Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2282
Ein kompis av meg tar inn ei predikerende stemme i sine Arcon trådløse høretelefoner, til 399 kroner på Clas Ohlsson.

"Du har en utrolig indre styrke, glede og lykke. Du er munter og boblende glad. Du er på bølgelengde med Gud og universet. Du er i uendelig harmoni med alt".

Kor kan denne monotone, forkynnende stemmen komme fra?
Vi har sjekka ut mykje, men ikkje komme fram til eit godt svar.

https://soundcloud.com/rikeste/serie...horetelefonene
Sist endret av webjorne; 19. oktober 2016 kl. 14:33.
Har ikke noe svar, men har opplevd lignende. Fikk inn en tysk stemme som pratet i pc-høytalerne en gang (pc var avslått)... Aner ikke hva den sa... det skjedde kun et par ganger to dager på rad.
Mulig at hodetelefonene plukker opp radiosignaler og spiller av dem. Har hørt lokalradio mange ganger i gitaramper osv...
Sjekk i dokumentasjonen til høretelefonen hvilken frekvens den bruker. Vil tro den ligger i øverste delen av FM båndet, der lokalradioene ligger.
Hvis man tar en titt i bruksanvisningen til hodesettet vil man se at disse mottar radiosignaler (EN 301357-1 og EN 301357-2) i området 863–865 MHz med rate på 40Hz-12 kHz, noe som i følge Nyquist gir en båndbredde på 24 kHz.

Disse signalene er FM modulerte, og dersom du har en annen stasjon i samme frekvensområde som hodesettet, vil dette enten kunne interferere med de signaler den allerede mottar, eller overdøve de. Dette betyr også at en nyskjerrig sjel med billig utstyr vil kunne høre på det som er ment å sendes til hodesettet.

Jeg ville sluttet å bruke disse, eller skrudd de fra hverandre og brukt til noe annet.
Sist endret av m0b; 19. oktober 2016 kl. 15:39.
webjorne
Trådstarter
9 4
Ja, det kan sjølvsagt vere FM-signaler, men har veldig liten tru på at ein nærradio sender ut den samme monotone, repetetative leksa - dag inn og dag ut.
Da burde også hodetelefonene ta inn andre stemmer eller andre setninger, ville eg tru.
I slike tilfeller så hjelper det lite med å tro. Så da får du ta dette som en gylden mulighet til å hoppe i radio. Kjøp en rtlsdr-dongel, fiks deg en liten yagi og peil inn signalet.

(Du kan også gå deg en tur med hodesettet på ørene)
Sist endret av m0b; 19. oktober 2016 kl. 22:58.
Hva om noen andre i nærheten bruker et lignende sett til å høre på meditasjons-cder?
Bor kompisen din i leilighet?
webjorne
Trådstarter
9 4
Ja, det er hovedteorien. Ein leilighet på Sagene.
Men det at denne "selvhjelpaktige" stemmen dukker svært hyppig opp gjør det vanskelig å forstå. Kven hører på sånt kvar dag?

Som det framgår av reportasjeserien som er lenka til i toppinnlegget, ligger det eit par institusjonar i nærheiten. Rekkevidda er vel opptil 100 meter på sånne trådløse hodetelefoner?
Tja, hvem som hører på det skal jeg ikke si så veldig mye om. Det er veldig mye religiøse sendinger på radio 24 timer i døgnet over hele verden, og du finner de ofte som AM stasjoner i HF-båndet, så at det sendes noe religiøst babbel er i seg selv ikke en oppsiktsvekkende sak.

Rekkevidden på hodesettsystemet skal etter sigende være på rundt 100 meter, men dette gjelder jo kun for det gitte systemet. Hvis noen andre har antenner og utstyr som er av det mer sensitive slaget, så kan jo rekkevidden utvides betraktelig for den som sitter og hører på. Likeså kan hodesettet motta signaler fra en sender som er lengre unna enn 100 meter dersom senderen har høyere effekt enn den vanlige senderen til headsettet. Jeg har selv en del radioutstyr og antenner, og har i mitt område også sett FM modulering i de ulisensierte båndene fra lignende enheter, trådløse høyttalere, trådløst hodesett og billige babymonitorer.

Hvis det er noen institusjoner av noe slag i området der hvor dere befinner dere, så kan jo dette være en plausibel forklaring på hvor signalene kommer i fra. Men man kan lage så mange teorier man bare ønsker og vil, uten å komme noe virkelig nærmere en ordentlig konklusjon. Radiosignaler er tross alt ikke noe sort magi, selv om det til tider kan virke slik, og det å peile inn signaler kan i mange tilfeller vise seg å være en ganske enkel jobb.

Men. NRK har da vitterlig ressurser til å finne ut av dette på egenhånd? Radio er jo noe de driver med, og bør jo kunne klare å finne ut av dette rimelig kjapt. Hvis ikke så er jeg potensielt disponibel til å kunne peile inn signalet for dere, men må da transporteres inn helt fra Øst-finnmark. Om ikke, så vil nkom også kunne gjøre en rimelig kort prosess på dette.
Sist endret av m0b; 20. oktober 2016 kl. 11:56.
webjorne
Trådstarter
9 4
Hehe, skulle tru det, men ressurser og prioriteringer. Freksvensekspertene her var usikre på om det lar seg peile så lett. Du har gode poenger vedr. teori vs bevis. Takk for gode innspill!