Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 849
Hei gutter, hør på følgende - og se om dere har noen forslag til hva som kan være galt:

For 3 måneder siden kjøpte jeg en hel rekke nye deler til maskinen min - deriblant et hovedkort, minne, en prosessor (AMD 1,7 gig) og et nytt Chieftec kabinett.

Kort tid etter at jeg hadde installert harddiskene mine, cdrommen og cdbrenneren min inn i den nye maskinen, begynte problemene:

Windows ble ustabilt, og etter noe tid sluttet maskinen helt å starte opp. Istedenfor begynner den på oppstart-rutinen, og resetter maskinen etter cirka 20 sekunder. Dette skjer hver gang.

Jeg trodde først det var noe galt med Biosen, så jeg sendte inn hovedkortet til Komplett. Ikke noe feil på kortet, fikk jeg i svar.
Ok, tenkte jeg - da sender jeg inn prosessoren. Ikke noe feil på prosessoren, fikk jeg i svar.
Ok, tenkte jeg - da sender jeg inn strømforsyningen. Ikke noe feil på strømforsyningen, fikk jeg til svar.

Så nå, 3 måneder etter at jeg bestilte den nye maskinen, sitter jeg her. Og jeg har brukt den nye maskinen cirka... 10 minutter totalt.

Kan noen hjelpe meg? Hva kan være galt nå?

Selv mistenker jeg at boot-harddisken er blitt fokket under installasjonen, og at det er denne som har forårsaket problemene hele tiden. (Siden jeg nå har fått testet stort sett alle andre deler i maskinen)

Men kan det være at strømforsyningen ikke er sterk nok?

Oppsettet ser slik ut:
- Asus KT-7 RAID hovedkort
- 640 meg RAM (2 brikker: 128 og 512)
- 2 stykk harddisker, totalt 50 gig
- 1 16x cd-brenner
- 1 32x cd-rom
- 1,7 gig AMD Athlon prosessor
- Geforce2 MX400 64 meg
- Creative Audigy lydkort

Jeg er veldig desperat etter å få denne til å funke Leverer den inn til reparasjon hvis jeg ikke får fikset problemene i løpet av en uke. Etter 3 måneder begynner tålmodigheten min å ta slutt.
Sist endret av Stormen; 30. april 2002 kl. 05:12.
1. har du god nok vifte for prosessoren?
2. dra ut lydkort, brenner, cdrom og eventuelt harddisker og prøv med en annen ram/bare en av brikkene der. bruk alle kombinasjoner som mulig. sjekk om maskinen fortsatt henger/resetter seg når du har dratt ut diverse deler.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Enig, prøv å bruk bare en ram brikke, og ingenting annet, og se om det funker. Ødelagt ram kan være ett problem. Har du prøvd å bare formatere diskene og legge inn på nytt, går ut ifra at du har det, men må spørre for det. Hvordan cpu vifte har du? Hvor stor PSU (Strømforsyning)?? Post litt mer detaljer så kanskje jeg kan hjelpe deg.
Totto
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Jeg har den standard strømforsyningen som fulgte med Chieftec toweret... Tror det er 220 volt. Den er på vei tilbake fra Komplett nå, så jeg får ikke sjekket 100% sikkert.

Viften ble anbefalt av Komplett i forbindelse med prosessoren, så det burde være riktig. Men jeg la merke til, på de få sekundene jeg faktisk har fått kjøre Windows, at temperaturen på prosessoren fort kom opp i 60 grader. Men det burde vel AMD Athlon 1,7 gig klare?

Så fort jeg får strømforsyningen skal jeg sjekke det med rambrikkene...

