Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3485
Halloen folkens, trenger litt hjelp av noen litt mer datakyndige meg selv her.

Skal selge pcen min, så vil helst få slettet alt(trenger ikke og skrive over filene).

Har ikke instalasjons cd til Windows, eller tid eller penger til å skaffe meg en. Finnes det da noen mulighet og slette alt innhold på pcen, gjør absolutt ingenting om OS også blir slettet da kjøperen skal bare bruke delene fra pcen.
Har du en usb penn eller kan du brenne en cd eller dvd?

Bruk dban, helt gratis: http://www.dban.org/
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Har du en usb penn eller kan du brenne en cd eller dvd?

Bruk dban, helt gratis: http://www.dban.org/
Vis hele sitatet...
Har en usb penn. Men har ikke ikke instalasjonsfil (iso?) til windows.

Pcen skal selger iløp av kvelden, så jeg sliter kansje litt?
Sist endret av FellowMellow; 3. februar 2016 kl. 16:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du lisensnøkkel til windows'n din kan du laste ned .iso som matcher keyen din helt gratis:

Windows 7: Download Windows 7 Disc Images (ISO Files)


Windows 8: Download Windows 8.1

Om du ikke har legit windows, installer ubuntu på den elns. og la kjøper fikse windows selv.

Da kan kjøper se at maskinen funker (den kjører ubuntu uten problemer) og du slipper trøbbel med å ha solgt en maskin med piratkopiert operativsystem.

Dersom maskinen har en gyldig lisens, men du ikke har skrevet den ned noe sted, kan du bruke keyfinder for å finne den:

https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/
Sist endret av Turbolego; 3. februar 2016 kl. 17:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis kjøperen kun trenger delene kan du vel ta ut harddisken? Uansett om du formaterer HDD'ene med windows så vil det alltid være relativt lett å finne store deler av filene som ligger skjult på harddisken. Den eneste trygge måten å sikre seg mot at andre får tak i filene dine på er ved å fjerne/ødelegge disken. Det er så utrolig mange programvarer som lett kan samle sammen det du "fjerner" ved formatering.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Hvis kjøperen kun trenger delene kan du vel ta ut harddisken? Uansett om du formaterer HDD'ene med windows så vil det alltid være relativt lett å finne store deler av filene som ligger skjult på harddisken. Den eneste trygge måten å sikre seg mot at andre får tak i filene dine på er ved å fjerne/ødelegge disken. Det er så utrolig mange programvarer som lett kan samle sammen det du "fjerner" ved formatering.
Vis hele sitatet...
Du kan bruke dban som jeg nevnte tidligere, det er som regel bra nok til å nulle diskene slik at man ikke kan hente ut innholdet. Du kan kjøre flere passes f.eks. for å være sikker.

Flere alternativer finner du i denne oversikten fra Brown University (dban er med på lista)

Data Removal Recommendations

Du kan lese en guide for å bruke dban her: How To Securely Wipe Your Hard Drive with DBAN – Erase Your Data for Good

IBAS og dban anbefaler programmet Blancco 5 for 100% sikker sletting:
http://www.ibas.no/sletting-av-harddisk/

Rettighetene til dban ble kjøpt opp av Blancco:

Blancco Acquires DBAN from GEEP

Finnes sikkert bedre sletteprogrammer enn dban, men synes dban er godt nok for mitt bruk (privat).
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Du kan bruke dban som jeg nevnte tidligere, det er som regel bra nok til å nulle diskene slik at man ikke kan hente ut innholdet. Du kan kjøre flere passes f.eks. for å være sikker.
...
Vis hele sitatet...
Har selv brukt software som nuller ut harddiskene, men selv etter å ha nullet dem ut så har Recuva (gratis program) funnet godt over 100 000 fullt lesbare filer. Stoler ikke helt på de utnullingsprogrammene...

Er utrolig kjipt å ha personlige filer havne i andre folk sine hender, og for å være på den sikre siden ville jeg ikke gitt fra med noen HDD'er som er brukt til lagring av viktige dokumenter.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Har selv brukt software som nuller ut harddiskene, men selv etter å ha nullet dem ut så har Recuva (gratis program) funnet godt over 100 000 fullt lesbare filer. Stoler ikke helt på de utnullingsprogrammene...

Er utrolig kjipt å ha personlige filer havne i andre folk sine hender, og for å være på den sikre siden ville jeg ikke gitt fra med noen HDD'er som er brukt til lagring av viktige dokumenter.
Vis hele sitatet...
Hvilket program brukte du?
Hvor mange passes?
Hvilken metode brukte du? (f.eks. DoD 5220.22-M)
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hvilket program brukte du?
Hvor mange passes?
Hvilken metode brukte du? (f.eks. DoD 5220.22-M)
Vis hele sitatet...
Brukte Active@KillDisk, 7 passes, German VSITR
Sist endret av The Riddler; 3. februar 2016 kl. 17:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Brukte Active@KillDisk, 7 passes, German VSITR
Vis hele sitatet...
Da har du brukt det feil.

