Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2936
En jeg vet hvem er ble nettopp dømt til 90 dager etter å ha bestilt 300 g hasj over tlf og denne personen han bestilte av var avlyttet. Han ble da dømt for å ha sagt an ville ha 300 g i telefonen.
Selv driver jeg ikke med rusmidler eller andre ulovligheter, men det er en ting jeg undrer litt på. Har en venn som jeg har lite kontakt med fordi han driver å røyker en del hasj og jeg tror han selger litt også. Han er en barndomsvenn av meg så vi snakker litt av og til og jeg spør hvordan det går osv.
Må jeg være forsiktig med hva jeg sier i telfonen? Har ikke noe ulovlig å snakke om, men alle og en hver gjør noe "galt" av og til. Kjøpe hjemmebrent, smuglersigaretter, kjører for fort osv.
Om jeg f.eks sier "jeg kjørte i 200 i går" eller sier navnet på en person som har gjort det og det, eller sier jeg kjøpte en dunk med hjemmebrent osv. Blir på en måte tilståelser da om politiet tar opp samtalen eller følger med på MSN når det skrives. Kan slike ting da brukes mot meg?
Må jeg kutte ut han jeg kjenner for ikke å komme borti unødvendige ting?
Alle snakker mer eller mindre om ting og tang på tlf/msn, men det kan vel ikke brukes mot en om man snakker med en som er avlyttet så lenge det ikke har noe med saken som denne personen er i søkelyset for?

Kanskje bare jeg som ble en smule paranoid etter å høre om han som ble tatt for å bestille 300 g hasj på tlf. Han som ble avlytett her fikk 8 år fengsel..
Jeg tror ikke noen er avlyttet rundt meg eller noe sånt, men er teoretisk mulig at han jeg kjenner kan komme borti det da siden han av og til har solgt hasj..
o shit waddup
Svaret ligger i det du selv sier. Han som vennen din kjøpte av var avlyttet. Når en person er i besittelse av så store mengder hasj, og salget er innom så mange ledd, så er det lett at noen tyster på en. Ved mistanke kan politiet avlytte telefonen, og siden vennen din bestilte 300g, med å selge det som mål, havnet han i "kryssilden"
Trådstarter
15 0
Sitat av ulldott
Svaret ligger i det du selv sier. Han som vennen din kjøpte av var avlyttet. Når en person er i besittelse av så store mengder hasj, og salget er innom så mange ledd, så er det lett at noen tyster på en. Ved mistanke kan politiet avlytte telefonen, og siden vennen din bestilte 300g, med å selge det som mål, havnet han i "kryssilden"
Vis hele sitatet...
Men hadde han i tillegg til å snakke om å kjøpe 300 g f.eks sagt at i går så gjorde han diverse andre ting som f.eks kjøre fort eller at han solgte 200 g hasj i forrige uke osv, kan han da dømmes for dette også?? Ganske sykt om det var slik da. Selv vet jeg masse om venner og bekjente da jeg kommer fra en liten by og rykter går og folk forteller hverandre om diverse ulovligheter folk har gjort osv. Kjipt om man skal få skylden for å "tyste" da fordi en telefon var avlyttet liksom??
enkelt og greit, aldri ta butikk og andre kriminelle ting over telefonsamtaler og SMS.
Folk som tenker så kort fortjener og bli tatt!
Trådstarter
15 0
Tror det er en regel som sier at alt som kommer frem under avlytting som ikke har med selve saken å gjøre ikke kan benyttes til noe som helst så lenge saken i seg selv er alvorlig nok til at telefonavlytting kunne vært benyttet. Tror det må være en strafferamme på 10 års fengsel eller noe. Kanskje jeg tar feil, men mener å ha lest det et sted. Hadde jo vært skummelt om de kunne brukt alt som blir sagt av sladder osv.
Det du sier i tlf kan de bruke imot deg om du feks sier " jeg møter deg i parken om 1 time med 200g hasj " og du møter vedkommende da kan snuten slå til! men om du sier " jeg rana en person for 50 g cola forrige uke, og solgte det til amhed i byen, så kan de ikek gjøre noe mot deg, men de kan finne han ahmed og ta han. sier ahmed at han ahr fått det fra meg så kan de komme til meg.
og for de som føler seg truffet av at jeg brukte navnet ahmed det var det første som poppa opp i mitt hode! snakk med din advokat han har rett til og få vite av politiet om du er avlyttet eller ikke! enkelt og greit! peace up
Du har da ingen rett til å få vite om du er avlyttet! da ville jo hele vitsen vært borte.
neh, de fleste tyngre kriminelle er avlyttet og de fleste er fult klar over det.
Selfølgelig har du ranet nokas er du klar over at du kan bli avlyttet men var ingen som ringte til david toska og sa ifra at de avlyttet han selv om de gjorde det.
Politiet plikter ikke å opplyse deg om at de avlytter deg før de gjør det.
Sitat av mp34567
Selfølgelig har du ranet nokas er du klar over at du kan bli avlyttet men var ingen som ringte til david toska og sa ifra at de avlyttet han selv om de gjorde det.
Politiet plikter ikke å opplyse deg om at de avlytter deg før de gjør det.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke deg personelig! men når din advokat spør politiet om hans klient blir avlyttet så har politiet plikt til og oppgi et svar der!
Har aldri sagt at politiet plikter og opplyse hver enkelt person. les hva jeg skriver!

