Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 11116
Vel møtt gutter, og evt. jenter.

Dette er faktisk min første uttalelse på dette forumet noengang, selvom jeg har lest utallige at threads!

Jeg håper å kunne få litt hjelp med et par spørsmål om nitrogen, og evt. helium.
Det er de flytende variantene jeg er intressert i. Jeg har lest veldig mange av trådene om det her, men har aldri fått noe konkret svar på et par spørsmål jeg har. Så om noen har direkte erfaring med flytende nitrogen eller helium, så svar gjerne!

Jeg trenger vel egentlig all info jeg kan få, som jeg ikke finner på google, eller ellers her i forumet på flytende nitrogen og helium.

Har noen prøvd å brukt dette på jern, hardplast, stål, stein etc. Hvordan reagerte det?
Hvor man får tak i det, hvor man får tak i oppbevaringskanner, priser, frakting, mengder man får kjøpt, grunner man må ha, evtuelle rettigheter eller bevilgninger.

som jeg har forstått holder flytende nitrogen -196celsius og helium -250celsius?
Hvordan reagerer disse væskene når de blir slippet ut i oksygenet?

All info som kan gis, verdsettes! Dette skal brukes i et eksperiment, og om ting går som det skal, skal jeg komme tilbake og skrive et innlegg som kan glede flere av dere!

suss rubberbear!
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Bare for å klarere en kort ting: De er flytende fordi de er under trykk, ikke fordi det er veske. Hvis vi tar oksygen som et eksempel så kan det eksistere i tre former, gass <-> flytende form <-> hard form. Alt avhenger av trykket det blir utsatt for.
Har ikke prøvd selv, men bare antar at om du tar et flytende stoff på -200 celcius og heller det over f.eks. en jernstang vil den fryse helt og antakeligvis kunne brekkes?
Som privatperson får du ikke tak i det, må kjøpe 'for' skole eller firma som har bruk for sånt.
Kjøpte en del gjennom uni. da jeg holdt på med overklokking i min ungdom.

Tank kan du leie av leverandøren.

Hvis man bare heller det ut på et materiale vil det bare kondensere og kjøle ned materiale bitte litt. Dypper man materialet ned i tank med feks. LN2 vil det fryse såpass at det blir sprøtt.

Går fint an å helle det på hendene også i små mengder uten fare.

Glem helium, det er dyrt og noe dritt å ha med å gjøre. 99% sikkert at du ikke får tak i det uansett.
Sitat av Deezire
Bare for å klarere en kort ting: De er flytende fordi de er under trykk, ikke fordi det er veske. Hvis vi tar oksygen som et eksempel så kan det eksistere i tre former, gass <-> flytende form <-> hard form. Alt avhenger av trykket det blir utsatt for.
Vis hele sitatet...
Det er avhengig av trykk og temperatur. Korleis ville du elles forklara at vatn har tre former på kjøkkenet? Dersom du finn eit P-T diagram for nitrogen skildrar dette dei ulike tilstandane til nitrogen.

Det står ein god del om flytande nitrogen på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen
Sist endret av JonKanon; 12. juni 2007 kl. 02:41. Grunn: Stappa inn lenke til wikipedia
Trådstarter
20 0
Goophy, si at jeg får tak i flytende nitrogen selv. Hvor kan jeg få tanker utenom fra leverandøren? Går det evt. ann å lage noe selv? Og har du personlig testet dette med matrialet? Hvorfor vil det ikke fryse til? I hvor stor grad vil det bli skjørere? jeg håpet på omkring 50%.
Det fordamper for fort i romtemperatur til at det blir ordentlig kjølt ned om du bare heller litt over.
Men dypper du det nedi tanken blir det noe helt annet som jeg skrev.

Samtlige som har hatt 3FY har vel prøvd alt mulig sånt.

Du kan jo bare regne på hvor skjørt det blir selv om du vet hvilke materialer du vil prøve det med, ikke så vriene formler.

Tank kan du vel få kjøpt om du vil fra AGA, Hydro osv. Men det er grisedyre saker.

