Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1676
Heisann.

Bestilte for 3-4 måneder siden 3 par sko og 2 T skjorter fra karmaloop i usa. De sendte med DHL, og jeg mottok varene etter ca. 3 uker. Alt virket perfekt, og jeg trasket rundt i billige og kule klær fra kjære usa.

Så til problemet:
I dagens gigantisk bunke med reklamer fra lekebutikker og mega lå et brev fra DHL. Jeg åpnet det og såg til min store forskrekkelse en regning på 1010kr med betalingsfrist 5/12.

Varene jeg bestilte kostet 342usd, som er rett under 1900nok.

Det jeg skal betale for er:
Duty 240kr
VAT 660kr
utleggsgebyr 110kr

Hvor kommer disse tallene fra? Og hvorfor kommer den 4 måneder etter handelen og med betalingsfrist på 5 dager?

Håper noen kan hjelpe meg. Har lite penger =/
Duty = Toll
Vat = norske avgifter
Utleggsgebyr = gebyr de tar for å fortolle.
Er det vanlig at dette kommer på over 50% av det varen+frakt koster?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette har med norsk "markedsrettferdighet" å gjøre. Om det hadde vært billigere å kjøpe varer i utlandet, hadde vel alle gjort det?

En pakke merket som gave kan ha en verdi opp til 1000kr, dog er tollen veldig mistenksom på 'gaver' fra utenlandske firma til privatpersoner. Ellers er verdi grensen for såkallt "forenklet fortolling" mellom 200 og 1000 NOK for vanlige varer, noe din pakke er langt over, så du har måttet betale for "Ordinær fortolling" som medfører et litt høyere gebyr.

Noe om toll:
http://www.posten.no/Portal/Produkte...nalforside.htm
Sist endret av Dodecha; 30. november 2007 kl. 14:39.
Vel, tollen ligger for øyeblikket på 10,7% MVA er 25%. Så totalt skal den norske stat ha 35,7% av kjøpesummen inkludert frakt og forsikring og fortollingsgebyren kommer i tillegg. Hvis du regner litt på dette bør det stemme ganske bra. Se også Toll.no
Ta kontakt med DHL og klag. åpenbart de har gjort en grov feil (igjen).

Råder ellers til å holde seg unna DHL.
Hvis dere lurer på hvorfor ta en titt inne på hovedterminalen på Berger (20 min nord for oslo) og se hvordan de behandler godset.

Edit: når jeg tenker feil i denne saken mener jeg regning med 5 dagers betalingsfrist.
Sist endret av draco12345; 30. november 2007 kl. 14:44.
Toll og fortollingsgebyr? Hva tar de penger for egentlig? åpne pakken OG se på innholdet?
Sitat av preboa
Toll og fortollingsgebyr? Hva tar de penger for egentlig? åpne pakken OG se på innholdet?
Vis hele sitatet...
Som Dodecha sa:
Sitat av Dodecha
Dette har med norsk "markedsrettferdighet" å gjøre. Om det hadde vært billigere å kjøpe varer i utlandet, hadde vel alle gjort det?
Vis hele sitatet...
Jaok. Når det kommer til sko er norge (spesielt stavanger) veldig begrenset. Derfor jeg bestilte=)
Men hva med tiden? Noen logisk forkalring på at det tar 4 måneder å produsere en regning som må betales på 5 dager?
Deter er absolutt ikke uvanlig - og er noe man bør regne med når man bestiller varer fra utlandet. Som Dodecha sa, alle hadde handlet i utlandet om varene var billigere?

Noen varer er dog langt billigere. Fotoutstyr f.eks sparer man ofte noen tusenlapper på å handle i f.eks USA, selv med MVA og tollavgift.
Sitat av preboa
Er det vanlig at dette kommer på over 50% av det varen+frakt koster?
Vis hele sitatet...
ja. har i allefall opplevd det samme da jeg bestillte et kamera fra england.

fortollings gebyret er for å fylle ut papirer og sende de til riktig sted.

draco12345: tror nok det er bortkastet tid. da jeg opplevde det samme med tollpost, så ringte jeg og klaget. jeg ble sendt rundt i norge sverige og danmark, før en svenske tilslutt klarte å forklare noenlunde hvorfor det var så dyrt. Om du klarer å fortolle pakken slik at dhl/tollpost slepper å gjøre det, så unngår gebyret til dhl og utleggs kostnadene deres.
Det jeg mente han skulle klage på var tidsfristen han fikk på å betale.
Det er dessverre toll på klær fra USA. Hadde det bare vært sko, eller klærne vært fra et annet land enn USA måtte du bare betalt VAT. Hvis det var sko _og_ klær, og du har betalt toll på begge deler, så ville jeg klaget. Kanskje ikke store summen du kan få refundert, men.
Så, det jeg bestillte på thinkgeek, og som ble sendt med DHL (som forresten er noen late sure jævler, hvertfall han som leverte hos meg) så kan jeg regne med å få regning av dem i posten om noen måneder?
Selv om jeg betalte frakt etc. samtidig som jeg betalte varene?
DHL har jeg brukt noen ganger, og vært veldig fornøyd. UPS derimot har vært litt mer kranglete i mine tilfeller. Har ikke prøvd FedEx, men med produktplassering i den siste bond-filmen er de sikkert ikke helt bak mål.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
GothQueen: Om varen har en verdi over 200kr så ja, og om varen er verdt over 1000 kroner blir det en dyrere sats, som jeg forklarte i posten min lengre oppe.

Varer på en verdi av 3-400 kroner ender jeg ofte å må betale underkant av 200kr i toll på, dog har jeg aldri brukt DHL men standard US posting, og derfor betalt alle avgifter når jeg henter pakken hos mitt postkontor.
Uff da... Rundt 400,- kom i den pakken.
Men den ble sendt som gave (A)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da er det helt opp til posten om de faktisk tar å sjekker verdien på pakken.

Noen ganger slipper man unna, noen ganger ikke.