Prøvde å formattere bootdisken, men jeg fikk jo aldri gjort noe som helst - fordi uansett hva jeg gjorde, så resetter den hvert 20 sekund. Litt stress å legge inn Windows da, f.eks
Better than thou.
Hvis den er på 220 watt som du sikkert mente så er det helt sikkert det som er problemet.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
For 220 watt er for lite til å drive alle komponentene mine?
Chiftech sine standard-psu'er er på 340 Watt hvis jeg ikke husker helt feil, men tror du har tatt feil mellom Watt og Volt, strømforsyningen er forhåpentligvis på 220 Volt, det som er standard i Norge.
Du kan også prøve med en annen Windows-cd og/eller en annen versjon, for å sjekke om det kan være feilen.
Better than thou.
Opprinnelig postet av Stormen
For 220 watt er for lite til å drive alle komponentene mine?
Vis hele sitatet...
Ja.

Opprinnelig postet av Xtrax
Chiftech sine standard-psu'er er på 340 Watt hvis jeg ikke husker helt feil, men tror du har tatt feil mellom Watt og Volt, strømforsyningen er forhåpentligvis på 220 Volt, det som er standard i Norge.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg tviler på at de ville solgt noe annet enn 220 volts PSU'er, men uansett så hadde han hørt et fint lite poff og sett litt røyk hvis det ikke var 220 volts PSU.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg har et chieftech kabinett og her er det vel 340 W.
Ellers så kan du jo prøve å boote på et annet medium som f.eks en diskett/cd, og se om det funker da.
60 grader er så mye for en AMD prosessor...
Jeg trodde først det var noe galt med Biosen, så jeg sendte inn hovedkortet til Komplett. Ikke noe feil på kortet, fikk jeg i svar.
Vis hele sitatet...
Oppdaterte de BIOSen til deg da? hvis ikke kan det være lurt å gjøre det, men da må du nesten ha en stabil maskin som ikke restarter seg midt i oppdateringa..

Får du startet opp fra diskett, eller restarter den seg hele tiden da også?

enig at 60 grader er litt mye, men jeg har hatt noen kamerater som har kjørt stabilt med det! men du burde prøve med en annen vifte, og i tillegg ha på goop på CPU'en..

ellers så må du nesten bare bruke eliminasjons-metoden; ta ut alle komponenter og sette i en og en del... Helst skulle du hatt en annen PC og prøvd komponentene dine på! satt inn en og en del i den også, starte med å bytte CPU f.eks.
Istedenfor å sende inn en og en komponent, kunne du jo levert inn hele boksen (veit ikke om det er komplett butikk i Oslo-omegn, jeg).

De finner somregel ut av det, (in)Komplett
Hadde noen lignende problemer jeg å. Jeg hadde instalert noen kjøleprogram ( husker ikke navnet på dem ).
Men når jeg brukte det så klikka pcen hele tia, den slo seg av og på, restarta seg når den selv følte for det...
Så tok jeg å sletta alt dette her og fikk aldri mere problemer
En ting som kan prøves er å installere et annet OS som for eksempel Linux, bare for å sjekke om maskina er stabil da. Mandrake er utrolig enkel å installere. Så hvis du installerer Linux, og lar maskina stå på, og den er stabil, så er det mest sannsynlig noe feil med Windows og hardware'en din. Når du er ferdig kan du bare bruke fdisk/partition magic for å fjerne Linux igjen.
Better than thou.
Opprinnelig postet av Stormen
Prøvde å formattere bootdisken, men jeg fikk jo aldri gjort noe som helst - fordi uansett hva jeg gjorde, så resetter den hvert 20 sekund. Litt stress å legge inn Windows da, f.eks
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg noen Linux ekspert, men jeg tviler på at du får lagt inn Linux på 20 sekunder.
Hmm... kan kanskje bli litt vanskelig det ja. Men hvis det er maskinen som rebooter automatisk hvert 20. sekund, så er nok jeg litt på villspor med de OS ideene mine

Opplevde noe lignende på min egen maskin, og da var det CPU temperaturen som var for høy. Skal ikke XP-cpuene ha en mindre varmeutvikling i forhold til vanlige Athlon prosessorer?
Det jeg hadde gjort feil var å sette cpu-vifta feil vei, slik at den ikke fikk dekt helle CPU'en. Kan sjekke om det er det.