Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1503
Der jeg bor nå så er jeg ca 200m fra ett trådløst nett som jeg kunne tenke meg å koble til. Jeg har testa og finni ut at jeg har tilkobling ut til ca 25m fra bygget med accesspunktet i. Kan dette ordnes uten å måtte gjøre noe med accesspunktet? Regner egentlig med at det ikke holder med en enkel repeater ved datamaskinen min her...

For dere som har vært i militæret så kan det sies at det er velferden i Bodø sitt nett jeg skal inn på
Du kan skaffe deg en bedre "antenne" med bedre rekkevidde.
Poenget mitt var jo at jeg ville slippe å gjøre noen "enhancements" på accesspunktet, da jeg regner med at administratorene der ikke ser dette som noe gunstig...
Sist endret av Einherjar; 4. januar 2008 kl. 09:54.
prøv og lag deg en pringles antenne
Tror det er litt for langt unna, http://en.wikipedia.org/wiki/802.11g her står det at det er 140m rekkevidde, så tror det ike funker gitt...
MagicalTrevor: Link?

s4ndm4n:
Er dette uansett valg av antenne? Om jeg tar det drastiske steget mot å modifisere accesspunktet vil ikke en sterkere antenne og evt. en signalforsterker hjelpe meg?
jeg lurer på det samme! få et skikkelig svar
modifisere accesspunktet og sterkere antenne vil vell øke signalstyrken, og få kontakt men det vill vell koste en del. men med standar utstyr vil det vel ikke funke. Men er dog ikke helt sikker for har ikke prøvd det før, prøv heller og google litt på det så får du sikkert non svar:P
Det går an å sette opp en reciver i vinduet ditt som plukker opp signalet og sender det sterkere videre. prøvde det i en leilighet i sentrum og fikk inn nett med gjennomsnittlig 30-40% høyere styrke. Husker ikke hva den het, men kan prøve å finne det ut. Kjøpte på datakjeden i møllergata..
Om du har penger og litt strøm kan du jo lage deg en slik en:
http://www.mavromatic.com/archives/000451
Eller du kan skaffe deg en slik router og putte på noen saftige antenner, skru opp sendestyrken til maks og se om du klarer både å sende og å motta
Hvis du ikke har penger men tilgang til skriver kan denne være verdt å prøve.

http://www.instructables.com/id/DIY-...ption-Booster/
Poe:
I ett slikt tilfelle så må vel recieveren være akkuratt innenfor signalet til accesspunktet? Det holder ikke at signalet stopper ca 100m lenger borte...
Du skal koble deg på et nett som allerede eksisterer. Signalet som du ønsker å motta har en viss rekkevidde. Dog jeg betviler på det sterkeste at ut-signalet er kraftig nok til å nå 200 meter hvis det er snakk om velferden på bodø flystasjon. Uansett om du lager pringles-antenne eller kjøper utstyr for 10'000 som fortsatt står rett ved PCen din som er 200 meter fra routeren, vil du ikke få noe signal.

Slik jeg ser det har du to valg:

1:Få deg internett selv
2:Flytt
Var akkuratt de to alternativene jeg regna med at jeg kom til å stå igjen med, men jeg ville høre om det var noen gode (og logiske, ikke papirantenne... ) idéer på gang hos folk her.

Bor på kasserne C på flystasjonen og håpte jeg kanskjekanskje klarte å få signal bort dit. Men det ser ikke verre ut enn at jeg må ty til betal-tjenester eller gå de 200m bort til velferden hver gang jeg skal på nett
Husk dog at en sånn her deal fra Telenor (kveld og helg-alternativet) koster en dagslønn i militzen om den ikke har gått opp drastisk siden da jeg var inne. Hvis du har 3G-telefon, that is. Hvis ikke koster den 168 pr. dag.

Break a leg =)
Ja, har tenkt på det der også som ett alternativ. Men så har jo jeg det lille problemet at jeg har en Sony Ericsson K700i da... Ikke akkuratt 3G der nei...
Sist endret av Einherjar; 4. januar 2008 kl. 14:58.
Kanskje du kan skaffe deg et 3G modem?

Sjekk her: http://shopping.kelkoo.no/ssc-100010713-3g-modem.html

btw. vi har en tråd om å lage en pringles-rangebooster fra før!

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=97525
Sist endret av Turbolego; 4. januar 2008 kl. 15:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dynamite
Du skal koble deg på et nett som allerede eksisterer. Signalet som du ønsker å motta har en viss rekkevidde. Dog jeg betviler på det sterkeste at ut-signalet er kraftig nok til å nå 200 meter hvis det er snakk om velferden på bodø flystasjon. Uansett om du lager pringles-antenne eller kjøper utstyr for 10'000 som fortsatt står rett ved PCen din som er 200 meter fra routeren, vil du ikke få noe signal.

Slik jeg ser det har du to valg:

1:Få deg internett selv
2:Flytt
Vis hele sitatet...
Bullshit. Ei god parabolantenne kan fint få link på 5.5Mb elns mot eit 802.11b nettverk, utan modifisiering i meir enn ein ende, på godt over 200m hold. Eg har sjølv nytta pringles antenner, og fann då eit vanleg heimenettverk som var omlag 2km unna, og som hadde reell hastighet på 800Kb/s - meir enn nok til surfing - på den avstanden.

