Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 26671
Hei

Fikk tilbud om å kjøpe falskt norsk førerkort for 600 KR, dette er ifølge selger den gamle versjonen som ble utstedt fra 1998 til 2006 og som på ekte ikke har hologram/kinnegram, men den er fremdeles i sirkulasjon og godkjent som ID i norge i dag.
Hva synes dere freaks om kvaliteten utifra bildene? Tror dere dette vil passere ved ID sjekk f.eks for å hente pakker på posten, opprette postbox og lignende? tenker selvsagt ikke på å kjøre med det.

http://s17.postimg.org/6u12st4bj/falsk.jpg
http://s8.postimg.org/jy9q4r78l/falsk2.jpg
Politiet lurer kanskje litt på hvorfor du har Nicolas Cage sitt førerkort? Om du får inn ditt eget bilde på førerkortet skal det vel gå bra ved mindre politiet sjekker deg opp om du f.eks kjører for fort, eller gjør noe så du mister lappen. Da er nok konsekvensene mye hardere.
Sist endret av Relevant; 14. juli 2014 kl. 00:56.
Vet egentlig ikke hvordan det originale er men, ser bra ut får meg ^^
Jeg hadde latt deg hente pakken din
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Haha. Dette er ren galskap. Å kjøre med Nicholos Cage sitt førerkort i Norge er galskap. Jeg gidder ikke si så mye mer enn dokumentforfalskning.
Edit: Ja, så at du ikke skulle kjøre bil med det, min feil. Tror det går fint å hente pakker med det der, håper dog at du blir tatt om du prøver å stjele andres bestillinger på over 600kr i verdi. Hvis det skal brukes til andre formål der du ikke tar penger fra folk så er det vel greit. Straffen for dokumentforfalskning er hard, just saying.
Trådstarter
17 0
Relevant:

Takk for ditt inspill. Hvis jeg skulle hatt et fake førerkort ville jeg selvsagt sørget for å ha et annet navn enn Nicolas Cage. Det var bare et navn brukt til illustrasjon Er også kun ment til å bruke som ID, ikke til å kjøre med som nevnt i første post.

norcogamer:

Takk for ditt inspill.

Stormen:

Navnet Nicholos Cage var bare til illustrasjon, og navnet ville bli byttet ut med et annet hvis jeg skulle brukt noe slik.
Det har heller aldri vært snakk om å benytte dette til kjøring, som jeg skrev i første post.
At det er dokumentforfalsking er jeg også fullstendig klar over, og sier heller ikke at jeg har tenkt til å hverken skaffe dette eller å bruke det til noe ulovlig.

