Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  154 17978
Hei, jeg liker å tenke på universet om natten, siden jeg ikke sover stort uansett. Men etter å ha tenkt på hvordan universet kan være uendelig stort kom jeg på dette (vedlagt fil.)

Tenk hvis den innerste firkanten er rommet som vår lille Tellus flyter rundt i. Denne nærmer seg uendelig kanten. La oss si at et romskip flyr mot slutten av rommet (---->) der slutten er (|) da blir det slikt: -------->|


slutten på rommet = 1

Tenk deg at skipet er et tall som går uendelig nærme kanten 0.9999999999 i det uendelige. Da vil det aldri komme fram, men vil fortsette i det uendelige mot det. Dette gjelder da alle rettninger.

Vet ikke helt hvor jeg ville helt med dette, men jeg fikk et helt nytt perspektiv på rommet generellt, og det med at noe kan være uendelig ble for meg noe som kan forståes.

Hva tenker dere når dere tar for dere dette?
Sist endret av treimoz; 2. februar 2009 kl. 21:37.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ettersom ingen verdens forskere har funnet svaret på dette, er det neppe noen her på nFF som har konkrete svar heller

men jeg pleier å tenke på slutten av universet (om slutten finnes), som event horizon i et sort hull.
kanten der intet lys eller materie av noe slag, tid eller rom, kan unslippe.

på samme måte kan vi ikke unslippe vårt eget univers, da vi aldri kan krysse den ytterste grense.
Topic ble litt feil, skal innrømmet det
Så er jo dette ikke noe man kan finne noe konkret svar på, og derfor kan dette være en like god teori som noen annens, så lenge den ikke bryter med forskjellige fysiske lover.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av shalabais Vis innlegg
Så er jo dette ikke noe man kan finne noe konkret svar på, og derfor kan dette være en like god teori som noen annens, så lenge den ikke bryter med forskjellige fysiske lover.
Vis hele sitatet...
problemet er litt at når man begynner med slik fysikk, så slår kvantefysikken inn, og der..vel..der gjelder ikke normale lover og regler
Sitat av somnium Vis innlegg
problemet er litt at når man begynner med slik fysikk, så slår kvantefysikken inn, og der..vel..der gjelder ikke normale lover og regler
Vis hele sitatet...
Men så må vi huske at ingen eksperimenter har vist at kvantemekanikken (les: kvantefysikk) er feil. Men gjør det den da til rett da den ofte strider mot all fornuft?

Siterer fra Fysikknett.no:

"Kvantemekanikken er en matematisk modell som beskriver omtrent alt vi vet om naturen omkring oss. Ingen eksperimenter har klart å vise at kvantemekanikken er feil. Likevel har teorien konsekvenser som strider mot all fornuft. Men hva er vel egentlig fornuft?"
kanskje vi kommer tilbake til der vi startet på reisen når vi når enden?

Men litt offtopic, lå i sengen i går og studerte 2 stjærner igjennom et lite vindu (tror den ene stjærnen var en planet) etter ca 10 min med stirring på stjærnen som blinket en del kom det pluttselig et heftig blink fra den, akkurat som et kamerablitz fra stjærnen, lurte på om noen veit hva dette kan være? var isåfall 100ganger sterkere en de vanlige blinka jeg så!
Var litt morro å se at planeten våres faktisk beveger seg også, etter en stund var begge stjærnene helt utenfor synsvidde igjennom vinduet, brukte karmene til å se hvor mye den flytta seg, etter en stund hadde begge stjærnen flyttet seg fra den ene siden av vinduet til den andre og så utenfor synsvidde
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tremioz: sidan når hadde noko uendeleg stort ein ende? Er ikkje det ei aning sjølvmotseiande?
Hvorfor tro universet er uendelig stort?
Sitat av nitrous Vis innlegg
Hvorfor tro universet er uendelig stort?
Vis hele sitatet...
Enkelt nok; hva er utenfor hvis ikke?
Sitat av sykofant Vis innlegg
ingen som vet? jeg vet hvorfor de blinker, men liksom... det blinket var uvanlig, kanskje en flere år gammel eksplosjon jeg så?
Vis hele sitatet...
sikker på at det var en planet, og ikke en satelitt?
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Enkelt nok; hva er utenfor hvis ikke?
Vis hele sitatet...
sån kanskje?
Vel, Venus er synlig for det blottet øyet nord for ekvator nå ved disse tider. Kan ses som en usedvanlig lys flekk på himmelen, som ved første øyekast kan minne mistenkelig mye om en stjerne. Anbefaller i tillegg programmet Stellarium som er et Stjernekart laget av NASA ansatte på deres fritid. Man kan plotte inn hvor man er, og med det kan man se hvordan stjerner, planeter og satellitter beveger seg på himmelen over deg, i sann-tid.. Kjempe gøyalt.
http://cgfa.sunsite.dk/escher/escher6.jpg