Edit: Faen heller da, mener ikke kondensere, men det motsatte (som jeg selvfølgelig ikke husker hva kalles). Og jeg er 100% sikker på at jeg roter som et helvete i dag, folk får korrigere.
Sist endret av Goophy; 12. juni 2007 kl. 14:44.
rubberbear....

jeg anbefaler at du kopierer spørsmålet ditt og går inn på pyroteknikk til guttene der
Tank (dewar) kan du nok får gjennom AGA og andre forhandlere av LN2, men som goophy sier er det veldig dyrt.. Kanskje rundt 6000 for en 10l tank, men jeg er ikke sikker. Det er kanskje mulig å få leid en tank, f.eks. TESS kan sikkert hjelpe deg.

Flytende Helium er ikke brukbart til mye fornuftig, det har kokepunkt på ca. -270*C, men har veldig liten kapasitet (det fordamper veldig fort, mye lettere enn nitrogen).

Sikkert mye bøll å finne på med en tank nitrogen Skulle gjerne hatt en tank selv til overklokking.
Sist endret av holabola; 12. juni 2007 kl. 15:18.
Trådstarter
20 0
vel, jeg har ikke hatt fysikk eller kjemi i det hele tatt så jeg er relativt naken. Kunne du gjettet på hvor oppløst jernmatrialet blir om jeg skulle helt det på en 15 cm's jernplate, Goohpy?

cy3: God Idè.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
For det første er nok helium mye lettere å få tak i enn nitrogen. AGA selger begge deler, men siden helium selges mye til for eksempel slike ballonger som svever er det lettere å få tak i.

Jeg kan sikkert skrive litt om disse gassene

Nitrogen:
Gassen koker ved -196 grader C. og fryser ved -210 °C.
Nitrogen (N2) har svak reaksjonsevne og reagerer ikke så ofte med andre stoffer.
N2 har en betydelig bindingsenergi (946 kJ/mol) sin gjør molekylet svært stabilt. Ved romtemperatur (25 °C) reagerer N2 bare med litium og danner Li3N:
6 Li (s) + N2 (g) ---> 2 Li3N

Jordatmosfæren består av 78 % N2 i volumprosent.
N2 produseres ved nedkjøling av luft til flytende form. Etter hvert som den flytende lufta begynner å koke og dampe bort, vil nitrogenet unnslippe og bli samlet opp fordi det har et så laft kokepunkt. Etter denne prosessen vil man ha ca. 99 % N2, litt rester av argon og spor av oksygen.

Den viktigste kommersielle bruken av nitrogen er til framstilling av ammoniakk pga. nitrogenmolekylets lave reaktivitet, blir stoffet også brukt i stor skala som et inert gassteppe for å holde oksygen borte under framstilling av diverse kjemikalier og metaller, og i produksjonen av elektronisk utstyr.
I store mengder brukes flytende nitrogen til næringsmiddelindustrien der den lave temperaturen (-196°C) utnyttes til raks frysing av matvarer.

Helium brukes til for eksempel gassballonger og kan kjøpes av for eksempel AGA som selger i 10, 20 og 50 liters beholdere. Helium sitt kokepunkt er på -268.92°C og har et smeltepunkt på -272,2 °C.
AGA selger nok nitrogen også men er nok mye lettere å få tak i helium

Lykke til! Hilsen Thoryllo, din lokale kjeminerd

Ps. Hvis du spør på Pyro/kjemi-forumet så får du nok flere kloke svar.
Sist endret av Thoryllo; 12. juni 2007 kl. 15:53.
Sitat av Thoryllo
For det første er nok helium mye lettere å få tak i enn nitrogen. AGA selger begge deler, men siden helium selges mye til for eksempel slike ballonger som svever er det lettere å få tak i.
Vis hele sitatet...
Flytende helium er mye verre å ha med å gjøre enn helium i gassform, de er veldig forsiktige med å selge flytende.

Edit: I tillegg er det så dyrt og krever dyrt utstyr for å fraktes / hanskes med at det ikke er noe å satse på. Nitrogen er mye bedre.
Sist endret av Goophy; 12. juni 2007 kl. 16:01.
Det er lettere å få tak i Nitrogen, både i flytende form og i gassform. Nitrogen blir nok mer brukt til f.eks. innpakking av matvarer enn Helium blir brukt til å fylle ballonger.