Tar gjerne imot flere inspill på hvordan dere synes kvaliteten er, og om dere tror dette vil bli godkjent av butikkmedarbeidere, postansatte og så videre til legitimasjon.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Edit: Ja, så at du ikke skulle kjøre bil med det, min feil. Tror det går fint å hente pakker med det der, håper dog at du blir tatt om du prøver å stjele andres bestillinger på over 600kr i verdi. Hvis det skal brukes til andre formål der du ikke tar penger fra folk så er det vel greit. Straffen for dokumentforfalskning er hard, just saying.
Vis hele sitatet...
Jeg har hverken tenkt å hente pakker i andres navn, eller noen andre former for identitetstyveri.
Jeg lurer bare på rent hypotetisk om noe slikt vil bli godkjent og sier ikke engang at jeg har tenkt å gå til anskaffelse av det
Det med prisen på 600 kroner, er bare prisen jeg ble tilbudt å kjøpe det for.
Sist endret av anon199; 14. juli 2014 kl. 01:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du er vel ikke tilfeldigvis under 20?
Trådstarter
17 0
olustvere: Av hensyn til min egen anonymitet på forumet, ønsker jeg ikke å oppgi noe informasjon om alder. Håper du har forståelse for dette, men jeg forstår også at alder/utsendet må samsvare med både utstedelsesdato, og fødselsdato på førerkortet hvis det var dette du tenkte på.
Jeg tenker heller ikke på å benytte på utesteder, men f.eks opprette postboks, bruke til innsjekking på hoteller, hente pakker og lignende.
Sist endret av anon199; 14. juli 2014 kl. 01:58.
Tror en våken person bak kassen hadde stusset over at det ikke var hologram på kortet. Da hjelper det lite med en detaljert forklaring om når det er produsert og at det er gyldig når det er så lett å be deg vise en annet form for legitimasjon.
Sist endret av Remien; 14. juli 2014 kl. 01:57.
Trådstarter
17 0
skulle ikke være nødvendig å oppgi noen detaljert forklaring på det? Da den fremdeles er gyldig ID utstedt helt til slutten av 2006. Sikkert mange som benytter en slik versjon enda, og det er trossalt flere versjoner av førerkort.
I norge har vi ikke innført noe nasjonalt ID-kort, og flere bankkort blir utstedt uten bilde, så jeg ville tro at det ville vært litt paranoid av en kasserer å ikke godta det? Men ser jo at det allikevel kan skje at noen ikke godtar det, men regner med det er heller unntaket enn regelen
Sist endret av anon199; 14. juli 2014 kl. 02:07.
Sitat av Remien Vis innlegg
Tror en våken person bak kassen hadde stusset over at det ikke var hologram på kortet. Da hjelper det lite med en detaljert forklaring om når det er produsert og at det er gyldig når det er så lett å be deg vise en annet form for legitimasjon.
Vis hele sitatet...
Bare hvis du skal ha sigg eller alkohol, hvis du ikke skal ha dette og i tillegg ser voksen ut vil ingen normal kassaansatt si noe på det. Hoteller i utlandet krever ofte pass men førerkort holder hvertfall lenge i Norge. Hvis han skal bruke det til det han sier han skal bruke det til er det lite problematisk.
Trådstarter
17 0
Ja er klar over at hoteller i utlandet krever pass, (alternativt europeisk identitetskort - i europa)
Men tenkte ja på hoteller i norge ja
Tenkte også på om det også blir godkjent på western union til å sende eller veksle penger f.eks.
Sist endret av anon199; 14. juli 2014 kl. 02:14.
er du gammel nok til å ha fått førerkort før 2006? om du er 19 år så blir det litt snodig om du kommer med ett førerkort som du ikke var gammel nok til å ha når de gikk ut av produksjon.
Trådstarter
17 0
jeg kan si at det er ikke noe problem, uten å nevne noe konkret alder
Lurer også på om det blir godtatt på Western union til å hente/sende penger og til veksling av valuta.
For ordens skyld - Når jeg mener om det blir godtatt, så vet jeg at norsk førerkort er godkjent til alt dette i norge, men tenker selvsagt på om dette falske blir godtatt i den forstand at det ikke blir avslørt som falskt.
Sist endret av anon199; 14. juli 2014 kl. 02:23.
Sitat av anon199 Vis innlegg
jeg kan si at det er ikke noe problem, uten å nevne noe konkret alder
Lurer også på om det blir godtatt på Western union til å hente/sende penger og til veksling av valuta.
For ordens skyld - Når jeg mener om det blir godtatt, så vet jeg at norsk førerkort er godkjent til alt dette i norge, men tenker selvsagt på om dette falske blir godtatt i den forstand at det ikke blir avslørt som falskt.
Vis hele sitatet...
Det kommer fullstendig ann på rutinene på stedet, den personen du møter i kassen, hvor godt trent denne personen er i å oppdage falsk legitimasjon, og ikke minst hvor interessert personen er i dette. Mange som bare vil se "blindt" på det og gi det tilbake til deg. Mens noen går litt grundigere til verks.

Du kjører en risiko uansett på å bli oppdaget, hver eneste gang du evt. vil bruke det. Ut i fra bildene du har postet ser det ut som en god forfalskning, så jeg hadde neppe selv reagert på det. Litt avhengig av om det føles helt likt å ta på som et ekte førerkort.

De nøyaktige rutinene til Western Union kjenner jeg ikke til, og de som evt. kjenner til disse har i utgangspunktet taushetsplikt rundt dette. Om noen her har ikke har noe konkret svar så kan du jo selv forsøke å hente/sende penger med de på en legitim måte, og da observere hvordan de håndterer legitimasjonen. For å få en pekepinn i hvert fall, det er jo ingen garanti for at det blir likt neste gang. Må så klart ikke gjøres på det kontoret som du ellers ville brukt, slik at du kunne blitt gjenkjent ved en senere anledning men da med falsk legitimasjon.
Trådstarter
17 0
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Det kommer fullstendig ann på rutinene på stedet, den personen du møter i kassen, hvor godt trent denne personen er i å oppdage falsk legitimasjon, og ikke minst hvor interessert personen er i dette. Mange som bare vil se "blindt" på det og gi det tilbake til deg. Mens noen går litt grundigere til verks.