Noen har allerede tenkt på det
Sitat av Semjuel Vis innlegg
sikker på at det var en planet, og ikke en satelitt?
Vis hele sitatet...
Jepp, det var ingen satelitt, men er ikke helt sikker på om det var en planet eller stjærne, den beveget seg med samme fart som stjærnen ved sidenav og beveget seg myyye tregere en satelitter, så ikke flere en 2 stjærner fra vinduet mitt, men tror kanskje det var en av stjærnene til karlsvogna, vis ikke, så lå den i nærheten av karlsvogna
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tremioz: sidan når hadde noko uendeleg stort ein ende? Er ikkje det ei aning sjølvmotseiande?
Vis hele sitatet...
Hittil finnes det ingen som har klart å påvise at universet er fysisk uendelig. Heller ikke kan man påvise hvor stort universet er, det eneste man kan påvise er at det er stort i følge menneskers egne referanser over hva vi anser som størrelser.
Det er ikke sikkert det bare finnes ett univers heller? haha, gøy det her.
Universet har jo ikke en størrelse, det utvikler seg fortere en lysets hastighet
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av CakeThief Vis innlegg
Universet har jo ikke en størrelse, det utvikler seg fortere en lysets hastighet
Vis hele sitatet...
vi har enda ikke bevist at noe kan bevege seg fortere enn lysets hastighet, så kom med argumenter og kilder her..

i tillegg:
det var nok ikke en eksplosjon du så, en eventuell eksplosjon i den skalaen ville tatt mange år å se.. bokstavelig talt
i tillegg:
det var nok ikke en eksplosjon du så, en eventuell eksplosjon i den skalaen ville tatt mange år å se.. bokstavelig talt
Vis hele sitatet...
OT:
Kan vel likevel ha vært en eksplosjon han så? Den kan jo ha intruffet for si 1000 år siden, men først nu den var synelig fra jorden.

Selv prøver jeg bare å godta at det er uendelig, og ikke tenke særlig mer over det, da det blir for langt utenfor min fatteevne, og ender opp med å gi meg søvnløse netter
Så en ganske interesang episode av BBC Horizon som handler om en teori på 11 dimensjoner (String Theori), anbefaler alle om å ta en titt på den.

BBC: Horizon - Parallel Universes
- Kan finnes på Ninjavideo.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Allure Vis innlegg
OT:
Kan vel likevel ha vært en eksplosjon han så? Den kan jo ha intruffet for si 1000 år siden, men først nu den var synelig fra jorden.

Selv prøver jeg bare å godta at det er uendelig, og ikke tenke særlig mer over det, da det blir for langt utenfor min fatteevne, og ender opp med å gi meg søvnløse netter
Vis hele sitatet...
poenget mitt er, om en stjerne eksploderer så er det ikke som å se en kinaputt gå av. en slik eksplosjon vil ta tusenvis av år.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tremioz: sidan når hadde noko uendeleg stort ein ende? Er ikkje det ei aning sjølvmotseiande?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg sa det hadde en enda var da at noe kunne gå uendelig mot denne, som jeg demonstrerte.

