Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 7787
Heisann!

Det har seg slik at jeg står ovenfor en litt vanskelig situasjon. Det gjelder salg av en moped.

For drøyt to uker siden solgte jeg mopeden min på grunn av overgang til bil. Mopeden var på reparasjon i høst (november), da den ikke ville starte. De på verkstedet gikk gjennom stempel, sylinder, og byttet diverse andre små ting. Regningen kom totalt på 5200.-. Noe som er en relativt dyr reparasjon for moped å være.

Jeg solgte mopeden for 18 000,-. Dette var en rimelig pris i forhold til hva andre mopeder lå ute til i forhold til km/årsmodell. Kjøperen fikk også med diverse utstyr. Noen dager før slag kjørte jeg noen rolige turer med mopeden for å forsikre meg om at alt var i orden etter reparasjonen, da jeg ikke hadde fått testen den ordentlig enda. Alt fungerte som det skulle. Noe jeg også forventet da jeg hadde reparert den for 5200.- i høst.

En dag etter at selgeren har tatt med seg sykkelen, får jeg melding fra kjøper om at den er ødelagt. Han sier han bare tok en liten tur, før den ikke ville starte. Jeg forklarer at dette ikke skjer om han ikke har gjort noe fryktelig galt, og sier at jeg skal kontakte verkstedet sykkelen var på. Jeg forklarte mekanikeren at jeg hadde solgt sykkelen til ny eier, og at etter kun en dag vil den ikke starte. Jeg sier at jeg forventer at en sykkel som akkurat har blitt reparert for flere tusen, kan kjøre en stund før den igjen blir ødelagt etter kun å ha kjørt noen få mil på veien. Han forstår situasjonen, og skjønner at det er kjipt. Han virker behjelpelig, og sier han kan ta sykkelen inn etter påske. Jeg får et inntrykk at han skulle se på sykkelen der og da uten kostnader, da den akkurat hadde vært på reparasjon. Jeg overlot deretter resten til ny eier, og han leverte sykkelen etter påske.

Først nå, to uker etter salg får jeg telefon fra kjøper. Han sier at ny regning kommer på 3.900,-, og at mekanikeren nekter for at arbeidet skulle være kostnadsfritt. Det ble ialt byttet en kile i motoren (en del som i utgangspunktet koster 30.-, resten er altså arbeidskostnader). Han forlanger å få tilbake de penge han betalte for den nye reparasjonen. Jeg sier jeg skal kontakte verkstedet førstkommende mandag, og høre hvorfor han tok seg såpass godt betalt, da han ga inntrykk for at han skulle se på sykkelen kostnadsfritt.

Jeg står derfor overfor et dilemma. Dette var et privat kjøp, og sykkelen ble solgt i beste stand fra min side. Det er umulig for meg å vite hvordan han har kjørt med sykkelen etter at han overtok den. Han påstår at den ble kjørt fint med, noe jeg mistenker at den ikke er gjort. Aldri hatt problemer i mitt toårig eie. Isåfall har han tydeligvis vært utrolig uheldig, noe jeg ikke kan ta stilling til.

Det jeg lurer på er; Hvilke rettigheter har jeg? Hva skal jeg kunne forlange av verkstedet da en i utgangspunkt skulle være i topp stad etter første reparasjon? Hvordan skal jeg håndtere situasjonen i følge kjøpsloven? Hva skal jeg gjøre når eier krever å få tilbake 3900, og har han rett til det?

Ble mye tekst her, men håper noen er behjelpelig til å svare på spørsmålene.

Takk på forhånd!
Hvis du leverte den til verkstedet er det ditt ansvar å betalt dem. Trodde du virkelig de ville se på sykkelen din gratis?