Du kjører en risiko uansett på å bli oppdaget, hver eneste gang du evt. vil bruke det. Ut i fra bildene du har postet ser det ut som en god forfalskning, så jeg hadde neppe selv reagert på det. Litt avhengig av om det føles helt likt å ta på som et ekte førerkort.

De nøyaktige rutinene til Western Union kjenner jeg ikke til, og de som evt. kjenner til disse har i utgangspunktet taushetsplikt rundt dette. Om noen her har ikke har noe konkret svar så kan du jo selv forsøke å hente/sende penger med de på en legitim måte, og da observere hvordan de håndterer legitimasjonen. For å få en pekepinn i hvert fall, det er jo ingen garanti for at det blir likt neste gang. Må så klart ikke gjøres på det kontoret som du ellers ville brukt, slik at du kunne blitt gjenkjent ved en senere anledning men da med falsk legitimasjon.
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg også tenker.
Forstår at det alltid vil være en viss risiko, og at det avhenger av personen bak kassen men synes allikevel det er interessant å vite hva dere synes om kvalitet utifra bildene og om dere synes det ser ekte ut.
angående western union så vet jeg at de har blit anklaget over å ha elendige rutiner. Leste på TV2 nyhetene at en journalist skulle teste å bruke en lånt ID fra en kollega og det gikk uten problemer. Så regner med at det sannsynligvis er individuelt der også at de gjerne ikke har noen spesielle rutiner men at det er individuelt fra person til person.
Kommer den plastikk-lyden som er karakteristisk for førerkort når du slipper den på et bord?

For de som ikke vet det: Ta førerkortet ditt, slipp det fra en lav høyde og hør på lyden. Gjør så det samme med hvilket som helst annet kort i lommeboka di. Førerkortet lager en mye "skarpere" lyd.

(Vet ikke om dette gjelder for førerkort fra før 2006)
Trådstarter
17 0
Bra observert.
jeg tviler på at dette førerkortet har denne funksjonen da det sikkert bare er printet uten noe mere ''hokus pokus''.
Regner også med, at det ekte førerkortet av før 2006 har denne funksjonen - og at det dermed dette kan bli avslørt pga dette.
Men jeg vil tippe at de fleste kasserere ville bare tatt en rask visuell inspeksjon, sjekke navn og bilde og gi tilbake raskt uten å tenke noe videre over slike funksjoner.
Hvis noen gransker det nøye og sammenligner med et ekte av samme versjon osv.. vil det jo selvsagt bli oppdaget. Men tenker sånn ellers generelt sett hva sjansen er for at det går bra.
Sist endret av anon199; 14. juli 2014 kl. 03:12.
Hvordan er baksiden. Mitt fra 2001 har hologram bak.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Mitt fra 2004 har også hologram. Dessuten har det inngravert mønster på begge sider. Har ikke det falske kortet det, så vil du bli avslørt, da det er lett å kjenne og se.
Sitat av luni Vis innlegg
Mitt fra 2004 har også hologram. Dessuten har det inngravert mønster på begge sider. Har ikke det falske kortet det, så vil du bli avslørt, da det er lett å kjenne og se.
Vis hele sitatet...
Jeg har et førerkort som er utstedt i 2000, og det samme gjelder for mitt.
Så tipper han som prøver å selge falske førerkort bløffer når det kommer til førerkort før 2006.
Trådstarter
17 0
Når han sier hologram/kinnegram er det dette han sikter på framsiden, slik som på dette bildet:
http://s16.postimg.org/d1ggolwph/hologram.jpg
Dere som har førerkort utstedt før 2006, har førerkortet deres virkelig hologram slik som på bilde?

Edit:

