Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 50830
Sitat av Enus Vis innlegg
Er disse "tiltakene" jeg ikke liker. Sist gang jeg fikk Individ stønad/Økonomisk stønad i 2010 ble jeg sendt på et såkalt Kickoff kurs hvor jeg skulle lære å skrive jobbsøknad sammen med mange andre. Jeg har vært i arbeid i 3 sammenhengende år så noe sånt orker jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Hehe, sambo og fikk det der, virket ganske meningsløst for oppegående folk. Samtidig bestemte NAV seg for å lage helvete mot meg da det mente at det var min plikt som samboer å forsørge henne, og ikke NAVs jobb. (De ga seg når fylkesmannen sa "slutt og tull"; men det tok jo 6 måneder...)
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Det er fremdeles DITT problem, ikke NAV sitt.
NAV er ikke en bank som casher ut for de som har mer gjeld enn de kan betjene, men de skal sørge for at de som har økonomiske problemer får hjelp.
Vis hele sitatet...
Hvis de skal sørge for at de med økonomiske problemer får hjelp, så er de dessverre nødt å punge ut. Slik er det bare, hvertfall i min situasjon. Nytter ikke å sitte i et møte med gjeldsrådgiver å snakke i tomme luften når det er penger man trenger.

Og ja, det er mitt problem men jeg har rett på hjelp fra Nav og er fullt oppegående til å komme meg i arbeid så da skal de gjøre det de kan for å hjelpe meg ut av kneika. Det tjener de på, det tjener jeg på.

Diskusjonen ender her for min del. Ble litt lei av å forsvare meg for deg når jeg vet rettighetene mine. Ha en fin kveld videre!
Sist endret av Enus; 28. desember 2013 kl. 00:47.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Hehe, sambo og fikk det der, virket ganske meningsløst for oppegående folk. Samtidig bestemte NAV seg for å lage helvete mot meg da det mente at det var min plikt som samboer å forsørge henne, og ikke NAVs jobb. (De ga seg når fylkesmannen sa "slutt og tull"; men det tok jo 6 måneder...)
Vis hele sitatet...
Hadde vært interresangt å vite hva som skjedde etterpå?
Sitat av Enus Vis innlegg
Hvis de skal sørge for at de med økonomiske problemer får hjelp, så er de dessverre nødt å punge ut. Slik er det bare, hvertfall i min situasjon. Nytter ikke å sitte i et møte med gjeldsrådgiver å snakke i tomme luften når det er penger man trenger.

Og ja, det er mitt problem men jeg har rett på hjelp fra Nav og er fullt oppegående til å komme meg i arbeid så da skal de gjøre det de kan for å hjelpe meg ut av kneika. Det tjener de på, det tjener jeg på.

Diskusjonen ender her for min del. Ble litt lei av å forsvare meg for deg når jeg vet rettighetene mine. Ha en fin kveld videre!
Vis hele sitatet...
Problemet er at du åpenbart ikke vet rettighetene dine. God kveld.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Problemet er at du åpenbart ikke vet rettighetene dine. God kveld.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg jo dem. God kveld! KP-hunter.
Vet ikke hva det heter, men det finnes en rett vi alle Norske statsborgere har, den skal bare fungere engang i livet ditt. Du skal kunne få hjelp med å nedbetale store gjeld, selvfølgelig vil du miste alt som feks; hus, båt, bil, osv.. du vil også bli satt i en slags karantene.

Husker ikke helt, men hadde en sånn diskusjon med trygde ekspertene engang.. Husker ikke om gjelden måtte være større en ditt og datt osv.. masse krav på det.


