Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1783
Her er sangen: https://www.youtube.com/watch?v=fiore9Z5iUg

Har sett flere som har laget egen versjon av den sangen har samme lyd.
Er det noen som vet hvilken plugin eller hva det er de bruker på den gitar melodien?
Jeg tror det er en autentisk gitar hvor de rett og slett har slengt på eventuelt Guitar Rig for å få på effekter. (Hvis de ikke har gjort dette via forsterkere før det blir recorda, noe jeg tviler litt på.)

De som har laget en egen versjon av det jeg har sett, har rett og slett rippa og equalizet vekk eventuelle små-effekter i starten.

Nå har det seg sånn at å skape autentisk gitar-lyd med samplebaserte VSTi'er ikke er verdens enkleste oppgave, men du kan jo skaffe deg en VSTi som har gitarer (realguitar, kontakt 5(sampleplayer) eller noe lignende forså å slenge på VST'er du tror er relevante. (Høres ikke ut som at det er så mye mer enn EQ'ing som er hovedfokuset her, med litt reverb og knask vedsiden av, men nå har jeg ikke satt meg ned og hørt heller, da.)
det her er autentisk gitar, no doubt. jeg har drevet med FL i nærmere 10 år og aldri fått tak i en gitar-VST som ikke høres wack ut. let me know om du finner no!
Sitat av trvptrvp Vis innlegg
det her er autentisk gitar, no doubt. jeg har drevet med FL i nærmere 10 år og aldri fått tak i en gitar-VST som ikke høres wack ut. let me know om du finner no!
Vis hele sitatet...
Vet du om noen av de orginale fra packs jeg kan bruke da, som høres likt ut?
Vel, du kan jo evt rippe gitar-riffet fra selve MP3'fila (Etter 7 år i FL så burde jeg ikke si dette, men nuvel, hehe.)

Du finner nok ingen riff som er i nærheten fra samplepacks, tror jeg.
Det er umulig å vite. Kan være hva som helst
Men hvis jeg ripper selve riffet, da får jeg ikke brukt samme effekt på andre toner og riff..
Sitat av ole12 Vis innlegg
Men hvis jeg ripper selve riffet, da får jeg ikke brukt samme effekt på andre toner og riff..
Vis hele sitatet...
Da må du slice, resample og autotune den i fillebiter!
få en gitarkompis til å spille inn et riff for deg, er jo det beste
Blææ... Skulle bare vært en sample instrument som har vært noe slikt.. Hehe :P
Kan jo prøve med ROB PAPEN`s RG.

http://www.robpapen.com/rg.html

Veldig hærlig gitar synth.
Hvis det er selve lyden du er ute etter, og ikke er så opptatt av hvorvidt det høres naturlig ut eller ikke, kan du finne en VSTi gitar, også prosessere den.

En grei VSTi gitar.

Gjør det igjennom en amp-sim.
Så kan du skru deg frem til ønsket lyd med EQ, kompressor og klang/delay.

Men det beste er åpenbart en ordentlig gitar.
Sist endret av SveinKB; 10. september 2014 kl. 23:23.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det finnes flere måter å få autentiske samplede gitarer som oppfører seg på samme måte som en synth versjon, altså en VST. Det jeg kommer på først er Guitar RIg av Native Instruments. Mener å huske at du tar utgangspunkt i ekte samplet gitar og så har du en god verktøykasse for å endre til dine egne preferanser med effekter osv. Mener å huske at Ableton Live også har noe lignende.
En annen ting man må huske ang sample-guitarer (og alle samplede instrumenter generelt), er at alle detaljene i lydbildet må programmeres inn (mer eller mindre) manuelt.
Om du vil ha gnisselyd fra strengene, må du enten stille inn pluginen du bruker slik, eller evt legge på et sample med bare gniss fra strengene der du ønsker det. Om man bare legger tonene rett inn i piano-rollen og lar de ligge 100% quantized på takta, kommer det også til å høres falsk ut veldig fort.

For at et samplet instrument skal høres realistisk ut, innebærer det som regel at du må se for deg hvordan det faktisk er å spille på ekte, med til minste detalj.
Sitat av trvptrvp Vis innlegg
det her er autentisk gitar, no doubt. jeg har drevet med FL i nærmere 10 år og aldri fått tak i en gitar-VST som ikke høres wack ut. let me know om du finner no!
Vis hele sitatet...
Ample har noen utrolig gode guitar VST's! Er supervanskelig å sitte å trøkke på et keyboard da jeg aldri har spilt gitar selv. Legger ved en video som går gjennom en av deres akustiske guitar VST's. http://www.youtube.com/watch?feature...M448PxAE#t=417
Jeg tror nokk jeg ville prøvd å brukt en helt "OK" gitar lyd. derretter brukt guita rig å rigga meg opp en rack med av hva jeg trenger av effekter for å komme så nært som mulig.. Skulle ikke være så veldig vanskelig å få noe lignende..
eller som quasar sier. kanskje bruk ample å igjen bruke guitar Rig for effects
Sist endret av EspenaJ; 22. oktober 2014 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.