Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1533
Heisann, da var det snart tid for meg å tenkte på anlegg til bil.
Planene så langt er 1 ( muligens 2 ) 12" basselement i kasse, i tilleg til 2x 6x9.
Det jeg hovedsaklig lurer på, er om det er stor forskjell på 1 monoblokk til anlegget og 1 ekstra forsterker til 6x9'ene, 2 eller 4 veis forsterker.
Kasse har jeg planer om å bygge selv, men er det nødvendig med kasse til 6x9'ene i tilleg til sub element(ene) ?
Også må jeg har kondensator såvidt jeg har forstått.
Også kommer vel en descent spiller i tilleg.

Bilen det skal stå i er en peugeot 405 Mi16

Jeg er ganske grønn på dette området, men håper på fine svar, gjerne kom med forslag og linker.

Almenning
Sist endret av Almenning; 3. juni 2009 kl. 23:16.
Personlig liker jeg Alpine sine subwoofere og forsterkere.

forslag til sub og forsterker:
- Alpine R 12" subwoofer pris på ca 2000,-
- Alpine MRP-M500 monoblokk pris på ca 2000,-

Fungerer supert : )


Kondensator skal du ikke ta så høytidelig hvis du har ca 14,4 volt ladespenning.
Men burde jeg kjøre en ekstra forsterker siden jeg vil ha minst 2 6x9 i tilleg til bass element? Snakket med en nå og han sa kondensator var et must.
Du burde bruke en egen forsterker til subben ja, for å få mest ut av den.

kondensator er ikke et must, men kjekt å ha hvis du skal bygge ut etter hvert.
trenger i såfall ikke mer enn 1 farad, og da er rockford fosgate noe jeg ville kjøpt. koster rundt 1000,- http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...id=m436&vn=736
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Du trenger ikke kondensator før bilen sliter med å levere strøm.

Og om du skal ha monoblokk, tokanaler eller firekanaler er jo helt avhengig av hva slags forsterkere det er snakk om. Velg det alternativet som gir deg mest effekt, det er noe du aldri får nok av. En vanlig spiller med mosfet-forsterker klarer å driver 6x9", men en ekstern forsterker vil gi en helt annen trykk i de. Og ja, du burde bygge kasse eller lukke inn disse også. Spesielt om de skal henge hatthyllen.
En stund siden jeg har bygget meg bilanlegg... Men kan prøve å komme med noen tips.

Jeg ville gått for en kraftig monoblokk til suben, for så en litt mindre kraftig 2/4 kanals forsterker til 6*9.
Om du absolut skal ha 6*9 ikke ta hull i evnt hatthylle og fest disse. Subben vil gjøre at høytalerne vrenger og evnt går i stykker, kommer ann på hvor kraftig sub du skal ha.
Jeg vil heller anbefale deg og skaffe deg et par skikkelig komponent sett med delefilter og tweetere.

Strøm er noe av det viktigste når det kommer til bilanlegg. Sørg derfor for å ordne GOD jording, og bruk kraftige kabler til strøm.

Og ikke spar for mye penger på cd spilleren, jeg vil si det er viktigere og bruke endel penger på den en og kjøpe dyrere SUB og høytalere.

Sjekk rundt på div bilforum etter råd og tips, finnes mange der ute med GOD peiling på bil anlegg.
Takker for svar !

Siden du mener jeg burde bytte ut 6*9'ene, har du et eksempel på hva jeg burde bytte de med ? og hvor skulle jeg sette de om ikke i hattehyllen ?
kjedelig streiting
Sitat av Almenning Vis innlegg
Takker for svar !

Siden du mener jeg burde bytte ut 6*9'ene, har du et eksempel på hva jeg burde bytte de med ? og hvor skulle jeg sette de om ikke i hattehyllen ?
Vis hele sitatet...
Vil anbefale deg og drite i 6*9erne i hattehylla, og heller satse på noe bra foran. Er jo der du sitter når du kjører. Blir ett mye bedre lydbilde.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vil anbefale deg og drite i 6*9erne i hattehylla, og heller satse på noe bra foran. Er jo der du sitter når du kjører. Blir ett mye bedre lydbilde.
Vis hele sitatet...
Har du noe konkret eksempel, evt en link ?
Jeg anbefaler deg å drite i kondensatoren, kjøp en skikkelig strømkabel isteden, minst 35mm2, helst 50mm2. Viss du har ett bra batteri (type odyssey, apollo, optima) og en skikkelig kabel så er det ikke noe poeng i en kondensator, den blir bare overflødig, og du får faktisk et bedre resultat av å fore på med feit strømkabel kontra en mindre kabel+kondensator.

Du burde ha en egen monoblokk til subene og en ekstra forsterker til 6*9erne som du sa.

