Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1998
Har stilt som kausjonist for bil for et firma, dette firmaet er ikke lenger i stand til å betale for bilen, så resterende gjeld på bil har blitt send til meg, og det skjønner jeg, og kontakter derfor bank for å bare ta over lånet på bilen slik at jeg selv kunne eie den, men fikk beskjed om at jeg måtte rydde opp i utlegg fra kemnerkontor/løsørregisteret på bilen. Jeg antok at jeg bare kom til å være ansvarlig for resterende gjeld til bil, og ikke kemnerkontor. Burde ikke et slikt utlegg ligge på firma?
Altså, det bør ligge på firmaet - men de har åpenbart ikke penger. Så kemneren tar de fra deg, eller de tar bilen. Sånn er livet som kausjonist.
Trådstarter
2 0
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Altså, det bør ligge på firmaet - men de har åpenbart ikke penger. Så kemneren tar de fra deg, eller de tar bilen. Sånn er livet som kausjonist.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner, jeg antok at jeg bare kom til å få ansvar for resterende gjeld for bil, ettersom det var det jeg ble kausjonist for, selve bilen altså. Vil dette utlegget fra kemnerkontoret ligge privat på meg selv etter bilen er auksjonert og resterende gjeld blir overført til meg? Altså resterende gjeld + utlegg fra kemner? Eller er dette utlegget bare satt på plass for å forhindre meg å kjøpe ut bilen med mindre jeg innfrir utlegget?

Altså la oss si lån på bil er 250k, auksjonert for 200k, vil jeg stå til ansvar for bare dette, eller resterende lån plus utlegg fra kemner?
Sist endret av gojin1991; 31. januar 2020 kl. 22:48.
Det er vel detaljer i låne og kausjonsavtalen? Men du må nok regne med at dette faller på deg.
Du har da likevel en del rettigheter.

https://www.santanderconsumer.no/mag...etyr-egentlig/

Det er jo lånet på bilen du er ansvarlig for. Det inkluderer jo mislighold med de utgifter det medfører.
Sist endret av Dough; 31. januar 2020 kl. 22:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.