Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  148 20262
hehe, Burzum skiljar seg kanskje ikkje ifrå så mange av dei andre banda, men i og med at han drap Aarseth og fekk solgt mange album, så har han hat nok pengar til å produsere fleire. Dei fleste Black Metal band har dessverre berre demoar ute der lydkvaliteten er endå meir "uutholdeleg" enn på albuma ("man tager det man haver"). Dessutan, sidan eg er ganske ny innan BM scena og Burzum er eit av dei mest kjende banda, så begynte eg der. BTW, ikkje forveksle Dm med BM, det er ein vesentleg forskjell.
Ja har ikke noe med imot kvaliteten hører mye på lav lydkvalitets musikk selv.Menne det virker mest som det egentlig er bare hype om bandet men at de ikke er så talentfull som så mange Varg fans skal ha det til.Menne fanskaren skal iaffal ha det att de har lagd så stort hype om bandet i utlandet fordet om ett drap var med på det, det viktigste er vel att the music lives on.
Eneste black metal'en jeg fortsatt liker, er Cradle of filth. Vet ikke om det kan regnes helt som black metal men :P

hvorfor jeg likte det veit jeg ikke.. det var bare noen av skrikene som fikk håra til å reise seg. smaken er forskjellig, og alle finner noe spessielt de liker ved forskjellig musikk
Sitat av HailDani Vis innlegg
Eneste black metal'en jeg fortsatt liker, er Cradle of filth. Vet ikke om det kan regnes helt som black metal men :P
Vis hele sitatet...
Du har rett, det kan det absolutt ikke.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Dere black/death/melodiøst metal fans er som folka som rekker opp handa for de andre gjør det.
Vis hele sitatet...
Verden i dag er overveldet av trance, country og pop. Metal-fans er vel faktisk de som skiller seg ut.
Sist endret av Eplekjekk; 17. desember 2008 kl. 17:56.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Verden i dag er overveldet av trance, country og pop. Metal-fans er vel faktisk de som skiller seg ut.
Vis hele sitatet...
Så sant så sant, menne metal/emo fans skiller ikke seg mye ut de heller.Menne er jo en grei ting for å bli kjent med folk.for du ser jo hvem som er death/black metall fans hovedsaklig de, er som om de har trangen til å
kle seg mest liknende banda de har sett.Skinnjakke med svart hår og sminke mye emoer og som går i lignende menne ikke så mye skinn.Også har du de som tilhører en stil der man hører på en slags type musikk menne don't give fuck om hva de kler på seg så lenge det er behagelig.Vil heller si det er måten å skille seg utpå.Å følge massene har vel aldri vært å skille seg ut.Og ja jeg forstår musikken er mørk, men trenger alle å kle seg ut som tullinger fordet?
Jeg hører vel ikke egentlig ikke på noe av musikken som du har nevnt der oppe.Menne for å kunne spille musikk må du gjennom noen sjangre for å lære seg forskjellige metoder alt fra reggae til country iaffal for vi som spiller gitar.Jeg hører faktisk mest på punk/folk-punk/akustisk menne jeg har da ikke noen spesiell kles-stil foruten dårlig.Mye av metallen tok jo fra punken og hele meningen var jo att det ikke skulle være grenser.Tenk på den du mens du tar på deg skinnjakken å spiller ett polsk band som tusenvis av andre hører på og du har lasta ned og skal spille av.Og får du spørsmålet: Fyfaen var de ikke råe? tenk deg om hva du svarer da for du svarer ja.For det er sånn det er i death/black metal værdenen se på burzum og varg feks.Karen blir jo latterligjort av de banda som faktisk får signa en deal å får ut budskapet.
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Eg klarer ikke Dimmu Borgir og sånn musikk. Men for eksempel In Flames har mange stilige melodier og synginga er heller ikkje noko å klage på.
Favorittband innenfor denne sjangeren må være In Flames, Slipknot og Sonic Syndicate ^^
Sitat av ShaolinMonk Vis innlegg
Eg klarer ikke Dimmu Borgir og sånn musikk. Men for eksempel In Flames har mange stilige melodier og synginga er heller ikkje noko å klage på.
Favorittband innenfor denne sjangeren må være In Flames, Slipknot og Sonic Syndicate ^^
Vis hele sitatet...
"ShaolinMonk just killed my belief in mankind.","Dimmu Borgir iz liek the definition of Black Metal"
Sitat av StaiN Vis innlegg
Siden edit ikke går så blir det dobbel post om den mest overvurderte mannen i Norges historie.Hva er det som skiller burzum ut med alle de 100vis av death/black metal band som såvidt selger uten å måtte drepe noen? Dere black/death/melodiøst metal fans er som folka som rekker opp handa for de andre gjør det.For uten han hadde drept han kompisen sin så hadde det ikke vært snakk om han.For musikk er en måte å uttrykke seg på å tydeligvis har varg store problemer med det.

