Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  866 178835
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det vil vere meir eller mindre totalt ulogisk. Problemet er ikkje at det er for få tilsette i barnehagane, men at dei kan spreie smitte. Den smitta vil verte spreidd nøyaktig like effektivt på ein halv dag, som på ein dag; barnehageunger har ikkje akkurat konsept om smittevern...
Vis hele sitatet...
Tanken om begrensede intervaller var ikke for smittevernets skyld -
men fordi man etter all sannsynlighet vil måtte få viktige folk tilbake
på jobb gradvis, og at begrenset kapasitet i f.eks. barnehager vil
tilsi at man deler det opp. Altså - dette vil først skje når smittefaren
er langt mindre enn i dag.
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Hvor lenge tror dere disse tiltakene med karantene og restriksjoner for folkeansamlinger vil vare da? Rimelig krise bare at skoler og barnehager stenger i tre uker
Vis hele sitatet...
Så krise er det ikke, mye undervisning kan og blir gjort over nett.
Veldig mye av innleveringer de siste årene gjøres også igjennom egne skolesider.
Barnehage er kanskje litt verre, men her er det jo da foreldre og eventuelt søsken som får hjulpet til med å lære barnet grunnleggende barnehagestuff.
Jeg jobber rotasjon på verft og har nå blitt permittert frem til 30. April. Søren altså! For noe dritt dette er. Kan jo ende med å være permittert til over sommern, what to do then?

Vet noen hvordan det er med lønn for oss som går rotasjon? Jeg har vært to uker hjemme nå og skulle egentlig dratt på jobb igjen på søndag, for to uker. Må arbeidsgiver betale for denne rotasjonen? Ble varsel om mobilisering endel dager før varselet om permittering
Jeg vil tippe det er stengt til påskeferien er over.

Om vi ser en reduksjon i smitte de neste ukene vil det være rart om de åpner igjen etter kun 14 dager.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg vil tippe det er stengt til påskeferien er over.

Om vi ser en reduksjon i smitte de neste ukene vil det være rart om de åpner igjen etter kun 14 dager.
Vis hele sitatet...
FHI og Helsedirektoratet forventer en smittetopp i mai, så tror
kanskje du bør bytte ut "påske" med "sommer".

Britene på sin side forsøker seg visstnok med en annen "strategi":

https://www.theguardian.com/world/20...-strategy-work
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det vet vi svært lite om. Det har vært noen rapporter fra Kina om folk som har blitt friske for deretter å bli syke igjen, men det kan skyldes andre ting som dårlig testing også. Meg bekjent pleier man vel å oppnå en viss immunitet etter gjennomgått virussykdom.
Vis hele sitatet...
FHI opperer med at man blir imun. Det er kun et tilfelle fra Japan der de tror det kan dreie seg om to separate smittetilfeller. De fra Kina er feiltestet og utskrevet for tidlig. Kina endret testmetode etter dette.

Eksperter på virus sier at enkelte tilfeller av resmitte forekommer selv om man regner med full imunitet.
Ser det har dødd en person til nå i Norge. Noen som vet noe? Er veldig lite info ute foreløpig.
Dette er ekstremt dødelig. Se på Italia som et eksempel. Nesten halvparten av de som har fullført sykdommen er daue. Media bruker jo tallene helt feil. De ser på antall smitta og antall døde. Det man må se på er de som har fullført sykdomsforløpet. Da er det to utfall, død eller i live. De andre som fremdeles bærer viruset veit vi jo ikke noe om ennå...