Enus: Du kan gå til Nav å si at du er blitt kastet ut å kreve boplass osv.. Dem vil bare sende deg ut igjen uten noe som helst, i bestefall kan dem sette deg på ghetto-listen (LAAANG VENTETID). Du kommer til å bo jævlig bra der skal jeg si, fleste som er der er ikke i stand til å ta vare på seg selv osv.. trur jeg heller hadde satset på jobb eller bo under en eske
Sitat av Enus Vis innlegg
Nå vet jeg jo dem. God kveld! KP-hunter.
Vis hele sitatet...
Kos deg med denne: https://www.nav.no/Sosiale+tjenester...%C3%A5dgivning

Holdningen din tilsier at du vil overlate dine problemer i andres hender, men NAV er strengere enn som så.
Sitat av Enus Vis innlegg
Nå vet jeg jo dem. God kveld! KP-hunter.
Vis hele sitatet...
Du henger ikke helt med på rettighetene dine gutt.. Hvis du ikke er arbeidsvillig med å gjennomføre nav sitt opplegg, så har dem med fulle hender lov å avslå deg uten videre.
Min far er skadet i ryggen etter arbeidsulykke, å sitt med nokså større låne gjeld en deg, han får mindre en meg hos nav. 5000 til 6000 mnd. Han har faktisk aldri vært på nav før nu.
Sitat av statnav Vis innlegg
Vet ikke hva det heter, men det finnes en rett vi alle Norske statsborgere har, den skal bare fungere engang i livet ditt. Du skal kunne få hjelp med å nedbetale store gjeld, selvfølgelig vil du miste alt som feks; hus, båt, bil, osv.. du vil også bli satt i en slags karantene.

Husker ikke helt, men hadde en sånn diskusjon med trygde ekspertene engang.. Husker ikke om gjelden måtte være større en ditt og datt osv.. masse krav på det.


Enus: Du kan gå til Nav å si at du er blitt kastet ut å kreve boplass osv.. Dem vil bare sende deg ut igjen uten noe som helst, i bestefall kan dem sette deg på ghetto-listen (LAAANG VENTETID). Du kommer til å bo jævlig bra der skal jeg si, fleste som er der er ikke i stand til å ta vare på seg selv osv.. trur jeg heller hadde satset på jobb eller bo under en eske
Vis hele sitatet...

Tror du tenker på tvungen gjeldordning, som er siste utvei i mitt tilfelle. Derfor vil jeg opprettholde min avtale med kreditor.

Tror det spørs hvilket Nav-kontor man kommer til. Faren til bestekompisen min er 1 av 2 saksbehandlere på mitt nav-kontor. Det har ikke alt å si, men det hjelper nok. Satser selvfølgelig på å skaffe meg jobb fortest mulig, men er vanskelig her jeg bor.

Holdningen min er helt fin. Jeg deltar gjerne på kurs, bare ikke et sabla jobbsøker-kurs. Jeg skal ha noe matnyttig som f.eks. kurs til trucksertifikat.
Sist endret av Enus; 28. desember 2013 kl. 01:06.
Sitat av Enus Vis innlegg
Tror det spørs hvilket Nav-kontor man kommer til. Faren til bestekompisen min er 1 av 2 saksbehandlere på mitt nav-kontor. Det har ikke alt å si, men det hjelper nok. Satser selvfølgelig på å skaffe meg jobb fortest mulig, men er vanskelig her jeg bor.

Holdningen min er helt fin. Jeg deltar gjerne på kurs, bare ikke et sabla jobbsøker-kurs. Jeg skal ha noe matnyttig som f.eks. kurs til trucksertifikat.
Vis hele sitatet...
Nav kan hjelpe deg med truckførebevis, bil-lappen, osv.. hvis du har jobben på handen med kontrakten, om ikke så hjelper ikke nav deg.
Kurs om jobbsøkning? Jeg jobber gjennom nav, en kompis av meg fikk jobb i IT avdeling gjennom nav, han ble en ansatt der uten nav i senere tid.

Nav kontorer bytter saksbehandlere raskere en dama di skifter truseinnlegg.
Sitat av Enus Vis innlegg
Tror du tenker på tvungen gjeldordning, som er siste utvei i mitt tilfelle. Derfor vil jeg opprettholde min avtale med kreditor.