Angående forhold mellom deg og kjøper så spørs det vel på hva slags kontrakt dere skrev. Hvis du solgte sykkelen som den var er det vel han sitt problem om han ødela den første dagen..
Trådstarter
5 2
Men når jeg er nødt til å sende inn moped igjen etter å ha kjørt noen få mil, er det noe som skurrer i min verden. Totalsummen kommer da på over 9.000.- for reperasjoner på en moped. Det må da være reklamasjon eller noe på en eller annen måte. Var samme verksted den var på begge gangene.
Be han sjekke pluggen, at det er riktig dyse, at coilen er kobla i, at alle bensinslanger sitter og at det ikke er kondens i bensina. Og luftfilteret bør ikke være tett. Når alle disse tingene er sjekka, og den enda ikke starter ved trilling, ville jeg bedt verkstedet ta en titt.

Ser du skriver "etter å ha kjørt få mil". Er den trimma av noe slag? Er den varmskjært som følger av for lite olje?
Sist endret av Husemann; 21. april 2012 kl. 23:30.
Vel det er jo den nye eieren som har levert inn mopeden. Salg mellom privatpersoner er stort sett aldri med garanti.
Du solgte mopeden i tro på at den var strøken. Du er ingen mekaniker og har ikke andre referanser enn at du vet den har vært på en kostbar reparasjon før vinteren kom.

Forresten - hva er en kile? Er det noe på veivakselen? Det er faktisk mulig at årsaken til at mopeden ikke virker er at verkstedet ikke gjorde skikkelig jobb i høst. Det virker jo som om du har "skjært" mopeden, siden stempel og sylinder ble byttet. Da er det vanlig å sjekke om veiv eller lagre på veivakselen har tatt skade. Om temperaturen var veldig høy på motoren da den første skaden skjedde så kan faktisk lagre eller annet på veiv være skadet.

Uansett så ville jeg ikke betalt noe om jeg var deg. Du har solgt den og ferdig med det.
Men forsøk å få verkstedet til å ta ansvar - beskyld dem får å ha gjort en dårlig jobb i fjor og si at de må ta ansvar.
Hvem vet - kanskje de kommer med et tilbud ny eier aksepterer å betale?
Et verksted har vel uansett ingen "leveringsplinkt" i rettslig forstand.... Feilsøking på motoriserte kjøretøy kan være en kompleks affære og mange ulike feil kan føre til samme mangel.

Som hovedregel dersom ikke annet er avtalt mellom partene omsettes gjenstanden "som den er" og det er videre kjøpers plikt til å foreta de nødvendige undersøkelser som trengs for å kunne avklare om det foreligger ymse mangler ... (I dette tilfelle kunne kjøper ha prøvekjørt mopeden, satt den inn på verksted for teknisk kontroll, etc)

Selger har til en viss grad informasjonsplikt ovenfor kjøper når det kommer til feil, mangler osv. Jo høyere pris desstod strengere er dette kravet.

En "usynlig" mangel som helt klart forelå på overdragelsestidspunktet, som kjøper ikke hadde sjangs til å kjenne til behandles ofte som et unntak fra hovedregelen og i en tvist kan kjøper kreve erstatning eller prisavslag fra selger. (Verkstedet er ikke part i saken)

Med verdt å merke seg: En håndverker kan på ingen måte gi noen garantier for at servicen vil være evigvarende og sålenge ikke mopedselgeren kan bevise at det var gjort en slett jobb så har nok lite å hente hos verkstedet annet enn om de gjør jobben av "good will" / god publisitet.


Lykke til
Sist endret av PederAas; 22. april 2012 kl. 00:13.
Enkelt svar: Dere har ingen kontrakt, han har ingen underskrift eller skrift å henvise til, du har absolutt inegnting å bekymre deg for.

For meg virker det som at du har gjort alt for at mopeden skulle være i god stand og du solgte den i full tro at den var i god stand. Du prøvekjørte den til og med. Det er for meg bra nok.

Da er det bare en ting å si til slutt: Synd for kjøperen at den gikk i stykker etter kjøpet, det er ikke din feil. Han kan -ikke- forlange at du betaler. Hva skal han gjøre med det uten noe å gå til sak med?

Hva verkstedet angår, så anbefaler jeg at du prater med den samme fyren som gav inntrykk av at skulle "ta en kikk" gratis. Prøv å husk eksakt hvilke ord som ble brukt.