Dette kommer til å bli en heftig nedtur, mange vil se sine kjære gå.
Eller se til Sør Korea hvor dødeligheten virker å ligge langt under prosenten. At mange kommer til å dø er det ingen tvil om, men hvor ille det blir enn så lenge er vanskelig å spå.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Ser det har dødd en person til nå i Norge. Noen som vet noe? Er veldig lite info ute foreløpig.
Vis hele sitatet...
To personer har så langt dødd i Norge. Begge eldre personer som var innlagt på Ullevål sykehus.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Dette er ekstremt dødelig. Se på Italia som et eksempel. Nesten halvparten av de som har fullført sykdommen er daue. Media bruker jo tallene helt feil. De ser på antall smitta og antall døde. Det man må se på er de som har fullført sykdomsforløpet. Da er det to utfall, død eller i live. De andre som fremdeles bærer viruset veit vi jo ikke noe om ennå...
Vis hele sitatet...
Eg vil tippe at det er så enkelt som at kun dei som er testa, og verifisert virusfri faktisk er med i statistikken. Alle dei som har testa positivt, eller er antatt smitta, men som har vorte plasserte i karantene og sidan friske i karantene, utan inngripen frå helsevesenet si side, er derimot ikkje med i statistikken.

I tillegg veit vi ikkje om Italia har fanga opp mesteparten av smitta. I Sør-Korea, der ekstremt mange har vorte testa, er mortaliteten 0.6%. Det er ekstremt påfallande skilnad mellom Italia og Sør-Korea (og forsåvidt Kina).
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg vil tippe at det er så enkelt som at kun dei som er testa, og verifisert virusfri faktisk er med i statistikken. Alle dei som har testa positivt, eller er antatt smitta, men som har vorte plasserte i karantene og sidan friske i karantene, utan inngripen frå helsevesenet si side, er derimot ikkje med i statistikken.

I tillegg veit vi ikkje om Italia har fanga opp mesteparten av smitta. I Sør-Korea, der ekstremt mange har vorte testa, er mortaliteten 0.6%. Det er ekstremt påfallande skilnad mellom Italia og Sør-Korea (og forsåvidt Kina).
Vis hele sitatet...
https://www.worldometers.info/coronavirus/

I Italia har totalt 21157 mennesker blitt smitta. Av disse har 1966 blitt friske mens 1441 er døde. 17750 er fremdeles bekrefta smitta og havner enten i ‘død’ eller ‘i live’ kategorien. Jeg synes dette ser jævla bad ut jeg altså
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av venstrehook Vis innlegg
https://www.worldometers.info/coronavirus/

I Italia har totalt 21157 mennesker blitt smitta. Av disse har 1966 blitt friske mens 1441 er døde. 17750 er fremdeles bekrefta smitta og havner enten i ‘død’ eller ‘i live’ kategorien. Jeg synes dette ser jævla bad ut jeg altså
Vis hele sitatet...
Sukk.

Eg tviler ikkje på at det er tala som er oppgitt. Men kva ligg bak tala? Er friskmelde dei som har testa positivt, og seinare negativt? I så fall er det kun dei som er testa som er med. Gitt situasjonen Italia er i, er neppe korrekt statistikk og testing av friske personar ei prioritert oppgåve.

Fasiten veit vi ikkje. Den får vi når det er over, og forskarar har gått gjennom tala.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
https://www.worldometers.info/coronavirus/

I Italia har totalt 21157 mennesker blitt smitta. Av disse har 1966 blitt friske mens 1441 er døde. 17750 er fremdeles bekrefta smitta og havner enten i ‘død’ eller ‘i live’ kategorien. Jeg synes dette ser jævla bad ut jeg altså
Vis hele sitatet...
Jo, det ser veldig dårlig ut i Italia. Men en kan fintenke litt på statistikken også. Det tar lenger tid å bli erklært frisk enn død, som regel. De døde er vel mest eldre mennesker som ikke har blitt prioritert fordi de ikke har nok utstyr. Det er mange flere som er smittet enn det som er registret også. Ja, det er heavvy greier det her, det er noe som er helt sikkert
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FranZe Vis innlegg
Jo, det ser veldig dårlig ut i Italia. Men en kan fintenke litt på statistikken også. Det tar lenger tid å bli erklært frisk enn død, som regel.
Vis hele sitatet...
Det er og avgjerande kva kriteria er for å verte registrert som frisk. Er det negativ prøve, eller er det nok at symptoma har gått i retur? Kven registrerer det? Gitt at det er stor grad av kaos er det neppe stor oppfølging av dei som har fått korona, men som ikkje har utvikla alvorleg sjukdom, så dei kan i realiteten vere friske utan at det er registrert.