EDIT:Jeg leste att Varg sa han var med i ett stort death metal band husker ikke navna, menne de sa han sugde sånn på trommer att de endte med den som såg best ut.

EDIT2:Tryout var det.
Vis hele sitatet...
Old Funeral ble aldri et stort band. Det ble mer kjent i ettertid pågrunn av medlemmene. Og Varg spilte aldri trommer der, han var gitarist.

For musikk er en måte å uttrykke seg på å tydeligvis har varg store problemer med det.
Jasså ?

Sitat av jarinalus Vis innlegg
Dei fleste Black Metal band har dessverre berre demoar ute der lydkvaliteten er endå meir "uutholdeleg" enn på albuma ("man tager det man haver").
Vis hele sitatet...
Lydkvaliteten ble ikke sånn fordi de ikke greide noe bedre. Det var en motreaksjon mot death metal som ble mer strømlinjeformet og stadig bedre produsert.
Sist endret av St.Vitus; 21. desember 2008 kl. 12:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, han lager rett og slett dårlig musikk.Sorry mac menne musikken og fansen og Varg er ensformig og han er ikke så spesiell som han tror han er.Dere liker jo ikke store band siden de har sold out da? st.vitus så hva har det å si med old funeral? Nei death/black metal fans er de mest enspora individene når det gjelder musikk og når det er så dårlig musikk att man må se opp til en morder, da er det ikke vits i.Det værste av alt er faktisk att jeg aldri hører på stemmen (growling) så det er ikke det som er problemet.Men dere fanboys av Varg er så jævla dumme som hører på hva varg sier.Mannen snakker om nasjonalisme og rasisme mens han dreper en av sine "egene" og dere er så hjernevaska og tror han falt på noe glass? + dere ser ut som idioter hele gjengen når dere er på konsert 50 stk svarthårete med sminke og Pentagrams som egentlige ble brukt som ett symbol for de 5 såra til jesus og i nyere tider til new age heksekunst og satanisme.Fucktards.

Og som ett ord for venus "bringeren av lys" ifølge astronomene.

Og ja jeg burde bli flinkere å skrive og sette komma.

Siden jeg ble litt ivrig og sinnataggen så skrev jeg fucktards som ble for dumt og jeg får ikke edita det så sorry moderatorer.
Sist endret av StaiN; 21. desember 2008 kl. 23:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Metallfans er ensformige ja? Du generaliserer ikke nei? På hvilket grunnlag kan du komme med den påstanden, StaiN?

Jeg har hørt på metall siden jeg var 13 år gammel. Jeg går ikke med skinnjakke, jeg sminker meg ikke, og jeg har heller ikke langt, rett, svart hår...

Jeg er faktisk helt ordinær. På topp 20 på spillelista mi finner du band som Satyrikon og Dimmu Borgir. Greit, jeg er metallfrelst. Men sånn litt i mellom de forskjellige metallspora, så finner du blant annet Foo Fighters, Chopin, Alice In Chains, Minor Majority og Fort Minor.

Jeg må si meg helt enig! Metallfans er kjempeensformige og identiske hele gjengen! De tusenene av norske jenter som hører på techno og Akon og fester villt hver helg på Smirnof Ice og Mocca-snus er så mye mer unike!