For meg var det da mye lettere å forstå, når du ser på det og tenker på hvordan jeg tegnet den tegningen, så ta bort den ytterste firkanten. Der har du også uendelig. Men det er jo noe som ikke vår hjerne kan forstå uansett.

Tenkt på tall, tenk at vi er et tall som går uendelig i 0.99999999999999. Da vil det, selv om det hadde vært avgrenset ikke vært mulig for oss å nå dette målet uansett.
Sist endret av treimoz; 3. februar 2009 kl. 07:28.
Ende? I de observerbare dimensjonene våre så trenger ikke universet ha noen som helst ende. På samme måte som ved en 2-dimensjonell entitet aldri vil kunne observere enden av en "Möbius strip".

Meg bekjent utvider universet seg som følge av mørk energi som drifkraft for ekspansjonen. Avstanden mellom hvert enkelt atom øker i takt med avstanden av "sentrum" relativt til hvert enkelt atom. Selv om noe ekspanderer, trenger det heller ikke for vår oppfatning (igjen, observerbare dimensjoner) å ha noen ende.

Eksempelvis, sett en 2d-maur på en oppblåst ballong. Merk av to punkt på ballongen, og blås den opp ytterligere. Avstanden mellom hvert punkt har nå økt, universet for mauren har økt, men det har fortsatt ingen ende.
Sist endret av m0b; 3. februar 2009 kl. 07:48.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Jepp, det var ingen satelitt, men er ikke helt sikker på om det var en planet eller stjærne, den beveget seg med samme fart som stjærnen ved sidenav og beveget seg myyye tregere en satelitter, så ikke flere en 2 stjærner fra vinduet mitt, men tror kanskje det var en av stjærnene til karlsvogna, vis ikke, så lå den i nærheten av karlsvogna
Vis hele sitatet...
Sikker på at det ikke var et fly eller en satelitt? En stjerne oppfattes som stillestående i forhold til satelitter som ikke er geostasjonære. Er akkurat derfor man skal være ytterst forsiktig med å navigere seg etter stjerner. Syntes det virker litt usannsynlig å se en stjerne dø, uten at jeg kan utdype det noe videre.
Sitat av somnium Vis innlegg
poenget mitt er, om en stjerne eksploderer så er det ikke som å se en kinaputt gå av. en slik eksplosjon vil ta tusenvis av år.
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke. Kvasarer, nøytronstjerner, novaer og magnetarer smeller rett som det er, og det er snakk om dager og uker. Slike observerer forskerne konsekvent.
Treimoz, hvis det er slik du oppfatter uendelighet så er rommet ditt også uendelig stort.
Sitat av treimoz Vis innlegg
For meg var det da mye lettere å forstå, når du ser på det og tenker på hvordan jeg tegnet den tegningen, så ta bort den ytterste firkanten. Der har du også uendelig. Men det er jo noe som ikke vår hjerne kan forstå uansett.
Vis hele sitatet...
Selv om du redigerer vekk en pixlete firkant på bilde ditt er fortsatt dimensjonene = 544x308 og størrelsen (nesten uendret)= 12344 bytes.
Sist endret av Clr; 3. februar 2009 kl. 08:21.
Ettersom planeter er runde, på grunn av gravitasjon i sentrum, så hvorfor skal ikke universet være likt? Universet kan også være formet som en kule, og da vil det jo være slik at man kan komme 'tilbake til start' ved å 'kjøre hele runden'.

En ny måte å angripe saken på : - )

Edit: Det er gravitasjon\magnetisme som gjør at planetene i vårt solsystem sirkler solen, så dette sier jo at 'universet' har magnetiske poler, og igjen ville jo det være enda en grunn til å tro at alt er sirklet rundt hverandre, i en sirkel, slik som vanlige planeter.
Sist endret av prenix; 3. februar 2009 kl. 08:57.
Kan skyte inn med en liten tankerekke som for meg viser at universet (i sin totalhet.. evt multiverset om du vil) må være uendelig i rom og tid.

