Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1951
-Rar på fulltid.
Hei!
Jeg er en gutt på 13 år, og har noen spørsmål om DJ'ing...

Jeg kan kun veldig enkel miksing.

Håper det er noen DJ'er her, som er villig til å hjelpe en nybegynner!
Jeg har ICD DJ IN A BOX + en Mackie 8-kanaler, dette er jo ikke akkurat noe proff sett, men, men... Selv miksinga er jo fult mulig... Bare ikke scratching og de "store" funskjonene.

Jeg lurer på for det første, hva er egentlig en beat? Tenker i forhold til BPM (?). Og finnes det et program for å regne ut/telle BPM? Gratis?

Hva er den ultimate miksinga? Hvor ofte skal jeg "bytte sang" (switch over) osv.?

Og generelle tips...

Lurer også fælt på hva det neste utstyret jeg skal kjøpe skal være... Hva trenger jeg egentlig? Sånn mest altså. Pris spiller selvfølgelig en rolle... Men bare kom med tips!

Vet ikke om jeg glemte noen spørsmål i farta...

Takker veldig for svar!
En beat er selve takten på låten. For eksempel en helt vanlig 4-takts beat, så slår kicktrommen slik: 1-2-3-4. Mens i en 4/8-takts beat slår trommen slik: 1-2-3-4-5-6-7-8 (Så 2 ganger hver takt).

BPM er farten på låta, og har forsåvidt ikke noe og gjøre med beaten. Selvfølgelig, 4 takter går raskere hvis det er høyere BPM...

Finnes nok en god del freeware for og telle BPM, gjør et google søk på det
-Rar på fulltid.
Trådstarter
Sitat av Acie Vis innlegg
En beat er selve takten på låten. For eksempel en helt vanlig 4-takts beat, så slår kicktrommen slik: 1-2-3-4. Mens i en 4/8-takts beat slår trommen slik: 1-2-3-4-5-6-7-8 (Så 2 ganger hver takt).

BPM er farten på låta, og har forsåvidt ikke noe og gjøre med beaten. Selvfølgelig, 4 takter går raskere hvis det er høyere BPM...

Finnes nok en god del freeware for og telle BPM, gjør et google søk på det
Vis hele sitatet...
Takk for forklaringen på beat!

Siterer en guide:
Know the BPM of your songs. The beats per minute (BPM) of a song will determine how smoothly or easily you can mix it with another song. You can calculate BPM by counting the beats yourself and using a stopwatch. (Some mixers will have a BPM counter on the board.

Så må innrømme at jeg ikke skjønte BPM...
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Sitat av djrubber Vis innlegg
Takk for forklaringen på beat!

Siterer en guide:
Know the BPM of your songs. The beats per minute (BPM) of a song will determine how smoothly or easily you can mix it with another song. You can calculate BPM by counting the beats yourself and using a stopwatch. (Some mixers will have a BPM counter on the board.

Så må innrømme at jeg ikke skjønte BPM...
Vis hele sitatet...
Det er hvor mange bass/tromme/kickslaget, altså "dunk dunk dunk" slår på ett minutt.
Desto mer BPM, desto fortere går låten.
Sist endret av Osteper; 2. april 2012 kl. 20:45.
Det som menes med det du siterer er at hvis du skal mikse sammen la oss si 5 sanger, og alle er f.eks 128 BPM så vil du slippe å måtte stille inn alle sangene slik at de blir samme BPM. Hvis spiller en sang som går i 128, og skal gå over til en som er 131 - så må du da skru ned til 128 som også medfører at sangen blir spilt litt mørkere.

Det enkleste og mest effektive er å laste ned et program som gjør det, men du kan også sette en stoppeklokke på ett minutt og telle hvor mange kicktrommer du hører.
-Rar på fulltid.
Trådstarter
Altså hvor mange takter det er i låta?