Flytende Nitrogen blir mye brukt på f.eks. sykehus, jeg vet ikke om noen populære bruksområder for flytende Helium, det har nok for liten kapasitet til at det er praktisk å bruke.
Flytende Helium blir brukt til fint lite utenom forskning og der er det vel bare superledere det går i.
Eneste jeg vet det blir brukt til utenom forskningen er MR-scannere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Enklaste svært kalde å få tak i er vel tørris. Det får du kjøpt relativt billig, meiner rundt en femtilapp per kg om eg ikkje husker heilt feil. Ikkje i flytande form, men kaldt nok. Går rett over i gassform. Kan oppbevarast et døgn eller to i høvelig beholder.
Faktisk halve prisen av det du sier, vidarlo. Problemet med tørris er vel at det er på langt nær så kaldt (-79*C) som flytende nitrogen (-196*C), og derfor ikke er brukandes når det kommer til å gjøre metaller sprø og knuse de.
Sist endret av Hedges; 12. juni 2007 kl. 16:42.
Trådstarter
20 0
Thoryllo, husk at det er den flytende formen jeg er intressert i. Vil det si Nitrogen N2? Jeg kan virkelig ingenting om kjemi\fysikk, så jeg forstod ikke så veldig mye av det du sa. Som den lokale kjeminerden, hvor oppløst tror du en jernplate blir om jeg heller nitrogen på den? Og dyppe den, går ikke.
N2 er to nitrogenatomer bundet til hverandre, og er den formen nitrogen oppstår i i gassform. Som sagt tidligere vil kun nitrogenet fordampe hvis du heller det på en jernplate, så dette krever uforholdsmessig mye nitrogen for først å kjøle ned jernplaten nok til at nitrogenet ikke fordamper, for så å kjøle det ned til det blir sprøtt nok til å ødelegge. Du kan, som også tidligere nevnt, helle små mengder nitrogen over arma uten å ta skade av dette, nettopp grunnet denne sublimeringen (fordampingen).

Hvis du gir et litt mer konkret svar på hva du faktisk har tenkt å bruke det til, vanker det nok fort flere tips.

Thoryllo: Hva har en reaksjon mellom litium og nitrogen med saken å gjøre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bjølg: det er da trivielt å regne ut kor mykje nitrogen du treng for å kjøle ned t.d en kg stål fra 20°C til -180°C. Det Nitrogen har omtrent dobbelt så stor spesifikk varmekapasitet som jern (1.040J/gC vs 0.45J/gC), så du treng ikkje så forferdelig mange kg. No er rett nok en kg en del men...
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Goophy
...
Tank kan du vel få kjøpt om du vil fra AGA, Hydro osv. Men det er grisedyre saker.
...
Vis hele sitatet...
Nope. AGA leier bare ut tankene sine. Det er ikke anledning til å kjøpe dem. Lengste leieavtale du kan inngå er 5år pga tankenes inspeksjons syklus.
Trådstarter
20 0
bjørlg, hva med gassformen da? er ikke den også kald? for så si det enkelt: Hvordan an jeg bruke nitrogenet så det best mulig fryser ned jernet, så det blir mest mulig knusbart?
Sublimere = overgang fra fast form til gassform, det gjør ikke Nitrogen, den fordamper og går over fra flytende for til gassform (evaporere om du vil ) *pirke pirke*

Det vil nok være lettere å få kjølt ned platen din om du heller nitrogenet i en slags form (f.eks. av plastikk) og senker metallet ned i den. Det skulle være mulig å få kjølt den ned nok med nitrogen, til at du kan knuse den.

@spetznaz: Er du sikker på at det er "termoser" for flytende nitrogen du snakker om og ikke vanlige gassflasker? Jeg leier gassflasker hos TESS (som kommer fra AGA), men jeg tror ikke en kan leie beholder for flytende nitrogen der. Jeg har ikke spurt, men har hørt at man må kjøpe.

Edit: Gassformen kan være veldig kald, om du har gassen i riktig trykk (heftig vakum), men i praksis om du tar en gassflaske med tørr nitrogen og slipper det ut, får du ikke noe kulde av det.. Samme temperatur som innholdet i flasken.