Jeg anbefaler at du bare legger saken død ved å si at du gjorde ditt aller beste for at mopeden skulle være i god stand, du betalte mange tusenlapper på verksted, nå gidder du ikke gjøre mer, det er ikke ditt problem lenger!
Sitat av Taurean Vis innlegg
Enkelt svar: Dere har ingen kontrakt, han har ingen underskrift eller skrift å henvise til, du har absolutt inegnting å bekymre deg for.
Vis hele sitatet...
Om trådstarter og kjøper ville "signere" avtalen med high five eller å hoppe bukk eller om de valgte en løsning med en 1000 siders "uttømmende" kjøpekontrakt der alle tenkelige og utenkelige forhold var regulert har ingen betydning ved en eventuell tvist.

Likevel er disse forholdene regulert i kjøpsloven

En kortfattet juridisk gjennomgang av saken vil vel se slik ut med henvisninger i loven:

Etter kjøpsloven § 17 skal Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Kjøper man en moped til 18000 og ingenting er sagt om motorproblemer så forventer man ikke at den skal stoppe dagen etterpå.

Etter § 17 (2) skal gjenstanden passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til;

En moped som ikke går passer ikke til det den vanligvis brukes til.

Etter § 19 (1) (C) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Jeg vil tro at kjøper gis medhold i at neppe hadde betalt 18000 hvis han viste at det kom en verkstedregning på flere tusen i tillegg.

Juridisk sett er det to løsninger her:
1: Kjøpet heves, kjøpesummen tilbakebetales og alle er godt fornøyd.
2: Selger bruker deler av kjøpesummen til å refundere kjøpers utgifter til reperasjoner og begge er vel forlikt og avtalen er som den opprinnelig skulle ha vært på overdragelsestidspunktet.

Om trådstarter vil reise krav mot verkstedet for å dekke repereasjonskostandede blir i så tilfelle en egen sak og som nevnt tidligere - Ingen stor sjanse for at verkstedet vil gå med på dette såfremt de ikke innrømmer slett arbeid i første omgang....
Sist endret av PederAas; 22. april 2012 kl. 03:27.
Jeg tror du bommer fullstendig Perder Aas.
Kan virkelig ikke tenke meg at du tolker loven rett og at vanlig praksis i slike saker er å gi kjøperen garanti.
Ønsker man garanti kjøper man fra forhandler - ønsker man å spare kroner til tross for den økte risikoen kjøper man privat. Dette gjelder alle typer kjøretøy.

Du gjør nok et kraftig skivebom her Peder. En vanlig mann i gata kan ikke ta ansvar for hverken hva verkstedet har gjort eller hvilke regninger verkstedet sender ut. Guttens foreldre skulle vært mer på allerede i starten og dratt selv for å levere inn mopeden, da kunne de selv gjort alle nødvendige avtaler med verkstedet. Foreldra dreit i det så nå får de betale for det.

Ta det helt piano ts - kjøpet er gjennomført og du kan som du selv sa ikke vite hvordan han har brukt mopeden etter kjøpet. Dette er uansett kjøpers problem, du har attpåtil vært grei og har brukt tid på å kontakte verksted for å forsøke å hjelpe kjøperen. Utover dette har du ingen som helst ansvar. Du har ikke lovet gutten gratis verksted og du har heller ikke solgt mopeden med garanti.

Denne kostnaden må nok kjøper bære - ferdig med den saken.
Sist endret av random67489; 22. april 2012 kl. 06:15.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Garanti har ingenting med kjøpsloven å gjøre.

Derimot så har du ikke lov til å selge ting med skjulte feil, og salgsobjektet skal være i forventet tilstand ved overtakelse. Hvis dette ikke samsvarer kan kjøper kreve heving av kjøpet, reduksjon i pris - eller reperasjon på selgers regning.