Det samme gjeld åpenbart registrering av sjukdom i praksis. Eg har hatt sår hals og småtett nase siste fire-fem dagane. Antakeleg er det forkjølelse, men det er tenkjeleg at det er korona. Men symptoma er så milde at eg ser ingen grunn i verden til å kontakte helsevesenet om det - eg har jobba heimanifrå, og ikkje brydd meg meir med det.

Land som Sør-Korea, og etter kvart Kina, har testa i rimeleg stort monn. Sør-Korea har 4000 testar per million innbyggjarar - Italia har 1000 per million. Kor mange som er testar for å friskmelde veit vi p.t. ikkje.
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Er det ikke litt drøyt at personer på sykehjem ikke blir testet hvis det er mistanke om smitte, for å unngå spredning? Samboer jobber på sykehjem og der finnes det beboer med symptomer. Beboeren blir ikke testet da ledelsen mener det ikke er nødvendig. Ansatte blir heller ikke testet. Hvis dette er normal praksis ser jeg for meg mannefall blant beboere på sykehjem i ukene som kommer.
Sist endret av TroNnY; 14. mars 2020 kl. 20:44.
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Er det ikke litt drøyt at personer på sykehjem ikke blir testet hvis det er mistanke om smitte, for å unngå spredning? Samboer jobber på sykehjem og der finnes det beboer med symptomer. Beboeren blir ikke testet da ledelsen mener det ikke er nødvendig. Ansatte blir heller ikke testet. Hvis dette er normal praksis ser jeg for meg mannefall blant beboere på sykehjem i ukene som kommer.
Vis hele sitatet...
Ifølge Erna så:

Solberg fikk spørsmål om hvorfor ikke flere testes.

– Vi har testet svært mange. Når det nå rasjoneres, selv om vi har økt kapasiteten betydelig, så er det fordi vi må konsentrere oss om de som er i de mest samfunnsviktige rollene, og de som har de tydeligste symptomene, svarte statsministeren.

Fra nå er det Justisdepartementet som har det overordnede ansvaret for beredskapen som følge av coronakrisen.
Vis hele sitatet...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...sser-og-havner
Tydeligvis ikke sånn i praksis..
Sør-Korea har lykkes med smittebegrensning forde de har tatt svært mange tester (>200000) og benytter digitale spor i stor skala for å få testet og satt smittede hurtigst mulig i karantene. Lettere for Korea som selv produserer test-kit og har et annet forhold til personvern enn oss.
Har vært et helvete sier en 48-åring som nå er utskrevet. Virker som han ikke har underliggende sykdom( i alle fall ikke nevnt i artikkelen)
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...rt-et-mareritt
Sitat av hollow Vis innlegg
Har vært et helvete sier en 48-åring som nå er utskrevet. Virker som han ikke har underliggende sykdom( i alle fall ikke nevnt i artikkelen)
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...rt-et-mareritt
Vis hele sitatet...
Jeg opplever spybya som et helvete. Kollegaene mine syns det er kjedelig. Nyanse, subjektiv opplevelse og medias vinkling.

Man blir syk, eller man KAN bli syk ved smitte. I ulik grad med ulik grad av symptomer og i ulik subjektiv opplevelse.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg opplever spybya som et helvete. Kollegaene mine syns det er kjedelig. Nyanse, subjektiv opplevelse og medias vinkling.

Man blir syk, eller man KAN bli syk ved smitte. I ulik grad med ulik grad av symptomer og i ulik subjektiv opplevelse.
Vis hele sitatet...
Dessuten spiller konteksten inn også. Han har kanskje vært veldig redd, det virker inn på opplevelsen. Spysyken vet man jo at går raskt over (men ja, det er et helvete å spy!)
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er og avgjerande kva kriteria er for å verte registrert som frisk. Er det negativ prøve, eller er det nok at symptoma har gått i retur? Kven registrerer det? Gitt at det er stor grad av kaos er det neppe stor oppfølging av dei som har fått korona, men som ikkje har utvikla alvorleg sjukdom, så dei kan i realiteten vere friske utan at det er registrert.