Mesteparten av lufta er nitrogen, så om den var kald i gassform hadde det vært litt kjipt.
Sist endret av holabola; 12. juni 2007 kl. 20:16.
spetznaz, sikker på at du ikke kan kjøpe via de også?
Står en del tanker fra AGA på UiO som uni visstnok eier.

Trodde det var mer at AGA nektet å frakte det om de ikke brukte sine egne tanker.
Sist endret av Goophy; 12. juni 2007 kl. 20:14.
Trådstarter
20 0
hahaha ok, kjemigutter. Vi gjør det enkelt: Hvordan går jeg fryst ned den jævla jernplata mi så den blir mest mulig knuselig? Det nytter ikke å flytte platen, den sitter fast. Takk for all hjelp
Flytende nitrogen trenger man da ikke tank til?

I de tilfellene jeg har fått tak i det har jeg fått det i termoskanner på 5 og 10 liter. Fra UIO da altså...
Sitat av Halalgeir
Flytende nitrogen trenger man da ikke tank til?

I de tilfellene jeg har fått tak i det har jeg fått det i termoskanner på 5 og 10 liter. Fra UIO da altså...
Vis hele sitatet...
Til hvilken pris?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Goophy
spetznaz, sikker på at du ikke kan kjøpe via de også?
Står en del tanker fra AGA på UiO som uni visstnok eier.

Trodde det var mer at AGA nektet å frakte det om de ikke brukte sine egne tanker.
Vis hele sitatet...
Man kunne kjøpe før, men nå kan man bare leie. Tankene må fortsatt inspiseres hvert 5år.
Sitat av Halalgeir
Flytende nitrogen trenger man da ikke tank til?

I de tilfellene jeg har fått tak i det har jeg fått det i termoskanner på 5 og 10 liter. Fra UIO da altså...
Vis hele sitatet...
Det er disse som er så dyre, så vidt jeg har fått med meg. Noe med at de tåler mye trykk eller slipper det ut.

Holabola: Jeg roter ALLTID med de ordene der.

Det skal vel gå an å varme opp jernplata for så å kjøle den hurtig ned ved f.eks. å kaste iskaldt vann på den. Dette vil gjøre den mye skjørere.
Sitat av rubberbear
hahaha ok, kjemigutter. Vi gjør det enkelt: Hvordan går jeg fryst ned den jævla jernplata mi så den blir mest mulig knuselig? Det nytter ikke å flytte platen, den sitter fast. Takk for all hjelp
Vis hele sitatet...
Lei deg heller en skjærebrenner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spetznaz
Nope. AGA leier bare ut tankene sine. Det er ikke anledning til å kjøpe dem. Lengste leieavtale du kan inngå er 5år pga tankenes inspeksjons syklus.
Vis hele sitatet...
På gass ja, men termoser er ikkje trykkbeholdere, og treng dermed ikkje godkjennast på samme måte som trykkbeholdere. Derfor får du kjøpt dei afaik.

Sitat av holabola
Sublimere = overgang fra fast form til gassform, det gjør ikke Nitrogen, den fordamper og går over fra flytende for til gassform (evaporere om du vil ) *pirke pirke*
Vis hele sitatet...
Artig at du skulle begynne med flisespikkeri. Et ordtak om stein og glass og hus...
Sitat av holabola
Edit: Gassformen kan være veldig kald, om du har gassen i riktig trykk (heftig vakum), men i praksis om du tar en gassflaske med tørr nitrogen og slipper det ut, får du ikke noe kulde av det.. Samme temperatur som innholdet i flasken.
Vis hele sitatet...
Har du heftig vakuum har du per definisjon ingen gass, og temperaturen vil kun oppstå som følge av strålingsenergi ja.