La oss si universet var uendelig i tid, men ikke i rom, da ville man etter lang nok tid ha gjennomgått alle mulige tilstander i det rommet. Det vil si at det som har skjedd nå, har skjedd før, og vil skje igjen, uendelig mange ganger. Det virker absurd for meg. At tid ikke skulle være uendelig, virker også absurd. Nå skal det sies at universet godt kan være absurd.. men ellers må det være uendelig i både rom og tid.
Problemet som jeg ser det her, er at folk tenker på et univers og forholdene imellom planeter på i samme perspektivet som man gjør relativt til det vi er vant med, i tre dimensjoner. Som sagt, i post #25.
Sist endret av m0b; 3. februar 2009 kl. 10:20.
For dere som er intressert i en forklaring på hvordan universet kan være "uendelig" bør dere ta en titt på Paul Davies arbeid innen dette.
Han er kjent for "Fulling-Davies-Unruh effect" og "Bunch-Davies vacuum state". Har også motatt priser for sitt arbeid innen fysikk som Kelvin Medal (2001), Faraday Prize (2002) og Templeton Prize (1995).
Har også skrevet over 20 bøker og essays og har ikke noen tilhøringhet innen religion.

På Youtube ligger en film (5 deler): "Paul Davies on an Ultimate Explanation"
"Philosopher and physicist Paul Davies gives a fascinating and thought-provoking talk on the possibility of an ultimate explanation for our universe. Dismissing the multiverse and God, he outlines an idea for finding an explanation for the universe and physical laws within the universe itself."
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av sykofant Vis innlegg
kanskje vi kommer tilbake til der vi startet på reisen når vi når enden?

Men litt offtopic, lå i sengen i går og studerte 2 stjærner igjennom et lite vindu (tror den ene stjærnen var en planet) etter ca 10 min med stirring på stjærnen som blinket en del kom det pluttselig et heftig blink fra den, akkurat som et kamerablitz fra stjærnen, lurte på om noen veit hva dette kan være? var isåfall 100ganger sterkere en de vanlige blinka jeg så!
Var litt morro å se at planeten våres faktisk beveger seg også, etter en stund var begge stjærnene helt utenfor synsvidde igjennom vinduet, brukte karmene til å se hvor mye den flytta seg, etter en stund hadde begge stjærnen flyttet seg fra den ene siden av vinduet til den andre og så utenfor synsvidde
Vis hele sitatet...

du vil vell ikke kunne se en stjerne blinke da det vil ta rundt 8 år (hvis det er riktig) for lyset å rekke fra stjernen å ned til jorda..

Sitat av prenix Vis innlegg
Ettersom planeter er runde, på grunn av gravitasjon i sentrum, så hvorfor skal ikke universet være likt? Universet kan også være formet som en kule, og da vil det jo være slik at man kan komme 'tilbake til start' ved å 'kjøre hele runden'.

En ny måte å angripe saken på : - )

Edit: Det er gravitasjon\magnetisme som gjør at planetene i vårt solsystem sirkler solen, så dette sier jo at 'universet' har magnetiske poler, og igjen ville jo det være enda en grunn til å tro at alt er sirklet rundt hverandre, i en sirkel, slik som vanlige planeter.
Vis hele sitatet...
ja hva er utenfor kula da tror du?
Sist endret av pokemon; 3. februar 2009 kl. 12:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pokemon: Så han så en stjerne som blinka for 8 år siden da, det er ikke noe i veien for det.

Jeg forstår ikke egentlig hvorfor universet ikke kan være uendelig. Selvfølgelig avhenger det av hva vi definerer som universet. Det synlige universet er området der lyset har nådd til nå (siden big bang), og utenfor der er det: Ikke en dritt.

