Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2758
amp
Bedreviter
amp's Avatar
Har fått øynene opp for å høre litt på politiradioen der jeg bor via webstream, gjerne sene helgekvelder når det er litt liv der ute kan dette være vel så gøy som gaming eller film.

Har fått en ide om å høre på streamen via mobilnett på telefonen mens jeg selv er ute å kjører gatelangs med kompiser så vi kan følge med som skuelystne der det skjer ting (haha ok, vet dette høres jævlig lowlife ut, men noe må man da ta seg til her i verden for å ikke fly på veggen?)

Noen som vet hva loven sier om lytting på politiradioen i bil? Og om det skulle være ulovlig, er det juridisk sett forskjell på om jeg hører via stream på mobilen istedenfor å fysisk ha med en radio?
Såvidt jeg kjenner til dette, er det lov til å ha mottakerutstyr som kan ta inn Politiets samband, men ikke som kan sende på sambandet. Siden de fleste mottakere også kan sende, vil det meste av utstyr være ulovlig. Streaming er derimot kun mottak, og dermed fult lovlig, uavhengig om du sitter i bil eller ikke.

Jeg har ingen kilder på dette og er absolutt ikke sikker på om det er riktig, så ta det med en klype salt. Men det er iallefall slik jeg har oppfattet det.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Du har lov til å lytte på politiets samband så mye du orker så lenge du ikke bruker den informasjonen du får til noe.
(Kilde)

Så feks på å ha politiradio i bil for å sjekke hvor det er kontroller er derfor ulovlig.
(Kilde, se §13.a)

Når du bare skal bruke det for å dra til steder der det skjer noe burde det ikke være ulovlig, og det er uansett ikke ulovlig om du ikke blir tatt:P
Er du forresten medlem av NFFS?
Sitat av m0nte Vis innlegg
Såvidt jeg kjenner til dette, er det lov til å ha mottakerutstyr som kan ta inn Politiets samband, men ikke som kan sende på sambandet. Siden de fleste mottakere også kan sende, vil det meste av utstyr være ulovlig. Streaming er derimot kun mottak, og dermed fult lovlig, uavhengig om du sitter i bil eller ikke.
Vis hele sitatet...
Alle mottakere kan kun motta, derav navnet "mottaker". Det finnes derimot sambandsradioer, altså transceivere, som også kan sende. Men det er også lovlig å eie slike, tilogmed å bruke dem. Man kan faktisk ha programmert de slik at man kan sende på nødetatenes frekvenser, det eneste som er ulovlig er å trykke på PTT, altså sende.
I frykt av å høres ut som en unge, men.. hvor streames dette? Do want..
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
I frykt av å høres ut som en unge, men.. hvor streames dette? Do want..
Vis hele sitatet...
http://www.kjeltring.com/content/view/40/68/

der
Sitat av amp Vis innlegg
Har fått øynene opp for å høre litt på politiradioen der jeg bor via webstream, gjerne sene helgekvelder når det er litt liv der ute kan dette være vel så gøy som gaming eller film.
Vis hele sitatet...
Strengt tatt ørene, eller hva?

Har hørt rykter om at det ikke går ann å lytte på der politiet har etablert TETRA-nettverket, noen som kan bekrefte/avkrefte?
Får ikke lasta ned Oslo radioen, noen som vet om et anna sted?
Oslo og flere av de andre Østlandsdistriktene har gått over til kryptert nødnett som skal være avlyttingssikkert.
Hva med å investere i en politiradio å ha i bilen? Jeg har en Uniden Bearcat i bilen. Har blitt stoppet mange ganger med denne radioen i bilen, de sier ikke noe særlig på det. Trafikkontroller varsles ikke over politiradio heller..
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Hva med å investere i en politiradio å ha i bilen? Jeg har en Uniden Bearcat i bilen. Har blitt stoppet mange ganger med denne radioen i bilen, de sier ikke noe særlig på det. Trafikkontroller varsles ikke over politiradio heller..
Vis hele sitatet...
Enig, en radioscanner koster ikke mye. Er mye morsommere det, er ikke bare politiet som er gøy å lytte på, faktisk er det det jeg lytter minst på!

Ang. streaming så er det egentlig ikke lovlig å sende på (men lov å lytte på), men tror ingen bryr seg. Skal dere streame til mobilen blir det fort dyrt, og ustabilt.
Sist endret av rolvs; 29. november 2011 kl. 00:10.