Tror det spørs hvilket Nav-kontor man kommer til. Faren til bestekompisen min er 1 av 2 saksbehandlere på mitt nav-kontor. Det har ikke alt å si, men det hjelper nok. Satser selvfølgelig på å skaffe meg jobb fortest mulig, men er vanskelig her jeg bor.

Holdningen min er helt fin. Jeg deltar gjerne på kurs, bare ikke et sabla jobbsøker-kurs. Jeg skal ha noe matnyttig som f.eks. kurs til trucksertifikat.
Vis hele sitatet...
Hvis det er vanskelig å få jobb der du bor er det bare å flytte.
Skal jeg søke om sosialstønad i den kommunen jeg bor pr. dags dato eller der jeg er folkeregistrert? Bor i Vestfold i 6 måneder(den perioden jeg har behov for stønaden), men har ikke meldt flytting fra mine foreldres hus i annen kommune.
Du søker der du oppholder deg til dagen, med mindre du er på institusjon eller tilsvarende. Du må være forberedt på å dokumentere at du har tilhold i kommunen. Det forekommer også at de ber deg endre folkeregistrert adresse, men jeg klarer ikke helt å se at det er hjemmel for dette dersom du ellers er innenfor folkeregisterlovens krav.
Du skal forholde deg til NAV-kontoret i den kommunen du er folkeregistrert.
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Du skal forholde deg til NAV-kontoret i den kommunen du er folkeregistrert.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet stemmer det at du forholder deg til NAV-kontoret der du er folkeregistrert, men det er fordi det helst er der du bor. Lov om sosiale tjenester i NAV §3 pålegger kommunen å yte tjenester til alle som oppholder seg der. Jeg kan ikke se at det foreligger hjemmel for å henvise noen til et annet kontor dersom de kan vise til at de har opphold i vedkommende kommune, men det er mulig det er noe jeg ikke har fått med meg. I så fall setter jeg pris på å bli opplyst.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
I utgangspunktet stemmer det at du forholder deg til NAV-kontoret der du er folkeregistrert, men det er fordi det helst er der du bor. Lov om sosiale tjenester i NAV §3 pålegger kommunen å yte tjenester til alle som oppholder seg der. Jeg kan ikke se at det foreligger hjemmel for å henvise noen til et annet kontor dersom de kan vise til at de har opphold i vedkommende kommune, men det er mulig det er noe jeg ikke har fått med meg. I så fall setter jeg pris på å bli opplyst.
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere så kan du få nødhjelp i kommunen du oppholder deg i, men er det langvarig (som arbeidsøker osv) blir du henvist til der du er folkeregistrert. Man må bytte adresse i folkeregisteret til der man bor for å få hjelp der man bor, verre er det ikke.
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Som nevnt tidligere så kan du få nødhjelp i kommunen du oppholder deg i, men er det langvarig (som arbeidsøker osv) blir du henvist til der du er folkeregistrert. Man må bytte adresse i folkeregisteret til der man bor for å få hjelp der man bor, verre er det ikke.
Vis hele sitatet...
5-6 måneder vil vel regnes som langvarig?
Problemet er at jeg ønsker all post tilsendt til min tidligere bolig, da det er mye narkomane som snoker i de utendørs postkassene vi har der jeg bor nå + at jeg ønsker å stå folkeregistrert der jeg bodde. Får ta en telefon til NAV på mandag.
Regner med at endring av folkeregistrert adresse tar litt tid også?
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Som nevnt tidligere så kan du få nødhjelp i kommunen du oppholder deg i, men er det langvarig (som arbeidsøker osv) blir du henvist til der du er folkeregistrert. Man må bytte adresse i folkeregisteret til der man bor for å få hjelp der man bor, verre er det ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner til at dette blir gjort, men jeg er ikke enig i at det foreligger hjemmel for det. Dersom vilkårene for ikke å bytte registrert adresse er tilstede, faller det utenfor NAVs myndighet å stille krav om det. Det er heller ingen vesentlig forskjell mellom nødhjelp og mer langvarige ting som KVP i så måte. Jeg ser helt bort fra ytelser fra folketrygden her, siden det ikke er tale om det.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Jeg kjenner til at dette blir gjort, men jeg er ikke enig i at det foreligger hjemmel for det. Dersom vilkårene for ikke å bytte registrert adresse er tilstede, faller det utenfor NAVs myndighet å stille krav om det. Det er heller ingen vesentlig forskjell mellom nødhjelp og mer langvarige ting som KVP i så måte. Jeg ser helt bort fra ytelser fra folketrygden her, siden det ikke er tale om det.
Vis hele sitatet...
Takk for at du fikk meg til å undersøke det litt nærmere, for i følge:
Kapittel 2. Ansvar etter loven