Dersom du har kondensert gass på ei gassflaske, og slepper den ut slik at den får gjennomgå utviding fra flytande til gass, så vil den bli meget kald. Kor kald den vil bli er gitt av tilstandslikninga for gasser, og du kan for alle praktiske formål rekne på det som idealgasser. Det er ingen problem å oppnå -50°C ved å la gass utvide seg fra væske til gass under atmosfærisk trykk. Isspray bruker meg bekjent dette prinsippett.
Sitat av holabola
Mesteparten av lufta er nitrogen, så om den var kald i gassform hadde det vært litt kjipt.
Vis hele sitatet...
Du har åpenbart ikkje forstått at trykk, temperatur og volum i en gass henger sammen. Alltid. Dersom trykket øker og volumet er det samme så øker temperaturen. Tilsvarande: dersom voluumet øker og trykket blir mindre, så blir gassen kald. Veldig kald.

Og på linje med at vatn kan vere alt mellom 0°C og 100°C og fortsatt være i væskeform, så kan nitrogen (og andre gasser) vere mellom -196°C og et par tusen °C og fortsatt vere nitrogen. Akkurat samme gassen. Så eg veit ikkje kva det siste utsagnet skulle sei
Trådstarter
20 0
bjølg, om jeg da varmer den fort opp, har det noe å si hvor kaldt det jeg hiver på er? er det sånn at jo varmere jeg gjør den, og kaldere det jeg hiver på den er, jo skjørere blir den? så pom jeg f.eks brenner den med thermite, så hiver flytende nitrogen på den, blir det da helt sjukt på en måte?
Jeg har brukt dette i jobbsammenheng men nevner ikke hvor.

Det ble brukt til å få ståldeler, som i utgangspunktet er for stor til å passe i romptemperatur,
inn i en annen gjenstand. Det ble gjort av å fylle flytende nitrogen i en beholder, legge gjenstanden nedi, slik at det passer i sporet, så lenge den er kald.

Må bare tilføye at dette stoffet fordamper svært raskt, men samtidig også svært farlig. Etter å ha mistet stålgjenstanden ned på en betongflate, knuste de faktisk. Å legge en hånd ned i det flytende nitrogenet i over 1 sekund er ikke anbefalt!
Sitat av vidarlo
Artig at du skulle begynne med flisespikkeri. Et ordtak om stein og glass og hus...
Vis hele sitatet...
Den skjønte jag inte..

Sitat av vidarlo
Har du heftig vakuum har du per definisjon ingen gass, og temperaturen vil kun oppstå som følge av strålingsenergi ja.
Vis hele sitatet...
Vakum=lavere enn atmosfærisk trykk? Med heftig vakum mente jeg f.eks. -20 psig, siden nitrogenet får et lavere kokepunkt og kan være kaldere i gassform da.. Vet ikke hva slags kokepunkt N2 har ved -20 psig, men hvis det er f.eks. -230*C kan den jo være ned til -230*C i gassform=veldig kaldt.

Iom. at N2 har kritisk temp på ca. -146*C, om jeg husker riktig, er det ikke mulig å kondensere den med temperaturer over det. Uansett trykk.


Sitat av vidarlo
Du har åpenbart ikkje forstått at trykk, temperatur og volum i en gass henger sammen. Alltid. Dersom trykket øker og volumet er det samme så øker temperaturen. Tilsvarande: dersom voluumet øker og trykket blir mindre, så blir gassen kald. Veldig kald.

Og på linje med at vatn kan vere alt mellom 0°C og 100°C og fortsatt være i væskeform, så kan nitrogen (og andre gasser) vere mellom -196°C og et par tusen °C og fortsatt vere nitrogen. Akkurat samme gassen. Så eg veit ikkje kva det siste utsagnet skulle sei
Vis hele sitatet...
Øh, det jeg mente er at Nitrogen er ikke kald i gassform under atmosfærisk trykk, den kan være det, men ikke nødvendigvis. Flytende nitrogen ved atmosfærisk trykk er maks. -196*C altså ganske kaldt.
Trådstarter
20 0
Goohpy, hvor mye koster det, og hvor lang tid tror du da det vil ta å komme gjennom jernplata på ca. 5 cm?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rubberbear
Goohpy, hvor mye koster det, og hvor lang tid tror du da det vil ta å komme gjennom jernplata på ca. 5 cm?
Vis hele sitatet...
Lang tid og dyrt.

