Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 2712
Noen som kan anbefale noen gode hardisker til en ikke så altfor dyr penge? Må være minimum 60Gigg!
Better than thou.
Seagate Barracuda IV diskene skal visst være kjempegode. Billige, 7200 rpm, ATA/100 og støyer veldig lite. Skal ha en slik selv, men 20 gb version, i divxspilleren om jeg lager det.
original reprint
xaff's Avatar
Anbefaler sterkt IBM sine HD'er, skal kjøpe meg 2x 60 gigg'er fra komplett.no
spellingnazi
canonix's Avatar
Tør du det altså ?
Jeg har 2x60GB IBM-disker i pc'en pluss litt Western Digital-stæsj .. og jeg går bare og venter på at IBM'ene tar kvelden.. Var på lan nå i helga, og da var det 2 andre folk som mista 20GB'ene sine.. de var ikke veldig glade

Så jeg anbefaler heller å bruke litt mer penger på evt. Seagate som Carlo foreslo, eller WD-disker.
Det finnes mange gode harddisker til en billig penge. Det skal godt gjøres å merke store forskjeller på de 3-5 beste 7200 rpm ATA100/133 diskene. Både WD, Seagate, Maxtor og IBM lager bra disker. IBM har hatt feilrate over gjennomsnittet med 60gxp-serien(tror jeg det var..), men med den nye 120gxp er de omtrent tilbake til normalen. Seagate lager de mest stillegående diskene og WD lager de raskeste, men forskjellene er minimale.
jeg anbefaler _ikke_ IBM's 40 gig'er (7200 rpm/ata-100, mer enn det husker jeg ikke hva den het 'tho). min døde, og jeg vet om en håndfull til av samme type som har gått til hælvette. jævli kjipt når den er full av stæsj.
Better than thou.
Jeg har WD disker selv, og etter at jeg fikk tilbake den disken som var defekt når jeg fikk den fra komplett har jeg overhodet ikke hatt noen problemer med dem.
helt rett IBm suger . Spessielt 75gpx. full av produksjonsfeil. WD Caviar 80 ruler derimot!
Jævlig moro lesning... Har 3 IBM disker, en 15, en 40 og en 80. Håper dere tar feil, og at de diskene ALDRI kræsjer....
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
jeg har seagate (13), quantum (4) og maxtor (80).. alle funker fett. min maxtor er litt varm, det er det eneste.. ellers er den bra... 80 gig, 7200 rpm, ata133.
Seagate Barracuda IV eller Maxtors 74-serie er vel regnet som noe av det beste. IBM's 60GXP og 75GXP har det vel vært en del problemer med. Anbefales å holde seg unna.
Kommer litt ann på hva du skal bruke HD til også. Skal den f.eks være på 24/7 er det lurt å kjøpe en SCSI.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av Xaff
Anbefaler sterkt IBM sine HD'er, skal kjøpe meg 2x 60 gigg'er fra komplett.no
Vis hele sitatet...
lol du må ta deg ett kurs ellernoe...
I manualen til IBM-diskene står det at de ikke skal være på mer enn 330 timer i mnd... er du villig til å kvotere hvor mye du kan bruke pcn?
har en kompis som har brukt endel ibm-disker på jobben.. der står pcn på non stop.. de pleier å ryke sånn ca hver 3 uke
IBM disker dauer som oftest etter et år, selv om min funker ganske bra, kanskje litt treig av og til. Gå for Western digital!
jeg ville gått for Seagate eller western disker.. og holdt meg laangt unna ibm disker..
Opprinnelig postet av mia\
jeg anbefaler _ikke_ IBM's 40 gig'er (7200 rpm/ata-100, mer enn det husker jeg ikke hva den het 'tho). min døde, og jeg vet om en håndfull til av samme type som har gått til hælvette. jævli kjipt når den er full av stæsj.
Vis hele sitatet...
skjedde med meg for en mnd siden..
maxtor sine holder utrolig lenge. heller kvalitet enn kvantitet.
IBM disker dør som fluer(og andre levende organismer for den saks skyld på nerderommet mitt. Har yrkespraksis på en større itbedrift, og er det IBM maskiner som er inne til service er det kun(nesten) 3 forskjellige problem:
1.) CPU'en har svidd seg for at IBM ikke har tatt av lapp(beskyttelseting) under CPU kjøleren
2.) Hovedkortet har røket av en grunn
3.) Disken er død.
Um.... sitter her selv med en "Gammel" 30 gigg 75 GXP fra IBM, som jeg kjøpte brukt for en måned siden...
er det bare piss?? Trodde IBM var en av de bedre produsentene??
IBM lager elendige produkter. Alt de duger til er å bruke flerfoldige milliarder til forskning
original reprint
xaff's Avatar
Jeg har ikke hatt noen problemer med min 40GB IBM disk enda, og jeg vet at jeg har brukt den i over 300, sikkert 400 timer. Det jeg derimot har hatt problemer med er WD sine disker. Har mistet to slike disker før, og blir ikke å sløse bort mer cash på WDritt.
Kjøp deg en Western Digital 80gb 7200rpm til 1500,-

Det er billig deg!
Better than thou.
Nei, ikke spesielt. Du sier heller ikke noe om hvor. Så genialt.
Her Har du en del å velge imellom, billigste koster 1394 eller no

Og ja, det er 7200 RPM
rekylvinyl.no
Min IBM 45GB døde etter 1 år.
Western Digital 60GB + 80 GB kjører jeg nå smertefritt.
Har 2stk Western Digital 80GB som fungerer helt fint.
I det siste har IBM sine harddisker hatt store problemer (husker ikke helt hvilke problemer eller harddisker), dette har ført til at IBM har advart om at HD'ene ikke skal brukes 24/7.