Det er antakelser om at det kanskje går an å finne overskrevne data, men da er det garantert ikkje snakk om enkel recoverysoftware, men spesialisert maskinvare.

Grunnen til at ein kan sei det med sikkerhet er at disker stortsett greier å lagre det vi vil lagre på dei - utan å innimellom lese gamle data. Historia di stemmer enkelt og greit ikkje med korleis vi faktisk observerer at disker funker.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Da har du brukt det feil.

Det er antakelser om at det kanskje går an å finne overskrevne data, men da er det garantert ikkje snakk om enkel recoverysoftware, men spesialisert maskinvare.

Grunnen til at ein kan sei det med sikkerhet er at disker stortsett greier å lagre det vi vil lagre på dei - utan å innimellom lese gamle data. Historia di stemmer enkelt og greit ikkje med korleis vi faktisk observerer at disker funker.
Vis hele sitatet...
Da må noe ha skjedd i såfall. Jeg kunne fint åpne filer og dokumenter jeg ikke hadde sett på lenge - sant nok ikke alle lot seg åpne. Syntes da det er ganske merkelig, lurer på hvor i prosessen ting ikke fungerte.

- verdt å nevne, jeg har venner som har hatt samme problemet (med andre programmer). Vil nå si det er litt for godt til å være sant dersom dette skal være en sjelden 'feil'?
Sist endret av The Riddler; 3. februar 2016 kl. 18:12.
Fikk til dban ettervært. Mtp at jeg ikke har noe viktig å skjule så valgte jeg 1 pass. Men på en 1tb disk så mener den at det skal ta 75 timer. Kjører på 7367 KB/s. Er dette noe sent eller?
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Da må noe ha skjedd i såfall. Jeg kunne fint åpne filer og dokumenter jeg ikke hadde sett på lenge - sant nok ikke alle lot seg åpne. Syntes da det er ganske merkelig, lurer på hvor i prosessen ting ikke fungerte.

- verdt å nevne, jeg har venner som har hatt samme problemet (med andre programmer). Vil nå si det er litt for godt til å være sant dersom dette skal være en sjelden 'feil'?
Vis hele sitatet...
Det har nok skjedd noe på denne fronten. Men det taler neppe i din favør. Det er mye mindre sannsynlig at man klarte å gjennopprette overskrevet data for 10 år siden, kontra i dag.

Jeg kan si med sikkerhet at du har brukt programvaren på feil måte.

Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Fikk til dban ettervært. Mtp at jeg ikke har noe viktig å skjule så valgte jeg 1 pass. Men på en 1tb disk så mener den at det skal ta 75 timer. Kjører på 7367 KB/s. Er dette noe sent eller?
Vis hele sitatet...
7367KB/s var en ganske lav hastighet.
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Fikk til dban ettervært. Mtp at jeg ikke har noe viktig å skjule så valgte jeg 1 pass. Men på en 1tb disk så mener den at det skal ta 75 timer. Kjører på 7367 KB/s. Er dette noe sent eller?
Vis hele sitatet...
75 timer på 1 pass? Hvilken metode? Autonuke?

Uansett høres det ut som det går tregere enn normalt.

Folk har rapportert om 12 timer på 1TB store 5400rpm disker med autonuke.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
75 timer på 1 pass? Hvilken metode? Autonuke?

Uansett høres det ut som det går tregere enn normalt.

Folk har rapportert om 12 timer på 1TB store 5400rpm disker med autonuke.
Vis hele sitatet...
Entropy: Linux Kernel (urandom)
PRNG: Mersenne twister
Metode: quick erase
Verify: Last pass
Rounds: 1
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Entropy: Linux Kernel (urandom)
PRNG: Mersenne twister
Metode: quick erase
Verify: Last pass
Rounds: 1
Vis hele sitatet...
Ikkje bruk tilfeldige data. Det er null poeng i det med mindre du har NSA på nakken.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ikkje bruk tilfeldige data. Det er null poeng i det med mindre du har NSA på nakken.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan jeg fikk det til, noen som har peiling?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ikkje bruk tilfeldige data. Det er null poeng i det med mindre du har NSA på nakken.
Vis hele sitatet...
Finner ikke ut hvordan man endrer dette, mulig å hjelpe en stakkars litt?
Sist endret av FellowMellow; 3. februar 2016 kl. 19:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.