§ 3. Kommunens ansvar
Kommunen er ansvarlig for å utføre oppgavene etter denne loven som ikke er lagt til et statlig organ, og å yte tjenester etter loven til alle som oppholder seg i kommunen.
For den som oppholder seg i institusjon eller bolig med heldøgns omsorgstjenester, skal tjenestene likevel ytes av den kommunen som var oppholdskommune forut for inntaket i institusjon eller bolig med heldøgns omsorgstjenester. Dette gjelder også tjenester før utskriving i forbindelse med utskriving og etablering.
Etter utskrivingen skal de sosiale tjenestene ytes av den kommunen der vedkommende tar opphold. Tar vedkommende opphold i den kommunen som institusjonen eller boligen ligger i, kan utgiftene kreves refundert av oppholdskommunen forut for inntaket.
Kommunens myndighet etter denne loven kan etter reglene i kommuneloven delegeres til et interkommunalt organ eller en annen kommune.

Da er det faktisk enhver kommune sin plikt til å hjelpe noen, uansett hvilken folkeregistrert adresse de har.

Jeg tok faktisk utgangspungt i det jeg med flere har fått beskjed av NAV, at man skal forholde seg til kommunen man er folkeregistrert i for å få hjelp. Derfor har bestandig vært første steg-folkeregisteret.
Frustrert sjødraug
Sjøvette's Avatar
5 1
Jeg så meg nødt til å melde meg hos nav i november, da firmaet jeg jobbet hos gikk ad undas. Nå er jeg naturligvis på leit etter ny jobb, og muligens inn i min nye allerede i februar. Men, til dess så har jeg fått lite ut av disse dagpengene...jeg fikk innvilget dem i desember og fikk 4500 utbetalt før jul. Meldekort har jeg levert inn, men har enda ikke sett noe av restrende penger. Har noen andre her sett til utbetalinger i romjula eller kommer dette inn nå i januar? Jeg er ny på dette navgreiene, ettersom jeg har hatt en godt betalt jobb og ikke hatt behov for nav før nå...
▼ ... over et år senere ... ▼
Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

-Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent.

Holder det med at jeg sa opp jobben min i juli i fjor?
Sa du opp eller ble du sagt opp. For sier du opp frivellig er det ikke så mye å hente.

Husker ikke helt reglene, men er vel krav til sysselsetting de siste månedene og at du ikke frivellig sluttet i jobben.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hey. Hijacker..

NAV har regnet ut feil beløp (368.459,-) hvor de fikk feil beløp ifra vet jeg ikke fordi vi finner jo infoen fra samme sider, skatteetaten sine sider.

Jeg så for noen dager siden at jeg lå på inntekt over 400 000+ ifjor.

Er det sånn at NAV prøver å lure seg unna å betale meg fullt beløp eller er det en feil? Jeg melde dem og sa ifra og da fikk jeg svar om beløpet de hadde funnet på 300k utgjør den satsen jeg får og at klagefristen min på 6 uker var utgått, ha en fin dag.

Jeg haaater å bli lurt, enten det handler om en bolle eller en halv million........

OG jeg planlegger ikke å nave lenger enn jeg må og skal snart ut i jobb igjen men mens jeg venter på å lande jobb vil jeg gjerne få utbetalt det jeg har rett på siden jeg tross alt har regninger og et liv.
Sist endret av colakork; 1. september 2020 kl. 14:36.