Og ja, alle metallfans syns Varg Vikernes er den nye "messias." Vi mener alle at han er kjempesmart som brenner kirker og begår drap. Helt klar!

Tok du ironien?
Ja det er jo det jeg mener med black/death metal att med engang de er store så suger jo banda? selvfølgelig har du jo helt norske menn og som kler seg som om de var fra compton og rapper og tror de er Eazy E.Menne det jeg mener att Varg absolutt er langt fra ett geni menne heller litt smart og psykisk ustabil med Synene sine.Jeg skal ikke gre alle under en kam og si att dere alle liker han men en god del og de sier jo det kun for å si det for det har noen andre sagt som har vært "metal fan siden tidlig av 90 tallet" Get the point? Og noe som er mer obskurd er jo att varg var jo en skinhead!!?!??! Karen er rasist og ble skinhead? hallo? er han dum eller (nei)? menne han burde da vite hva skinheads egentlig er og var.Og ja mange følger stilen til musikken sin menne det er jo å følge massene å det er jo så langt fra dere black/death metal og punk fans skal sie og gjøre.Det mine problemer med b/d metallen er att dere skifter mening med Hver enkelte "store" sources sier/skriver om den og den metallen og at det er som dere prøver å utkonkurere hverandre med mest obskur musikk.Og Varg føler jeg att jeg har sagt nok om så jeg skal spare meg og dere for mer synspunkter om han.
Sist endret av StaiN; 22. desember 2008 kl. 00:08.
For min del, så hører jeg på metall JEG syns er bra. Jeg driter en veldig veldig lang en i om de er store eller ei. Er lokale band her i byen jeg digger, samt In Flames, Soilwork, noe av Slipknot osv. Har da ingenting å si om de er kjente eller ei!

Men for noen så har det det. Og da er det ikke bare metallfolk det dreier seg om. Da kan det være jazz, country, tehcno osv. Har ingenting å si. Noen folk vil være del av en liten, elitisk gruppe som digger det ene bandet som nesten ingen vet om.

Og ja, du fortsetter å gre alle under en kam!
ja menne noe musikk handler om noe positivt så det kan være både hjelpsomt og behagelig for enhvers smak.Menne jeg sier MANGE b/d metall fans iaffal på forumet her krangler om hvem som er b/d metall fans osv og "fefaen ass den nye Dimmu plata sugde" de er så "sold out".Nei jeg grer ikke alle under en kam jeg kanskje generaliser litt menne er du på b/d metall konsert så ser det ut som halloween.Og samme med Rappen med måten de kler seg på menne de har da også mer å uttrykke seg om lyrisk.Get it? jeg syns ikke bare varg og noe av fansen er f'ed up.Menne når man hører banda snakker om selvstendighet så kanskje fansen burde høre etter.Og nei alle dere brenner ikke kirker og drikker blod og mishandler katter/drukner de.Menne noen har psykiske problemer og gjør det.Så når neste b/d metall band stiger opp av asken av en brent kirke så kanskje dere ikke sier de har sold out pga noen andre sier det.Måtte ta litt stereotypiske humor for å virke litt bergenser aktig mens jeg skrev siste post for idag.Keep on Rockin' in the free world (nardwuar style).
Eg høyre på BM fordi eg like BM, ingen spesiell grunn, liker bare musikken.
StaiN: La meg stille deg et spørsmål, handler black og death metal for deg bare om Varg ? Er hans syn på ting representativt for alle de andre som spiller black metal ?
Du snakker som det fortsatt ekisterer noe black metal-miljø (Hva faen det nå betyr i 2008)
Og akuratt at jeg dro inn Old Funeral var fordi du burde ha sjekket kildene dine, før du skrev de degenererte innleggene dine. At du ikke liker musikken hans er jo din subjektive mening.
Men det er litt utrolig at du ikke har fått med deg hvor glad han er i å provosere.