Universet kan ikke ha eksistert uendelig lenge, i følge termofysikkens andre lov (http://no.wikipedia.org/wiki/Termofy...atisk_grunnlag). Dette kan selvfølgelig være feil, men ingen har klart å motbevise det enda.
Hadde hvem det enn nå var bare holdt tyst om at jorda var rund og at det var et uendlig univers, hadde ingen av dere brukt så mye energi og krefter på å finne et svar dere aldri vil finne. Å det er fakta! :P
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Hadde hvem det enn nå var bare holdt tyst om at jorda var rund og at det var et uendlig univers, hadde ingen av dere brukt så mye energi og krefter på å finne et svar dere aldri vil finne. Å det er fakta! :P
Vis hele sitatet...
Ingenting er umulig. Det umulige tar bare litt lengre tid.
vi oppholder oss i en 3d verden, derfor vil univærset være uendelig i 3d syn. vi kan nok komme til en plass hvor det ikke eksiterer noe annet en oss selv og vi kan forsette i evigheten. men vårt 3d syn må være satt sammen av andre dimensjoner som gir mulighet for at vi kan reise avgårde i d uendelige.
om det da er en fjerde dimensjon som bretter sammen, eller bretter ut vår 3d dimensjonale syn er vel det samme, for resultatet er det samme.
http://www.youtube.com/watch?v=iXYXuHVTS_k
http://www.youtube.com/watch?v=CtSNStVW81M&NR=1
Universett hadde volum ca. = 0 ved big bang, og har ekspandert siden, så påstanden om uendelighet er feil. Utenfor universet finnes ingenting (evt. parallelle univers).
Sitat av Deezire Vis innlegg
Sikker på at det ikke var et fly eller en satelitt? En stjerne oppfattes som stillestående i forhold til satelitter som ikke er geostasjonære. Er akkurat derfor man skal være ytterst forsiktig med å navigere seg etter stjerner. Syntes det virker litt usannsynlig å se en stjerne dø, uten at jeg kan utdype det noe videre.
Vis hele sitatet...
Jeg er 100% sikker på at det ikke var fly eller satelitt, har sett en del satelitter før og de beveger seg mye fortere og er heller ikke så klare. Grunden til at jeg tror at det er en planet var at den beveget seg, merk, den beveget seg så sakte at du ikke kunne se det, men etter lengre tid så la man merke til at den faktisk flyttet på seg.
vinduet jeg så igjennom var ikke mer en ca 40cmX40cm stort og den brukte over 30min på å flytte seg fra den ene siden til den andre, pluss at stjærnen ved sidenav hadde sånn ca samme fart... hadde det vært en satelitt hadde det tatt et par min før den var ute av synsvidde
Sitat av Lynet Vis innlegg
Universett hadde volum ca. = 0 ved big bang, og har ekspandert siden, så påstanden om uendelighet er feil. Utenfor universet finnes ingenting (evt. parallelle univers).
Vis hele sitatet...
Men da er jo spørsmålet. Hva er "ingenting"?
Kan man veie, måle, se på, føle ingenting?
Ingenting er et menneskeskapt ord. For meg så er ingenting en sammensettelse av typ bokstaver vi bruker i alfabetet: i , n , g , e , n , t , i , n og g.
Og det gjør jo at ingenting faktisk er noe!
Nå synes jeg du er litt useriøs, ingenting er da et helt legitimt begrep som brukes mye i fysikk. Atomer består f.eks. av nesten bare "ingenting". At du ikke klarer å forholde deg til begreper som tomhet, ingenting, 0 osv. gjør ikke at de ikke finnes.
En teori er at universet ekspanderer seg i alle retninger, fra big bang, med tilnærmet lysets hastighet. Derfor vil man aldri kunne reise forbi big bang fordi alt beveger seg vekk derfra med lysets hastighet. Men hvis du reiser vekk fra big bang vil man aldri kunne nå enden fordi omgivelsene reiser like fort.
Man vil derimot kunne reise uendelig lang "parallelt" med ekspanderingsomkretsen, fordi man da reiser i sirkel (se tegning).