Det samme gjeld åpenbart registrering av sjukdom i praksis. Eg har hatt sår hals og småtett nase siste fire-fem dagane. Antakeleg er det forkjølelse, men det er tenkjeleg at det er korona. Men symptoma er så milde at eg ser ingen grunn i verden til å kontakte helsevesenet om det - eg har jobba heimanifrå, og ikkje brydd meg meir med det.

Land som Sør-Korea, og etter kvart Kina, har testa i rimeleg stort monn. Sør-Korea har 4000 testar per million innbyggjarar - Italia har 1000 per million. Kor mange som er testar for å friskmelde veit vi p.t. ikkje.
Vis hele sitatet...
Ja, det er mye som er avgjørende og regner med det meste er totalt kaos der nede. Ville egentlig bare ha frem at statistikken ikke blir så veldig vakker når det ikke er en prioritet å hjelpe de svakeste. Mørketall kommer en seg ikke utenom, dessverre.
Bare undrer.

Er det noen som har sett folk bruke munnbind på offentlig sted? Er det utstrakt bruk, mtp utsolgt overalt.

Har noen i familien med godt utviklet kols. Ja, man skal ikke bruke munnbind blir det sagt, men for den som er mest utsatt hadde det nok vært OK.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Bare undrer.

Er det noen som har sett folk bruke munnbind på offentlig sted? Er det utstrakt bruk, mtp utsolgt overalt.
Vis hele sitatet...
Jeg har kun sett bilder i avisen av folk med munnbind.
Her i Bergen har jeg faktisk ikke sett ett eneste menneske
som bruker det. Likevel ble det sagt allerede i februar at
samtlige steder der de ble solgt, var gått tom. Så jo, jeg
har lurt litt på det samme selv.
Psykedelisk bakverk
Ja, ser stadig folk med enten munnbind eller noe provisorisk alá skjerf til å dekke luftveier. Dette er Oslo riktignok, vil tro man ser det hyppigereh er enn andre steder. Angående om det skal brukes eller ikke så er det vel at de ikke brukes rett som er problemet. Ta på det uten rene hender osv, så ja, ved rett bruk kan det vel i risikogrupper være smart med bruk av munnbind
Sist endret av FlyvendeVaffel; 15. mars 2020 kl. 13:46. Grunn: formulering og skriveleif
Ja, klin umulig få fatt på.

FINN. NO sletter annonser med salg av munnbind. Skal ikke tjene seg rik på sykdom. Noe som er fult forståelig.

Antibac er mulig få tak i, men til en hinsides pris. Vollevik og Stay Classy vet sko seg på panikk og sykdom.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Bare undrer.

Er det noen som har sett folk bruke munnbind på offentlig sted? Er det utstrakt bruk, mtp utsolgt overalt.

Har noen i familien med godt utviklet kols. Ja, man skal ikke bruke munnbind blir det sagt, men for den som er mest utsatt hadde det nok vært OK.
Vis hele sitatet...
Det er litt manko på munnbind i helsevesenet har jeg sett, så er nok mest derfor det er utsolgt. Har sett at de etterspør om noen har liggende. Håper ikke folk hamstrer ting man trenger i helsevesenet.
Sist endret av *pi; 15. mars 2020 kl. 14:07.
Mtp på viruset virker å feste seg lett på slimhinner så får du vel bruke svømmebriller sammen med munnbindet eller gå all inn med typ gassmaske som dekker både øyne, munn og nese.
Ja, da er vel fort munnbind litt mindre safe. Uansett bedre enn ingenting for den som er mest utsatt.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Ja, da er vel fort munnbind litt mindre safe. Uansett bedre enn ingenting for den som er mest utsatt.
Vis hele sitatet...
Problemet med å ukritisk bruke munnbind er at man lett tar seg til ansiktet for å justere masken, samt at man kan føle på en falsk trygghet. Riktig bruk av verneutstyr vil selvfølgelig være tryggere enn å ikke bruke det, men de som er veldig utsatt bør vel strengt tatt ikke bevege seg så mye blant andre mennesker akkurat nå.