Og til trådstarter: Black Metal - Hvorfor ikke ?
Sist endret av St.Vitus; 25. desember 2008 kl. 12:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bra DU ikke har klart å se att jeg har provosert med vilje for å vise hvor sykt ensformig dere bm fans er.Og har lest mange av dine poster jeg vet du er en fan av den stilen.Jeg bryr meg ikke menne syns det er artig att dere snakker om å skille dere ut mens dere ser like degenerte ute.Varg liker jeg ikke for han lager så helt elendig musikk, Dessuten er han ett dårlig menneske =) Og jeg snakket om Varg før en av de små må bestandig snakke om hvor god burzum var/er.That's just bullshit.Ett lite fåtall som liker den slags sagmaskin musikk.Og ja det er min mening menne jeg viser og til fakta med hvor enspora musikken og tekstene er.Menne det er jo folk som liker grindcore og så =p Ja jeg prøvde å provosere grindcore fansa nå. =)
Black metal for meg i hvertfall er utløp for aggresjon og diverse andre negative følelser ei sitter inne med
etter en kjiip hverdag, uten BM tror ei ei hadde blitt gærn :P
Må si meg litt enig med Sangheili.
Black Metal ser jeg som et utrop for aggresjon og hat mot alt. Død, gråte, lide, rive av hode på hverandre, slå handa av med en øks og fasinere blodspruten.. sorte sinn.

Jeg hørte endel på black metal i min opprørske ungdomstid, mitt hat mot samfunnet og alt det autoritære (skole, foreldre osv). Jeg fikk utløp for de hatske følesene jeg innebærte. Skjønner også hva dere mener med den spesielle stemningen. Følte den selv, men kjenner den også igjen i klassisk musikk.

Jeg hater å generalisere. Jeg forstår at ikke alle "BM-ere" er slik. Men BM-musikken er negativt ladet. Det er ingen vei og komme utenom. Derfor skjønner jeg ikke sortkledde, langhårete mennesker med opp-ned smil som forguder det, og BARE det. Musikken passer seg ved enkelte anledninger for nettop og beskrive det negative.

Det finnes jo så mye annet nydelig musikk i verden! Jazz, blues, rock, klassisk, electronica osv med alle under-sjangerene. Hvorfor tiltrekkes dere bare av hatet? Det må vel sette en mørkfarge på psyken/sinnet?

Har vært på endel konserter i mitt liv, og ser da som oftes "sorte metal-mennesker" som lyd-menn.
Så "de" har absolutt peling på musikk og lyd, skjønner jeg og ikke minst interesserte.

Det er flere som sier de er interesserte i musikk, men kopierer øvre delen av topplistatopp20 og putter den inn i hodet. "De" er jo absolutt ikke av det slaget.
Sist endret av pfiction; 26. desember 2008 kl. 23:49.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Varg liker jeg ikke for han lager så helt elendig musikk, Dessuten er han ett dårlig menneske =)
Vis hele sitatet...
Og hvem er du som skal bestemme; hvem som er dårlige mennesker og hvem som er gode mennesker?

Back to topic!
Bra DU ikke har klart å se att jeg har provosert med vilje for å vise hvor sykt ensformig dere bm fans er.
Vis hele sitatet...
Du har vel stort sett ræla i hytt og vær over ditt forhold til Burzum og diverse klesstil.

Jeg bryr meg ikke menne syns det er artig att dere snakker om å skille dere ut mens dere ser like degenerte ute.
Vis hele sitatet...
Dude.

`Varg liker jeg ikke for han lager så helt elendig musikk, Dessuten er han ett dårlig menneske =)
Vis hele sitatet...
Om jeg misliker noen så er det heller fordi de er kjipe mennesker, ikke at de lager dårlig musikk. Om noen lager god musikk så er det egentlig riv ruskende likegyldig for min del hvordan vedkommende er, og oppfører seg. =)

Ett lite fåtall som liker den slags sagmaskin musikk.Og ja det er min mening menne jeg viser og til fakta med hvor enspora musikken og tekstene er.
Vis hele sitatet...
Viser til fakta når du snakker om musikk du ikke liker? Det utsagnet har jeg faktisk aldri hørt før.
Sist endret av Sot-Jo; 27. desember 2008 kl. 15:58.
Metal er noe mange må lære seg å like, selv gikk det bare gradvis over til at jeg begynte å elske musikk som Dimmu Borgir, 1349, Mayhem osv.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Varg liker jeg ikke for han lager så helt elendig musikk, Dessuten er han ett dårlig menneske =)
Vis hele sitatet...
Haha! Saklig.