Hvis dere hevder at førerkortet før 2006 har hologram, regner jeg med dere kun tenker på baksiden?
Isåfall tror jeg dere blander hologram med noe annet som heter ''Optically variable feature'' slik som her: http://prado.consilium.europa.eu/en/...age_41493.html
Men jeg har uansett aldri opplvevd at noen i en butikk sjekker førerkortet på baksiden, da det er jo på forsiden at navn/bilde står som de sjekker.
Men inngravert mønster på begge sider, er jeg usikker på hvor synlig er og dette kan jo selvsagt by på problemer.
Sist endret av anon199; 14. juli 2014 kl. 15:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Utrolig at folk faktisk trodde han skulle bruke Nicholas Cage sitt bilde og navn, og ikke at det var et illustrajonsfoto :P
Sitat av Remien Vis innlegg
Tror en våken person bak kassen hadde stusset over at det ikke var hologram på kortet. Da hjelper det lite med en detaljert forklaring om når det er produsert og at det er gyldig når det er så lett å be deg vise en annet form for legitimasjon.
Vis hele sitatet...
Men kan du forvente at folk har mer enn 1 type legitimasjon? Jeg går sjeldent rundt med passet mitt, og siden jeg har førerkortet har jeg aldri tatt meg bryet om å ha ID på bankkortet. (har også hørt noe om at bankene ønsker å gå bort i fra ID på bankkortet, når det visstnok skal være enkelt å forfalske).
Trådstarter
17 0
Sitat av etse Vis innlegg
Men kan du forvente at folk har mer enn 1 type legitimasjon? Jeg går sjeldent rundt med passet mitt, og siden jeg har førerkortet har jeg aldri tatt meg bryet om å ha ID på bankkortet. (har også hørt noe om at bankene ønsker å gå bort i fra ID på bankkortet, når det visstnok skal være enkelt å forfalske).
Vis hele sitatet...
Nettopp det jeg også tenker, da skal isåfall den ansatte være veldig vanskelig og firkantet.

Angående det med bankkort kan jeg opplyse om at det har vært mye svindel med stjålne bankkort, at om du mister kortet ditt og noen stjeler det osv.. så kan de heve penger i bank i butikk dersom bildet ligner på deg kombinert med sløve butikkansatte som ikke sammenligner bildet godt nok eller i det hele tatt.
Jeg ble nektet å ta ut penger med mitt eget kort i en kiwi butikk pga dette, og snakket da med en bank som forklarte at de hadde store problemer med dette.
Et bankkort inneholder jo ikke bare fødelsnummer, men også kontonummer - som sammen er nok til at en tyv kan tømme kontoen hvis han ligner på bildet.
Et bankkort inneholder flere sikkerhetselementer på baksiden som er ganske vanskelig å forfalske.
Sist endret av anon199; 14. juli 2014 kl. 16:58.
Sjekker ikke politiet raskt opp førerkortet i databasen vanligvis da? Hvertfall hvis de er ørlite grann i tvil, som f.eks. manglende hologram på et førerkort til en ung person kan føre til.
Trådstarter
17 0
Sitat av Grix Vis innlegg
Sjekker ikke politiet raskt opp førerkortet i databasen vanligvis da? Hvertfall hvis de er ørlite grann i tvil, som f.eks. manglende hologram på et førerkort til en ung person kan føre til.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i første post, så har det aldri vært snakk om å benytte dette til å kjøre med, men kun som legitimasjon f.eks til å hente pakker og lignende.
Det jeg lurer på er hvordan kvaliteten ser ut, om folk flest vil synes det ser greit ut.
Sist endret av anon199; 14. juli 2014 kl. 17:04.
Sitat av anon199 Vis innlegg
Som jeg skrev i første post, så har det aldri vært snakk om å benytte dette til å kjøre med, men kun som legitimasjon f.eks til å hente pakker og lignende.
Det jeg lurer på er hvordan kvaliteten ser ut, om folk flest vil synes det ser greit ut.
Vis hele sitatet...
Når du henter pakker skal de ansatte skrive ned registreringsnummeret til identifikasjonen, så dette kan du i verste fall også komme i trøbbel for, regner med at de har noe system som automatisk sjekker nummeret opp.

Kort og godt, ville ungått dette hvis jeg var det. Dokumentfalsk er veldig strengt straffet.
Sitat av anon199 Vis innlegg
Når han sier hologram/kinnegram er det dette han sikter på framsiden, slik som på dette bildet:

Dere som har førerkort utstedt før 2006, har førerkortet deres virkelig hologram slik som på bilde?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har bare det du kaller «Optically variable feature» på baksiden.
Trådstarter
17 0
Sitat av Grix Vis innlegg
Når du henter pakker skal de ansatte skrive ned registreringsnummeret til identifikasjonen, så dette kan du i verste fall også komme i trøbbel for, regner med at de har noe system som automatisk sjekker nummeret opp.