Hvis jeg sitter å slår takta i bordplata med hånda og teller antall disse i et minutt... Så vil jeg få x antall i et minutt?
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
BPM står for "Beats Per Minute", og betyr hvor mange slag det er i minuttet. Feks 120 BPM er 2 slag i sekundet, eller 60 i minuttet. Så hvis du da skal mikse to sanger vil du gjerne at sangene skal gå i mest mulig lik BPM for at det skal høres brukbart ut når du spiller sangene samtidig i crossovern. Hva slags musikk spiller du? Hvis det går mest i House så er det typisk at det har en BPM rundt 128. Du kan laste ned forskjellige pakker med sanger fra nettet hvor alle sangene lett kan mikses sammen fordi de går i samme takt.

For å vite når du skal mikse så er det lettest å gjøre det i begynnelsen, eller i slutten av en sang, evt kan det være en lang pause i midten av en sang. Hvis du laster ned Club Mixer vil du merke at sangene som oftest starter med en enkel beat, og bygger seg oppover med perkusjon osv, det er da det er enkelt og mikse inn.

Rotete innlegg, men håper det var til nytte
-Rar på fulltid.
Trådstarter
Aha, tusen takk! Skjønte det!
Men samtidig... I en låt: Jeg finner ut at det er 128 BPM... Vil dette gjelde hele sangen eller bare akkurat et spessielt minutt?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tusen takk for all hjelp så langt!
Hele låten. Med mindre det er noen tempoforandringer i låta da, men det er veldig veldig sjeldent i elektronisk musikk
-Rar på fulltid.
Trådstarter
Takker igjen! Nå har jeg skjønt det! Punktum!

Men om dere har noen generelle tips/erfaringer som dere vil dele, så bare gjør det!


Også gjerne tips til fremtidlige kjøp av utstyr...
Vet liksom ikke om jeg skal kjøpe en Pioneer effektmikser, en midi/usb kontroller eller en spiller med scartch...
Sist endret av djrubber; 2. april 2012 kl. 21:14. Grunn: Legge på en "f" på effektmikser.
Sitat av djrubber Vis innlegg
Hei!
Jeg er en gutt på 13 år, og har noen spørsmål om DJ'ing...

Jeg kan kun veldig enkel miksing.

Håper det er noen DJ'er her, som er villig til å hjelpe en nybegynner!
Jeg har ICD DJ IN A BOX + en Mackie 8-kanaler, dette er jo ikke akkurat noe proff sett, men, men... Selv miksinga er jo fult mulig... Bare ikke scratching og de "store" funskjonene.

Jeg lurer på for det første, hva er egentlig en beat? Tenker i forhold til BPM (?). Og finnes det et program for å regne ut/telle BPM? Gratis?

Hva er den ultimate miksinga? Hvor ofte skal jeg "bytte sang" (switch over) osv.?

Og generelle tips...

Lurer også fælt på hva det neste utstyret jeg skal kjøpe skal være... Hva trenger jeg egentlig? Sånn mest altså. Pris spiller selvfølgelig en rolle... Men bare kom med tips!

Vet ikke om jeg glemte noen spørsmål i farta...

Takker veldig for svar!
Vis hele sitatet...
Hei!

Jeg har vært DJ i et par år nå, med fokus på både arrangementer med flere hundre tilhørere og private fester med litt mindre folk.

Det viktigste med DJ'ing er det å spille musikken som folk danser til. Hvis du er sånn som det jeg er, har du en del houselåter som du synes er rå (og som helt sikkert er det), men for å introdusere ukjente låter må du ha publikumet i hånda di. De må varmes opp først. Den beste metoden for å varme opp publikumet er å spille kjente sanger.


Viktige ting å huske på:
  • Last ned musikk med høy kvalitet. Det vil si 320kbit mp3 eller wav.
  • For å varme opp publikumet må du begynne med litt mer kjent musikk. Det vil si listepop som folk kan synge med på.
  • Les publikumet! Følg hele tiden med på folks reaksjoner når du introduserer nye sanger/sjangre. Flykter folk fra dansegulvet, ok, da må du prøve noe annen type musikk.

