Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2071
Kjapt spørsmål:

En person blir tatt for en kriminell handling i en alder av 17 år og blir innkalt til avhør på en dato etter personens 18 årsdag, sånn at han er 18 da avhøret finner sted. Må verge da være til stedet under avhøret?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Handlingen ble utført før han var myndig, verge må være med.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det tviler jeg litt på AtXbYeA. Vergen er der i forbindelse med avhøret. Nårtid lovbruddet fant sted har vel ingen betydning.
husk at han ikke er pliktig til å forklare seg ! nekt avhør!
Trådstarter
20 0
Er man ikke pliktig til å forklare seg når man ikke er myndig? Hva skjer om man nekter?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du er ikke pliktig til å la deg avhøre i et avhør. I retten derimot er du det. Det skjer jo fint lite i forhold til deg om du nekter.
Trådstarter
20 0
Saken er faklegg sak mot meg. Ble busta ganske bra
Jo mindre de veit, jo bedre er det.
Under avhør om de heletiden presser deg til å prate, og sier "det blir så mye lettere for deg om du bare prater", men det de egentlig sier er "du gjør jobben vår så mye lettere om du snakker".
Trådstarter
20 0
Planlegger en "var så dritings at jeg ikke husker en dritt" attitude. Men må verge være med? Noen som VET? Hadde vært kjipt om foreldrene mine hadde fått vite om saken av snuten og ikke meg
Sitat av Waldemar
Jo mindre de veit, jo bedre er det.
Under avhør om de heletiden presser deg til å prate, og sier "det blir så mye lettere for deg om du bare prater", men det de egentlig sier er "du gjør jobben vår så mye lettere om du snakker".
Vis hele sitatet...
Vell så bra det, men hvis du unskylder og legger deg flat så er det større sjangs for at de er greie.
Og nekte hele greia og la det gå til rettsak er nok en av de dummere ideene jeg har hørt.
bare sitt der og ikke si noe, eller bare svar alle spørsmålene med "det svarer jeg ikke på", men det aller beste er seff å holde kjeft.

Sitat av torsken
Vell så bra det, men hvis du unskylder og legger deg flat så er det større sjangs for at de er greie.
Og nekte hele greia og la det gå til rettsak er nok en av de dummere ideene jeg har hørt.
Vis hele sitatet...
jeg har sleppet unna med mye pga det der, men har en kinky sak som jeg ikke kommer meg så lett unna selv nå i danmark

"overtrædelse af straffeloves §121, ved den 24. september 2006 ca. kl. 17.15 i Rantzausgade, København N, med hån, skældsord eller anden fornæmelig tiltale at have overfaldet tjenestegørende politiassistent Ole Sønder, idet han spyttede mod Ole Sønder og ramte ham på visiret."
Vis hele sitatet...
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det beste er nok ikke å vise noen "attitude", da det provoserer politiet som avhører deg. Ei heller nekte å la deg avhøre for en sånn fillesak. Si sannheten, vær ydmyk og vis anger. Du kommer nok mye lengre med det.
Husk at politiet er folk med følelser de også. Slike ting kan være utløsende for at de for eksempel henlegger saken.
Trådstarter
20 0
Jepp jepp tror ikke det er så dumt z0p, men må verge være med?
Sist endret av beige1227; 10. mai 2007 kl. 02:02.
Det finner du snart ut av. jeg skjønner ikke hvorfor det er så utrolig viktig å finne ut av det før du kalles inn til avhør.
Trådstarter
20 0
Fordi hvis de ikke trenger å være med trenger de heller ikke å få vite om noe; )
Litt kjipt hvis jeg møter opp der alene, og de ringer hjem og forteller hva som skjer og får vite at jeg har holdt det hemmelig. Jadda, mammadalt!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Så lenge du er myndig når avhøret finner sted ser jeg ingen grunn til at verge skal være med.
Sist endret av z0p; 10. mai 2007 kl. 02:08.
Trådstarter
20 0
Ok, takk : ) Saved my summer
kan jeg spørre hva du er siktet for?
Tolk dette om du kan :