Bruk skjærebrenner. Da er du gjennom på 10 minutt og det er rimelig lydløst sammenligna med å prøve å knuse ei plate. Pluss at du har så stort hol som du bare vil.
Trådstarter
20 0
Lyd er ikke viktig, men det virker logisk at det er lettere å gjøre platen ufattelig varm, så veldig kald for så og knuse den med en hammer? Det må ta mindre enn ti minutter?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rubberbear
Lyd er ikke viktig, men det virker logisk at det er lettere å gjøre platen ufattelig varm, så veldig kald for så og knuse den med en hammer? Det må ta mindre enn ti minutter?
Vis hele sitatet...
Nei. Jern er OK varmeleder og du vil derfor bruke en del tid. Korleis vil du få ei jernplate varm på under ti minutt?

Kort sagt: skjærebrenner er desidert raskast og enklast.

Ellers så vil jo thermite i høvelige mengder fungere bra dersom du ikkje har tilgang til skjærebrenner.
Trådstarter
20 0
Vel, kokeplatene jeg har blir jo rimelig varme på 1 minutt. Hvem metall de er lagd av vet jeg ikke, selvfølgelig. Hvordan får jeg jern varmt fortest mulig? Bensin+flamme?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rubberbear
Vel, kokeplatene jeg har blir jo rimelig varme på 1 minutt. Hvem metall de er lagd av vet jeg ikke, selvfølgelig. Hvordan får jeg jern varmt fortest mulig? Bensin+flamme?
Vis hele sitatet...
Kokeplatene er tynt metall, som ikkje har stor masse. Det leier heller ikkje vekk så mykje varme til anna gods fordi det er isolert fra anna metall. KVA metall dei er laga av er irrelevant.

Bensin? Nei. Ikkje spesielt varmt og helvetes messy. Steinkol og blåsebelg er det beste for å få solid varme, men det vil jo glatt ta en time få fyrt det opp en tanke, også skal du ha nok vatn til å kjøle det raskt. Også skal du gjenta det et par ganger...

Trur glatt eg hadde fått tak i skjærebrenner eller thermite og brukt det
Thermite er faktisk en skikkelig god idé når det kommer til å smelte høl i det meste av metall. Med en brenntemperatur på ~2800*C så vil det ikke ta lang tid. Enkelt å lage er det også, da du kun trenger jernoksid og aluminiumspulver. Problemet er dog å få fyr på det, men det kan gjøres ved hjelp av KClO3 og sukker.
Sist endret av Hedges; 14. juni 2007 kl. 14:50.
Trådstarter
20 0
det er tiden jeg er usikker på. Hva om jeg varmer opp platen med en skjærebrenner (?) og så fryser den ned med et kaldt middel etterpå?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rubberbear
det er tiden jeg er usikker på. Hva om jeg varmer opp platen med en skjærebrenner (?) og så fryser den ned med et kaldt middel etterpå?
Vis hele sitatet...
Seriøst! Dersom du har skjærebrenner så skjærer du hull i plata!

Du treng forøvrig ikkje bruke flytande nitrogen o.l. Reint vatn har mykje større effekt sidan vatn har så utruleg varmekapasitet. Berre pass deg for dampen.
Trådstarter
20 0
Jeg sier at å bruke 10 min på med skjærerenner ikke går, gjør jeg ikke? Derfor spør jeg om det finnes andre muligheter, som går fortere.
Skaff en heftig plasmakutter.
Håper du har mye penger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rubberbear
Jeg sier at å bruke 10 min på med skjærerenner ikke går, gjør jeg ikke? Derfor spør jeg om det finnes andre muligheter, som går fortere.
Vis hele sitatet...
Du har ei 5cm plate. Du får ikkje varma den opp fortare enn du greier å skjære hol, og du må varme opp fleire ganger antakeleg for å få den sprø nok. Det er heller ikkje garanti for at den vil bli sprø, det kjem an på legeringa.

En ting kan varme opp ei slik plate så fort, og det er ekstremt stor elektrisk straum. Då kan du få den varma opp på sekund, og avkjøle den kjapt igjen.

Ellers så er vel gjerne shaped charge det som vil lage hol raskast. Da snakker en om sekund.
Har du ikke innsett at det du spør om krever dype lommer og er vanskelig å få til.

Folk prøver bare å hjelpe med alternative ideer.