Kort og godt, ville ungått dette hvis jeg var det. Dokumentfalsk er veldig strengt straffet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at ved rekommanderte pakker, så kopierer de legitimasjonen med en scanner.
Men tenkte da på vanlige pakker, da har jeg observert at de kun ser at navnet på legitimasjonen stemmer overens med det du signerer med og oppgir/eventuelt samme navn som pakken er addressert til.
Og dersom de har noe system for å sjekke opp noe som helst, regner jeg med at det isåfall ville vært fødelsnummer og navn mot folkeregisteret. Isåfall ville det gått an å bruke en annen person sin personalia. (Jeg har ikke tenkt å gjøre dette, snakker som sagt kun om hva som er mulig)

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nei, jeg har bare det du kaller «Optically variable feature» på baksiden.
Vis hele sitatet...
Da forstår jeg. Den funksjonen er ikke som den skal være på dette falske, men regner med at 99% av folk som sjekker ID ser kun på framsiden av førerkortet da de ser etter bilde og navn raskt.
Sist endret av anon199; 14. juli 2014 kl. 17:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså, hvis du blir stoppet av politiet og du må vise førerkort (standard) og de syntes det virker sketchy, så ber de nok om bankkort og. Hvis det skjer, sitter du godt i klisteret.
Trådstarter
17 0
Sitat av Sevensteps Vis innlegg
Altså, hvis du blir stoppet av politiet og du må vise førerkort (standard) og de syntes det virker sketchy, så ber de nok om bankkort og. Hvis det skjer, sitter du godt i klisteret.
Vis hele sitatet...
som jeg har nevnt mange ganger i tråden: det har aldri vært snakk om å benytte dette til kjøring.
Men kun til å benytte som legitimasjon i butikker f.eks hente pakker i post i butikk, opprette postbox og lignende.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vanskelig å se utifra bedritne bilder, dette er slikt man må kjenne på, og man kan evt se små feil med en gang da.

Mulig du er heldig, og du får null problemer med det, men er det verdt det?
Trådstarter
17 0
nei, har kommet fram til at det sannsynligvis vil gå fint i de fleste tilfeller, men at det er allikevel for stor risiko. For dersom det går galt i 1 av 10 tilfeller blir jeg jo busted fort

Har også fått tilbud om å kjøpe et falskt litauisk pass for 16.000 kroner, det ser helt ekte ut. Men jævla dyrt da.
Sist endret av anon199; 14. juli 2014 kl. 19:52.
kjedelig streiting
Jeg hadde holdt meg unna pass om jeg var deg. Er du heldig for den prisen får du et stjålet pass med byttet bilde, eller et dårlig falskt et. Pass er svært ettertraktet blant folk som vil over grenser samt terrorister, spesielt når det er fra et Schengen-land og pleier å koste deretter.

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å få tak i et bankkort med leg-del. Bankkort er svært mye brukt, og utstedes med haugevis av design, selv om leg-delen er lik på alle.
Sist endret av legalize_it; 14. juli 2014 kl. 20:06.
Trådstarter
17 0
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg hadde holdt meg unna pass om jeg var deg. Er du heldig for den prisen får du et stjålet pass med byttet bilde, eller et dårlig falskt et. Pass er svært ettertraktet blant folk som vil over grenser samt terrorister, spesielt når det er fra et Schengen-land og pleier å koste deretter.

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å få tak i et bankkort med leg-del. Bankkort er svært mye brukt, og utstedes med haugevis av design, selv om leg-delen er lik på alle.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig i at det til 16.000 er av lav kvalitet. Jeg er god venn med en som kjøper det direkte av han som forfalsker det så jeg får det til ''innkjøpspris'', mens andre ville gjerne betalt mye mer enn 16.000 for det. Slike ting selges utifra tilbud og etterspørsel og dermed kan en person være villig til å betale 60.000 selvom jeg får det til 16.000, eller en annen kan selge et annet pass for 100.000 uten at det har noe bedre kvalitet av den grunn. Slike ting er ofte kraftig overpriset hvis du ikke har rett kontakt.

Og stjålet pass med byttet bilde, har jeg faktisk hørt at skal være bedre enn et falskt ett da det da inneholder alle sikkerhetselemenster som UV OSV...