Nå gikk jo mopeden i stykker noen dager etter salget, så da er spørsmålet om du viste/burde vite at noe var galt og at mopeden kom til å gå i stykker. Nå er ikke jeg noe moped-ekspert, men utifra din side av historien så høres jo dette lite trolig ut. Sånne ting kan jo skje med en moped, og om den tilfeldigvis gikk istykker to dager etter et salg - ja det er jo da hverken din feil eller problem.
Trådstarter
5 2
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Garanti har ingenting med kjøpsloven å gjøre.

Derimot så har du ikke lov til å selge ting med skjulte feil, og salgsobjektet skal være i forventet tilstand ved overtakelse. Hvis dette ikke samsvarer kan kjøper kreve heving av kjøpet, reduksjon i pris - eller reperasjon på selgers regning.

Nå gikk jo mopeden i stykker noen dager etter salget, så da er spørsmålet om du viste/burde vite at noe var galt og at mopeden kom til å gå i stykker. Nå er ikke jeg noe moped-ekspert, men utifra din side av historien så høres jo dette lite trolig ut. Sånne ting kan jo skje med en moped, og om den tilfeldigvis gikk istykker to dager etter et salg - ja det er jo da hverken din feil eller problem.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde på ingen som helts måte noen intensjon om å lure kjøper. Som nevnt, hadde jeg nylig hatt den på reparajon og forventet at alt var i topp stand. Jeg mener selv at jeg solgte en strøken sykkel (også til en rimelig pris). Kjøper prøvde sykkelen og var veldig fornøyd. At denne kilen røk skyldes kun to ting; 1 - enten kjørte han den til helvete etter bare noen timer. 2 - eller så hadde han hatt utrolig ufalks.

Om det viser seg at jeg ikke får gjort noe med verkstedregning, tenkte jeg å inngå en avtale om at jeg kan betale halvparten av de 3.900, og bli ferdig med hele saken. Mer syntes jeg ikke kjøper kan forvente. Dette var tross alt et privat kjøp, og det medfølger allitd en risiko.
Kjøpsloven § 20. Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.
(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
Sist endret av ffdck; 22. april 2012 kl. 14:05.
@ts
Ærlig talt synes jeg ikke du skal dekke noe av regningen. Du har ikke gjort noen ting for å forsøke å villede kjøper.
Uflaks kan ikke gå på din kappe. Dette er kjøpers problem.
Om kjøper eller hans foreldre begynner å pese deg så si til dem at de er velkommen til å ta saken til forliksrådet.
Det vil koste dem penger og de vil nok tape så da kommer de til å gi seg.
Myballentine: Hvis jeg forstår deg riktig er jeg er helt uenig med deg - Etter min forståelse er dette en todelt sak.. SAK 1 Handelen der partene er trådstarter og mopedkjøper
Sak 2 Reperasjonen der partene er trådstarter og verkstedet.

Mopedkjøper og verkstedet er ikke parter i samme sak og kan dermed normalt ikke tre inn i hverandres saker


Dette er et forhold som MÅ ordnes opp i mellom de involverte parter. Det vil si selger (av mopeden) og verkstedet (som stod for reperasjonsarbeidet). Hva som er avtalt mellom disse partene sier trådstarter ingenting om men etter å ha lest gjennom tråden en gang til så tolker jeg det dithen som at mopeden ble "ferdig levert" i orden og dersom det er samme feil som har gjennomstått kort tid etter at gjenstanden ble levert ut fra verkstedet vil nok en eller an form for reklamasjon / prisavslag være fornuftig tiltak. Er det derimot en ny feil og mangel som har oppstått som isolert er anderledes enn den opprinnelige feilen kan nok selger gå fri.

Dersom virkelig verkstedet kan lastes så forelå mangelen på overdragelsestidspunktet og selger blir dermed i prinsippet skyldig selv om han solgte gjenstanden i god tro. Dette er det såkallte kontrollansvaret og kan forfattes slik:

Kjøp og salg mellom privatpersoner er selvsagt langt mer risikabelt enn salg mellom forhandler og privatperson..... Hvor grensen går mellom selgers opplysningsrett og kjøpers undersøkelsesplikt er dessuten ikke fastlagt.