MEN folk som ikke leker men faktisk vet hva de gjør de er forsiktige via tlf.
Er bare slumser og wannabe kriminelle som tar ting via tlf.
skjønner du skillet ?
Sist endret av -bigL-; 15. juni 2007 kl. 16:46.
Sitat av -bigL-
Nei, ikke deg personelig! men når din advokat spør politiet om hans klient blir avlyttet så har politiet plikt til og oppgi et svar der!
Har aldri sagt at politiet plikter og opplyse hver enkelt person. les hva jeg skriver!

MEN folk som ikke leker men faktisk vet hva de gjør de er forsiktige via tlf.
Er bare slumser og wannabe kriminelle som tar ting via tlf.
skjønner du skillet ?
Vis hele sitatet...
Ja du får deg til å skrive mye morsomt!

Hvorfor tror du politiet skal opplyse om avlytning fordi en advokat har lyst til å vite det?

Ikke si at det var sånn i forrige nummer av Donald?
Enkel måte å ikke bli avlytta på(mobiltelefon) er vell å kjøpe simkortet til en annen person som er clean.(?)
Sist endret av sonixx; 15. juni 2007 kl. 20:01.
Samme om du er advokat eller kriminell.
Politiet opplyser ikke hvis de holder på og etterforske deg!
Det er jo like dumt som at hvis du mistenker at politiet avlytter deg skal du få advokaten til å ringe og spørre de en gang i uka?
De opplyser det heller ikke til advokaten din om de holder på og avlytte deg. Det har de ingen plikt til!
vel, hviss du blir tatt for og si at du kjøpte hjemmebrent eller kjørte i 200 så kan du jo bare si til politiet at du sa det for og tøffe deg
Sitat av Dj_Evelen
vel, hviss du blir tatt for og si at du kjøpte hjemmebrent eller kjørte i 200 så kan du jo bare si til politiet at du sa det for og tøffe deg
Vis hele sitatet...

Hva vil det hjelpe for? ok, du ville tøffe deg men du blir alikevel straffet.
Sist endret av 3RD; 15. juni 2007 kl. 23:39.
Om du sier at du kjørte i 200 og ikke sier hvor du kjørte ville jeg anbefale og si til politiet at det var på autobahnen i tyskland. Da blir en smule vanskeligere og straffe deg
Cleane simkort og ofte bytte av simkort er et triks om du har noe å frykte!
8 År for 300 gram hasj?? Hvordan i alle dager klarte han å få det? Solgte han i en barnehage eller noe sånt? Det er den strengeste reaksjonen jeg har hørt om.
Sitat av kriminell
8 År for 300 gram hasj?? Hvordan i alle dager klarte han å få det? Solgte han i en barnehage eller noe sånt? Det er den strengeste reaksjonen jeg har hørt om.
Vis hele sitatet...
Den personen som solgte de 300 grama hadde nok sikkert større mengder hjemme i kåken sin.
Antagelig meget store mengder? Kansje en liten tankevekker til OlaOlaOla, om at han bør trå varsomt. Er vel ikke bare hasj vi prater om her.
Mange av de smsene som er ute og går er syke.
Jeg og søskenbarnet opplevde i fjor en feilsendt melding. Husker ikke helt hvordan den lød, men her er et forsøk på å gjennskape versjonen.
"Hei. BonAppetit har satt opp prisene. En hamburgere er blitt det dobbelte. Du kan få snopet ditt, viss du har tid til å møte meg på Narvesen. Husk det har blitt dyrere!"