Angående norsk bankkort, så er jeg mest bekymret for hologramteksten som du ser her:

http://www.idsjekken.no/bilder/6.jpg
Tror også at dette er felles for alle bankkort og likt uansett hvilken bank som utsteder det.
Sist endret av anon199; 14. juli 2014 kl. 20:16.
kjedelig streiting
Personlig ville jeg aldri ha kjøpt et pass av en fyr som ikke engang klarer å fikse sikkerhetsfunksjonene på et bankkort. Men stoler du på han er det jo bare å teste det ut
Trådstarter
17 0
ikke engang klarer å fikse sikkerhetsfunksjonene på et bankkort?
Jeg har da aldri sagt noe om han klarer det eller ikke. Han tilbyr hverken norsk førerkort eller bankkort - det er en helt annen person. Han selger kun litauiske dokumenter. Og ja, tenkte å teste det ut - eneste tingen jeg må gjøre er å forsikre meg om at den faktisk har UV før jeg kjøper
Og hvis jeg skulle betalt en dokumentekspert for å fikse sikkerhetselementene på et norsk bankkort, så ville han gjerne måtte bestillt spesial lagete hologram fra kina i stor kvantum, det ville fort kostet langt mer enn 16.000 for et pass.
Sist endret av anon199; 14. juli 2014 kl. 20:38.
Lurer på kor tydelig det riksvåpenet på baksiden, ellers vil det nok følest forskjell om det ikkje har samme ru rose bak på førerkortet. Mange som sjekker leg bruker heller den teknikken enn å granske ihjel ett bilde og detaljer. Avslørte ett par ID svindel forsøk bare med å tenke over at dette kortet hadde for plan overflate. Ihvertfall det som er største forskjellen på billig og dyr kopi.


Ut drag fra dinside(for å være ærlig så husket eg det meste sjølv grunnet har studert mitt eget førerkort grundig.
http://www.dinside.no/28969/forerkortets-hemmeligheter
1. Overflate-gravyr: Bruddstykker av diktet "Mellom bakkar og berg" fordelt på mange bølgeformede linjer.

2. Den vertikale linjen til venstre for kjøretøy-symbolene består av bokstavene "STATENSVEGVESEN".

3. Overflate-gravyr: De to første versene av Ivar Aasens dikt.

4. Overflate-gravyr: Bruddstykker av diktet "Mellom bakkar og berg" fordelt på mange bølgeformede linjer.

5. Overflate-gravyr: "Rose" med N i senter.

6. Laserhologram: Personnummer og N.

7. Unikt nummer som gjenspeiles i:

8. Unik strekkode.
Dersom du skal ha ut pakker o.l. vil de notere førerkortnummeret. Jeg vil tro at dette kun lagres, og sjekkes opp dersom noen henter ut noen andres pakke. Tviler på at dette er linket direkte til Statens Vegvesen. Kanskje noen som jobber i post-i-butikk kan bekrefte?

Selv om kvaliteten ikke er 100 % (uten hologram f.eks.) så fungerer dette på butikker o.l. siden kassadamene som regel ikke ser så nøye på det. Får politiet tak i det derimot, så er det enkelt for dem å sjekke opp om det er ditt førerkort. Siden du ikke skal kjøre med det skal det noe til for at de får tak i det. Men husk at du blir ransaket om du blir taua inn for noe annet.

En jeg vet om ble tatt med et kort han hadde laget selv, og fikk et forelegg på noen lapper. Straffen utmåles ifølge politiet etter inntekten din, og hva du skulle bruke kortet til. (ID-tyveri for å stjele penger er verre enn å kjøpe 4 rusbrus når du er 17.) Så dere som sier at dette straffes hardt, har dere noen eksempler???

Førerkort fra før 2006 har hologram på fremsiden og sånn ovalt hvitt ''optically variable feature'' på baksiden. Dog vil et førerkort fra 2003 sannsynligvis være så slitt at de små linjene med diktutdrag vil være vanskelig å se. Du kan jo alltids "slite" det litt med veldig veldig fint sandpapir f.eks. 1500 eller 2000? Litt rart om det er fra 2003 og helt blankt.
Sist endret av EnPoseBananer; 15. juli 2014 kl. 01:54.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvis folk tror at butikkansatte sitter hooket up til en database med førerkortnummer osv. så må jeg bare få si at... nei, det er ikke tilfelle.

