Alkohol: Et organisk løsemiddel. Virker inn på sentralnerve
systemet. Sakter ned reflekser.
Løsemiddel. Noen som vet hva det er? Jo, et middel
som løser opp ting. F.eks fett. De fleste med litt
skjønner da at det ikke er så bra å ha løsemiddel flytende rundt
i hjernen?

La oss sammenligne:
Alkohol dreper mange tusener på tusener hvert år.

Cannabis, som har blitt røkt. Brukt som medisin av Jesus. Ca. 50 millioner som har røkt det i Amerika. Guess what?
Ikke ETT eneste dødsfall relatert direkte til cannabis. (Indirekte: kjøre når man er stein ol., ikke få meg til å tenke på fyllekjøring på alkohol en gang )

Dessuten, alkohol skaffer oss så mange penger til statskassen...

Men den EGENTLIGE grunnen til at Cannabis er ulovlig, er folk som deg. Leit å si det men, folk som ikke vet hva de snakker om. Folk som tror at man blir heroin-junkie av ett blås. Folk som dilter etter alle "de andre". Du må tenke sjæl!
Sist endret av EmteX; 11. desember 2003 kl. 00:48.
Man dreper ikke hjerneceller av alkohol, kanskje om man har meget høy promille.
Men jeg er enig med deg, latterlig at Cannabis er ulovlig.
urk, å lese Gangztahs poster her er som å få ett innblikk i hjernen til de som styrer narkotikapolitikken her i landet.

Legalize it osv...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Dere snakker om at ting er avhengighets-skapende?
Har dere kanskje tenkt på de utallige alkoholikerne der ute med skrump-lever? Det er ikke funnet ett dødsfall pga. hasjis, - Mens med alkohol derimot så er det registrert *litt* flere dødsfall. Jeg tror dette bekrefter at alkohol er farligere enn hasjis.
En annen ting med alkohol, er at enkelte folk kan bli "hyperaktive" - de kan bli så hyperaktive at de faktisk slår til et annet menneske? - Hasjis er beroligende, og man blir som regel avslappet og ikke hyperaktiv. Nå har jeg nevnt to grunner til at hasj (sett fra min side) er bedre enn alkohol. - I enkelte land så er tillogmed hasj tillatt, hvorfor ? Fordi det er morsomt kanskje? - Nei, det gir inntekter til staten, og det er ikke så farlig som annet "dop". Dessuten, så leste jeg lengre opp, at alkohol har en gang i tiden vært ulovlig dèt også.

Wups, fant side 4 først nå.
Sist endret av colamannen; 24. oktober 2004 kl. 03:20.