Sitat av StaiN Vis innlegg
Nei jeg grer ikke alle under en kam jeg kanskje generaliser litt menne er du på b/d metall konsert så ser det ut som halloween.
Vis hele sitatet...
Nå gredde du faktisk alle under en kam.

Sitat av StaiN Vis innlegg
Og nei alle dere brenner ikke kirker og drikker blod og mishandler katter/drukner de.Menne noen har psykiske problemer og gjør det.
Vis hele sitatet...
Ja, som du sier. De har psykiske problemer, og det er derfor de gjør det.
Ikke på grunn av musikken.

Og StaiN; "Menne" er ikke et ord. Prøv på å bruke et ord som faktisk finnes neste gang.
Sist endret av Sykes; 31. desember 2008 kl. 18:52.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Ett lite fåtall som liker den slags sagmaskin musikk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du hadde blitt overrasket over hvor mange som faktisk liker slik "sagmusikk". Jeg kjenner mange.

Sitat av pfiction Vis innlegg
Det finnes jo så mye annet nydelig musikk i verden! Jazz, blues, rock, klassisk, electronica osv med alle under-sjangerene. Hvorfor tiltrekkes dere bare av hatet? Det må vel sette en mørkfarge på psyken/sinnet?
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke meningen at BM skal være så veldig nydelig heller, da.
Og hvorfor tiltrekkes vi bare av hatet? Kansje nettopp fordi mange har opplevd mye hat og urettferdighet, og er rett og slett lei alt og alle. Og det er langt ifra alle som tiltrekkes av BM på grunn av hatet. Må ikke dra alle over en kam.
▼ ... flere år senere ... ▼
Elsker denne musikken. Går mest i depressive, symphonic og atmospheric black metal. Digger det mest fordi mye av det er norsk, mye kultur og tar oss helt tilbake til svartedauden og enda lengre til vikingtiden. Bare å finne de perfekte bandene å starte med.
liker det siden det er stevningsfult, som regel brae tekster, å kult
jo mer du hører jo mer liker du det
Sitat av Defqon Vis innlegg
Noe jeg ikke liker er growling, men screaming kan være jævlig digg å høre på!
Vis hele sitatet...

For meg blir det HELT omvendt. Jeg takler ikke screaming i det hele tatt - får rett og slett bare vondt i hodet av det. Growling derimot er fett hvis det er i god sync med melodiene.
Satyricon viste meg hvorfor black metal er fantastisk. Det er ofte godt gjennomførte låter melodisk og teknisk.
6 år gammel tråd ble dratt frem idag... gledet meg virkelig å lese gjennom hele tråden!

Pr idag har jeg et meget bredt musikkperspektiv jeg hører på alt og danner meg mening deretter!!

Ser mange klager på hvor dårlig Varg sin musikk er, må si de liker ikke dem pga hans personlighet... noe som blir helt feil, man skal se etter KUNSTEN i musikken, ikke hvordan kunstneren er som person! derfor blir det lett å rakke på musikken dems!
Å høre på et spor fra 90 tallet kan ikke dømmes personen for det personen er idag, og det gjelder ALLE sjangre innen musikk!
Sitat av Bunker Vis innlegg
6 år gammel tråd ble dratt frem idag... gledet meg virkelig å lese gjennom hele tråden!

Pr idag har jeg et meget bredt musikkperspektiv jeg hører på alt og danner meg mening deretter!!

Ser mange klager på hvor dårlig Varg sin musikk er, må si de liker ikke dem pga hans personlighet... noe som blir helt feil, man skal se etter KUNSTEN i musikken, ikke hvordan kunstneren er som person! derfor blir det lett å rakke på musikken dems!
Å høre på et spor fra 90 tallet kan ikke dømmes personen for det personen er idag, og det gjelder ALLE sjangre innen musikk!
Vis hele sitatet...
Dette er jeg ikke helt enig i. Om man finner at Varg er en motbydelig person, noe man gjerne gjør, må det være helt greit å ta det standpunkt at man ikke ønsker å støtte hans kunst. Spesielt når kunst og person er så tett knyttet sammen som det er i hans tilfelle.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Hoiler Vis innlegg
Om de treffer rett sjanger er jeg usikker på, men verdt en titt!

https://www.youtube.com/watch?v=u0WexR6sCqs

https://www.youtube.com/watch?v=pUPDla44jfQ
Vis hele sitatet...
MMMM Windir!