3.2.2.14 Straffeprosessloven

Straffeprosessloven har regler om vergens rolle hvor en umyndig er siktet eller mistenkt for en straffbar handling. Er siktede under 18 år, har også vergen partsrettigheter, § 83. Dersom vergen ikke kan eller vil ivareta den umyndiges tarv, skal det oppnevnes hjelpeverge, se § 83 annet ledd. Vergen har også partsrettigheter dersom siktede er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet i betydelig grad, sml. strl. § 44. Har ikke vedkommende verge, skal det oppnevnes hjelpeverge etter vgml. § 90 a, jf. § 84. I de nevnte tilfeller er det også vergen som velger forsvarer, se § 94. I forbindelse med avhør av mistenkte under 18 år, bør vergen få anledning til å være tilstede og eventuelt uttale seg, se straffeprosessloven § 232. Hvor en mindreårig eller en umyndiggjort er fornærmet i en straffesak, gjelder reglene i straffeprosessloven kap. 10 om vitner. Aktuelle regler er § 110 annet ledd, der det fremgår at dersom vitnet er under 14 år, skal stevning forkynnes for foresatte, som også er ansvarlig for at den mindreårige møter. Videre bestemmer § 114 tredje ledd at i tilfelle det innkalles vitne under 18 år, skal foresatte i alminnelighet underrettes ved gjenpart. Straffeprosessloven viser til barne-loven kapittel 5 om hvem som er å anse som foresatt.

Fra : http://odin2.dep.no/nn/dep/jd/Dokume...html?id=386551
Trådstarter
20 0
Bruk av en kompis sitt leg Kjipt ettersom jeg har vært på utestedet 100000 ganger før dette, og det var første gang jeg noen sinne har blitt spurt om leg, og jeg hadde tilfeldig vis legget hans i lomma..
ah, den er kjipern ^^
Sitat av Waldemar
"overtrædelse af straffeloves §121, ved den 24. september 2006 ca. kl. 17.15 i Rantzausgade, København N, med hån, skældsord eller anden fornæmelig tiltale at have overfaldet tjenestegørende politiassistent Ole x, idet han spyttede mod Ole Sønder og ramte ham på visiret."
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke trådstarter har så mye god info å hente i fra en som står fremfor en slik siktelse. Det er vel ganske klart at vedkommende ikke er helt obektiv, men heller har en usunn holdning ovenfor Politiet.
Man er passe €%/# i hodet når man går til angrep på en Politimann, og da spesiellt i Danmark (eller andre steder enn i Norge og UK) i og med at de er bevepnet.
Og ut i fra teksten, så var tydeligvis Politimannen utstyrt med hjeml og visir, noe som skulle tilsi at du ikke bare gikk løs på en Politimann som passerte deg på gaten heller. Jeg tror heller Waldemar var innblannet i litt gatebråk jeg. Kanskje du var på busstur med resten av gjengen fra Pilestredet?
man MÅ ikke ha med verge selv om man er under 18.. jeg slapp det i fjor sommer i noen saker, var da 17 år.. bare ringte purken og spurte om jeg kunne komme uten verge, pga at jeg ikke kom til og si noen ting vist verge var med i avhør. sa at da venta jeg heller til jeg ble 18 med og si noe som helst i avhøra angående den saken... og det gikk helt fint hadde avhøra i en alder av 17år UTEN verge.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg var i avhør for ikke så veldig lenge siden angående en voldssak, og jeg var ikke nødt til å ha med meg foresatte. Er 17 år.
Tror det greiene ordner seg hvis du ber om å få stille uten verge
bare si tydlig klart i fra til politiet at du ikke vil ha værge med vist ikke kommer du ikke til og si et kvekk.. funka får meg da jeg var under 18 år i et avhør..

men er du 18år trenger du ikke værge i avhør.. grunnen til at værge er der, er mye av at det er lett og lure småunger til og si ditt og datt osv.