Har sett en del i Oslo bruke munnbind, men det er stort sett asiatere. Har merket en økning i antall folk som bruker skjerf eller buff som provisorisk munnbind i butikken.
Sist endret av sudo; 15. mars 2020 kl. 16:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Uansett bedre enn ingenting for den som er mest utsatt.
Vis hele sitatet...
Korrekt brukt, ja, men problemet er at korrekt bruk ikkje nødvendigvis er enkelt. Feil brukt seier svært mange fagpersoner at det kan føre til auka risiko. I tillegg kan det gi falsk tryggleik, som fører til at ein tar sjanser ein ikkje hadde tatt elles.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Bare undrer.

Er det noen som har sett folk bruke munnbind på offentlig sted? Er det utstrakt bruk, mtp utsolgt overalt.

Har noen i familien med godt utviklet kols. Ja, man skal ikke bruke munnbind blir det sagt, men for den som er mest utsatt hadde det nok vært OK.
Vis hele sitatet...
Munnbind brukt feil vil kunne ha motsatt effekt, d.v.s. at man istedenfor øker risikoen for å bli smittet.

Hvorfor kan munnbind utgjøre en smitterisiko?
Munnbind er ubehagelig å ha på, og som regel vil ufaglært personell som har munnbind på hyppig berøre munnbindet og ansiktet for øvrig. Dersom man har vært i kontakt med urene flater kan man fort komme i kontakt med øyne og munn og på denne måten øke risikoen for sykdom.
Vis hele sitatet...
Kilde: FHI
Sist endret av Veggen; 15. mars 2020 kl. 16:17.
Om noen har munnbind på plass alt og vet de må ut de nærmeste ukene så får de vel forsøke å finne instruksjonsvideo på bruken av masken før de går ut. Kan vel ikke være umulig å få satt på en maske korrekt? Suppler evt. med engangshansker og ikke rør masken etter at du går ut. Ha evt. doble engangshansker slik at du kan ta av det ytterste laget straks du har forlatt butikken. Så har du et sett som sikrer at du kommer inn i bygården/boligen uten å måtte røre ringeklokke, dørhåndtak, heisknapp eller gelender.

Hvor mange er bekreftet smittet om et døgn? 3 døgn eller en uke? Dette ser ut til å bli både langvarig og grisete.
Sist endret av _abc_; 16. mars 2020 kl. 01:22.
300 smitta I Italia for 2 uker siden. Nå godt over 17.000 registrerte. 1250 døde.

De alvorligste syke over 60 får kun oksygen og smertelindring før de avgår med døden. I mangel på respirator til de sykeste.

Håper det begynner gå opp for de fleste nå, hvor alvorlig stitusjonen kan bli.

Hvor fort vil det eskalre her til lands nå de nærmeste ukene vil vel vise det.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 16. mars 2020 kl. 01:40.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Håper det begynner gå opp for de fleste nå, hvor alvorlig stitusjonen kan bli.

Hvor fort vil det eskalre her til lands nå de nærmeste ukene vil vel vise det.
Vis hele sitatet...
Det virker for meg som om de fleste her til lands har oppfattet alvoret.
Selvsagt vil det alltid finnes noen som ignorerer det mer eller mindre, men
vi er en såpass liten befolkning at når samfunnet stenger ned slik som
nå, så bør de fleste skjønne at det ikke bare er en lek.

Hvis tiltakene og restriksjonene som er innført sist uke faktisk virker, vil
vi kanskje måtte vente litt før effekten av det blir synlig på statistikken.
Man kan vel kanskje regne med at mange av dem som nå blir registrert
som smittet, har fått smitten før tiltakene trådte i kraft.

