Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5782
Hei.

Flytter nå ut av en hybel jeg har leid og det er muggsopp på soverommet, noe som sannsynligvis kommer av at badet er i rommet ved siden av og den eneste ventilasjonen er to hull mellom badet og soverommet.

Det er ett vindu på soverommet, og det er en kjellerleilighet.

Soppen ble synlig for meg, da madrassen min begynte å få sopp på seg for flere måneder siden. Merket også noe smått på veggene.

Når jeg nå vasker så ser jeg at det er store muggflekker på veggen hvor en kommode har stått.

Det er vanskelig å vaske vekk, og jeg lurer på hvem sitt ansvar dette blir lagt på?

Jeg burde nevnt noe før. Men på andre siden så er dette noe som sannsynligvis har vært her ved innflytting.
tok du bilder av dette da du flyttet inn? Hvis ikke så hadde jeg tatt kontakt med husleieforeningen med engang før du i det hele tatt nevner dette for huseier. Det er så klart huseier sitt ansvar, har vinduet på soverommet vært lukket igjen i perioder?
Når du setter sengen og andre møbler klin inntil en kald murvegg, så får du sopp. Dette vil jeg påstå er din feil.
Her spiller også "ventilen" mellom soverom og bad en stor rolle 3.14 (PI)

betong puster og så sant fuktigheten kan forsvinne et sted skal man ikke slite med verken saltutslag av kalk eller mugg verken av betong eller andre type vegger.

Noe man har skjønt i senere tid er hvor viktig det er å gi alt pusterom hvis man skulle fått en lekkasje for eks. og om for eks det var synlig saltutslag i betongen er det ikke alle som vet hvorfor det skjer.
Sitat av 420master Vis innlegg
Her spiller også "ventilen" mellom soverom og bad en stor rolle 3.14 (PI)
Vis hele sitatet...
Klart det, men det visste han jo om. Jeg vet ikke hvilken type vegg han har, men vedder en hundrings på at det er en gammel betongvegg, og at han har klint kommode og seng helt inntil ytterveggene og ikke sørget for oppvarming og lufting av rommet hver dag. Da blir det mugg, ass. Sånn er det bare. Dette oppdaget han også for flere måneder siden, uten å gidde å undersøke eller gjøre noen tiltak.
Sist endret av *pi; 1. februar 2020 kl. 11:03.
Ingenting har stått inntil veggen, har forresten kun sovet på en lett madrass.

Har ikke luftet hver dag. Varmen har stått på daglig.

Ser nå at det er mugg som sniker seg ut bakfra listene på gulvet.


Ja, det er en betongvegg.

Vinduet har vært lukket i vinter, men i sommer var det mye åpent.
Sist endret av tadada; 1. februar 2020 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er dette en godkjent boenhet?

Bad skal ikke ventileres ut i soverom. Det er jeg ganske sikker på.
utleieren har gitt deg et "soverom" som på ingen måte er slik som det stilles krav til. For de som driver seriøst med utleie så er det kjempe mange regler og krav man må nå. Kravene kan være alt til rømningsvei,brancelle, naturliglys krav også selvfølgelig inneklimaet.
Det er ikke lov å leie ut en hybel som på ingen måter er egnet til det. Et soverom som skal leies ut SKAL ha ventilasjon. For at man ha en hybel som er godkjent til utleie er det en rekke standarder å krav som er satt. Det eneste disse kravene sørger for et at det er noe humane boforhold. Skal du drive med utleie så skal leiligheten ha en god standard der det er mulig til å leve helt vanlig. Alt det man forventer av et hotell for eksempel kan man jo ta med over til en hybel også. for om du booker et rom uavhengig av kjede eller lokasjon så er det noen minimums krav som du alltid har forventninger til. Det er dette det norske leie markedet egentlig skal være. Men det er jo mange der ute som driver "privat" eller i det skjulte som det også ofte er.
Kontrakten er dødsviktig og det å stå på sitt også viktig. Betaler du for å bo et sted, ja da bør de faen meg levere slik som forventet. Om leia er 10k i måneden så er det en selvfølge og en forventning at alt er på stell, men det er veldig kjeldent det som er situasjonen om man leier en hybel. Det er alt formange skurker der ute som gir faen i at det faktisk er et menneske som skal bo i det de leier ut.

Din utleier virker ikke som seriøs i det heletatt. Svartsoppen er mere noe du kan ta han på. For fakta er jo at pga elendig ventilasjon som er et krav som stilles ved utleie så har jo du blitt utsatt for en luft som er giftig. Det er helseskadelig å puste inn å ut sopp eller porer eller andre ting som forurenser luften. Jeg digger at du er så uhygenisk at det var først når du så soppen at du tenkte at noe kanskje var galt, men var ikke helt sikker der heller?

