Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 12462
hei, ønsker å kjøpe ett nytt filmkamera, helst med mulighet for ekstern linse, og input av jack, xlr.


noen gode tips? prisklasse 4k, ønsker helst brukt da jeg får mer for pengene.
Limited edition
Moff's Avatar
Du bør oppgi hvilke spesifikasjoner du ser etter med tanke på videokvalitet. Å kjøpe et nytt eller nesten-nytt kamera i 2019 som ikke støtter 4K eller i det minste 2K @ 60 FPS er for meg utenkelig. Hvis du kan klare deg med god gammeldags 1080p, så åpner det for flere alternativer.

Jeg kjenner ikke til alle billig-modeller fra alle obskure produsenter, men min umiddelbare reaksjon er at du får ikke kjøpt et videokamera med utskiftbar optikk og XLR-inngang for 4000 kroner. Jeg har sett et Canon C100 gå for 8000 på Finn. Dette var i sin tid et veldig bra kamera. Det har en veldig stor bildesensor (4K), men kan bare produsere 1080p-video med 30 FPS. Da C100 ble solgt hadde det heller ikke Dual Pixel Autofocus (DPAF), noe som er et absolutt krav hvis du skal jobbe i nærheten av profesjonelt med kameraet (med mindre du har din egen fokus-assisent, men igjen - da kjøper man ikke kamera til 4000 kroner heller). Canon har tilbudt oppgradering til DPAF på C100, så noen modeller selges nå brukt med denne oppgraderingen.

Du har grovt sett tre alternativer;
- Kompaktkamera, speilløse kamera, mobilkamera
- Speilreflekskamera
- Videokamera (med trykk på video)

Den første kategorien er billigst, og kan nesten garantert ikke skifte hverken optikk eller bruke XLR-mikrofon. Det er imidlertid vel innenfor budsjettet, og kan gi "gode nok" bilder hvis det er til hobbybruk. Søkeord her er "camcorder" (kompakt videokamera). Å ha en ekstern lydopptaker kan uansett være en god idé, fordi kameraet har en tendens til å lage lyder som blir med på opptaket hvis mikrofonen også sitter på kamerahuset.
Speilreflekskamera har typisk to store begrensninger; lyd og fokus. Mange moderne speilreflekser har DPAF (eller tilsvarende for ikke-Canon-kameraer), men jeg har ikke sett noen modeller med XLR-inputs. 99,9% av disse kameraene har utskiftbar optikk. Mange har jack-input (med crap lydkvalitet).
For videokamera av typen "skikkelig", så er entry level typisk rundt 50 000 kroner (gitt at man skal ha 4K med 60 FPS, XLR og utskiftbar optikk). Det er da Canon sin Cinema-serie (C) eller Ursa-serien fra BlackMagic som har de billigste modellene jeg kjenner til. Det er imidlertid én modell fra BlackMagic som jeg har hørt om, kalt Pocket Cinema 4K. Dette har en pris på rundt 15 000 kroner, har utskiftbar optikk og mini-XLR-inngang. Det er jo fremdeles milevis over budsjettet, og siden det er såpass nytt, så er sjansen heller liten for å finne noe brukt. (Det vil si, hvis du finner noen som selger BMPCC til 4000 så er det garantert ikke 4K-versjonen.) Dette kameraet har også rykte på seg for å ha dårlig autofokus, nettopp fordi det har utskiftbar optikk - og gjerne må bruke speedboostere for å være kompatibel med objektiver fra andre produsenter.

Så, ting som det kan være nyttig å tenke over:
- Ønsket oppløsning (1080p, 2K, 4K)
- Ønsket FPS / slow motion (30 FPS / 60 FPS / 120 FPS)
- Sensor-størrelse (APS-C, 4/3, FF)
- Krav til autofokus / DPAF
- Størrelse og vekt
- Krav til RAW-støtte eller LOG
- Krav til type minnekort (SD, MicroSD, CFast, SSD)
- Krav til optikk-system (har du objektiver fra før som du skal bruke, i så fall hvilke typer?)
- Krav til rolling shutter eller global shutter (99% av alle kamera med CMOS-sensor har rolling shutter, noe som ikke er spesielt bra for video)

Personlig så ville jeg ventet til du har et mye større budsjett, og heller bruk mobiltelefon i mellomtiden. Mobilkamera har kommet veldig langt, og med nok skills så er det i mange tilfeller vanskelig å se forskjell på opptak gjort med en mobil og et "prosumer"-kamera. En moderne mobil vil i alle fall knuse bildekvaliteten du får fra et videokamera til 4000.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg bruker Sony A7sII... VELDIG fornøyd )