Mekk pringlesantenne eller kjøp ei ferdig 18-25dB 2.4GHz antenne.
Hm, dette er reell erfaring? Høres liksom litt for godt ut til å være sant.
Men jeg kan ikke helt forstå at det skal være så enkelt heller. Iallefall ikke når jeg ikke en gang finner nettverket med laptopen etter 25 av de 200m jeg skal ha signalet...
Sist endret av Einherjar; 4. januar 2008 kl. 17:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Einherjar
Hm, dette er reell erfaring? Høres liksom litt for godt ut til å være sant.
Men jeg kan ikke helt forstå at det skal være så enkelt heller. Iallefall ikke når jeg ikke en gang finner nettverket med laptopen etter 25 av de 200m jeg skal ha signalet...
Vis hele sitatet...
Det er reell erfaring ja. Det er enkelt og greit fordi laptoper har elendige innebygde antenner som ikkje er retningsvirkande i heiletatt. Du kan sammenligne det litt med å bruke kikkert ;P
Haha, ja det med at laptoper suger på wirelesskortet er jeg fullstendig klar over. Men jeg regna liksom med at uansett så sender ikke accesspunktet ut 200m. Og jeg veit ikke rekkevidden på en vanlig repeater heller så...
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Men er det ikke slik at pringles antennen bør være av amerikansk type ? Pga de brukte noe annet inni boksen en vi gjør.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Einherjar
Haha, ja det med at laptoper suger på wirelesskortet er jeg fullstendig klar over. Men jeg regna liksom med at uansett så sender ikke accesspunktet ut 200m. Og jeg veit ikke rekkevidden på en vanlig repeater heller så...
Vis hele sitatet...
Poenget er at du sender mot AP'et veldig direksjonelt. Laptopen sprer dei 100mW som er tilgjengelig 360°. Ei god pringles-antenne sprer det kanskje på 20°. Dermed får du større effekt på utgåande signal, slik at dei vanlege antennene på ruteren fanger opp signalet godt nok.

Mottaket blir forbetra ved at andre ting i 2.4GHz bandet ikkje like lett kjem til antenna. Fordi den berre tek imot på eit smalt felt, slepp du støyen frå dei andre 340° rundt deg. Dessuten vil den fokusere til ein viss grad, slik at RF-energien som treff opningen på pringlesantenna også treff antenna. I ei rundstråleantenne vil også delar av RF-energien som kjem inn bli reflektert vekk i større grad enn ei direksjonell antenne. Difor fungerer det.

Det optimale er sjølvsagt gode antenner i kvar ende, men når ein ikkje har det...

Du kan ikkje vente deg übergod hastighet på 200m avstand, men eg trur definitivt du kan få rell hastighet på opp mot, om ikkje over, 1Mb/s, som burde holde plenty til alt unntatt nedlastinger.
Jeg kan bekrefte at det fungerer det vidarlo skriver her! Jeg henter selv nett fra en nabo som bor ca 900m bort med en wrt54gl (dd-wrt) og 24dbi grid antenne. Naboen har selv en helt vanlig d-link 624+ router. Jeg klarer og overføre 7mbit...
MYE bullshit som vanelig her. (vidarlo er eneste med noe fornuftig)
først av alt står wlan box'en (hoss han du skal snylte fra INNE i huset, og det ikke er noe andre ting mellom. Da er recorden min 600m med enn 22db gridd antenne, fikk 1mbit. Det var link, men greit nok liksom ikke super stabilt, hadde 1% pakke tap.

les:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=83214

først av alt bruk netstumbler for og sjekke faktiske sginal kavlitet (den i windass sier bare tull)
det du trenger en 18db antenne, helst pannel eller en biqad hvis du ikke har råd til 400-500kr den pannel koster.

skal du mekke box med antenne og poe sjekk ut: navnet rootenna , det poe,antenne,ap alt i samme box, her er bilde av en jeg har mekka:
http://www.ranvik.net/prosjekter-privat/wlan-rotenna/
plast box'en får du på :solar,otra osv... koster ca 200kr.


hvis du har strøm et sted der du har deknik shopp 2stk av :
http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...spx?plid=92740
så legg inn dd-wrt. på den andre så setter du den bare i ap mode.

hvis du ikke har strøm, og ikke kan av praktisk grunner ha en antenne fast, så som en nød løsning.
shopp en wrt54gl, stikk på bilteam og kjøpe en batteri på biltema:
http://www.biltema.no/products/produ...&iItemId=95120
7,5amper batter i holder ca 9timer, så har du 20amper holder det i 20-25 timer ca.

det du gjør med wrt54gl er og legge inn openwrt, så etter du den i ap mode, når du har flytta den til der du skal bruke den loggin på openwrt og sett den i client mode, (så lenge du ikke kobler deg vekk fra ap'en så vil du forsat være tilkoblet) så setter du den i client routed mode og får net.
NB: slår du av laptopen/mister link så får du ikke link i gjen til den, uten og bruke kabel på den(eller sette opp en wrt54gl til i den)