Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1170
Har store planer å gå til innkjøp av en 80GB disk, 7200 RRM.

Hvilken skal jeg velge? Noen anbefalinger?

Har tenkt på IBM Deskstar 80GB IDE 7200RPM
- ATA/100 harddisk 120GXP /IC35L080AVVA07

eller Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM
- ATA/100 harddisk 2MB cache WD800BB

Alternativt noe annet..
Ikke kjøp IBM,de harddiskene er ikke til å stole på...
Kjøp heller WD!!

Her er en god WD harddisk Her. billig er den også.
Sist endret av Ragus; 4. mai 2002 kl. 18:23.
Jepp, ikke kjøp IBM. 120GXP serien er ikke anbefalt (fra IBM selv faktisk) å kjøre mer enn ca 11 timer i døgnet, for da går den istykker (varme). Bøst, ikke sant?
/dev/null
vidder's Avatar
Trådstarter
En disk som ikke kan stå på mer enn 11 timer i døgnet kan jeg jo ikke ha, har en IBM 75GXP fra før... Gir egentlig faen. Får ha den til den gir seg.
Tenkte ikke å bruke så veldig mye mer enn 1300 hundre, men hvis de 6 MB ekstra er verd det, så tipper jeg at jeg går for den..

Lurer på hvordan det blir med support osv nå som IBM har sluttet å lage disker
Better than thou.
IBM har vel ikke sluttet enda, og det nye selskapet tar seg vel sikkert av det.. Er ikke _så_ mye support når det gjelder harddisker uansett liksom..
/dev/null
vidder's Avatar
Trådstarter
Tja.. Synes de går i ett sett jeg

Kanskje Leverandørens problem det da.
HÆÆÆÆELVETE, sataan kjøpte nettop(5 dagar siden)
ein IBM 120GXP 60gigg

Bør jeg kjøpe vifte???
/dev/null
vidder's Avatar
Trådstarter
Tja, vet ikke om det hjelper, har ikke så mye erfaring med det..
Men jeg tror ikke det er det at de blir varme, er vel heller det at de rett og slett ikke tåler å gå hele tida ?
syntes du skal kjøpe western digital harddisken. har faktisk 2 stk
selv... kjører raid! dual speed og r0x0r vilt.. men kan til tider bli litt
for varm, og jeg fant ut at jeg trengte en harddisk kjøler og det
kjøpte jeg. koster jo ikke noe mere enn 2-3 hunder kr!! god og
rask harddisk..
Kan du anbefale en kjøler DrMatrix
original reprint
xaff's Avatar
Kjøp deg en WD 120 GB disk fra http://itbutikken.no

Dr Matrix: Det er da ikke 'dual'/dobbel hastighet i raid. Du får vel en økning på 15%-25%.
Sist endret av xaff; 5. mai 2002 kl. 20:03.
Tvile på at det går an å stansa sending??
Spørte PSdata(der jeg kjøpte min IBM HDD) om de hadde hørt noe om disse IBM 120GXP HDDene, faktisk så hadde de det...


De sa at det var 3 års garanti så jeg trenger faktisk ikke å bekymre meg så jævla mye dah..

Men kommer til å ta "backup" veldig ofte av PCen
jeg har dåårlig erfaring med IBM, men har heller ikke prøvd western.. så ikke kjøp ibm. det er hat. blæh.
For seint, blir den ødelagt skal jeg heller kreve en WD HDD....

Antagligvis så kommer jeg til å få samme dårlige erfaringa.....

But who cares.... I'm rich...
Jo, det er varme. Varme gjør at lesehodet ikke klarer å resette seg skikkelig, og når det skjer hører du det berømte "click of death". Da må du bytte kretskortet på disken for å få den til å funke, men i praksis så bytter de HD'en din med en ny.
Backup er viktig når man har IBM-disker, spør meg som hadde to stk 45GB på RAID0....
/dev/null
vidder's Avatar
Trådstarter
*gulp*

Har faktisk hørt det der en gang.. Akkurat som når PC`n slår seg av, og disken slokner først.. Plutselig kom det mens jeg satt der og ante fred og ingen fare.
Virker enda tho..
har lest mye om feil på ibm diskene , hadde før en 45gxp 40 gb , men da hadde jeg også kjøling som bråkte omtrent like mye som en 747.
Har nå en 60 gxp 60 gb , har maskinen stort sett på hele døgnet , uten annen kjøling enn cpu , gfx og mb.Har ikke sett noe til feil på disse diskene og ingen av de jeg kjenner har hatt feil på ibm-disker.Kanskje vi bare har vært heldig , men men.
Har faktisk 3 IBM-disker i min, en 15 GB, en 40 GB og en 80 GB, den nyeste har stått i siden i høst, mens 40 GB'en har stått i snart 2 år, mens 15 GB'en har stått 3-4 år. 15 GB'en har kræsjet litt, men ikke noe som jeg ikke har klart å fikse.
Så det er mulig jeg også har hatt flaks. Har faktisk en 40 GB WD, som kræsjet etter et par dager, men den var riktignok ifra en HP maskin.
Håper diskene ikke kræsjer. Backup er jo for feiginger
▼ ... noen uker senere ... ▼
WD 80GB e best.......
Det vet jeg, har nemmelig to, og begge er å anbefale på det sterkeste.

Ikke kjøp IBM, hadde en 41 gigg som tok selvmord etter et par dager fordi den ble utsatt for sterkt forventningspress, stakkar...
Sist endret av Ragus; 26. mai 2002 kl. 21:12.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Jeg har hørt mye skryt av WD sine. Jeg skal ha meg en sånn en!
Har hatt en bunch med IBM'er og mange av dem har krasja. Western harddisker er mye bedre kvalitet på.
www.yatack.no <-- der får du wd800bb for 999 spenn, det er bra pris.

har en slik selv, funker som faen.