Utleieenheten er ikke tilrettelagt for utleie og standard og kvalitet er ikke tilstrekkelig. Om det er en ufaglært som har bygget hybelen er det 100% at den egentlig ikke er noe noen burde bo i. Det å bygge i en gammel kjeller byr på mange utfordringer når det kommer til fuktighet. Er det for høy luftfuktighet er det grunnlag til å tilbakeholde husleia da dette er noe som absolutt ikke skal være slik. Inneklima
naturlig lys og rømningsveier er de 3 tingene som jeg mener utgjør uhorvelig mye på levestandarden til alle og en vær uten at de noengang har tenkt over lys å luft. For dette er jo noe du forventer skall være på stell uansett hva uavhengig om det er utleie eller ikke så har vi jo Norsk standar som er noe som skal være standar i alle bygg uavhengig av bruk. Norsk standar og teken går jo ganske hånd i hånd den dag i dag. Hvordan standar du har hjem til deg selv som du eier det er opp til deg selv, men ikke tro man kan snike seg unna alt av standarer i det en dum naiv ungdom skal leie. For om han er tafsete og håpløs så er han jo bare en penge generator som egentlig blir gidd faen i. Det er altid noen som biter på agnet. uansett hvor rævva hyblene er så er det altid noen som finner det i seg på tross av at de betaler for noe helt annet....

Det jeg foreslår er at du leser godt igjennom kontrakten som du burde kunne utenatt..... For og se hva som står. Mest sannsynlig står det at leietaker er pliktig og varsle ved Feil/mangler/skader for å unngå ytterligere skader. Om det har vært en vannskade på badet og du ikke har varslet så må du selv faktisk betale for skadene.
Leietaker skal ivareta og vedlikeholde arealet som leies og folk flest fikser det helt fint.

Sopp kan potensielt være helseskadelig. Det kan føre til en rekke plager og om du bor i en fuktigkjeller så er det perfekt klima for alt man ikke vil ha i huset. grunnen til at soppen oppstår bak møbler er fordi det er dær det er rett temperatur. avstanden fra møbel til vegg holder et perfekt klima slik at soppen kan kose seg.
Det er ikke gitt at du ser det virkerlige omfanget av skaden inne på soverommet. Det er ingen som burde sove på det rommet da det medfører fare for helse.

Du må ikke vaske det bort for du er ingen fagman og ikke kvalifisert til å identifisere soppen. Det er heller ikke utleieren som kommer til å si at det bare er hekse sot og at det er bare å vaske bort.
Alt av drit som får fremm sopp og dritt svever rundt på rommet du puster det inn å ut dag in dag ut. Om du er modig så utfordrer jeg deg til å slikke soppen. ikke faen tenker du, men wake up da du har jo gått å sugd dette her inn å ut i sikkert en evighet.

Utleier har lurt deg med en hybel som angivelig ble presentert som om den var etter dagens standard. Da du ikke har hadde peiling ante du ikke at inneklima virkelig var noe som hadde stor betydning for din helse. Samtlige møbler har fått sopp og mugg på seg å du forventer selvfølgelig at utleieren erstatter de møblene det er snakk om. klærne i klesskapet er sikkert bare å hive da de har lugget og mugla inne i skapet som sikkert holdet en fuktighet på 80%?.
Du skal nokk ikke bøye deg i støvet denne gangen, men heller stå på ditt å krev utbedring øyeblikkelig. Da du i teorien kan bo på hotell på utleierens regning som kompensasjon da utleier ikke leverte forventet standard. Jeg ville nokk ikke ha betalt ei eneste krone på leia om det hadde vært slik da jeg leide.

I kontrakten så har dere sikkert et punkt som nevner utbedring av feil og mangler. om man har en god kontrakt så er det gjerne en frist på 1 uke og om det ikke er utbedret kan man utbedre på huseiers regning. Det første stedet jeg leide klagde jeg på luften og ventilasjon som var alt for dårlig. Huseier mente det ikke var noe problem. Da jeg ble lei så hyret jeg inn snekkere på vegne av han som kom å fikset det og litt andre ting. Bare leie av den ene maskinen de trengte var 20k dagen og en snekker koster fort 1k i timen. utleieren min fikk seg en saftig regning som han selv måtte ta hond om.

Det høres ulovlig ut, men å leie ut noe som ikke er godkjent er det som er kriminelt. Om de skall leie ut så må de stille med det som er lovt. Beskrives det som moderne så skal det være moderne. høy standard er ikke noe du kan klaske på hva som helst for å få solgt noe. For den dagen det oppstår et problem så ble du jo lurt av finn annonsen og trodde alt var slik det skulle, men neida.

