Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5009
Hei, har nett fra Telenor. Ned 6.51 Mbit/s og opp 0.89 Mbit/s. Har selvfølgelig lyst på raskere nett enn dette !!! Vurderer Chess mobilbredbånd med 100 GB, da det er bra 4g dekning her vi bor.
Er det noen måte jeg kan finne ut av hvor mange GB jeg bruker i gjennomsnitt pr. mnd ? Modemet fra Telenor heter ZyXEL P8702N, om det har noen betydning. Er litt kjedelig å bytte over til Chess, for så å finne ut at 100 GB er for lite. Vi er 2 voksne og 1 ungdom i huset, så det blir en del youtube...også opplastninger av filmer til youtube.

Håper noen har svar på dette :-)
Youtube og netflix spiser opp 100gb meget kjapt. Youtube i 1080p bruker ca 4.5 Mbit/s. Det vil si at du kan se 2222 sekunder på youtube. med youtube.Eller 37 minutter. Til vanlig surfing holder nok 100 GB. Men så snart du begynner å streame eller laste ned filmer/spill så forsvinner 1000 gb raskt.
Bare på mobilen så bruker jeg i snitt 120 GB i måneden, YouTube, netflix, twitch osv sluker data.
Datteren min og jeg ser en del på youtube og NRK på data... vil det da si at det IKKE lønner seg for meg å bytte over til 4G ? 100 GB blir " spist " opp med en gang ?
Telenor skal oppgradere alle sentralene med fiber iløp av 2015. Kansje de allerede har gjort det, verd å sjekke ut i allefall!
Hvordan kan jeg finne ut det ? Bor ikke i et borettslag / sameie.... Bor i Blaker
Sitat av Turbo1313 Vis innlegg
Datteren min og jeg ser en del på youtube og NRK på data... vil det da si at det IKKE lønner seg for meg å bytte over til 4G ? 100 GB blir " spist " opp med en gang ?
Vis hele sitatet...
Som jeg sa. Du kan se 37 min med 1080p streaming. Streamer du i med 540p, altså lav kvalitet har du en time og 14 minutter med video. Du kan jo selv avgjøre om dette er nok. Å den tiden forutsetter at du ikke bruker nettet til noe annet.

DU kan jo sjekke med http://www.romerikebb.no/produkt/fiber-10/
Sist endret av murloc; 21. september 2015 kl. 01:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Banzai.no

Har ingen bindingstid. Kan anbefales! Er det jeg har.
Er på Netcom om sitt nett.

Du kan jo teste det ut en mnds tid og hele tiden følge med på forbruket.

Hvis dere er litt forsiktige så kan det være verdt det!
Bor 2185 meter fra nærmeste sentral....

Sitat av Spaceman Vis innlegg
Banzai.no

Har ingen bindingstid. Kan anbefales! Er det jeg har.
Er på Netcom om sitt nett.

Du kan jo teste det ut en mnds tid og hele tiden følge med på forbruket.

Hvis dere er litt forsiktige så kan det være verdt det!
Vis hele sitatet...
Blir det samme som Chess dette...
Sist endret av Turbo1313; 21. september 2015 kl. 01:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan jo prøve det i 1 måned, prøv å bare bruk det mobilt bredbånds nettet å se om det er bra nok.

jeg ville nok fortsatt brukt 7 mbit linjen, det er bra nok til å streame hd video og filmer på popcorntime\netflix osv.

100 gb blir fort spist opp, 100 gb er svært lite å brukes opp fortere enn du aner. 1 uke så har du brukt det opp.

Prøv å bestill en til linje, så kan du sette dem sammen med ett program som heter "Connectify Dispatch" da må du ha 2 nettverkskort i maskinen.
med det programmet så kan du koble til så mange linjer du vil.


14 mbit er jo ikke så ille =)
Sist endret av Anonymousesick; 21. september 2015 kl. 01:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av murloc Vis innlegg
Youtube og netflix spiser opp 100gb meget kjapt. Youtube i 1080p bruker ca 4.5 Mbit/s. Det vil si at du kan se 2222 sekunder på youtube. med youtube.Eller 37 minutter. Til vanlig surfing holder nok 100 GB. Men så snart du begynner å streame eller laste ned filmer/spill så forsvinner 1000 gb raskt.
Vis hele sitatet...
Ehm 4.5Mbit er vel det samme som 0.5MB/s, som vil si at det tar 200.000 sekunder (eller 3333 minutter, eller 55 timer) å gå igjennom 100GB. Hva slags videoer bruker 100GB på 37 min?
Sist endret av Xernox; 21. september 2015 kl. 03:05.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ehm 4.5Mbit er vel det samme som 0.5MB/s, som vil si at det tar 200.000 sekunder (eller 3333 minutter, eller 55 timer) å gå igjennom 100GB. Hva slags videoer bruker 100GB på 37 min?
Vis hele sitatet...
Ja glemte å dele på 8 :/

Så ja 55 timer stemmer. Fortsatt ikke så lang tid at det gjør noe Men bra noen er våken i det minst e :P
Du kan jo forsøke 4G som et supplement i første omgang. 4G har OK hastighet, men kan lide av ganske dårlig responstid - spesielt under last. Om noen benytter nettlinjen til spill vil nok 4G bli en traurig opplevelse.

For å måle bruken må du nesten sjekke dette på ruter-nivå, spesielt om det streames Netflix direkte til nettbrett eller Smart-TV. Jeg vet ikke hvorvidt Telenor sin ruter har muligheter for dette, men min RT-N56U (til knappe tusenlappen) gjør dette på egenhånd. Mulig du kan kontakte Telenor og be om denne informasjonen også, da de pleide å logge dette for sine egne kapasitetsbegrensninger.