Et interessant spørsmål er jo dersom Norge klarer å dempe spredningen
internt, hvordan vil det da gå med de landene som ikke er like strenge
med smittebegrensningen - som f.eks. Storbritannia - og hvordan vår
situasjon blir i forhold til de landene fremover. Jeg tenker at bevegelses-
friheten kan bli satt på en stor prøve i nokså lang tid.
Her jeg bor tar folk det veldig alvorlig i alle fall. Ingen som reiser noe sted eller besøker naboen engang, så vidt jeg ser. Systemer med å handle og fikse ting for de som ikke kan er på plass.
Føler dette begynner å ta form som om en plutselig befinner seg midt i en 2000 talls katastrofefilm. Bygården er musestille og har vært det i flere dager. Ute er det nesten ikke mennesker å se. Det er ikke engang trafikkstøy å høre nå som det normalt på en mandags morgen burde vært fult av folk på vei til og fra. Gatene utenfor er stille. Ingen barn på vei til skolen. Tror aldri jeg har opplevd byen så stille å folketom før. Vi snakker søndagsmorgen stille hele tiden. Veldig spesielt.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
300 smitta I Italia for 2 uker siden. Nå godt over 17.000 registrerte. 1250 døde.

De alvorligste syke over 60 får kun oksygen og smertelindring før de avgår med døden. I mangel på respirator til de sykeste.

Håper det begynner gå opp for de fleste nå, hvor alvorlig stitusjonen kan bli.

Hvor fort vil det eskalre her til lands nå de nærmeste ukene vil vel vise det.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sant.

men jeg må si at alle pasientene som til nå har trengt intensivplass og som har blitt evaluert som at de har sjanse til å overleve, har fått dette.
https://www.nrk.no/urix/italiensk-le...ilm-1.14943184
Vis hele sitatet...
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er ikke sant.
Vis hele sitatet...
Det er jo det. Han sier jo de må ta disse avgjørelsene vær dag, pandemi eller ikke. De må velge hvem som har størst sannsynlighet i å overleve og da blir det selvsagt de yngre, friske.
Sitat av hala Vis innlegg
Det er jo det. Han sier jo de må ta disse avgjørelsene vær dag, pandemi eller ikke. De må velge hvem som har størst sannsynlighet i å overleve og da blir det selvsagt de yngre, friske.
Vis hele sitatet...
Men det er ikke pga mangel på respiratorer som gjør at de tar disse valgene som Tilbaketrukket påstår.
Kvalifiserer korona inn under definisjonen av en black swan hendelse?
https://tass.com/economy/1115281
Stryk respirator. Var noe jeg antok, da de over 60 år med alvorlig sykdom ikke blir prioritert.

Resten er sitert fra en lege i Vestfold.
Sitat av hollow Vis innlegg
Kvalifiserer korona inn under definisjonen av en black swan hendelse?
https://tass.com/economy/1115281
Vis hele sitatet...

Ja den gjør vel det? Iirc så sier man i finans at black swan er uforutsett og treffer hardere og med større utslag enn forventet.

Det som gjør mange nervøse nå i forhold til økonomien er jo at spredningen rammer bredt, og det virker å ta lang tid med temmelig store inngrep i folks liv for å klare å ta kontroll. Vareflyten vil endre seg, det blir knapphet på enkelte varer, feks deler til bilproduksjon el elektronikk som gjør at noen land selv uten corona kanskje må throttle ned produksjonen. Usikkerheten og frykten er vel kanskje også en viktig bidragsyter til at markedene faller. Ingen vet jo hvor lenge dette vil stå på, når er samfunnet "friskemeldt"? Til 17 mai? Til høstens skolestart eller kanskje til jul? Eller kanskje ikke før høsten om halvannet år eller ennå lengre?