Må bare si at hvilket som helst menneske hadde reagert om de fant sopp på soverommet. Det at du plutselig så det en dag kunne vært oppdaget den dagen du var på visning sikkert.... For det er jo bare å bruke nesa si. Du har sovet side om side med sopp, du har delt seng sammen med masse midd og alt mulig annet heslige ting du kan tenke deg. luften du har pustet inn er jo virkelig noe å bekymre seg for....

Inntrykket jeg sitter igjen med er at selv om det ikke var god nok lufting på soverommet så ville hvem som helst ha oppdaget det lenge før det rakk å vokse slik det gjorde. folk flest ville ha skaffet en avfukter da det er alt for fuktig i lufta hos deg. Det er slik at om du skal tørke klær så blir de aldri helt tørre og ligger da å blir heslige. Med tanke på at dette er noe du tydeligvis lever helt fint med så virker det ikke som om du vedlikeholder hybelen slik som forventet. Det høres ikke ut som om du er den mest renslige med tanke på at du lever i mugg og sopp problemfritt. Om det er vaskingen din som ikke er god nokk kan jo også bli brukt mot deg da du burde sett det under vask.
uansett hva du har å komme med så er dette noe du burde ha oppdaget. Om det var jeg som leide ut til deg så hadde jeg nokk tatt depositumet ditt osv pga av fagfolk måtte finne roten i problemet. Det vil si at jeg ville ha vasket med klorin for også å kjøpt ny tv for de ekstra 40k jeg brukte på å desinfisere rottereiret du hadde skapt for depositumet ryker fort om du lar deg lure

Jeg kjenner ikke deg og har ikke vært i hybelen din jeg spekulerer bare i hva jeg tror er greia. personlig så har jeg erfaring som både utleier i stort og smått, men også som leietaker. Som en fuck you til han jeg leide til endte hybelen opp som et narkoreir faktisk av allting. Det startet som nach som aldri tok slutt og til slutt så kom det å gikk folk 24/7. utleieren turte jo ikke sifra og uansett om han gjorde det så hadde han vært useriøs å umulig å ha med å gjøre. jeg og kan bli umulig tenkte jeg. Dagen jeg flyttet stor døra åpen og det var masse forskjellige folk fra både hær å der i hybelen. 3 uker etter at jeg hadde flytter tok jeg selv en liten tur innom hybelen og det var fremdeles et sted folk var. Det var rett ved byen og mega sentralt. ble derfor et naturlig trekk for nattens skikkelser
kopier nøkkelen lever den du fikk levert på ingen måte kunne dette smelle tilbake på meg. for svart å kvitt hadde jeg jo aldri bodd der. Politiet gjorde ikke stort med det de heller da de fleste av de hadde havnet opp med nøkkelen til døra.

Ikke vær redd for å starte en krangel med utleieren. Om du tar hevn slik jeg gjorde eller stiller krav med lover og forventninger klart på papir er vell opp til deg, men uansett hva så må du ikke finne deg i bo situasjonen utleieren har satt deg i for utleieren din er virkelig på tynn is når det kommer til hva som er greit og ikke greit.

PS! Det er masse gratis rettslig hjelp tilgjengelig på nettet om det skulle bli et helvette. Det er også mange gode råd å veiledning til hva mann skal gjøre. Dette eksisterer pga det er så mange studenter som skal bli rakettforskere og som har iq på 300 sikkert, men noe så lett som å lese en kontrakt uten å bli rundlurt er tydeligvis noe de ikke evner. Det er håp for fremtiden )

håper det er noe relevant inlegg eller at jeg får frem et poeng eller to så må jeg unnskylde rotet, men kokt i hue blir man etter en laaang fest
Sitat av tadada Vis innlegg
Ingenting har stått inntil veggen, har forresten kun sovet på en lett madrass.

Har ikke luftet hver dag. Varmen har stått på daglig.

Ser nå at det er mugg som sniker seg ut bakfra listene på gulvet.


Ja, det er en betongvegg.

Vinduet har vært lukket i vinter, men i sommer var det mye åpent.
Vis hele sitatet...
Da høres det ikke ut som det er innafor, nei. Skal ikke gro mugg på veggene. (Men for fremtiden bør du lufte på soverommet om vinteren også).
Har du ikke ventilasjon ut? Det er klart feil og mangler på leilighet ikke fritar fra å lufte. Jeg bor i 2 roms, ventilasjon på sov og stue 24/7 året rundt.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
skal du ikke rapportere dette til huseier når du får greie på det egentlig? også etter noen uker hvis du ikke gjør han kjent med problemet, så er det din skyld.