Jeg skaffa meg nettopp en maxtor og er storfornøyd, den kan bråke litt når den sliter med å lese og skrive, men det er ikke mye, det har faktisk roet seg i det siste.
Au.... da er det vel bare ett tidsspørsmål før hele greia takker for seg..? Står jo stort sett på 24\7, en HD må jo være laget for det! Fra før hadde jeg en WD på 16 gigg, pcn stod vel på 24\7 i omtrent ett år eller 2... har aldri hatt noe som helst trøbbel med den...

men når jeg tenker meg om så kom jeg på en som kjøpte to 60 Giggs 60 GXP fra Komplett... den ene takket for seg etter en uke eller så, men han byttet den inn, og nå går den omtrent smertefritt... er vel en drøy måned eller 2 siden..
kjøpte 40gig ibm som døde etter kort tid. Fikk heldigvis ny på garantien og bruker nå wd60 gig uten problemer
original reprint
xaff's Avatar
Vel, jeg skal ta sjangsen på en WD 120 GB disk fordi jeg får den for en billig penge(2080,-).
spellingnazi
canonix's Avatar
WD er vel det mest stabile du kan få.. kjører kun WD på jobben + til alle kunder, har ikke fått en eneste klage. (Ikke på diskene ihvertfall )
Jeg anbefaler Maxtor IDE ATA-133 60GB 7200RPM
DiamondMax Plus D740X Super bra disk
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Jeg har en IBM 40 gig. husker ikke resten. har hatt den siden okt. har fungert greit. (hittil). Har egentlig ikke så hyper mye peiling på hardware at det gjør no. Men er det det samme hvordan harddisk jeg kjøper til PC'en eller er det ting jeg må sjekke. Har dere noen Data sider som jeg kan sjekke ut litt av vært på?
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
dumt spm sikkert men, WD står for Western Digital ikke sant?
Opprinnelig postet av Angry Clown
dumt spm sikkert men, WD står for Western Digital ikke sant?
Vis hele sitatet...
Ja!
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Vil Pc'en bli jævli mye varmere med to HD'er? CPU'en min ligger på 46 grader alt.
Better than thou.
Nei, egentlig ikke. Core'n på cpu'en og harddisken ligger likevel såpass langt fra hverandre (vanligvis) så du vil ikke merke noen forskjell på cpu'en, men kanskje litt i kabinettet.
har garantert ikke noen innvirkning på cpu temp, jeg har 3 hdd'er, load temp er < 30 grader. dessuten regner jeg med at du er såpass oppegående at du bruker kabinett vifter, hvertfall hvis du har maxtor/wd/ibm hdd, at det er rimelig kjølig i kabinettet uansett. du kan glatt ha en cpu temp på 60 grader, og systemtemp på 30 lissom.
har ikke orket å modde kabinettet med vifter, så jeg pleier heller å ta av lokket (aopen hq45) og kjøle den ned med bordvifta. litt bråkete, men det funker suverent
IBM er noe shiat...

Har aldri kjøpt IBM disker selv, men på tg så smelte vi inn en til 60gb disk som en kompis hadde på server'n vår, det var en IBM. Hva skjedde? Overoppheting på horeriet :/

Jeg holder meg kun til WD for tiden...

Angry Clown: Vil ikke anbefale å ha to 7200rpm disker klistret sammen. Da blir dem VARME. (ihvertfall etter hva jeg ofte har erfart)
Better than thou.
Nah, funker fett her hvertfall.
funker fett her også, men jeg har jo seff kjøling på dem i form av den kabinettvifte.
Ok... Får legge til enda litt mer crap om IBM da

Kompis har en 40gb disk, IBM. Den crasher stadig vekk. Han har hatt den inne til reperasjon minst 1 gang før, og skal ha den inn igjenn på rep. nå snart. Han har sikkert måtte reformatert den 2-3 ganger fordi den fuxorer...
Det var faen meg på tide sier jeg bare

IBM har "gitt opp" (...delvis)
http://www.hardware.no/nyheter/april02/ibm_nohdd.html
Better than thou.
Se forsiden du Prazor.
"IBM oppfant harddisken for tretti år siden, og er stadig ledende innen utviklingen av denne lagringsteknologien"
Vel, carlo. Her vil jeg si meg bra uenig med digi.no. Jeg vil neppe kalle ibm ledende når de har produkter med en feilprosent over alle de andre produsentene (svært høy) og med en varmeutvikling som også er relativt høy... eller hva?

Likte bedre vinklingen til hardware.no i denne saken.
Better than thou.
Er vel ikke det jeg mente, mente heller det at jeg hadde postet nyheten på forsiden bare.
Åh... Jeg sjekket forsiden før jeg postet denne, men jeg trodde ikke at det kunna h vært postet mer enn 1 nyhet siden sist jeg sjekket, så jeg sjekket kun den siste postede newsen. *mongis forklart* jaja...
prazor, skift den avataren din, får frysninger, på feil måte
Better than thou.
Jeg blir mer redd av din. Ser ut som om du har hockeymaske på og skal komme og drepe oss alle med motorsag eller no.
tore-: Uhh..? Forklar?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Noen som har noen gode forslag til harddisk kjølere og kabinett kjølere?? til en bra pris vel og merke. (billig altså)