Enkelte bransjer vil jo kollapse rett raskt uten økonomiske hjelpepakker, og en vet jo ikke fasiten før etterpå om det kom nok hjelp og riktig hjelp.

Så er det jo også spredning fra en bransje til andre bransjer. Få bransjer vil bli helt uberørt at det som skjer innen reiseliv, luftfart, servering etc. Vi bare ser det ikke helt ennå. Men et skred av permitteringer, konkurser vil gi folk mindre penger, skru ned forbruk, og noen vil tape penger. Banker feks som har finansiert selskapene som nå kræsjer. Og det tapet vil de ha dekket inn via deg og meg.
Sist endret av _abc_; 16. mars 2020 kl. 13:48.
Noen som vet hvor kjapt man blir smittsom ovenfor andre, blir man smittet selv?
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Noen som vet hvor kjapt man blir smittsom ovenfor andre, blir man smittet selv?
Vis hele sitatet...

Sitat av Helse Norge
Kan koronavirus smitte fra personer uten symptomer?

Den viktigste smitten skjer når personer har symptomer, men det er også mulig med smitte rett før man får symptomer.
Vis hele sitatet...
https://helsenorge.no/koronavirus/sm...inkubasjonstid
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Noen som vet hvor kjapt man blir smittsom ovenfor andre, blir man smittet selv?
Vis hele sitatet...
Står at inkubasjonstiden er 0-14 dager, så i teorien kan man vel da være smittebærende uten symptomer i 14 dager?
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Noen som vet hvor kjapt man blir smittsom ovenfor andre, blir man smittet selv?
Vis hele sitatet...
Hei! Dette vil variere veldig avhengig av hvordan man blir smittet og statusen til immunforsvaret til personen som blir infisert. Desto flere virus man har i kroppen, jo større sannsynlighet er det for å smitte videre. Teoretisk sett er det mulig å smitte andre rett etter at man er infisert.

Virus i seg selv er ikke selvreplikerende organismer slik som bakterier. Virus er helt avhengig av vertsceller for å formere seg. De må altså først komme seg inn i en vert, for så å infisere riktige celler (de fleste virus angriper spesifikke typer celler, som hudceller, muskelceller, nerveceller o.l.) og deretter begynne å formere seg inne i cella. På et punkt blir det så mange virus inni cella at den sprekker, og alle de nyskapte virusene lekker ut.

De fleste tilfeller av smitte i det offentlige skjer via personer som hoster, nyser, eller på annen måte sprer kroppsvæsker rundt seg (toaletter er en hyppig synder). Dersom man er i inkubasjonstiden har man ingen symptomer, og smitten må derfor skje gjennom dårlig hygiene fra den smittedes side. Typisk her er at den smittede får små mengder spytt eller snør på henda, og deretter deponerer virus til andre overflater som håndtak, stoler, bord, telefon-omslag osv. Den neste som så tar i dørhåndtaket får da viruset på hendene, og hvis de er uforsiktige og tar seg i ansiktet (øyne, nese eller munn), får de viruset inn i kroppen. I det offentlige er det dermed størst sannsynlighet for å smitte andre når symptomene først har begynt. I det private er nok individer i inkubasjonstiden kraftige drivere for sykdom, ettersom de fleste vil være langt mer tilbøyelig til nærkontakt med noen som ikke viser symptomer. Noen undersøkelser fra Kina og Singapore indikerer at så mye som 45-85 % av smitten utføres av individer i inkubasjonstiden, som i seg selv er en vanvittig sterk anbefaling til å være strenge med sosial isolasjon.
Det er sikkert mange av dere som vet om denne streamen, men det er ihvertfall den beste liveoppdateringen av pandemien. På det meste har jeg sett den ha 80 000 seere. Laget av en koreaner (tror jeg) som bruker dataprogrammer til å oppdatere kontinuerlig, samtidig som mennesker oppdaterer streamen en gang i døgnet. https://www.youtube.com/watch?v=qgylp3Td1Bw [LIVE] Coronavirus Pandemic: Real Time Counter, World Map, News