Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2701
Har jeg oppfattet dette riktig, er det mulig å gjengjelde en legemsfornærmelse og kanskje slippe straff?
Da mener jeg fra dette sitatet:
Sitat av Politiforum
Det ble lagt avgjørende vekt på provokasjonen som skjedde umiddelbart forut for slaget, og det ble vist til straffeloven § 228,3. ledd, som bestemmer at en legemsfornærmelse kan være straffri dersom den gjengjelder en forutgående legemsfornærmelse.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte også på at det er tillatt å gjøre det du må for å forhindre skade i noen tilfeller. Men det er vel ikke tillatt å ta igjen ved å for eksempel spytte på noen som slår deg?
Sist endret av Matheves; 3. oktober 2020 kl. 20:23.
Jeg slo ned en dørvakt engang. Da jeg kom på utsiden ble jeg lagt i jern av kollegaene hans. Han jeg fika kom ut mens jeg lå i jern, og han ga meg ei vinge. Han anmeldte meg for nedslagningen, og jeg motanmeldte han. Saken ble henlagt fordi dørvakta hadde tatt igjen Snakk om flaks!
Retorsjon er noe som ligger i straffeloven. Så ja, det er mulig. Det er likevel ikke å anbefale å stole på den regelen. Du slipper kun straff om dommerne synes synd på deg. Lovteksten sier «kan», ikke «skal».