Dette er en meningløs tråd. Smaken er som baken.

Men jeg tror veldig mange går glipp av dybden i black metal.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Dette er jeg ikke helt enig i. Om man finner at Varg er en motbydelig person, noe man gjerne gjør, må det være helt greit å ta det standpunkt at man ikke ønsker å støtte hans kunst. Spesielt når kunst og person er så tett knyttet sammen som det er i hans tilfelle.
Vis hele sitatet...
Å støtte en person, eller å like ens musikk, er vel forsåvidt meg to forskjellig ting!

hva med de katolske prestene, skal man støtte dem tross massivt pedofili...

Jeg forholder meg mer til annet enn Varg til tross han har mye bra musikk det er bare smak og behag!!
Sist endret av Bunker; 29. august 2014 kl. 01:32.
Jeg vil starte med å si at jeg var ikke noe særlig fan av metal og sånt før i det HELE tatt, men det endra seg, hehe.

Jeg for min del er glad i Slipknot, In Flames, osv, rett og slett pga energien sin del. Det er flere ganger jeg setter på visse slipknot-sanger og nesten får adrenalinrush av det. (Må være godt anlegg though, hehe. Gjett om jeg skal se dem live nestegang de er i nærheten!)

Men når det kommer til metalcore(også kjent som homometall hos mange, derav Bring me the Horizon, Dead by April, Underoath, Bullet for my Valentine, Soilwork o.l.) så er jeg faktisk ikke helt sikker, jeg tror det er blandingen med det melankosle-melodiske-ish og skrikingen, det virker så.. Skal man si brutalt?

Såklart finnes det jo mye mer brutal metal enn dèt, men det virker bare så eksplosivt, som i Bring me the Horizon så høres det nesten ut som at vokalisten prøver å tappe seg selv for energi, få ut følelser ved skrikingen, og det er "noe" ved det som faktisk får dratt ut litt av aggresjon og lignende ut av meg, uten at jeg klarer å sette fingern på det.

Så det handler nok mest om energien og "utbruddet" jeg kan få av sånne sanger, på en måte.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg vil starte med å si at jeg var ikke noe særlig fan av metal og sånt før i det HELE tatt, men det endra seg, hehe.

Jeg for min del er glad i Slipknot, In Flames, osv, rett og slett pga energien sin del. Det er flere ganger jeg setter på visse slipknot-sanger og nesten får adrenalinrush av det. (Må være godt anlegg though, hehe. Gjett om jeg skal se dem live nestegang de er i nærheten!)

Men når det kommer til metalcore(også kjent som homometall hos mange, derav Bring me the Horizon, Dead by April, Underoath, Bullet for my Valentine, Soilwork o.l.) så er jeg faktisk ikke helt sikker, jeg tror det er blandingen med det melankosle-melodiske-ish og skrikingen, det virker så.. Skal man si brutalt?

Såklart finnes det jo mye mer brutal metal enn dèt, men det virker bare så eksplosivt, som i Bring me the Horizon så høres det nesten ut som at vokalisten prøver å tappe seg selv for energi, få ut følelser ved skrikingen, og det er "noe" ved det som faktisk får dratt ut litt av aggresjon og lignende ut av meg, uten at jeg klarer å sette fingern på det.

Så det handler nok mest om energien og "utbruddet" jeg kan få av sånne sanger, på en måte.
Vis hele sitatet...
Du nevner BFMV og Soilwork som metalcore. Interessant påstand. Soilwork er samme gata som In Flames, og BFMV er mer heavy metal enn noe annet, med en tvist av thrash.