Jeg ser veldig sjeldent på Netflix/Twitch o.l. og benytter nettet mitt i stor grad alene. Mitt forbruk den siste måneden

Siste 30 dager (2015-08-23 ~ 2015-09-21)
Mottak 96.08 GB
Overføring 46.70 GB
Totalt 142.77 GB
Vis hele sitatet...
via GlassWire (lokalt installert på hoved-PCen) ser jeg at Firefox står for 43.8 GB, Chrome for 8.8 GB og Spotify for 2.5GB nedlastet data. I tillegg er det en del spill som har oppdatert seg, og siden mange av disse benytter P2P-teknologi så var disse på overraskende 5GB bare siste måneden. Uten å ha lastet ned et eneste spill så har Steam også brukt 3GB kun på oppdateringer til seg selv og installerte spill. I tillegg til dette kommer selvsagt store oppdateringer som Windows 10, iOS9, Android Lollipop o.l. som fint finner på å laste ned seg selv over Wi-Fi.

Så det er mange overraskelser når du plutselig må tenke over begrensninger når du bruker nettet ditt. Jeg vil tro 100GB er i minste laget. Spesielt om dette er kombinert opp- og nedlasting.
Sitat av murloc Vis innlegg
Youtube og netflix spiser opp 100gb meget kjapt. Youtube i 1080p bruker ca 4.5 Mbit/s. Det vil si at du kan se 2222 sekunder på youtube. med youtube.Eller 37 minutter. Til vanlig surfing holder nok 100 GB. Men så snart du begynner å streame eller laste ned filmer/spill så forsvinner 1000 gb raskt.
Vis hele sitatet...
Utberegningen din er veldig feil:

Med 100 gigabyte kan du kose deg godt og meget.

Utregning (Avrunding med minimalt avvik):
4.5 Mb : 8 = 560 KB
560KB : 100GB = 178 570 Sekunder = 336 Timer

Det funker flott det
Sitat av Gavlan Vis innlegg
Utberegningen din er veldig feil:

Med 100 gigabyte kan du kose deg godt og meget.

Utregning (Avrunding med minimalt avvik):
4.5 Mb : 8 = 560 KB
560KB : 100GB = 178 570 Sekunder = 336 Timer

Det funker flott det
Vis hele sitatet...
Din er neppe noe bedre. Hvorfor mener du for eksempel at det er 531 sekunder i en time?
Skjønner ikke hvordan dere bruker så mye data i måneden jeg? 100GB holder i massevis såfremt man følger med på bruken og ikke laster ned hele steam library sitt. Har brukt 45GB den siste måneden selv (og det inkluderer en 21GB spill nedlastning), det går da først og fremst da nettavis/forum/spotify/reddit/youtube/gaming. Om du har windows 8 eller 10 så kan du finne ut av hvor mye nettverk du har brukt den siste måneden (bare google det så finner du nok lett frem til det; "Data usage last month w8/w10)
Jeg har Mobilt bredbånd fra Telenor (30GB limit / mnd). Jeg bruker det primært til spilling og det funker fjell til mitt bruk, ligger kanskje på 500MB / dagen om jeg spiller COD o.l fra 16.00 til 23.00. Hvis jeg skal se youtube med 720p bruker jeg fint 1GB / timen. Ligger på 80-100Mbit/s stabilt og er fint fornøyd med dette. Streams er bare å glemme
Frankrikes Solkonge
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Telenor skal oppgradere alle sentralene med fiber iløp av 2015. Kansje de allerede har gjort det, verd å sjekke ut i allefall!
Vis hele sitatet...
Korrigere deg litt der. De skal oppgradere med fiber til alle sentralene/endefordeler ut 2016.
Er det noen grunn til at du velger mobilt bredbånd?
Om du er mye på farta, og bruker internett på flere forskjellige plasser er det den eneste grunnen jeg klarer å se til å ha det. Det er dyrt, avhengig av mobildekning, og brukes fort opp.

Jobber med internett selv, og ville anbefalt deg et nett via Coaxal-kabel(Canal Digital) eller via det gamle fasttelefon nettet til Telenor(Telenor, NextGenTel osv)
Sitat av Cheeze Vis innlegg
Skjønner ikke hvordan dere bruker så mye data i måneden jeg?
Vis hele sitatet...
Youtube har en veldig taktisk felle, når man skal søke etter guides havner man oftes til slutt til kvisepungerting eller pranks..
Dark-side of youtube tar oftes millioner GB fra brukere, når de bare skal se etter 1 ting.

Alle youtuber vet om den fella, alltids noe på youtube som fanger deg! Gjerne så mye at du vinker farvell til nattasøvnen..
Så ja, 100GB blir raskt lite om det er hjemmenettet.

Mobilt nettverk anbefaler jeg bare om det ikke finnes andre løsninger, eller om du jobber mye i farten.
Videostreaming sluker datamengde! Har 100 GB/mnd for 600/mnd fra Chess her, da dette er det beste tilgjengelig. Her er det to som surfer, og på YouTube bruker jeg 340 i kvalitet, for ikke å bruke opp 100 GB med en gang. Ved full HD så løper de GBene veldig fort! Rekorden på å bruke opp kvota, var på 15-16 dager. Dette er to stk, TS har tre stk.
Så mitt råd er, behold fastnettet dere har!