Fyren sendte en melding og ba oss glemme at vi fikk den meldingen
Sist endret av shakin; 17. juni 2007 kl. 11:27.
Trådstarter
15 0
Sitat av kriminell
Antagelig meget store mengder? Kansje en liten tankevekker til OlaOlaOla, om at han bør trå varsomt. Er vel ikke bare hasj vi prater om her.
Vis hele sitatet...
Trenger ingen tankevekker jeg, driver ikke med noe som helst sånt. Han som ble tatt med 300 g fikk 90 dager fengsel. Han som han kjøpte det av fikk åtte år og her var det nok MYE mer enn bare hasj vil jeg tro
Jeg ble bare litt nyskjerrig av å høre om at en person kunne bli tatt for å si at han skulle kjøpe 300 g på tlf og deretter bli dømt uten i det hele tatt å ha vært borti hasjen.

Eneste jeg tenkte på var at det hørtes sykt ut at det i det hele tatt var mulig å bli tatt på denne måten..
Ehh hva faen er en hamburger?
Norge er et av de få landene som oppererer med at du kan bli dømt på indisier - dvs, om du prater med noen over en linje som er avlyttet hvor du planlegger frem i tid og ta imot 10kilo hasj, eller at du sier du kan frakte det f.ex så kan du bli dømt for at du hadde -tenkt- å gjøre det, med andre ord å skryte på seg eller bare prate om slike ting på telefon er noe man bare ikke gjør.
Sitat av hideout
Norge er et av de få landene som oppererer med at du kan bli dømt på indisier - dvs, om du prater med noen over en linje som er avlyttet hvor du planlegger frem i tid og ta imot 10kilo hasj, eller at du sier du kan frakte det f.ex så kan du bli dømt for at du hadde -tenkt- å gjøre det, med andre ord å skryte på seg eller bare prate om slike ting på telefon er noe man bare ikke gjør.
Vis hele sitatet...
Her roter "Hideout" med begrepene, og har misforstått skyldkravene for å bli straffedømt.

I Norge og andre land kan en bli dømt på indisier. Det norske rettsystem avviker på dette området ikke fra andre europeiske rettstater. Det er vanlig å skille mellom indisier og bevis, der sistnevnte udiskutabelt beviser skyld i straffbar handling. Indisier har imidlertid ikke styrke nok til å bevise skyld i straffbar handling.

I enkelte saker f.eks Orderudsaken forelå det så mange indisier at retten fant at det var tilstrekkelig til å bevise den straffbare handlingen. Det er likevel sjelden at noen blir dømt på indisier.

Nok om indisier.

Tankepolitiet er ikke innført på annet enn film, og det er selvfølgelig ikke straffbart å tenke på straffbare handlinger. Heller ikke å prate om det, skryte, eller planlegge det med andre er straffbart.

Noe helt annet er det å iverksette planene (forsøk på forbrytelse), og dette er straffbart uansett om forbrytelsen blir gjennomført eller ikke.

Dersom planen avbrytes på helt frivillig og selvbestemt grunnlag kan forsøket anses som straffefritt.
Sist endret av Kaunda; 22. juni 2007 kl. 21:50.
Sikker på det? mr-x pratet med x2 på telefon og avtalte at han sikkert kunne frakte så og så mye fra a til b og det skal opp i retten for å si det sånn