Kan også legge til at de bandene du nevner ikke har noe å gjøre med black metal, stikk og se Immortal eller Satyricon, du.
Sist endret av Husemann; 4. september 2014 kl. 17:07.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Husemann Vis innlegg
Kan også legge til at de bandene du nevner ikke har noe å gjøre med black metal, stikk og se Immortal eller Satyricon, du.
Vis hele sitatet...
Det som gjør det her enda morsommere er Satyricon, spesielt senere stuff ikke akkurat blir ansett som "tr00" black metal
Black Metal/Death Metal/Trash metal/Viking metal etc. etc. er ekstrem-musikk hvor ekstreme virkemidler blir brukt. Dvs. vrengte gitarsignaler, harde og bråkete trommer med symbaler samt vrengte vokaler og lignende. Det er bare rett og slett bråk og ikke estetisk fint, men noen av oss har en greie for akkurat denne typen musikk. Slik er det bare.

Et av mine store favoritter; Finntroll
https://www.youtube.com/watch?v=gr8C3rs6S70
Da spør jeg deg; Hvorfor metallica? Fordi du liker det? Ja, samme svar har jeg om black metal.
ArbeidsledigProletar
Sitat av skrukkis Vis innlegg
Black Metal/Death Metal/Trash metal/Viking metal etc. etc. er ekstrem-musikk hvor ekstreme virkemidler blir brukt. Dvs. vrengte gitarsignaler, harde og bråkete trommer med symbaler samt vrengte vokaler og lignende. Det er bare rett og slett bråk og ikke estetisk fint, men noen av oss har en greie for akkurat denne typen musikk. Slik er det bare.

Et av mine store favoritter; Finntroll
https://www.youtube.com/watch?v=gr8C3rs6S70
Vis hele sitatet...
For noe bullshit. Hva som er estetisk fint er 100% subjektivt.
Dissonans kan godt være vakkert.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Da spør jeg deg; Hvorfor metallica? Fordi du liker det? Ja, samme svar har jeg om black metal.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det var et generelt spørsmål, men hvis ikke, og hvis du retta deg mot meg, kan jeg si at M-en min er Megadeth. Men for å svare: fine gitarharmonier, kul og catchy tromming, ville gitarsoloer, tight og fin bassing og heftig vokal (altså Metallica).
Jeg har personlig aldri hatt sansen for den erketypiske norske black metal, Windir havner nok ikke under denne kammen, men det er litt poengløst å henge seg for mye opp i sjangre. Hvis man er villig til å lytte og lete litt rundt finner man som regel noe som fenger interessen. Jeg ser det postes en del låter her så jeg får snike inn noen selv.

Hvis du liker melodisk black så anbefales Mirrorthrone.
Mirrorthrone - De l'Échec Et De Son Essentialité [Point 1. Marginalité Démystifiée]
Mirrorthrone - No One by My Side

Sjekk også ut Ihsahn fra Emperor, jeg liker en god del av musikken han har gitt ut selv om jeg ikke er en stor fan av Emperor.

Ellers så har vi herlige norske Shining, jazz/black/progrock blanding, mulig jeg beveger meg farlig langt fra black nå, men skitt au.
Shining - The Madness and the Damage Done
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Husemann Vis innlegg
Du nevner BFMV og Soilwork som metalcore. Interessant påstand. Soilwork er samme gata som In Flames, og BFMV er mer heavy metal enn noe annet, med en tvist av thrash.

Kan også legge til at de bandene du nevner ikke har noe å gjøre med black metal, stikk og se Immortal eller Satyricon, du.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk for meg at vi snakket generelt og inkluderte subgenres. Da var det en missforståelse, det beklager jeg.

Har såklart hørt på satyricon og den gata der, hehe.

Grunnen til at jeg oppga BFMV og Soilwork som metalcore, var grunnet denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Metalcore

Jeg tenkte aldri over hvilken subgenre de overnevne band var, så måtte sjekke opp, hehe.
Sist endret av Bruskork1; 15. september 2014 kl. 08:49.
Skal dere bli så spesifikke når det kommer til sjanger og band så må dere nesten dele det opp i individuelle sanger, Soilwork, Inflames og BFMV har alle noen sanger som går under Metalcore, Deathcore eller Melodic Death Metal men de har ikke laget noe særlig som går under Black metal sjangeren som Husemann nevner over.