Det sentrale er jo at man kan gjøre heldige kjøp og mindre heldige kjøp. Jeg mener også at kjøpers alder og forutsetninger her til en viss grad kan være av betydning.


Hendige "uhell" som ingen kan lastes for derimot er risiko som kjøper tar ved å kjøpe brukt.
Noen form for "garanti" derimot foreligger ikke i ordets tradisjonelle forstand men poenget hele veien er at man ikke kan lempe et "vrak" over på kjøper og i det realytelsen har skiftet hender har kjøper all risiko for tingen... Det ville vært svært uheldig og ødeleggende for hele prinsippet bak privatautonomien.
Kjøpers alder spiller nok ikke inn. Kjøper 16 selger 18. Ingen av dem har erfaring nok til å kunne lastes for dette.
Kjøper prøvekjørte og har også selvstendig undersøkelsesplikt. Hans foreldre kunne gjort undersøkelser etc.
Handelen er gjort og noen regress hos selger er bare å glemme.

Om en slik sak skulle tape i retten så vil jo all handel mellom private måtte stoppe opp, det vil jo ble en ekstremt høy risiko for selger.

Nei ts er nok helt trygg.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Han må ha brukt over 5 timer på mopeden, hvis han har rundt 800kr timen.

Latterlig lenge, kunne gjort det på 20 min med mye somling!


Noe som skurrer der...
Sist endret av Osteper; 22. april 2012 kl. 18:21.
Trådstarter
5 2
Sitat av v1ruZ Vis innlegg
Han må ha brukt over 5 timer på mopeden, hvis han har rundt 800kr timen.

Latterlig lenge, kunne gjort det på 20 min med mye somling!


Noe som skurrer der...
Vis hele sitatet...
Er nok feilsøkingen som tok tid. De tar rundt 800 kr timer ja, så mekanikeren må ha brukt langt tid siden prisen kom på hele 3.900,-

Vet at delen som ble byttet ikke koster mer enn 30.- kroner. Så det er definitivt betalt for arbeidstimer.
du er pliktig å betale!, går nekter du å betale så taper du en evnt tvist! og det er rimelig at du betaler for kjøperen, men heller urimelig at du betaler verkstedet? evnt går det ann å klage på regninga fra verkstedet

bare søk på google om lignende saker, evnt privat bil kjøp osv!

Sitat av JonasFB Vis innlegg
Er nok feilsøkingen som tok tid. De tar rundt 800 kr timer ja, så mekanikeren må ha brukt langt tid siden prisen kom på hele 3.900,-

Vet at delen som ble byttet ikke koster mer enn 30.- kroner. Så det er definitivt betalt for arbeidstimer.
Vis hele sitatet...
dra til to andre verksteder og hør hvor
mye dem hadde tatt for jobben, så hør med forbrukerrådet hva du skal gjøre

mobil.ringblad.no/motor/article5958663.ece

forbrukerportalen.no/klageveiledersider/bokmal/244/klageview
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
du er pliktig å betale!, går nekter du å betale så taper du en evnt tvist!
Vis hele sitatet...
Det kan du faktisk ikke påstå. Om selger nekter å betale må det faktisk en rettskraftig dom til for at kravet fra kjøper skal bli gyldig.

Han kan trygt nekte å betale. Kjøper må da gå videre med kravet - og det krever faktisk litt av kjøper å kjøre en slik sak. Pluss at kjøper må forskuttere rettsgebyr. Det blir masse stress for kjøper pluss at de risikerer å få ytterligere utgifter til saksomkostning etc. For et så lavt beløp som 3.900 kroner tviler jeg på at noen ville kjørt saken. Og uansett om kjøper og hans foreldre velger å kjøre sak så er jo utfallet umulig for både deg og meg å spå. Selger kan like fort vinne saken.
Sist endret av random67489; 22. april 2012 kl. 19:52.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Det kan du faktisk ikke påstå. Om selger nekter å betale må det faktisk en rettskraftig dom til for at kravet fra kjøper skal bli gyldig.