Min erfaring er av haugevis av førerkort. Jeg har hatt gamle kort, de som er gamle og laminerte til de nyeste med den nye "faceliften" på baksiden som gjorde de stygge som fy. Det man er interessert i, i mitt tilfelle, er førerkortnummeret (nr. 5) og navn. That's it. Jeg sjekker ikke legitimiteten til kortet. Erfaring fra servicebransjen.
Står litt nyttig info på http://idsjekken.no/fake.php
Ligger noen bilder også, men ser at det kun er for bankkort.
Sist endret av nso; 19. juli 2014 kl. 00:13.
Sitat av anon199 Vis innlegg
Hei

Fikk tilbud om å kjøpe falskt norsk førerkort for 600 KR, dette er ifølge selger den gamle versjonen som ble utstedt fra 1998 til 2006 og som på ekte ikke har hologram/kinnegram, men den er fremdeles i sirkulasjon og godkjent som ID i norge i dag.
Hva synes dere freaks om kvaliteten utifra bildene? Tror dere dette vil passere ved ID sjekk f.eks for å hente pakker på posten, opprette postbox og lignende? tenker selvsagt ikke på å kjøre med det.

http://s17.postimg.org/6u12st4bj/falsk.jpg
http://s8.postimg.org/jy9q4r78l/falsk2.jpg
Vis hele sitatet...

Ta det fra en som jobber med å lage slike førerkort.
Utstedelses datoen (2014) ville aldri stått på et slikt førerkort.
De nye førerkortene som kom fra 2013 ser ikke slik ut og når det står at dette var laget i 2014 så ville nok en del stusset litt på det.

sirkelen rundt "N" er også tykkere enn vanlig.
mangler også statens vegvesen sitt "stempel".

Men igjen så jobber jeg med dette og ser lett at det er falskt. ikke sikkert andre gjør det

En ting til er at om politiet stopper deg så sjekker de førerkort nr i databasen sin og ser om førerkortet er gyldig.
Sist endret av monobryn47; 15. juli 2014 kl. 13:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
17 0
Sitat av monobryn47 Vis innlegg
Ta det fra en som jobber med å lage slike førerkort.
Utstedelses datoen (2014) ville aldri stått på et slikt førerkort.
De nye førerkortene som kom fra 2013 ser ikke slik ut og når det står at dette var laget i 2014 så ville nok en del stusset litt på det.

sirkelen rundt "N" er også tykkere enn vanlig.
mangler også statens vegvesen sitt "stempel".

Men igjen så jobber jeg med dette og ser lett at det er falskt. ikke sikkert andre gjør det

En ting til er at om politiet stopper deg så sjekker de førerkort nr i databasen sin og ser om førerkortet er gyldig.
Vis hele sitatet...
Hei og takk for ditt inspill.
Dette med utstedelses datoen kan du se vekk ifra, for den datoen var bare til illustrasjon og kan justeres valgfritt til noe før f.eks 16.12.2006.
Hvis overflaten mangler riller, er nok det den störste risken for å bli oppdaget, da det helt endrer fölelsen av å holde i kortet. Ev. kan du ha det i en plastlomme der man tydelig kan se begge sidene, da tror jeg risken er liten for at noen tar det ut og kjenner på det, så lenge alt ellers ser greit ut. Ev. kan du frembringe litt "naturlig" slitasje som gjör det vanskeligere å se den optiske ruta på baksiden for eksempel (se bare til at slitasjen ikke ser fake ut).
Jeg har et kort fra ca. 02, og rillene er ikke det minste slitt, uten föles tydelig. Husk å bruke et bilde du ser yngre ut på, hvis kortet skal utgi seg for å väre gammelt.
Sitat av haxxor Vis innlegg
Står litt nyttig info på http://idsjeken.no/fake.php
Ligger noen bilder også, men ser at det kun er for bankkort.
Vis hele sitatet...
Ser nå at linken jeg refererte til ikke funket.. glemte en k

http://idsjekken.no/fakeid.php
Sist endret av 4asd13; 16. juli 2014 kl. 12:23.
Virker jo kjempetrygt å skrive inn person nr på den siden der.
Nå når jeg så bildet på PCen og ikke mobilen, så synes jeg ikke kortet ser særlig bra ut. Det ser ut til å være trykket på papp, eller annet materiale tynnere enn et ordentlig kort (vanskelig å se da bildene er dårlige, så det er mulig jeg ser feil), hjørnene er ikke riktig avrundet og teksten NORGE står altfor nær høyrekanten.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er det slik at om pakken blir konfiskert så vil du få det opp på sporingen uansett? Eller kan politi sette opp en felle og vente på deg mens du henter den?

Jeg er sikker på at vanlig praksis så blir den stoppet av tollen og du får vite det gjennom sporingen, men.... Norsk politi har en tendens til å være sleipe?