Sitat av psykehuset Vis innlegg
Personlig hører jeg hovedsaklig kunn på klassisk gitar som er spillt inn med bare tærne. Fordi dette krevet så mye mer skillz enn alt annet.
Vis hele sitatet...
Kun* Spilt* Skill*
Men ja metall sjangere spilt på klassisk gitar er utrolig tøft, har ikke hørt noe som har laget en cover der de har spilt med tærne men for guds skyld, whatever float your boat.
Hammerheart GG
Halmstad's Avatar
Top tre svartmetall;
Ulver(bergtatt er godlike)
windir(litt folk inspirert)
og Taake(mer moderne black, men fortsatt en av de beste innen sjangeren)

Ellers er jeg veldig glad i subsjangeren depressive black metal (DSBM) feks. [COLOR="DimGray"]Thy light[/COLOR], Austere, Drowning the light etc..

Greit hvis du ikke forstår sjangeren, men ingen grunn til å hate.. Sorry for veldig mye ()()() men var litt vanskelig å formulere meg akkurat nå
Nå har jeg ikke hørt så mye på DSBM egentlig, så jeg aner ikke om jeg er teit nå hvis dette er en av de større innen DSBM, men har noen hørt noe særlig på "Lifelover"? (Har da hørt lifelover-myspys og androider)

Jeg må si jeg finner denne typen blackmetal ganske interessant, det virker så ekte, hvis jeg kan si det sånn? Følelsene i myspys foreksempel? (Trist å høre om vokalisten, forsåvidt)
Sist endret av Bruskork1; 15. september 2014 kl. 16:18.
Hammerheart GG
Halmstad's Avatar
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Nå har jeg ikke hørt så mye på DSBM egentlig, så jeg aner ikke om jeg er teit nå hvis dette er en av de større innen DSBM, men har noen hørt noe særlig på "Lifelover"? (Har da hørt lifelover-myspys og androider)
Vis hele sitatet...
Har hørt lifelover ja, men er ikke sååå fan, men absolutt en av de bandene som var med å forme dsbm.. minner meg veldig om shining både i stil og pga svensk opphav (som også er referanse på nicket mitt)
Trist med B ja, alt for mange innen sjangeren som ender på den måten desverre
Slenger på min fav innen dsbm; https://www.youtube.com/watch?v=xRYyCBoKslE
Mer eksperimentell honorable mention https://www.youtube.com/watch?v=c6IE64WRBR4
Jeg har aldri brydd meg om hva som synges men det er ikke grunnen. Du hører en sang og hele komposisjonen slår imot deg med høye tøffe lyder som får jeg til å bare si JA!!!! Jeg tror ikke det kan forklares.

Men jeg hører også Nujabes mixer, klassiske aukustisk gitar musikk, klassisk, liquid dnb, psytrance, trashmetal, eidsvåg, breaks og hiver meg utfor en bro hvis jeg blir døv. Så dårlig referanse punkt, men jeg tror at hvis du ikke skjønner det så driv med ditt. Og aldri si unnskyld for musikken du hører på.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hører ikke så mye på dem men budskapet i Seeds of Iblis liker jeg. De spiller black metal med anti-islamske tekster. Det er en liten skjevfordeling av antikrist og anti-Islam i BM-scenen. Dessverre er de ikke å finne på Spotify siden de med god grunn tar personvernet sitt høyst alvorlig pga sine "vantro" tekster.

Jeg liker hverken musikken eller vokalen, men stemningen og budskapet er deilig og gir meg gåsehud.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har aldri hørt mye på black metal, men det jeg hørte på likte jeg veldig godt. Stort sett "Bergtatt" av Ulver og "Filosofem" av Burzum. For meg handler det om stemningen og hvor kompromissløs musikken er. Det er litt som å høre på hip-hop for meg, det handler ikke bare om det musikalske ved det men også det generelle utrykket til musikken og stemningen som følger med, det er litt vanskelig å forklare.