Han kan trygt nekte å betale. Kjøper må da gå videre med kravet - og det krever faktisk litt av kjøper å kjøre en slik sak. Pluss at kjøper må forskuttere rettsgebyr. Det blir masse stress for kjøper pluss at de risikerer å få ytterligere utgifter til saksomkostning etc. For et så lavt beløp som 3.900 kroner tviler jeg på at noen ville kjørt saken. Og uansett om kjøper og hans foreldre velger å kjøre sak så er jo utfallet umulig for både deg og meg å spå. Selger kan like fort vinne saken.
Vis hele sitatet...
masse stress ? er ikke jo ikke stress i hele tatt å kreve inn pengene rettslig ! umulig å spå? er jo flere lignende tapte saker ute på nettet!

kjenner en som krevde inn 700kr og var ikke stress i hele tatt, taperen dekker gebyret på litt over tusen lappen
Jo det er stress - stress som mange folk unngår. Sende papirer til forliksrådet. Betale gebyrer, møte opp. Og utfallet av saken er som sagt ikke gitt. Enhver sak er unik. Selgeren kan liketil vise til at han har hatt kjøretøyet på kostbar reparasjon forut for salget og det vil styrke selgers sak betraktelig. At et proff verksted ikke fant feilen eller forutså denne feilen sier jo sitt. Om jeg skal tippe utfallet vil jeg satset penger på selger her.
Det er mulig jeg har oversett ne her, men har ikke dere begge signert kjøpskontrakt? På standardkontrakter er det en sjekk-liste som sier at kjøper har befart kjøretlyet, og at kjøretøyet selges som det står. Med mindre kjøper kan bevise at du har tilbakeholdt informasjon om kjøretøyets stand har han svært lite å stille opp med.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det er mulig jeg har oversett ne her, men har ikke dere begge signert kjøpskontrakt? På standardkontrakter er det en sjekk-liste som sier at kjøper har befart kjøretlyet, og at kjøretøyet selges som det står. Med mindre kjøper kan bevise at du har tilbakeholdt informasjon om kjøretøyets stand har han svært lite å stille opp med.
Vis hele sitatet...
selges som den står er bare svada, kjøpsloven går over det greiene der! så lenge det ikke er syneluge feil eller noen feil som selger har fortalt om, hvor
mere penger du har betalt hvor mere sikker kan du være at du vinner saken



dem ser på hvor langt mopeden har gått, mye kjøper har betalt og hva andre lignende mopeder ligger ute til salgs for..

og jeg regner med at mann kan forvente at den skal gå noen km når mann betaler 18tusen!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
selges som den står er bare svada, kjøpsloven går over det greiene der! så lenge det ikke er syneluge feil eller noen feil som selger har fortalt om, hvor
mere penger du har betalt hvor mere sikker kan du være at du vinner saken



dem ser på hvor langt mopeden har gått, mye kjøper har betalt og hva andre lignende mopeder ligger ute til salgs for..

og jeg regner med at mann kan forvente at den skal gå noen km når mann betaler 18tusen!
Vis hele sitatet...
Kjøpsloven sier;
Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning eller hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente
Vis hele sitatet...
Mopeden gikk når den ble solgt, og i to dager etterpå. Selger hadde nettopp betalt en større serviceregning på motoren og kunne umulig vite at en skulle ryke.
Er helt enig - alt bør tilsi at selger er totalt uten ansvar og at selger ikke dekker noen kostnader.
Etter en storservice kan ikke en vanlig mann i gaten holdes ansvarlig - selv om mopeden stoppet må nok kjøper ta det på konto for max uflaks og betale gildet selv.
Sist endret av random67489; 23. april 2012 kl. 07:41.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Kjøpsloven sier;


