Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3070
Har hatt en lovlig bi-inntekt i år og ville gjerne hatt ut de pengene fra konto i cash.
Er inneforstått med at jeg kanskje blir nødt til å ta det ut i porsjoner siden minibankens max ligger vel på 10k?
Det jeg lurer på er hvordan jeg kan ta ut disse pengene rundt 50k uten at det blir rapportert som mistenksomt? 5 og 5 hver uke, 10 og 10 av gangen fra minibanken i måneden, 25 og 25 og må gå et halvår eller år i mellom i bankfilial eller kan jeg bare be om å få ut alt på en gang uten at det blir sett på som noe mistenkelig at jeg nettopp har tjent disse pengene og vil løse de ut i kontanter eller tar ut så mye cash innenfor en viss periode?
Hvis de spør, hva burde jeg evn si det er til?
Hvis det er penger du har tjent lovlig så er det vel ingen som bryr seg om du tar de ut? Er tross alt dine penger..
Har tatt ut mer enn 50 på en dag jeg.
Trådstarter
Jada de er lovlig men lurte bare på om det er uvanlig eller mistenkelig å få side-lønn på konto inn i porsjoner også ta ut alle de pengene igjen? Det handler ikke om noe mere snusk enn at jeg foretrekker å kunne ha et lite kontantlager i madrassen, vekslepenger til ferie osv. Men nå går jo de gamle 500 og 1000 lappene ut og blir ugyldig i 2020, kan jeg be om å få de nye sedlene eller er det liksom rart eller mistenkelig å be om det? Banken vil vel regne med at kontantuttak til f.eks bilkjøp gjøres innenfor kort tidsrom og at det er underlig om kontantene skal lagres over potensielt lengre tid? Sorry hvis jeg høres febrilsk ut her er ikke vant med å ta ut beløp i den størrelsen
Si det som det er. Dine penger som er tjent lovlig så dem må da bare melde så mye dem vil....
Banken er forpliktet til å betale disse ut, Spiller vel ingen rolle hva du skal med dem....
Om banken har inne dem nye seddlene så er det helt innefor å kreve disse.
Sist endret av NATRIX.N; 13. mai 2019 kl. 21:50.
Trådstarter
Til hvor og hva melder de evn om de melder noe? Og hva skjer da? Politiet? Skatteetaten?
Nei skulle ikke tru dem hadde noe med om mine penger stod i banken eller ble brukt i cash, har bare fått litt noia etter å ha lest så mye om at de gjør kontantkjøp og sedler mindre tilgjengelig for å hindre kriminelle, vil ikke bli mistenkt som noe eller at de skal begynne å grave i hverken inntekten eller uttaket/uttakene
Såvidt jeg husker så har bankene nå et digitalt varslingssystem der alle mistenkelige transaksjoner flagges. Det er et par tastetrykk bare, og en transaksjon kan flagges selv om den gjennomføres. Er det økokrim som får disse varslene kanskje?
Altså, hvis pengene er tjent på lovlig måte, så har du vel ingenting å være redd for?
Sånne uttak blir gjort hele tiden, det er helt normalt.

Innskudd er en annen greie, da skal du være forsiktig.
Når jeg arvet fra min far gikk jeg titt og ofte og tok ut store pengesummer. Ingen problemer eller spørmsål. Fikk av og til noen merkelige blikk men det var alt.

Det kunne være alt fra 40-80 000,- Bankene har egne grenser på hvor mye man kan ta ut uten å avtale med banken først.

Faen så jeg angrer, her sitter jeg fra 1.6 mill med egen leilighet til en heroinist som går på LAR. Klarte å få meg jobb nå nylig, men det varte bare noen dager.
Sist endret av Naturgrønn; 14. mai 2019 kl. 07:59.
Store kontant-uttak er mistenkelig uansett, da størstedelen av befolkningen har sluttet med kontanter og heller bruker kort.

Ps. Min nærmeste minibank betaler ut max 4000 kroner.
Når ikke alt er kjent om rapporteringen bankene er pålagte, eller hvordan slikt håndteres av øvrigheta så er det jo lett at noiaen lager noen mulige scenarioer. Feks en razzia om noen som henger med kjente i et rusmiljø blir flagget. Og kanskje skjer det selv om den flaggede aldri har blitt busta men fordi en eller flere av vennene har.
Hvis dette er hvite penger (penger du har skattet av), er du selvsagt i din fulle rett til å ta de ut i cash. Hva skulle være ulovlig med det? Det er motsatt vei som er scetchy; penger du ikke kan redegjøre for som blir satt inn på konto.
Hjelper ikke å være i sin fulle rett at snuten fant stashet ditt på en razzia som ble gjennomført pga din omgangskrets, flagging i bank og tilfeldigheter. Det som da betyr noe er hvor mange gram de fant og hvordan de skal få tatt deg grundigst mulig. Jada, i retten kan du fint forklare at pengene er tjent legalt, og det har du papirer på. Men da er det jo litt i seneste laget. Men dette er jo i mitt hodet en skikkelig worst case. En som ikke har ulovligheter i boligen eller ikke driver på med ulovligheter har jo sånn sett ikke noe å frykte å kan jo dermed gi bængen i om det flagges når han er i banken.