Grønne streker = reiseretninger
røde streker = utvidelse av universet
svarte prikker = universet
rød krusedull = big bang
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av bobbo Vis innlegg
pokemon: Så han så en stjerne som blinka for 8 år siden da, det er ikke noe i veien for det.

Jeg forstår ikke egentlig hvorfor universet ikke kan være uendelig. Selvfølgelig avhenger det av hva vi definerer som universet. Det synlige universet er området der lyset har nådd til nå (siden big bang), og utenfor der er det: Ikke en dritt.

Universet kan ikke ha eksistert uendelig lenge, i følge termofysikkens andre lov (http://no.wikipedia.org/wiki/Termofy...atisk_grunnlag). Dette kan selvfølgelig være feil, men ingen har klart å motbevise det enda.
Vis hele sitatet...

vell så den stjerna bar slutta å brenne i ett lite sekund ellernoe så begynte den å brenne igjen? virker rat i mine øyne men jeg er jo ikke noen ekspert...
Sitat av pokemon Vis innlegg
vell så den stjerna bar slutta å brenne i ett lite sekund ellernoe så begynte den å brenne igjen? virker rat i mine øyne men jeg er jo ikke noen ekspert...
Vis hele sitatet...
Det kan liksågodt ha vært en kraftig eksplosjon som ikke tok livet av stjernen.
Game disconnected
pokemon's Avatar
ja okei vet ikke jeg men... syns bare det virker usannsynlig..

dessuten ville vell ikke eksplosjonen slukka stjerna vell ?
Sist endret av pokemon; 3. februar 2009 kl. 20:47.
Sitat av tuxe Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den videoen fikk meg til å føle meg ufattelig liten
Sitat av pokemon Vis innlegg
ja okei vet ikke jeg men... syns bare det virker usannsynlig..

dessuten ville vell ikke eksplosjonen slukka stjerna vell ?
Vis hele sitatet...
Hvem sa at stjernen slukket?
Han sa at stjernen blinket kraftig, og deretter fulgte han med på at de forsvant ut av synsfeltet.
Game disconnected
pokemon's Avatar
oh well jeg tror ivertfall ikke noe på at han så en stjerne blinke.. tenker det må ha vært noe annet..
Sitat av tuxe Vis innlegg
Vis hele sitatet...
dette er også litt offtopic, men har noen noen gang tenkt på solsystemet vårt og atommodellen? hvordan de er merkverdig like? hva om solsystemet vårt er et atom? galakser er molekyler? om verdensrommet vårt bare er en gjenstand i en annen verden?

eller en annen tanke: ingen vet sikkert hva som er utenfor verdensrommet. er det en annen verden? eller er det ingenting? hva er ingenting? Har ingenting noen farge? luft, lukt? det finnes jo ikke noe sånt som uendelig utenom i matte.. når man tenker disse tankene får man lyst til å ta livet av seg :P
Buddapower: Faktisk så snakker matematikken flere ganger om uendelighet. Det finnes, på tross av hva man skulle tro, flere uendeligheter. For ikke å snakke om flere typer uendeligheter. Du kan tenke på at dersom du kan skape en 1 til 1 link mellom alle tall i en uendelighet, så er begge uendelighetene like. Men dersom en ene uendeligheten ender opp med et tall som ikke eksisterer i den andre uendeligheten, er det altså forskjellig størrelse på uendelighetene. Det snakkes også om andre typer uendeligheter, og andre bevis for hvorfor det må eksistere flere uendeligheter, og flere typer.

Eksempelvis: Du er enig i at mellom tallet 1 og 2, så kan man si at det er uendelig mange tall? På samme måte så kan man si at man kan halvvere et tall uendelig og aldri komme til null. I samme rekke så kan jeg si at på samme måte som mellom tallet 1 og 2 er det uendelig tall, så vil det altså være uendelig tall mellom 1 og 50. Forskjellen her er at den uendeligheten som eksisterer mellom 1 og 50, er større enn den andre uendeligheten.

Tenkt på det?
Sist endret av m0b; 3. februar 2009 kl. 23:49.