Mopeden gikk når den ble solgt, og i to dager etterpå. Selger hadde nettopp betalt en større serviceregning på motoren og kunne umulig vite at en skulle ryke.
Vis hele sitatet...
det hjelper ikke, denne mopeden er i vesentligere dårlig stand enn mann kan forvente, hvertfall når selger sier han har fikset ditt og datt på et hokus pokus verksted, her kjøper jo fyren en moped til 18k som han tror er i perfekt stand, nettopp fordi selger garantert sa eller skrøt av at han har fiksa mopeden for over 5000

så viser det seg at kjøper ble lurt til å kjøpe katta i sekken
Sist endret av Notoneofthem; 23. april 2012 kl. 09:37.
Trådstarter
5 2
Da har jeg snakket med både verksted og kjøper. Verkstedet sier de ikke er villig til å betale tilbake deler at summen, men jeg fikk opplysninger som endret situasjonen.

Det viser seg at kjøper kom med sykkelen i deler. Han hadde altså skrudd fra hverandre sykkelen og levert den slik. Reparajonen ble derfor såpass dyr fordi mekanikeren måtte bruke tid på å skru sammen sykkelen igjen, for så å kunne feilsøke den. Han fant feilen med en gang, så selve reparajonen tok ikke mer enn en time.

Jeg ringte akkurat kjøper og fortalte hvordan det hele var, og sa jeg ikke var villig til å betale tilbake de 3.900. Kjøper ble skuffet og sa han ikke skulle gi seg på dette. Jeg mener selv jeg ikke skal betale tilbake 3.900 fordi kjøper selv demonterer sykkelen og leverer den i biter. Får se hvordan dette går
Sitat av JonasFB Vis innlegg
Da har jeg snakket med både verksted og kjøper. Verkstedet sier de ikke er villig til å betale tilbake deler at summen, men jeg fikk opplysninger som endret situasjonen.

Det viser seg at kjøper kom med sykkelen i deler. Han hadde altså skrudd fra hverandre sykkelen og levert den slik. Reparajonen ble derfor såpass dyr fordi mekanikeren måtte bruke tid på å skru sammen sykkelen igjen, for så å kunne feilsøke den. Han fant feilen med en gang, så selve reparajonen tok ikke mer enn en time.

Jeg ringte akkurat kjøper og fortalte hvordan det hele var, og sa jeg ikke var villig til å betale tilbake de 3.900. Kjøper ble skuffet og sa han ikke skulle gi seg på dette. Jeg mener selv jeg ikke skal betale tilbake 3.900 fordi kjøper selv demonterer sykkelen og leverer den i biter. Får se hvordan dette går
Vis hele sitatet...
da skal du ikke betale nei!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
da skal du ikke betale nei!
Vis hele sitatet...
Han skulle nok aldri betalt uansett - for selger HAR jo reparert mopeden rett før vinteren kom. Og når mopeden skulle selges prøvekjørte både selger og kjøper. Selger ble aldri lurt til noe som helst - selger var i god tro.

Uansett flott at det løste seg ts - klart du ikke har noe å frykte nå.
Kjøper har mekket mopeden i molekyler og lever den i an haug på verksted - det er jo faen meg direkte frekt å forsøke å presse deg til å ta regninga i utgangspunktet. Sikkert hjemmemekkinga som knakk den mopeden i utgangspunktet.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Han skulle nok aldri betalt uansett - for selger HAR jo reparert mopeden rett før vinteren kom. Og når mopeden skulle selges prøvekjørte både selger og kjøper. Selger ble aldri lurt til noe som helst - selger var i god tro.

Uansett flott at det løste seg ts - klart du ikke har noe å frykte nå.
Kjøper har mekket mopeden i molekyler og lever den i an haug på verksted - det er jo faen meg direkte frekt å forsøke å presse deg til å ta regninga i utgangspunktet. Sikkert hjemmemekkinga som knakk den mopeden i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
har du noen gang levert
noe på ett verksted ? tror du at mekanikeren tryller bort alle feil ? hjelper lite å vifte med en regning fra ett verksted hvis kjøper har betalt såpass med kr at han kan forvente å få noe som virker, evnt kunne han ha hevet kjøpet