Når det gjelder innkjøp av utstyr ville jeg satset på pioneer's CDJ- og DJM-serie. Dette er som regel standard hos seriøse lyd- og lysleverandører og på utesteder etc. Det er det dyreste utstyret, men også det beste. (I følge meg og nesten alle DJ's)

BPM

BPM står for beats per minute og betyr rett og slett at i løpet av ett minutt av sangen har antall beats (slag) blitt f. eks 128bpm. De aller fleste DJ-spillere regner ut hvor mange BPM en sang har for deg.

Miksing

Du har hovedsakelig to typer miksing: Clean-mix og Beat-mix. Cleanmix innebærer at du ved et passende tidspunkt i sangen kjapt bytter over til den andre sangen.
Når du beatmixer bytter du gradvis over til en sang fra en annen ved å blande sammen låtene.
Hvis du er nybegynner er det lurest å øve på cleanmix da det er det enkleste og minst kompliserte.

Her finner du masse gode videoer om emnet:
http://www.youtube.com/user/ellaskins/


Lurer du på noe mer kan du gjerne sende meg en PM!
Sist endret av vonS; 2. april 2012 kl. 21:37.
Veldig enkelt forklart, BPM'en i vanlig housemusikk er som regel 128, Du kan bruke Viritual DJ til å finne bpm'en til en track, og du kan synce sangene til samme bpm. Vanlig å spille av original mixer, så du blander slutten av en sang med starten av en annen, overgangene kommer da når sangen nesten er ferdig. Du kan igså bytte sang i et dropp (vanskeligere.) Vil anbefale traktor s4, et veldig bra mixebord.
Sitat av djrubber Vis innlegg
Hei!
Jeg er en gutt på 13 år, og har noen spørsmål om DJ'ing...

Jeg kan kun veldig enkel miksing.


Hva er den ultimate miksinga? Hvor ofte skal jeg "bytte sang" (switch over) osv.?
Vis hele sitatet...
Når det gjelder miksing er det to faktorer som er essensielle. Det ene
er det rent tekniske aspektet, altså hvor stødig du er med tanke på takt
og tone, såvel som egen motorikk. Å øve på mikser hjemme er viktig, men
som det sies i musikerkretser - "én gig er som ti øvinger i ett". Trygghet
i forhold til hele situasjonen er viktig, og noe som kommer etterhvert.

Det kan dessuten lønne seg å ikke skulle mikse samtlige låter over i
hverandre. Noen låter kan miste kvalitet dersom du ikke lar dem gå
helt fra den spede begynnelse og helt til slutten. Andre er igjen laget
mer eller mindre for at dj'er skal mikse dem sammen. Dette er jo
selvsagt opp til enhver dj å bestemme selv (du er jo kunstner). Men
av egen erfaring mener jeg at dersom de som laget musikken har
lagt sin sjel i f.eks. en god intro, bør man også gi publikum gleden av
å høre den.

Det andre er dynamikken, sett i et mer helhetlig perspektiv. Hvor lenge
du f.eks. spiller et sett, hvem evt. andre spiller før/etter deg, kan og bør
være med å påvirke hvordan du spiller.

Når det gjelder dine egne låtvalg i løpet av settet, baserer det seg jo i
utgangspunktet på egen musikksmak. Prøv å variere stemninger og
rytmikk. Pass på å gi litt rom i lydbildet med jevne mellomrom - der
du evt. har spilt musikk med et veldig "mettet" lydbilde, kan du avløse
ved å bryte ned litt - kanskje spille noe litt mer strippet. Øser du for mye
på kan publikum bli lei.

Det viktigste er at du beholder dansefoten i musikken. Det kan ofte være
svært enkle knep som får sving i et dansegulv. Uansett hva slags musikk du
liker, råder jeg deg til å høre på f.eks. "Billie Jean" med Michael Jackson.
På mange måter kan beaten og bassgangen i den låten sies å representere
veldig mye av det som har gjort elektronisk dansemusikk stort i vår tid.
Dette gjelder selvfølgelig også mye annen musikk fra mange forskjellige
sjangre og tidsperioder. Jeg har personlig lært veldig mye ved å høre på
dub og reggae (King Tubby, Lee Perry, Count Ossie), men også klassisk
musikk (Bach, Stravinskij, Mahler). Blant mye annet.

