Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 914
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Ikke skyt meg nå, veit det har vært mye "sett-opp-en-hardware-liste-til-meg"-threader her, menne denne ekke så ille. Hehe
Er år og dag siden jeg dreiv med hardware.

Problemstillingen er enkel.
Skal ha meg et ATX hovedkort, og en prosessor til dette.
Hovedkortet må støtte DDR.
Amd eller P4 makes no difference, suprise me.
Poenget er at det skal ikke koste skjorta, men samtidig ikke være helt udugelig.

So give it your best shot
Jeg ville annbefale dette som jeg har kjøpt selv.

Prosessor:http:Se her

Hovedkort:Se her også

Det koster litt men det er jo ganske bra så det er helt klart å annbefale.
Jeg ville også kjøpt for en Athlon XP. Prosessorer av høy kvalitet, som ikke koster altfor mye. Hovedkortet som ble anbefalte skal visst også være veldig bra... Men personlig tror jeg at jeg ville gått for dette hovedkortet (eventuellt med støtte for RAID) og denne prosessoren.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Trådstarter
RAID har jeg absolutt ingen bruk for egentlig.

Og hva er forskjellen på AMD XP og MP?
MP er sertifisert for Multi Prosessing, dvs at du kan ha flere prosessorer paa samme hk, ogsaa kjent som dual CPU, bortsett fra det er det ingen forskjeller,
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Trådstarter
Ah, i min tid kalte vi det dual kort ja
har ikke mp også ulåst multiplier, er ikke sikker
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
hmm.. det er nytt for meg icemasta..

uansett, gå for P4 (1,8 ghz lr no) hvis du skal overklokke og XP 1900 ellerno hvis du bare skal ha en dugelig prosessor

og ikke glem at du må skaffe deg en dugelig stillegående vifte (koster flesk nowadays)
jeg hadde gått for p4n 1.8 og et asus hk
Mp går heller ikke til helvete dersom viften forsvinner. (har vid på dette, selv om tomshardware sier noe annet)
Eller hvis du vil kjøpe billigere kan du jo kjøpe en AMD TB 1,4GHz... Ok, det er kanskje bedre brikker på markedet, men det gjør jo susen2k

1,105 kr @ Komplett.no
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Trådstarter
Vel.. Dette skulle være midlertidlig, og billig, bare sånn at jeg har en boks og drive på med, til jeg får cash, siden AMD K6'en holder på og dør

Uansett, tror det blir;
Aashima ATX Miditårn
MSI hk (støtter opp til 1.6 eller no)
128 DDR ram
AMD Duron 950 CPU

Til den nette sum av 1900,-
Better than thou.
128mb ram? Spiller du eller driver med småtunge programmer overhodet? Eller kjører du kun mIRC og IE på Win95? :P
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Trådstarter
mIRC, IE, Outlook Express på win2k
Hehe
Har 128 ram nå, og det ekke no suksess as.
Men så er det SD også da.. Er vel litt forskjell? Hvor mye egentlig?

Oog, det var det minste jeg kunne få tak i. Han prøve og prakke på meg 512. Heh
Better than thou.
256? Det er akkuratt passe til det du driver med uansett.. :]
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Trådstarter
Vel.. 128 var lissom den 'pakken' jeg fikk tilbud på.. kan alltids handle mere seinere.
Sånn som jeg har forstått det, så er vel ikke prisen no spes og krangle på..

Menneh non som har peil på SD ram vs DDR da?
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
med sdram, mener du vel den tradisjonelle pc100/133?

for å gjøre det enkelt: DDR kjører på 266 eller 333 mhz, ergo er kjappere, rett og slett. Du velger ramtype utifra resten av systemet (ikke vits i å ha 333 mhz ram til et system som kjører/støtter f.eks bare 133). kjøper du en skikkelig pc i dag til normalt bruk blir nok 266 det naturlige valget
Better than thou.
Like greit å kjøpe 333 med tanke på at det ikke er noe særlig dyrere og da har du ram som har samme hastighet som bus'en på den neste cpu'en din mest sannsynlig har.