Forøvrig er jeg selv glad i Soundstream og Fusion.
Ta en kikk på http://www.engenaudio.com/, der har du en kar som har peiling på anlegg og han selger ikke noe dritt, har bare gode erfaringer av å handle hos han, og det har blitt en del gitt.
Sist endret av BoinTjau; 4. juni 2009 kl. 13:29.
Takker så mye, da var jeg på god vei, får se hvordan prosjektet går videre =)
Har ikke planer om å begynne før hvertfall 1 måne, men tenkte det var greit å fiske litt info først.

Mvh
For å si det sånn.. Du MÅ ha Monoblokk til Suben om den skal spille greit, med for liten forsterker får ikke elementet den strømmen den skal ha, altså den blir ikke tam og musikk blir kjedelig med lite stram bass og djupe slag.

Jeg har selv kjennskap til Hertz når det gjelder sub og forsterkere. feks en Hertz es 300 12" spiller greit, og koster ikke all verden , kjøp med en Hertz ep1d forsterker så dunker det relativt ok, er ikke noe stress med 2 stk es 300 på den forsterkeren eller..

Om det er for lite power så kan du prøve HX 300 elementet som er i serien over !

Hx 300 - http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=729

Es 300 - http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=722

Ep1d - http://installbay.no/product_info.ph...oducts_id=1072

Til 6x9 høytalerne går det ann å koble til spillern for ok lyd, men hadde blitt bedre med en ekstern forsterker.

Og btw , er lurere med et ekstra batteri fremfor kondensator om det er for lite strøm

Anbefaler Hertz ! Lykke til med kjøpet
Sist endret av jesus; 4. juni 2009 kl. 13:46.
kjedelig streiting
Sitat av Almenning Vis innlegg
Har du noe konkret eksempel, evt en link ?
Vis hele sitatet...
Vel, det sier seg egentlig selv. Du står feks ikke på en konsert med bakhodet mot de som spiller . Har selv hadde begge inretninger i bilen, og det er ikke tvil om hva jeg er mest fornøyd med. Kjøpte ett par pioneer høytallere, som gikk rett inn hvor de gamle høytallerne satt i døra med tweeter over, og det ble mye bedre lyd enn når jeg kjøre med 6x9 i hattehylla.

Kan jo også gi deg en link fra bilforumet hvor dette blir forklart; http://www.bilforumet.no/bilstereo/9...rlig-valg.html
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel, det sier seg egentlig selv. Du står feks ikke på en konsert med bakhodet mot de som spiller . Har selv hadde begge inretninger i bilen, og det er ikke tvil om hva jeg er mest fornøyd med. Kjøpte ett par pioneer høytallere, som gikk rett inn hvor de gamle høytallerne satt i døra med tweeter over, og det ble mye bedre lyd enn når jeg kjøre med 6x9 i hattehylla.

Kan jo også gi deg en link fra bilforumet hvor dette blir forklart; http://www.bilforumet.no/bilstereo/9...rlig-valg.html
Vis hele sitatet...
Kjønte tanken bak det, men skjønte ikke helt om det var 6*9'er eller andre element du ville ha fremme i bilen ? =)
Skal sjekke ut linken !
kjedelig streiting
Sitat av Almenning Vis innlegg
Kjønte tanken bak det, men skjønte ikke helt om det var 6*9'er eller andre element du ville ha fremme i bilen ? =)
Skal sjekke ut linken !
Vis hele sitatet...
Vil anbefale deg og prøve og finne ut av orginalstørelsen i høytallerne i døra, og kanskje prøve og finne noe du kan sette rett inn der. Da har du jo også fordelen at kablene ligger klare. Dog så må du jo isåfall ta av dørtrekket for å montere, men dette pleier å være ganske enkelt.

Vil dog anbefale deg og ta en tur innom en bilstereobutikk som kan hjelpe deg med hva du trenger. Kanskje gi deg noen pakkepriser osv.
jaG
Produktutvikler
Skal du 2x 12" ville jeg gått for en Boschmann PSX-D2. Har denne selv på en 15" kicker. Denne forsterkeren er en to-kanals monoblock på 5000W, som lett driver 2 subber.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av jesus Vis innlegg
For å si det sånn.. Du MÅ ha Monoblokk til Suben om den skal spille greit, med for liten forsterker får ikke elementet den strømmen den skal ha, altså den blir ikke tam og musikk blir kjedelig med lite stram bass og djupe slag.
Vis hele sitatet...
Jeg har en brokoblet to-kanaler som driver en Rockford P3 12" i arbeidsbilen, og dette fungerer nå helt fint. Forsterkeren driver elementet omtrent til bristepunktet. Hvorfor er det så viktig å ha nettopp en monoblokk?

Synes det er i overkant mye flåsete påstander her innimellom uten hverken hold eller begrunnelse.