Sist en liten bemerkning vedrørende svaret lenger oppe fra vonSlaaen:

Jeg har selv gjennom lang tid som dj erfart at det er veldig viktig at du
føler deg komfortabel, og at du står inne for musikken du spiller. [COLOR="Red"]Ikke
fri unødig til publikum[/COLOR]
. Det er nær sagt uunngåelig at noen vil komme å
be om en spesifikk stil eller låt i løpet av kvelden - særlig hvis du spiller
for et publikum som ikke har hørt deg spille før. Du kan ikke please alle
for enhver pris. Du kan i visse tilfeller oppleve at noen kommer til deg
med en cd, eller en iPhone for den saks skyld - og ber deg spille Rihanna
eller whatever "fordi hun jenten der borte har bursdag" - og du ikke kan
"slippe unna" ved å si at du slettes ikke har noe med Rihanna.
Ikke slipp feil musikk inn på dine enemerker. Dette merker du. Gir du
en finger, osv. Hvis for mange hater det du spiller - da spiller du på
feil sted. Det er selvsagt kjipt å stå der da, men dette kan skje.

Håper mine svar er til hjelp. Lykke til.
-Rar på fulltid.
Trådstarter
Tusen takk igjen, takker og bukker!
Nå har jeg fått veldig godt svar på det jeg ville!

Men er det noen andre som har noen erfaringer med utsyter/generelt så bare skrive!
-Rar på fulltid.
Trådstarter
Og forresten hvordan tar man opp miksen, med PC, noen bra programmer?
Om du ikke har funnet ut hvordan du finner BPM i en sang, så vil jeg anbefale "MixMeister BPM Analyzer". Finnes på google. Trenger bare å dra sangen inn i programmet, venter et par sekunder, så vips står det hvor mange BPM.
-Rar på fulltid.
Trådstarter
http://www.mixmeister.com/download_freestuff.html ?
Men hvordan tar men opp miksen? Via mikrofoninngangen på PCen?
kjøp denne du, den vil hjelpe deg masse på vei....

http://www.amazon.com/DJing-Dummies-.../dp/0470032758
Sitat av djrubber Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jepp *titegn*
▼ ... noen måneder senere ... ▼
-Rar på fulltid.
Trådstarter
Hei igjen!
Takker for alle svar, som jeg har fått endel nytte av.

Men til det jeg lurer på nå...
Noen som vet hvordan man får til sånn "stemme" som på starten av STRONGER
Er det en form for effektmikser, eller hva trenger man får å lage dette?
"Effekten" kalles autotune (muligens med bruk av en vocoder i tillegg).

Når det gjelder utstyr er det etter min mening fortsatt ingenting som slår Technics SL-1210 (Gjerne brukt sammen med Scratch Live hvis du vil spille mp3-er, men personlig kjøper jeg fortsatt vinyl).

http://serato.com/scratchlive

Glem "cleanmixing". Bestemora mi kan også skifte cd-plater. Jeg mener definitivt at du burde trene på beatmixing FØRST. Innen elektronika får du sjelden bruk for å cleanmixe, med mindre du skal dra et vesentlig temposkifte.
-Rar på fulltid.
Trådstarter
Sitat av Judaz Vis innlegg
"Effekten" kalles autotune (muligens med bruk av en vocoder i tillegg).

Når det gjelder utstyr er det etter min mening fortsatt ingenting som slår Technics SL-1210 (Gjerne brukt sammen med Scratch Live hvis du vil spille mp3-er, men personlig kjøper jeg fortsatt vinyl).

http://serato.com/scratchlive

Glem "cleanmixing". Bestemora mi kan også skifte cd-plater. Jeg mener definitivt at du burde trene på beatmixing FØRST. Innen elektronika får du sjelden bruk for å cleanmixe, med mindre du skal dra et vesentlig temposkifte.
Vis hele sitatet...
Vinyl, er nok litt for dyrt... Og ser for meg mer CD/Kontroller.

Jeg har så vidt begynt litt på beat-mix... Føler selv at da henger mixen litt mer sammen.